PDA

View Full Version : Verschil tussen wat ik hoor uit de versterker en uit de opnames



puntdroad
30 november 2013, 15:36
Nou dat dus. Het is eigenlijk niet alleen voor de opnames die we nu aan het maken zijn met de band, maar ook tijdens optredens. Ik merk gewoon een duidelijk verschil tussen wat ik uit de amp hoor, en wat er later wordt teruggespeeld tijdens opnames, live en in de studio. Heeft iemand dat ook? Het is best frustrerend want als je het gevoel hebt dat je geluid top is en achteraf is het scheller of iets dergelijks ga je vanzelf twijfelen aan je gehoor! Ik wel dus...

Plant
30 november 2013, 16:05
Hoe neem je op / treed je op? Met een microfoon voor de speaker? Een microfoon pikt niet het geluid op zoals jij het vanaf een afstandje hoort.

MjS
30 november 2013, 17:36
Je zult wel gemiked worden met een SM57, die heeft wel een eigen 'sausje' over het geluid. Bovendien klinkt close-miking nooit zo ruimtelijk en ademend als een speaker in een ruimte. Probeer eens de mic wat verder weg te zetten, of meer naar de rand van de speaker (minder fel geluid). Alternatief kun je met andere microfoons experimenteren.

En vergeet ook niet dat de microfoon recht voor de speaker het geluid op pikt. Ga maar eens recht met je oor voor dat ding hangen, dat is veel scheller dan als je hoger en verderaf staan. Het kan best dat jij je gitaargeluid best schel instelt, omdat je bijvoorbeeld niet goed voor je speakers staat (speaker op de grond, mikkend op je kuiten bijv.). Het kan helpen om met EQ te spelen (ga dus eens -met wat lager volume- met je oor recht voor de speaker hangen).

Kortom: spelen met EQ en met mic plaatsing en je moet een heel eind komen.

puntdroad
30 november 2013, 19:06
Je zult wel gemiked worden met een SM57, die heeft wel een eigen 'sausje' over het geluid. Bovendien klinkt close-miking nooit zo ruimtelijk en ademend als een speaker in een ruimte. Probeer eens de mic wat verder weg te zetten, of meer naar de rand van de speaker (minder fel geluid). Alternatief kun je met andere microfoons experimenteren.

En vergeet ook niet dat de microfoon recht voor de speaker het geluid op pikt. Ga maar eens recht met je oor voor dat ding hangen, dat is veel scheller dan als je hoger en verderaf staan. Het kan best dat jij je gitaargeluid best schel instelt, omdat je bijvoorbeeld niet goed voor je speakers staat (speaker op de grond, mikkend op je kuiten bijv.). Het kan helpen om met EQ te spelen (ga dus eens -met wat lager volume- met je oor recht voor de speaker hangen).

Kortom: spelen met EQ en met mic plaatsing en je moet een heel eind komen.

Zit wel wat in ja. Ik heb altijd de neiging de microfoon zo dicht mogelijk op het midden van de speaker te zetten. Iets met hopen dat er meer volume uit de p.a. of mengtafel komt, stom natuurlijk.
Zal hem er eens wat af, en naar de zijkant verplaatsen.
Thanx voor de tip.

arjanb01
30 november 2013, 19:30
Inderdaad naar de zijkant van de speaker en je krijgt een warmer geluid. Doe ik zelf ook altijd. Geeft de beste resultaten live en op opnames.

Gearjunkie
1 december 2013, 09:56
Zit wel wat in ja. Ik heb altijd de neiging de microfoon zo dicht mogelijk op het midden van de speaker te zetten. Iets met hopen dat er meer volume uit de p.a. of mengtafel komt, stom natuurlijk.
Zal hem er eens wat af, en naar de zijkant verplaatsen.
Thanx voor de tip.

Nee, eventuele extra gain word toch door de geluidsman teruggeregeld.

Harry
2 december 2013, 10:07
dicht op de speaker, in het midden van de speaker krijg je sowieso de pieken in het hoog het meest mee. Dus ook bij optredens is dat geen goed idee.

harrie-beton
2 december 2013, 10:28
Als je genoeg sporen hebt zou ik twee microfoons gebruiken, 1 in het midden en 1 aan de zijkant.
Een SM57 is populair maar zeker niet de beste keuze voor een gitaarversterker. De 421 is al veel beter vind ik.

Er zijn ook veel (lees ik op gearslutz) die een condensator microfoon gebruiken. Ik heb een paar Rode NT 1 microfoons en op mijn buizenamp ben ik heel tevreden over de sound.

Blijft wel zo dat het directe van een mic niet precies hetzelfde is wat jij hoort, je staat immers een flink stuk van de versterker af.

puntdroad
2 december 2013, 18:38
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga ermee aan de slag.

polviggen
3 december 2013, 13:16
Ik vind de md421 bijna nooit beter klinken als een sm57, toch niet voor high gain metaltoepassingen.
scheller hoog en minder mid als de 57.

kan geen kwaad te experimenteren natuurlijk.
heb mijn gitaar mic eigenlijk bijna altijd bijna in het midden van de speaker staan, net op het randje waar de conus de rand raakt, maar zeker niet bijna op de rand van de speaker, daar klinkt die veel te dof

daarbij heeft elke mic wel een eigen geluid, de 57 toevallig een geluid dat goed in de mix werkt, en nog eens goedkoop is ook.

pasqual
6 december 2013, 22:39
Als je voldoende sporen hebt, kun je ook een mic op een meter afstand zetten en dan niet recht ervoor én i.c.m. met een close mic. De klank wordt namelijk bepaald door een combinatie van het cabinet én de speaker. Je kan in de mix nog altijd een mix maken van ze allebei. Luister maar eens naar simpele (goeie) repetitie opnames. Daar hoor pas echt het karakter van je versterker op terug omdat meestal de microfoons ver weg staan om alles er op te krijgen.

Frits van Mourik
8 december 2013, 01:11
Als je voldoende sporen hebt, kun je ook een mic op een meter afstand zetten en dan niet recht ervoor én i.c.m. met een close mic. De klank wordt namelijk bepaald door een combinatie van het cabinet én de speaker. Je kan in de mix nog altijd een mix maken van ze allebei. Luister maar eens naar simpele (goeie) repetitie opnames. Daar hoor pas echt het karakter van je versterker op terug omdat meestal de microfoons ver weg staan om alles er op te krijgen.

't Kan aan mij liggen, maar hier snap ik dus werkelijk geen ene klote van...

Plant
8 december 2013, 09:56
De klank wordt namelijk bepaald door een combinatie van het cabinet én de speaker.

Lijkt me meer door speaker(cabinet) en akoestiek van de ruimte.

Arvoitus
8 december 2013, 23:29
Ik vind de md421 bijna nooit beter klinken als een sm57, toch niet voor high gain metaltoepassingen.
scheller hoog en minder mid als de 57.
Tsja, er zijn veel meningen over microfoons. Bij de SM57 is het vooral een groep die er bij zweert, en een andere groep die van de SM57 walgt en trouw is aan de MD421, E609/906, M201, etc.


't Kan aan mij liggen, maar hier snap ik dus werkelijk geen ene klote van...
Het principe is dat je een close mic voor de speaker zet + een microfoon op een afstand om het "geheel" op te vangen (ofja, de ruimte/hoe je cabinet in de ruimte klinkt). Het resultaat is dat je geluid dan veel meer overeenkomt met wat je in de ruimte hoort.

Ze doen hetzelfde altijd met drums, je hebt close mic's op kick, snare, tom's, etc ... maar daarnaast gebruiken ze ook nog de overheads (en vaak room mic's) om het totaal plaatje van het drumstel te maken.