PDA

View Full Version : Oude Cort, welke brug heb ik nodig?



Delicate
29 november 2013, 16:21
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste bericht op het forum, het spijt me als 'ie op de verkeerde plaats staat.

Mijn probleem heeft te maken met mijn nieuwe oude cort. Alles werkt goed, op een ding na: ik kan niet fatsoenlijk/precies genoeg intoneren omdat de enige optie die ik nu heb de brug omlaag of omhoog draaien, maar dat zorgt ook voor een verandering in de action. Nu komt mijn intonatie in de buurt als ik de brug helemaal naar beneden draai (op de foto's is o.a. te zien dat de schroeven helemaal onderaan zitten), maar daardoor komt de action zo laag, dat ik zelfs al een buzz krijg als ik de lage E een beetje hard aan sla. Dan kan ik natuurlijk die brug omhoog draaien met als gevolg geen buzz en een hogere action, maar daardoor verandert de hele intonatie weer. Ik hoop dat het een beetje duidelijker wordt van de foto's.

Nu heb ik zitten zoeken bij oa. Thomann naar een nieuwe brug oa. de volgende: (http://www.thomann.de/nl/gotoh_ge103bt_chrome.htm), waarop dus saddles zitten zodat ik kan intoneren zoals het echt hoort, maar ik weet nog niet welke ik moet nemen aangezien de info daar nogal beperkt is. Daarom heb ik ook maten bij mijn huidige brug gegeven op de foto's.

Al met al: wie kan mij helpen en vertellen wat ik moet doen. Een nieuwe brug kopen (en eventueel dan gaten boren in de body), en zo ja, welke dan? Moet ik de tailpiece anders ook weghalen, of kan die eventueel blijven?

De foto's staan op deze site: Nog geen nieuwe hoge e-snaar, die zet ik er zo snel mogelijk op.
http://www.flickr.com/photos/110165158@N06/

mvg,
delicate

wietse
29 november 2013, 17:55
een heel simpele oplossing neem de plaat waar de brug zelf op is bevestigd los dan kan je hem heen en weer schuiven zoals bij een jazzgitaar, een tuneomatic gaat niet lukken die is heel anders gemonteerd, op de originele pennen past hij niet want de spacing daartussen is heel anders.
wil je hem monteren zoals het hoort dan moet je boren in de body en die gaten moeten dan precies op de juiste plaats zitten anders krijg je de intonatie nooit weer goed.
beter de jazzgitaaroplossing 100% krijg je hem nooit als de hoge en lage E goed staan dan is het bidden dat de rest ook wat in de buurt komt maar meestal loopt het wel los.

btw wat voor snaren heb je er op liggen?
af fabriek was dat meestal een 0.010 setje bij oude jappen en koreanen daar is de boel op afgesteld andere snaardiktes leveren dan problemen op.

Delicate
29 november 2013, 19:59
Ik heb er nu idd 0.010 opliggen. Heb ook nog een setje 11 besteld, zou dat ook nog kunnen? Heb trouwens die 'jazzbrug' geprobeerd en vooralsnog lijkt te werken, bedankt!