PDA

View Full Version : Fender amp ter vervanging Koch Multitone. +/- €1000



The_syphon
29 november 2013, 17:03
Beste allen,

Ik overweeg serieus mijn Koch Multitone Combo van de hand te doen. Ik vind de clean erg mooi, de crunch ook nog, maar het derde gain-kanaal kan me niet bekoren. Bovendien speel ik slechts sporadisch de hardere rock(solo's), waardoor ik het derde kanaal niet/weinig nodig heb. Daarnaast sjouw ik me een ongeluk met dat ding. Iedere keer de trappen op en af... jullie kennen het wel...

Al met al, ik ben me rustig aan het oriënteren op iets anders, waarschijnlijk tweedehands. Gevoelsmatig neig ik sterk naar Fender, vanwege het clean en mijn twee American Fender Stratocasters.

Mijn eisen zijn:
- <30kg
- Merk Fender: Authentieke, heldere en sprankelende clean, ook op hogere volumes.
- Voornamelijk funk, blues en soul (=80%). Maar ook andere genres moeten tot de mogelijkheden behoren (al dan niet met pedalen). Bijv. ZZTop, Pearl Jam, GunsnRoses, etc. Geen Metal!
- Budget: ongeveer €1000 (tweedehands)

Combo's waar mijn oog op viel:
- Fender Deluxe Reverb: 22 watt, 1x12. Geen drivekanaal. Op hoge volumes nog steeds clean? Hoe reageert ie op pedalen?
- Fender Supersonic 60: 1x12. Diverse en moderne versterker. Te weinig karakter? Niet authentiek?
- Fender Prosonic: Jaren '90. 2x10. Veel mogelijkheden op het drive kanaal. Te veel gain? Hoe is het clean i.t.t. Twin Reverb?
- Fender Concert II: jaren '80. 2x10 / 1x12. Rivera Tijdperk.
- Fender Protube serie: Concert, Pro Reverb

Vanwege het gewicht staat de Twin Reverb niet in het rijtje, anders zou die zeker hoog genoteerd staan.

- Wat zijn jullie ideeën?
- In hoeverre is het clean van bovengenoemde versterkers authentiek en vergelijkbaar met de Twin Reverb?
- Hoe klinken de drive-kanalen van de laatste drie versterkers? Is het de moeite waard, of kan ik beter een overdrive pedaal voor een Deluxe Reverb plaatsen?

Alle comments zijn welkom.

the sure thing
29 november 2013, 22:55
ALGEMEEN: ook Fender versterkers reageren prima op pedalen, maar ik vind in het algemeen Fender toch iets "kieskeuriger" met pedalen dan bijv. Marshall versterkers.

- Fender Deluxe Reverb: tonal heaven clean. Met pedaaltjes prima scheur uit te halen. Compact en handelbaar.
- Fender Supersonic 60 en Prosonic: ik heb deze amps beiden ongeveer 3 jaar geleden uitgebreid getest. Ik vond ze clean prima te doen, en qua scheur ook goed inzetbaar. Voordeel van deze amps t.o.v. de Deluxe is dat het 2 kanaals amps zijn. Als de Fender Deluxe reverb een 10 krijgt voor clean, zou ik deze amps een 7 geven.
- Fender Concert II: jaren '80. 2x10 / 1x12. Rivera Tijdperk. : " happen" net iets beter drive pedalen dan de Deluxe reverb. Clean ook erg mooi, maar niet wezenlijk veul beter dan de Supersonic en de prosonic IMHO.
- Fender Protube serie: Concert, Pro Reverb: geen ervaring mee.

Ik denk dat voor je keuze erg belangrijk is of je de drive uit de amp wilt halen. Zo ja, dan is de keuze uit je lijstje makkelijk. Vind je een eenkanaals amp OK, wil je clean het beste en treedt je niet met een hard meppende drummer op, kijk dan eens bij de Deluxe reverb.

The_syphon
30 november 2013, 00:02
@The Sure Thing: Bedankt voor je reactie.

Wat jij aangeeft, bepalen om drive uit amp of uit pedalen te halen, is inderdaad belangrijk. Na heel wat gelezen en gehoord te hebben (youtube), is er consensus dat de Fender Amps met een drive-kanaal niet die clean hebben van een Twin Reverb of Deluxe Reverb. Ook jij spreekt over een "7". De vraag is dan: Moet ik gaan voor die loepzuivere één-kanaalversterker, in dit geval de Deluxe Reverb, of kies ik voor een amp die meer kanalen heeft (en dus diverser is), maar tegelijkertijd in beide kanalen niet de top of the bill is. Wat is jouw mening over de drivesound van een deluxe reverb i.c.m bijv een Tubescreamer (TS9) in vergelijking tot de drivekanalen van de Supersonic en de Prosonic?

Indien dit bij de Deluxe Reverb een "7" is en de Prosonic en Supersonic een "10" krijgen, hebben alle drie de versterkers 17 punten in totaal. Dan ga ik zeker voor de Deluxe Reverb, aangezien het cleankanaal mijn prioriteit heeft.

Ik realiseer me dat het vooral aankomt op mijn eigen smaak. Jammer dat muziek geen wiskunde is... Of ja: Godzijdank :)!

pasqual
30 november 2013, 00:04
Als je maar bij de Hotrod Deluxe weg blijft. Op huiskamer niveau is ie lekker maar op repetitie/live level wordt het een schelle krijsbak, ook clean!

driesenries
30 november 2013, 08:58
In het begin van de jaren 90 kwam Fender met de eerste vintage reissue versterkers op de markt. Dat waren de 1959 Bassman en de 1963 Vibroverb.
Vooral de laatste was echt een topversterker. Brownface en bruine tolex, 40W, 2x10" speakers,Bias gestuurde tremolo, een lichtgewicht behuizing en een geweldige reverb. Veel tonepuristen hebben deze amp gekocht en de meeste hebben de standaard oxford speakers vervangen voor greenbacks, Jensen etc.
Fender heeft ze gemaakt tot 1995 en is daarna gestopt met de productie.
Tweedehands zijn ze zeer moeilijk te vinden.
Wat echter bijna niemand weet is dat de Fender Custom Vibrolux reverb die 15 jaar geleden is geintroduceerd voor 90% dezelfde versterker is als de vibroverb!
Ook deze heeft een bias gestuurde tremolo, 2x10 inch speakers, 40W output en (jawel) hetzelfde printed Circuit board als de Vibroverb.
Echter door de componentkeuze en het aangepaste elektrische schema heeft Fender er een slechte versterker van gemaakt.
Veel ruis, een slecht klinkende reverb en een schelle versterker is het geworden met een kleine cleane headroom.
Op internet is veel te vinden met betrekking tot het modificeren van deze custom vibrolux reverb (CVR) naar een vibroverb reissue (VVRE).
Een van de mensen die een compleet modificatie pakket heeft bedacht is Mike Moyer.
De modificatie bestaat uit het verwijderen en vervangen van een paar weerstandjes, een condensator vervangen en een paar draadjes om solderen.
Ik ben in het bezit van een Vibroverb reissue uit 1992 met Jensen speakers en heb recentelijk als backup een Custom Vibrolux reverb gekocht en deze voorzien van de modificaties.
Het modificeren duurde hooguit een uur of twee en de componenten waren bij elkaar nog geen 8 euro.
Qua klank is hij veel subtieler dan de Deluxe reverb en qua reverb is hij zo'n beetje een holy grail! De cleane headroom is toegenomen en qua klank is hij donkerder dan de meestal schelle twin Reverb.
Ik gebruik diverse pedalen waaronder een TS kloon en een Big Muff en deze gaan prima samen met de versterker.
Het verschil tussen de brownface Vibroverb reissue en de Custom vibrolux reverb met modificaties is nauwelijks meer hoorbaar :-)

In de studio tijdens het opnemen van ons album hebben we de vibroverb destijds vergeleken met een Blues deluxe, AC30, JTM45 en een silver face Tremolux, maar voor alle tracks is uitsluitend de Cusom vibrolux reverb met modificaties gebruikt.

arjanb01
30 november 2013, 09:30
Heb je rivera amps dan weleens getest? Misschien is de clubster of pubster iets voor jou?
Of om bij koch te blijven de studiotone of twintone? Compact hele mooie cleans en lekker open drive kanaal. Heb ze beide gehad en bevielen uitstekend.

Little Jay
30 november 2013, 09:43
Zolang je geen Twin met JBL's neemt schelen de amps die je noemt - behalve met de Deluxe Reverb - qua gewicht echt niet zoveel met een Twin hoor......

the sure thing
30 november 2013, 09:54
Het voordeel van scheur uit pedaaltjes halen is dat de keuze tussen pedaaltjes GIGANTISCH is. Er zijn altijd wel pedaaltjes te vinden die aan jouw smaak voldoen EN goed reageren op je amp. Niet dat vervorming uit pedaaltjes even goed zouden klinken als natuurlijke oversturing van de amp, zeker niet. Maar ik ben zeeeeer tevreden over mijn huidige set-up waarmee ik alle vervorming uit pedaaltjes haal.

arjanb01
30 november 2013, 10:00
Grappig, ik haal uitsluitend crunch en lead uit de amps, dus het is maar net wat de ts wil.
Maar over het algemeen vind ik scheur uit amps beter klinken dan uit pedaaltjes, pedalenscheur mist altijd iets vind ik persoonlijk.

the sure thing
30 november 2013, 12:32
Ben ik ook helemaal met je eens. Maar de TS geeft aan dat ie 80% van de tijd clean speelt.

Robin...
30 november 2013, 14:24
Ik heb de fender super sonic 60w. Ik ben daar erg tevreden mee. maar schrijf hem maar van je lijstje af. te zwaar. Ik heb al een hernia van elke keer trappen oplopen. Voordeel is je clean blijft clean tot dat je doof word. En dat gebeurt rond standje 5. En daarna krijg je echt goeie powertube scheur. Versterker scheur is srv. Pedalen scheur met ts9 en een andere overdrive is john mayer. Meer kan ik er niet over zeggen. Maar heel erg bruikbaar in studio vind ik hem wel. Heb al verschillende dingen ingespeeld voor een producer. ik kon er alles wel uitkrijgen zoals motown soul funk blues rock met een toch wel eigen karakter. Vibrolux is spankelend clean. Bassman heeft een goeie punch. Maar ik kan niet zeggen wat je moet gaan kopen je kan misschien wel een andere smaak hebben als mij. Dus ga naar de winkel en ga langs op marktplaats. Probeer alles uit wat op je lijstje heb staan. En waar je verliefd op word neem je.

Pepe
30 november 2013, 14:55
Qua klank is hij veel subtieler dan de Deluxe reverb en qua reverb is hij zo'n beetje een holy grail! De cleane headroom is toegenomen en qua klank is hij donkerder dan de meestal schelle twin Reverb.

Ik heb hem ook gehad, de bruine. Weinig clean hoor. Hij klinkt goed, donker en swampy maar nauwelijks te onderscheiden van de Korg AC 15 die ik toen soms meezeulde, ging net zo hard trouwens. Maar in mijn oren absoluut niet subtiel, een dikke stroop in vergelijking met de ozo ragfijne delicate sound uit mijn oude Deluxe.
Ik heb geen advies verder behalve dat, zoals Litte Jay zegt, je kwa gewicht ook niet heel gelukkig wordt van een Super Sonic, ik zelf blijf onder de 23 kilo, daarna wordt het een zak aardappelen.

Dreverhaven
30 november 2013, 14:59
Jullie zijn allemaal een stelletje slappelingen.

Robin...
30 november 2013, 15:31
Jullie zijn allemaal een stelletje slappelingen.

Niet slap maar lui :P

Dreverhaven
30 november 2013, 15:33
Niet slap maar lui :P

Fair enough. :ok:

muziekschuur
30 november 2013, 16:17
Je kan een 1x12 combo voorzien van een neodynium speaker en flink gewicht besparen.

Probeer eens een bugera 22.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

The_syphon
1 december 2013, 14:02
Bedankt voor de reacties.

Interessant verhaal van Driesenries. Je kunt het echter pas testen nadat je de versterker hebt aangeschaft en gemodificeerd. Dat staat me tegen.

Ik ben gisteren weer eens met de Koch Multitone naar de studio geweest. Met de clean van die Koch is toch ook barweinig mis. Dan vergeet je weer even de heen en de terugreis waarbij je met die 30kg zware combo moet zeulen. Wat dat betreft scheelt dat toch wel wat met de supersonic (24kg), Prosonic (22kg) en zeker de deluxe reverb (20kg). Het nadeel van die Fender amps is echter wel dat er geen handvatten zitten aan de zijkant.

Maar misschien ben ik gewoon een slapjanus inderdaad :)! Het blijft een lastig verhaal. Wie goed wil klinken moet misschien gewoon pijn lijden!

Komende week maar eens naar de gitaarboer waar ze de supersonic 60 en de reissues (deluxe reverb en twin reverb) hebben staan. Neem ik direct mijn TS9 mee.

arjanb01
1 december 2013, 14:04
Waarom neem je geen studiotone, 15 kg of een twintone, 20 kg?

The_syphon
1 december 2013, 14:07
Ik merk overigens wel dat het goede gevoel dat ik bij Fender heb een zekere tunnelvisie teweeg brengt. Gevoelsmatig is Fender toch net wat anders dan Bugera en Rivera. No offense...

Tegelijkertijd is het ook fijn om te weten dat mijn huidige speeltje ook aardig mee kan!

jutter
1 december 2013, 14:28
Waarom neem je geen studiotone, 15 kg of een twintone, 20 kg?

Je haalt me de woorden uit de mond Arjan! Ik heb de multitone en de twintone gehad. Nu speel ik alweer een tijd op de studiotone. Ik vind de studiotone het lekkerste van deze 3. En makkelijk te dragen èn een erg goed geluid! Daar heb je geen tubescreamer voor nodig!

arjanb01
1 december 2013, 14:45
Zo is het Lex! Ik heb ze alle 3 gehad, waarvan ik de twintone als inval amp voor een gig gebruikt heb en die vind ik het lekkerste persoonlijk. Maar in zijn geval zou ik lekker voor een studiotone gaan, 20 kg en eigenlijk 3 kanaals, een tubescreamer is dan geen toevoeging aangezien je van 2 naar 3 net meer mids en gain erbij kan trappen. Ik vond het altijd een ideaal ding.

dikkiedik
1 december 2013, 15:46
Ik merk overigens wel dat het goede gevoel dat ik bij Fender heb een zekere tunnelvisie teweeg brengt. Gevoelsmatig is Fender toch net wat anders dan Bugera en Rivera. No offense...

Tegelijkertijd is het ook fijn om te weten dat mijn huidige speeltje ook aardig mee kan!

Rivera minder als Fender? mmm, ieder zijn ding, maar ik kan met de meeste Fender amps niet echt overweg. Rivera is absoluut niet vergelijkbaar met Bugera. Rivera is kwaliteit ten top, ook héél prijzig.

Wat betreft een Fender amp; de Super-sonic vind ik persoonlijk wel lekker, misschien heeft dat voornamelijk te maken met de andere speakers die ze bij deze amps gebruiken ivm de Deluxe reverb enzo. Voor wat stevigere rock vind ik namelijk de speakers die ze in de Fender amps hangen niet geschikt, beetje leeg in het middengebied.

Ik heb ooit een Deluxe reverb gehoord met een G12-65 erin, ik moet zeggen; Best of both worlds. Mooi middengebied, helder, vol en oversturing klonk geweldig. Maar voor de Fender liefhebbers is een celestion in een Fender volgens mij vloeken in de kerk haha.

muziekschuur
1 december 2013, 17:38
De Fender 4x12 cabinetten klinken altijd top en geven de Fender tops meer Marshallig mid. De Fender twin op hoog volume schreeuwerig, klinkt over een toegevoegd 2x12 gesloten (Fender) cabinet veel voller. Ik Heb een Fender twin in head uitvoering (dus eigenlijk een dual showman) over een 4x12 met Celestion GT75's en dan krijg je meer mids....

dikkiedik
1 december 2013, 18:00
GT75's zijn inderdaad volle speakers. Ik had laatst een cabinet met C12n, volgens vele de holy grail in Fender amps. Ik vond het maar schelle en ice picky speakers en dat 'prachtige clean' vind ik meestal juist in de wat diepere en volle speakers (meer mid).

Over het gewicht; een 4x12 is ook niet licht dus dat zal waarschijnlijk geen optie zijn. een combo met één speaker zul je dus moeten kijken naar een vervangende speaker mocht je sound nog steeds niet zijn wat je wil. Experimenteren met speakers is erg leuk en er is ontzettend veel winst in geluid mee te behalen.

the sure thing
1 december 2013, 18:54
@TS: ALS je een Fender amp gaat testen, neem je KOCH dan mee en vergelijk m ter plekke. Dan kan je het beste het verschil horen. Ik heb een paar jaar geleden mn Bogner 2x12 verkocht aan iemand die zn Studiotone ook had meegenomen. Hij zag mijn Fender topje staan. Of ie ff mocht vergelijken... Dat mocht, maar had ie achteraf liever niet gedaan :-)

driesenries
1 december 2013, 20:25
begin jaren 90 werkte ik in een muziekwinkel in Badhoevedorp.
De Fender vibroverb hadden we destijds staan.
Ik had echter net een 19"rack gekocht met een Mesa 50/50 stereo eindtrap.
Muzikaal gezien zat ik midden in de U2, Satriani, Vai periode, maar daar kwam na een paar jaar behoorlijk verandering in.
Toen het rack de deur uit ging heb ik een tijdje een Vox AC30 en een Mesa Boogie Sudio 22 gehad maar het kwam niet in de buurt van die Fender Vibroverb sound.
Nadat ik in een muziekwinkel zo'n beetje alles geprobeerd had (Bogner shiva, Orange AD, Marshall bluesbreaker, Koch studiotone, Huges & Knetters..) was ik er uit. Het moest gewoon een vibroverb worden.
Recentelijk heb ik de Supersonic 22 geprobeerd en die is ook niet slecht.

@ Topicstarter The Syphon, als je in de buurt van Haarlem woont mag je de mijne wel eens proberen hoor :-)