PDA

View Full Version : Snaar klettert, wat nu?



Super Slinky
1 juli 2003, 11:26
Mijn lage E snaar klettert (raakt licht de frets als hij wordt aangeslagen)
vooral met een chorus effect is het goed merkbaar.
Wat doe ik hier aan?

pimmetje
1 juli 2003, 11:29
ff zoeken op fret buzz. Is al veel over geschreven.
Als je er net nieuwe snaren op hebt zitten, dan hoef je niet eens te zoeken... dan hoef je alleen maar ff een dagje of misschien 2 dagen te wachten en te spelen.

Super Slinky
1 juli 2003, 11:44
Even nog wat meer info:
Het ligt niet aan nieuwe snaren, wat de snaren zijn een maand oud nu.
De lage E snaar klettert alleen bij het indrukken, niet als open snaar.

Ik heb al even gezocht op internet. Zo te zien , geen gemakkelijk te verhaelpen probleem. Maar als iemand er ervaring mee heeft en een oplossing weet is deze welkom. Mijn vraag is vooral kan ik er zelf iets aan doen of moet ik naar de gitaarzaak? En hoe lang ben ik mijn gitaar dan kwijt?

willem1940
1 juli 2003, 12:12
Vertel eens wat voor een gitaar het is; verstelbare kam J/N en dat soort dingen.
Als de kam met 2 stelringen/bouten iets op en neer kan, dan de kant bij de dikke snaar iets hoger stellen.

Zit er een span-bout, trekstang in de hals dan valt het daarmee te regelen.

Als het een gitaar is met staartstuk voorbij een verschuifbaar kammetje, dan aan 1 kant een desnoods nog iets dunner gemaakt plat houten lucifertje uit een "boekje" er onder leggen.

Als het een absoluut onverstelbare acoustische gitaar is kan het soms de enige oplossing zijn om enige van de fretten een zacht hamertikje te geven (wel een stukje hout ertussen) op de helft bij de dikke snaren. Dit vereist echter inzicht/ervaring en GEVOEL, je kunt de boel zo ook heel erg verpesten.

willem1940
1 juli 2003, 12:17
Misschien valt het ook te verhelpen met een dunner type snaren of snaren met een geringere uitslag; er zijn nogal wat nieuwe typen op de markt gekomen in de afgelopen 20 jaar.

pimmetje
1 juli 2003, 12:18
OK... geen nieuwe snaren dus...
Met het afstellen van brug en hals kan je 't zelf waarschijnlijk wel verhelpen.

Je zou kunnen proberen om 't zadeltje van de lage E wat omhoog te draaien. Als dat niet helpt (of pas als dat zadel een meter uit je brug steekt), dan zal je je hals moeten gaan stellen.

Het beste kan je dan eerst nog wat lezen. Moretel heeft bijvoorbeeld een hele zooi over het afstellen van een gitaar op z'n site staan. Ook op gibson.com en op mrgearhead.com is wat te vinden over het afstellen van je gitaar.

Het is zeker de moeite waard om dit zelf te leren. Steeds wegbrengen heeft te veel nadelen:
- kost vaak redelijk geld;
- je bent je gitaar al snel een dag of 4 kwijt... week is geen uitzondering;
- de gitaar wordt dan vaak standaard afgesteld... zelf kan je 't op eigen wensen afstellen.

Je hebt er ook verrotte weinig gereedschap voor nodig: een klein setje voelermaten, een kruiskopje, een imbus/doppie/whatever voor je halspen... en een capo'tje is handig.

pimmetje
1 juli 2003, 12:20
Het 'intikken' van frets zou ik minder snel zelf doen. Vooral als een van de eerste acties bij het leren afstellen, vind ik dat een beetje te link. Je bent al heel snel nog verder van huis...

Super Slinky
1 juli 2003, 12:21
Vertel eens wat voor een gitaar het is; verstelbare kam J/N en dat soort dingen.
.

Sorry dat had ik natuurlijk gelijk moeten zeggen!
Het is een electrische gitaar Ibananez S-series, met een Floyd Rose tremelo brug. Een een lock-nut . De open snaar klettert niet.
Het is alleen bij de noten die ingedrukt worden. Het is vooral irritant bij het spelen met churus of delay. Je hoort dan een lichte zoem. De snaar raakt de fret ergens.

willem1940
1 juli 2003, 12:51
Zo'n electrische gitaar heeft toch op de kam zat stel-mogelijkheden? Die dikste snaar moet daar gewoon een pietsie omhoog.

Laat de snaar voor dit karweitje eerst goed slap zakken.

Waarschijnlijk heb je het systeempje met per snaar 2 staande boutjes in de kam en 1 liggend.

Die staande boutjes moeten nu voorzichtig met het juiste sleuteltje wat vaster worden aangedraaid, dan komt de snaar een beetje omhoog. Veel zal het niet hoeven zijn.

Stem dan de snaar op een redelijke spanning .
Probeer of het rammelen nu weg is, anders de snaar weer goed slap en nog iets verder die boutjes gelijk-op aandraaien.

Opnieuw proberen.

Indien het rammelen weg is, controleren of het octaaf zuiver is gebleven (fret 12).

Indien niet zuiver, snaar minstens 1 toon lager stemmen (kan anders knallen) en met het LIGGENDE boutje regelen tot het octaaf wel klopt.

Hierna weer zuiver stemmen.

Een setje sleuteltjes voor de Ibanez-boutjes heeft iedere gitarenzaak, niet duur.

willem1940
1 juli 2003, 13:03
O, wacht, je hebt er een TREMOLO op zitten. Ik heb even in mijn rommelkamer daarnet gekeken, heb daar ook een Ibanez liggen, plankgitaartje waaraan het systeempje zit wat ik zo-even aanhaalde, met die boutjes.

Normaal speel ik Spaanse gitaar met nylon snaren. Ik heb dit Ibanez-ding plus een versterker achter de hand gehouden, overgenomen van een van mijn zoons die er anders veel te weinig voor terugkreeg bij inruil.

Vergeet in principe maar die liggende bout voor het octaaf, want met die tremolo (die ik er uit heb gesloopt en de kam van binnen geblokkeerd) klopt daar toch nooit 1 donder van, altijd vals.

Super Slinky
1 juli 2003, 14:13
Vergeet in principe maar die liggende bout voor het octaaf, want met die tremolo (die ik er uit heb gesloopt en de kam van binnen geblokkeerd) klopt daar toch nooit 1 donder van, altijd vals.

Ja, die tremelo heb ik gedeeltelijk laten blokkeren zodat hij niet meer omhoog kan, maar alleen nog omlaag. Dat scheelt veel problemen met het stemmen. Ik werd er eerst gek van.

Bedank voor je adviezen. Zal eens kijken wat ik er mee kan.