PDA

View Full Version : Dimarzio Fast Track 1 op strat?



apekop
28 november 2013, 23:20
Iemand ervaringen met de Fast Track op een strat (achtige)?
1)hoe is de balans met de andere pickups?
2) is er minder brom dan een normale single coil?
3) hoe klinkt hij in split coil and humbucker stand?
4) nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

jerome
28 november 2013, 23:49
Ik heb ervaring met de Fast Track 2 in een Strat met een alder body en een maple toets...
Erg lekkere sound als humbucker!
Single coil geschakeld weet ik niet, dat heb ik met dit element in deze Strat nog nooit geprobeerd.
Geen noemenswaardige volumeverschillen t.o.v. de andere standaard strat single coils

apekop
29 november 2013, 10:48
bedankt! waarom heb je gekozen voor de 2 i.p.v. de 1?
Ik lees elders dat de fast track 1 wel een stuk meer output heeft dan een normale strat single coil, dus vandaar mijn vraag over de balans t.o.v. de andere single coil pickups. Op de Dimarzio site staat zelfs drie keer zo hard voor de fast track 2 en twee keer zo hard voor de fast track 1. Dat valt wel mee dus?

jerome
30 november 2013, 03:47
Ja dat valt heel erg mee.
Nu heb ik die Fast Track 2 wel wat lager gezet, dus wat verder van de snaren.
Dan wordt de sound wat opener en gek genoeg dynamischer maar dus ook een heel klein beetje zachter.
En dus ook wat beter/goed in balans met de andere 2 single coils
Met de Fast Track 1 heb ik overigens geen ervaring...

Speeddemon
30 november 2013, 11:43
Wat ik er van begrepen heb, zijn ze niet vergelijkbaar;
FT1=singlecoil on steroids, maar hum-free
FT2=dikke, high output humbucker sound, met meer sprankel.

Ik heb de FT1 in de middenpositie van een Ibanez S540FM (H-S-H), welke ik samen kan splitten met de Air Norton (neck). Dan is standje 4 (brug+gesplitte FT-1) een heerlijk Strat-quack funk soundje (denk aan 't intro van Donna Summer's "Bad Girls" (http://www.youtube.com/watch?v=CbGKeyCywTY) ).
En gesplitte Air Norton + gesplitte FT-1 (stand 2) doet bijna denken aan het (semi)akoestische van Bon Jovi's "Wanted Dead or Alive (http://www.youtube.com/watch?v=SRvCvsRp5ho)").

Laat ik het zo zeggen; dat element is er een dikke 10 jaar geleden in gegaan om de flauwe Ibanez QMS1 te vervangen en ik heb NOOIT gedacht/overwogen om de FT-1 er uit te halen. De brug-pup is wel 3x gewijzigd (Evolution->Super Distortion->Tone Zone).

apekop
30 november 2013, 11:59
Dank allebei voor de info! Ik denk dat ik de gok maar eens moet wagen. Nadeel met die dingen is dat je het pas zeker weet zodra hij erin zit, want op iedere gitaar en setup klinkt het toch weer anders. Het enige waar ik bang voor ben is dat hij een veel te hoge output heeft waardoor mijn balans zoek is en de combinatie standen niet meer fijn werken. Dat is een een van de redenen dat ik HSS over het algemeen niks vind. De hoge output en verschil in karakter van een humbucker vind ik zelf niet fijn klinken i.c.m. single coils.

Speeddemon
30 november 2013, 12:31
Dank allebei voor de info! Ik denk dat ik de gok maar eens moet wagen. Nadeel met die dingen is dat je het pas zeker weet zodra hij erin zit, want op iedere gitaar en setup klinkt het toch weer anders. Het enige waar ik bang voor ben is dat hij een veel te hoge output heeft waardoor mijn balans zoek is en de combinatie standen niet meer fijn werken. Dat is een een van de redenen dat ik HSS over het algemeen niks vind. De hoge output en verschil in karakter van een humbucker vind ik zelf niet fijn klinken i.c.m. single coils.
Sorry, helemaal vergeten te vermelden; hij heeft GEEN absurd hoge output. De FT-2 heeft dat wel.
Een ietwat beefy singlecoil (Virtual Vintage Heavy Blues 2) bij Dimarzio zit op een output van 170mV.
De FT-1 zit op 191, maar de FT-2 zit op 321!!! (Ter vergelijking, de meest beefy singlecoil-sized humbucker, de Super Distortion S zit op 325!

apekop
30 november 2013, 13:15
heb je hem ook met split coil (push-pull) geschakeld?

pasqual
30 november 2013, 13:53
Als je de strat in stand 2 gebruikt ( brug en midden element ) zal je de FT1 moeten splitten om een juiste sound te krijgen en dat gaat waarschijnlijk erg dun klinken. Je moet dit element niet vergelijken met een volwaardige humbucker. Ik heb 'm ook in een strat gehad maar vond 'm erg dof klinken clean. Met gain is ie wel geschikt. Maar het klopt als je zegt dat je hem zult moeten inbouwen om er zeker van te zijn of ie bevalt of niet. Gelukkig is het geen rocketscience!

Speeddemon
30 november 2013, 14:12
Als je de strat in stand 2 gebruikt ( brug en midden element ) zal je de FT1 moeten splitten om een juiste sound te krijgen en dat gaat waarschijnlijk erg dun klinken. !
Positie 4 (poteetoes, potaatoes ;) ), maar het is niet mijn ervaring. Then again, ik gebruikte hem in het midden, gesplit met een full-size humbucker in de brug.

pasqual
30 november 2013, 16:26
iether, aither.....enfin, positie 4 dan;) Als je 'm niet split, krijg je niet die typische strat sound bij gebruik van deze 2 elementen.

musicmannetje
1 december 2013, 13:42
Ik ben toevallig op dit moment bezig met een vervanging van alle pickups op mijn Godin SD. Deze heeft een HSS setting, en ik zat te denken aan de volgende combi:

Brug: DM PAF Pro (DP151)
Middel: DM FT1 (DP 181)
Neck: DM FT2 (DP 182)

De huidige Godin stock pickups zijn wat 'rommelig' naar mijn idee, en zeker met wat compressie en gain erbij wordt het een beetje een zooitje. Vandaar de zoektocht naar een pickups met wat meer karakter, zonder de veelzijdigheid (funky sound) van de HSS settings te verliezen.
Na wat speur/leeswerk op internet lijkt dit een goede combi, zeker de FT1 in de middenpositie. Qua wiring heb ik een 5standen switch in gedachte die alleen in de 5de positie (enkel brug) de PAF in humbucker schakelt, de positie 4 wordt het enkelspoelig. Voor de beide fasttracks komt er een push-pull schakelaar op de volume om ze beiden enkelspoelig/humbucker te schakelen. Meer smaken/mogelijkheden zijn er nog niet, maar misschien dat er ook nog een hex-midi pickup (GK-kit) in komt.