PDA

View Full Version : Hoe werkt je sound op grote podia's



Robin...
28 november 2013, 16:41
Na hard werken in de studio en veel gespeeld te hebben in cafeetjes en kroegen is het eindelijk zover. Ik mag 19 april in het paard van troje spelen. Ik weet veel van hoe het gaat kwa mix in kleine kroegen maar nu ik op een groot podium sta weet ik vrij weinig hoe je een goeie sound krijgt. Ik sta als lead gitarist en er komt een hele band achter met nog een andere gitarist, blazers sectie en backingvocals (lekker motown). Reken maar op 10 man. Hoe hard mag ik op het podium staan met zo'n band. Ik heb trouwens een fender super sonic 60watt versterker. Maar alles word natuurlijk met de PA uitversterkt, dus het is meer van hoe werkt de versterker met de PA samen. En waar moet ik op letten op een groot podium? en wat is het verschil van een kroegje en een zaal? En dat was eigenlijk mijn vraag.

Jaws77
28 november 2013, 17:03
Hoi Robin,
Supertof dat je daar mag spelen! Aangezien je met een band van 10 man speelt neem ik aan dat er ook een geluidstechnici aanwezig zal zijn. Misschien hem ff vragen? Ik wens je in ieder geval ontzettend veel plezier!

Sent from my SM-T210 using Tapatalk

Harald
28 november 2013, 17:15
Hoe groter het podium hoe makkelijker het is... monitormix is dan wel belangrijker. Maar hoe groter het podium, hoe harder jij kunt. En eerlijk is eerlijk, dat speelt toch wel fijn :) Dat soort zalen heeft normaal ook goede technici, en ook dat werkt fijn. Maar bij Motown achtig werk heb je normaal ook weer geen sounds nodig die en mega volume nodig hebben. Ideale situatie is toch altijd dat je alles zonder monitor al kunt horen.

Recente ontdekking na een tip hier in een van de draadjes... als het ook maar even kan, en ik een eigen monitor heb wil ik de kick drum daarin. Niet dat je je er verder bewust van bent tijdens het spelen maar het helpt wel. Speelt toch lekker. Nooit begrepen waarom drummers dat altijd willen, maar het scheelt echt. Voor de rest, hoe minder je op de monitor nodig hebt hoe beter.

showband
28 november 2013, 17:41
trap niet in de val van grote podia.

omdat het geluid beter "weg kan" zet je snel je amp harder. Dat zal per direct een nucleaire oorlog van knoppendraaiers opleveren.

Zorg
1) dat je niet opgefokt te snel gaat aftikken. Dus plan een momentje in dat je drummer voor het eerste nummer even naar een metronoom of MP3 luistert. (zeer belangrijk!)

2) Laat de PA het werk doen. Ietsje meer gas erop kan prima. Maar voor die extra anderhalve meter voor je amp te overbruggen. Je versterker ANDERS laten klinken (door de andere instellingen) maakt dat je extra factoren gaat toevoegen. Net op het moment dat je het niet wil hebben. Versterker harder maakt dat je pedaaltjes en gitaar "anders gaan reageren". Anders klinken. Als je gewoon de geluidsman het tekort aan volume laat oplossen zit je beter.

3) als blijkt dat de monitorman liever heeft dat jij podiumvullend volume geeft? Dan kun je altijd aan de knop draaien. Je versterker is volledig capabel om te hard te gaan. Ook in het paard.

Robin...
29 november 2013, 15:06
Hoi Robin,
Supertof dat je daar mag spelen! Aangezien je met een band van 10 man speelt neem ik aan dat er ook een geluidstechnici aanwezig zal zijn. Misschien hem ff vragen? Ik wens je in ieder geval ontzettend veel plezier!


Dankjewel komt helemaal goed. Maar ik wil wel voorbereid zijn voor als ik met die man ga praten zeg maar. Niet elke geluidsman is de beste vooral vorige keer toen ik paard kwam was het bar en bar slecht. Zanger kon niks horen en je hoort wel eens wat van collega's


Hoe groter het podium hoe makkelijker het is... monitormix is dan wel belangrijker. Maar hoe groter het podium, hoe harder jij kunt. En eerlijk is eerlijk, dat speelt toch wel fijn :) Dat soort zalen heeft normaal ook goede technici, en ook dat werkt fijn. Maar bij Motown achtig werk heb je normaal ook weer geen sounds nodig die en mega volume nodig hebben. Ideale situatie is toch altijd dat je alles zonder monitor al kunt horen.

Recente ontdekking na een tip hier in een van de draadjes... als het ook maar even kan, en ik een eigen monitor heb wil ik de kick drum daarin. Niet dat je je er verder bewust van bent tijdens het spelen maar het helpt wel. Speelt toch lekker. Nooit begrepen waarom drummers dat altijd willen, maar het scheelt echt. Voor de rest, hoe minder je op de monitor nodig hebt hoe beter.

Ik ben heel gevoelig voor drums als het om hem horen in de mix gaat en of die goed kan groove. Dit is echt een top drummer dus zal zeker vragen om de kick in de monitor te krijgen, Geweldige tip dit!!!


trap niet in de val van grote podia.

omdat het geluid beter "weg kan" zet je snel je amp harder. Dat zal per direct een nucleaire oorlog van knoppendraaiers opleveren.

Zorg
1) dat je niet opgefokt te snel gaat aftikken. Dus plan een momentje in dat je drummer voor het eerste nummer even naar een metronoom of MP3 luistert. (zeer belangrijk!)

2) Laat de PA het werk doen. Ietsje meer gas erop kan prima. Maar voor die extra anderhalve meter voor je amp te overbruggen. Je versterker ANDERS laten klinken (door de andere instellingen) maakt dat je extra factoren gaat toevoegen. Net op het moment dat je het niet wil hebben. Versterker harder maakt dat je pedaaltjes en gitaar "anders gaan reageren". Anders klinken. Als je gewoon de geluidsman het tekort aan volume laat oplossen zit je beter.

3) als blijkt dat de monitorman liever heeft dat jij podiumvullend volume geeft? Dan kun je altijd aan de knop draaien. Je versterker is volledig capabel om te hard te gaan. Ook in het paard.

De drummer speelt waarschijnlijk op een click track dus het blijft wel lekker op de maat. En we gaan ook flink repeteren. En nog eens een generale repetitie.

Ja gas geven kan deze versterker prima zonder te gaan scheuren. Ik heb hem al helemaal uitgetest ik weet uit me hoofd dat die op 5 nog wel lekker clean blijft daarna gaat die op scheur en dat klinkt ook heerlijk power tube distortion <3. Maar met motown kan ik dat maar beter niet doen. Ik ga bij de soundcheck die we s'middags krijgen nog wel even kijken met mijn pedalen hoe dat werkt. Heb een ts9 en een fulldrive 2 mosfett wah wah en een micro vibe. Denk dat dat niet echt fout kan gaan. Maar op hard niveau klinkt de versterker altijd wel lekker. Maar wel een hele goeie tip dat ik niet voluit ga spelen anders word heel de podium mix een drama en was dat m'n laatste optreden :(

Nog een vraagje. Ik heb thuis 2 microfoons. Een sm57 en een akg condensator. Heeft een spl van 155db. Werkt een condensator op het podium ook? Lijkt me wel leuk op dat ding te gebruiken. Ik zie clapton op dvd's veel met condensators voor zijn versterker. En een sm57 mist toch net dat vlakke geluid als dat hoor in de studio.

skanky
29 november 2013, 18:02
Nog een vraagje. Ik heb thuis 2 microfoons. Een sm57 en een akg condensator. Heeft een spl van 155db. Werkt een condensator op het podium ook? Lijkt me wel leuk op dat ding te gebruiken. Ik zie clapton op dvd's veel met condensators voor zijn versterker. En een sm57 mist toch net dat vlakke geluid als dat hoor in de studio.

Een condensator werkt live ook ja. Maar ik neem aan dat de dienstdoende technicus wel een voorkeur heeft voor de microfoon die hij graag gebruikt.
Ten tweede zijn er heel veel albums met alleen een sm57 voor een gitaarversterker opgenomen. Hoor jij dan welke microfoon er gebruikt wordt op studio opnames? Die laatste opmerking van je is toch iets te kort door de bocht.

Harald
29 november 2013, 19:44
Wat Skanky zegt. En niet alleen heeft die technicus zijn eigen voorkeur, hij heeft als het goed is ook gewoon een ruime voorraad microfoons. Standaard is dat voor de gitaarversterker de SM57, of heel vaak een andere, kan even niet op de naam komen. Soort Spongebob model... (maar dan niet geel en zonder neus) Die is volgens velen net iets beter. Condensator microfoons voor de gitaarversterkers zie ik ze eigenlijk nooit ervoor zetten.

arjanb01
29 november 2013, 20:01
Ik gebruik of een sm57 of een sennheiser e906 dat sponge Bob model dus.
De sm 57 vind ik persoonlijk voor rock en heftige muziek de mooiste mic, voor cleanere muziek vind ik de sennheiser e906 lekkerder, als je bijvoorbeeld in een disco soul of funkbas speelt.

Harald
29 november 2013, 20:03
Klopt, dat is de mic die ik bedoel.

Robin...
29 november 2013, 20:36
excuses als ik een beetje kort door de bocht ben. Een sm57 is geweldig voor rock natuurlijk. Maar bij clean vind ik persoonlijk de sm57 veel minder. Condensator mic's heb ik heel het album door gebruikt met de producer. Ik heb natuurlijk ook de sm57 geprobeerd een keer maar ik miste de sound. Het warme laag vooral en er zat voor mijn oren teveel hoog in. Ik zie het ook heel erg weinig. Maar dat komt vooral omdat condensators duur zijn en niet tegen een stootje kunnen dacht ik dan..... Ze pakken wel wat meer ruimte geluid op dat is wel wat jammer. Maar ik zal wel vragen naar de spongebob. Want spongebob is cool. Je hoort het niet welke microfoon precies. Maar je hoort wel of die een goed of slecht geluid heb en daar gaat het uiteindelijk om :)

Maar de geluidtechnicus is dus de baas?

Gearjunkie
1 december 2013, 10:06
De baas? het zal ook vooral een goede samenwerker moeten zijn dunkt me.
Maar zoals jij in no time op een podium je zaken voor elkaar moet krijgen, moet hij dat ook.
Als hij op t punt staat te soundchecken en individuen komen ook nog eens met eigen spullen... Ach laat het hem lekker regelen.

AntY
1 december 2013, 18:46
podiumtechnici (ook in het paard) kan inderdaad heel wisselend zijn. speel je in de grote of de kleine zaal? en wanneer? mogen we komen kijken? heb je een linkje naar je band? :) motown is vet.

truc 1: zet je amps aan de zijkant van het podium en blaas het podium over, niet het publiek in. beter voor de mensen op de eerste rij, beter voor jezelf als je over het podium wilt wandelen.

truc 2: inderdaad liever zachter dan hard, en laat de monitorman voor de rest het werk doen. spreek af dat na de soundcheck niemand meer aan zijn knoppen draait.

truc 3: neem een priklijst mee voor de technici en schrijf gelijk even op welke monitor welke bron moet weergeven (bv wedge links: gitaar 1 zacht, gitaar 2 hard, zang hard, snare en bassdrum en bass medium). zeker als je alleen een korte tijd krijgt om te soundchecken scheelt dit tijd.

Harald
1 december 2013, 19:04
Ervaring op festivals leert dat je wel wat kreten aan de monitorman kunt roepen, maar dat het na linecheck (ofwel, krijg ik de mic voor de gitaar/keyboard/whatever binnen) aftikken en gaan is. Wat je dan daadwerkelijk op je monitor krijgt is afhankelijk van de monitor technicus. Dat iemand je komt vertellen dat één van je amps het niet doet is ook optioneel... Kortom, jij hoort dat het niet klinkt, maar door de podiumbalans is de kans dat je daadwerkelijk erachter komt wat er aan de hand is minimaal.

truc 3 als algemeen prima. Maar, er kan altijd iets misgaan. Ik ben gewend dat ik onze zangeres van haar eigen monitor meer dan genoeg hoor, en stem daar mijn dynamiek op af. Gisteren was haar monitor bagger... resultaat is dat ik mijn dynamiek op geen enkele manier kan afstemmen.

arjanb01
1 december 2013, 20:05
In ear gebruiken dus. Tijdens repetities gebruiken we een jamhub waar iedereen in prikt. Amps zijn gewoon traditioneel gemiced maar het geluid van mij en de rest van de band komt keurig binnen via m'n in ear setje. Voordeel: geen suizende oren en loeiende piepende floormonitoren, ideaal! Temeer omdat je je eigen mix kan maken.

Mitch
1 december 2013, 21:08
Meeste is eigenlijk wel gezegd. Vooral niet heel veel harder gaan dan je normaal gesproken nodig hebt op een kleiner podium zou ik willen benadrukken. Klein en binnen moet het vaak zachter dan je zou willen, maar als je een referentiepunt hebt van hoeveel je normaal gesproken nodig hebt: groot podium en/of buiten niet veel harder tenzij je amp heeeeel ver van je af komt te staan.
Goeie monitoring inderdaad, met iets van de drummer als je daar ver vandaan staat.
Het is inderdaad wel even wennen hoor, je bent even een beetje je 'plekje' kwijt, tenminste, zo ervaarde ik dat de eerste keren op grotere of buitenpodia. Dus zorg dat je lekker in de muziek blijft, komt het helemaal goed :)

peter_heijnen
2 december 2013, 15:01
Het is al gezegd door Harald: hoe minder op je monitor hoe beter.

Probeer eerst met nul komma niets op je monitor te spelen. Plaatsing van versterkers en bandleden tov elkaar zijn veel effectiever dan welke steun door extra monitors ook. Ik heb ooit een schijnbaar onoplosbaar monitor probleem uit de wereld geholpen door twee zeer ontevreden muzikanten van plek te laten wisselen, daarna hadden ze dat wat ze steeds misten helemaal niet meer nodig op de monitor. Was in het circustheater in scheveningen, dus aan de monitoren zelf heeft het niet gelegen.

Ontbreekt er na plaatsing, afstemming en 1e check iets in het beeld, vraag het dan pas op je monitor.

Robin...
4 december 2013, 00:26
Jep veel is hier al uitgelegd bedankt hiervoor. Maar ik zit in de sessieband van hem. laat ik het zo maar uitleggen. Ik speelde op een jamsessie. Producer liep naar me toe en vroeg me nummer of ik in de studio bij hem dingen wilde opnemen. Zo gezegd zo gedaan. Allemaal singles ingespeeld album gedaan van een zanger enz. Maar hij wilde op een grootte manier zijn album releasen. Dus paard van troje grote zaal voor plusminus 2000 man. Er komen ook wat andere artiesten en daar mag ik ook nog niks over zeggen. Zodra het op paard.nl staat is het officieel. En als het een vette gig word. Dan is het misschien nog wel touren maar eerst kijken hoe dit gaat.

Maar ik ga sowieso vragen voor de kick in mij monitor en voor de rest niet veel. We krijgen echt genoeg tijd voor te soundchecken. Het is niet zoals op een festival aansluiten en spelen. Maar normaal in een kroeg of waar ik speel zijn er maar 50 man ofso. Dit lijkt me inderdaad heel afleidend zoveel mensen. Alles stamp ik erin dus dat ik heel de avond alle riffjes kan dromen. En gitaar solo's mag ik improviseren, dus dat ik gewoon een show kan maken inplaats van opletten wat ik speel. Want dat word ook verwacht van heel de band. Alles moet swingen en nog meer als gewoon motown. Maar tuurlijk speel ik met feel :)

Hoe vonden jullie het de eerste keer op een groot podium voor veel mensen?

AntY
4 december 2013, 12:11
je wilt ook snare ;)

maar het is (zolang je je muziek blind kan spelen) veel eenvoudiger in een grote zaal, veel leuker, je voelt minder gene, tenminste ik dan. maar dat is heel persoonlijk.

jim__
6 december 2013, 16:32
Als je al ervaring hebt met in-ear (en dit beviel) zou ik gewoon voor in-ear gaan, dan weet je zeker dat je hetzelfde ervaart op welk podium dan ook. De grootte van het podium maakt dan niet meer uit, evenals het volume van je versterker, aangezien toch alles wordt uitversterkt.

Mocht je niet met in ears werken is het handig om de versterker niet te ver weg zetten, liever aan de zijkanten en naar je toe gekanteld (zitten er van die tilt-back legs op een supersonic?). Volume hoeft dan niet eens veel hoger ten opzichte van een kroeg, en je geluid is zoals je het gewend bent. Vaak is het podiumgeluid op grote podia opener en beter, omdat je met minder monitors, drummers en andere herrie per vierkante meter zit en je niet vlak naast een paar PA-speakers staat. In ieder geval veel succes en vooral veel plezier toegewenst!

Robin...
6 december 2013, 19:07
Als je al ervaring hebt met in-ear (en dit beviel) zou ik gewoon voor in-ear gaan, dan weet je zeker dat je hetzelfde ervaart op welk podium dan ook. De grootte van het podium maakt dan niet meer uit, evenals het volume van je versterker, aangezien toch alles wordt uitversterkt.

Mocht je niet met in ears werken is het handig om de versterker niet te ver weg zetten, liever aan de zijkanten en naar je toe gekanteld (zitten er van die tilt-back legs op een supersonic?). Volume hoeft dan niet eens veel hoger ten opzichte van een kroeg, en je geluid is zoals je het gewend bent. Vaak is het podiumgeluid op grote podia opener en beter, omdat je met minder monitors, drummers en andere herrie per vierkante meter zit en je niet vlak naast een paar PA-speakers staat. In ieder geval veel succes en vooral veel plezier toegewenst!

Dankjewel komt helemaal goed! Ja er zitten tilt back legs op en ik hoor mezelf heel vreemd alleen maar minder door als die gericht staat naar mij. Teveel midden krijg ik in me hoor en dat vind ik niet lekker klinken. Ik heb hem veel liever gewoon op de grond. We gebruiken geen in ears wel monitoren. Maar nog een vraagje. Normaal speel ik met een aardig laagje reverb erop. Moet dat iets terug geschroefd worden als je in een grote zaal speelt in verband met galm?

Rick trodat
10 december 2013, 17:03
Als je cab direct gemict wordt dan heb je bijna geen last van natuurlijke ruimtelijkheid en galm. Immers de microfoon zit bijna direct tegen de speaker. Een meer direct geluid kan je niet krijgen.

Speel dus gewoon met de reverb die je gewend bent. Als ik in hele kleine kroegjes speel ( max 50 man) dan micen we alleen de stem. Dan speelt de factor publiek mee, die als een muur het geluid absorbeert en dan zou ik de reverb wat terugschroeven. Anders niet. Check deze filmpjes. Een is vanuit het publiek, één is direct en professioneel opgenomen. Die vanuit het publiek lijkt het alsof er veel meer galm opzit, wat er werkelijk niet uit het pedaal komt. Je bent dus afhankelijk van de monitorman. Draai je je amp weg ( als je hard speelt zou ik dat zoiezo doen) dan ben je nog meer afhankelijk van de soundman. Maar je komt hem wel een stukje tegemoet. Hij kan immers makkelijker een mx maken.

direct

http://www.youtube.com/watch?v=vD3FV06OC-Y

publiek

http://www.youtube.com/watch?v=Pjvq0Jf48Xc

merk je het verschil?

showband
10 december 2013, 17:20
als je motown speelt heb je sowiso weinig tot geen reverb nodig......

Harald
10 december 2013, 19:13
@RickTrodat wat me vooral opvalt is dat in het publieksfilmpje de delay veel uitgesprokener is. Lijkt daar wat harder waardoor je meer repeats hoort. Zou live kunnen als de knoppenman de verschillende amps anders gebalanceerd heeft. De publieksopname staat zo te zien pal voor de versterkers van Bonamassa die waarschijnlijk op (bona)massavolume staan...

BOnamassa is nu niet bepaald iemand van de gitaar kabel versterker methode. De setup is belachelijk uitgebreid voor het genre. Trouwens wel een van de interressantere gitaristen in die hoek :) (But he ain't Billy Gibbons ;) ) Fair enough, Gibbons is lang zo technisch niet. Maar die houdt ook wel van een experimentje met zijn gitaarsound.

Rick trodat
11 december 2013, 14:04
@RickTrodat wat me vooral opvalt is dat in het publieksfilmpje de delay veel uitgesprokener is. Lijkt daar wat harder waardoor je meer repeats hoort. Zou live kunnen als de knoppenman de verschillende amps anders gebalanceerd heeft. De publieksopname staat zo te zien pal voor de versterkers van Bonamassa die waarschijnlijk op (bona)massavolume staan...

BOnamassa is nu niet bepaald iemand van de gitaar kabel versterker methode. De setup is belachelijk uitgebreid voor het genre. Trouwens wel een van de interressantere gitaristen in die hoek :) (But he ain't Billy Gibbons ;) ) Fair enough, Gibbons is lang zo technisch niet. Maar die houdt ook wel van een experimentje met zijn gitaarsound.

Tja heel technisch gezien kan de knoppenman er ook nog een extra delay op hebben gezet voor de zaal. Wat helemaal niet op de recording terugkomt. Wat zijn setup betreft, viel het in the borderline juist mee. Zijn standaard pedalen op zijn pedalenplank en twee delays in een rack. 2 marshalls en een sterop 4*12. Valt hier wel mee. Op grotere podia wil hij wel eens 6 versterkers meenemen.

Difficulttocure
13 december 2013, 09:41
Ik heb wel eens gehad dat het leek alsof er een raar faseverschil of phasing aan de hand was op mijn gitaarsound op mijn monitor, ten opzichte van het geluid dat er uit mijn amp kwam, zeker op standje scheur. als ik te snel van mijn amp (stond een paar meter achter me) naar de monitor liep klonk het heel raar.
Nu heb ik toevallig een oude Electric Mistress flanger waarvan je niet kan zien of die aan of uit staat dus je begrijpt mn verwarring.
Volgende optreden even met mn vaste monitorman overlegd en bleek dat een beetje laag toevoegen aan de gitaarsound in de monitor genoeg was om het probleem op te lossen.
Dus mijn tip is denk ik dat als je op een groot podium je elektrische gitaar (ook) over je monitor hoort zorg dat de EQ in de monitor overeen komt met de sound die uit je amp komt, zodat je niet in verwarring gebracht wordt zoals ik ;)

showband
13 december 2013, 10:29
als jij een goede amp hebt.
en daarbij nog eens je gitaargeluid uit een monitor laat komen.

Dan krijg je faseproblemen op de plekken waar je ze allebei kan horen.
Zeker nu je digitale mengtafels hebt is dat soms erg vervelend aan het worden.

Maar in ieder geval : ALS je jouw versterker niet te hard zet EN dat alleen laat aanvullen met wat monitor op de plek waar je jouw amp niet hoort.. DAN is het geen probleem.
In de meeste gevallen staat de amp al zo hard dat je hem overal hoort. (en dus iedereen er last van heeft) Waarna er OOK nog eens gitaar op de monitor gevraagd wordt. Waardoor je gitaargeluid MINDER hoorbaar zal zijn. Want door fase knopen en buiken verziek je de "verstaanbaarheid" van je gitaartoon.

Zachter is ECHT beter op het podium. Je moest eens weten hoeveel problemen je voorkomt met zachter spelen. ;)

peter_heijnen
13 december 2013, 10:30
Ik heb wel eens gehad dat het leek alsof er een raar faseverschil of phasing aan de hand was op mijn gitaarsound op mijn monitor, ten opzichte van het geluid dat er uit mijn amp kwam, zeker op standje scheur. als ik te snel van mijn amp (stond een paar meter achter me) naar de monitor liep klonk het heel raar.
Nu heb ik toevallig een oude Electric Mistress flanger waarvan je niet kan zien of die aan of uit staat dus je begrijpt mn verwarring.
Volgende optreden even met mn vaste monitorman overlegd en bleek dat een beetje laag toevoegen aan de gitaarsound in de monitor genoeg was om het probleem op te lossen.
Dus mijn tip is denk ik dat als je op een groot podium je elektrische gitaar (ook) over je monitor hoort zorg dat de EQ in de monitor overeen komt met de sound die uit je amp komt, zodat je niet in verwarring gebracht wordt zoals ik ;)
Mijn tip om juist dit soort problemen te vermijden: zolang het kan vooral geen gitaar extra op je monitor.

Jimi Hendrix
14 december 2013, 11:19
wat Peter zegt.
zorg dat je je versterker goed kan horen (vraag bijv. een kistje aan de zaal als je een combo gebruikt).
9 van de 10 keer heb ik alleen mijn akoestische instrumenten op de monitor staan. Verder niets, ook geen andere instrumenten. Zacht spelen, heerlijk.