PDA

View Full Version : Alternatief voor fret tang nipper



Rutger
28 november 2013, 12:53
Hoi,

ik heb dan eindelijk de knoop doorgehakt en ga mijn oude vertrouwde akoestische gitaar van nieuwe fretten voorzien. Het is gewoon zonde dat ie alleen voor de mooi-igheid aan de muur hangt terwijl het zo'n fijn gitaartje is.
Ik heb net een lijstje opgesteld met wat ik allemaal nodig heb, en daarbij hoort ook de fret tang nipper. De gitaar heeft namelijk een binding langs de hals. Dat kreng kost me alleen E77,50! Als ik mijn hobby ervan zou maken zou ik het doen, maar voor een eenmalige fretjob waarvoor ik voor de overige spullen zo'n E100 kwijt ben, vind ik dat wel een groot bedrag. Voor een dremel zou ik overigens iets vergelijkbaars kwijt zijn, want die heb ik helaas niet liggen.

Dus ik vraag me af of er 'on the cheap' alternatieven zijn waar je toch heel aardig mee uit de voeten kunt?
Mijn nuchtere verstand zegt me dat je me een kopkniptang en een vijltje toch ook een eind moet kunnen komen. Maar ik kan me vergissen.

Ukeloeder
28 november 2013, 13:04
Verreweg het goedkoopste alternatief is het laten doen. Ook in jouw omgeving zijn ervaren bouwers/reparateurs te vinden die 1) alle spullen en 2) een boel ervaring in huis hebben. Denk aan de schade die je kunt aanrichten aan je "oude vertrouwde akoestische gitaar".
Niet om je bang te maken overigens, want heel moeilijk is het niet. Bovendien zijn de gereedschapjes die je noemde in principe voldoende. Toch wil ik je aanraden er even hulp bij te vragen. Twee weten vaak meer dan één.

Tabula Rasa
28 november 2013, 14:28
Klemblokje met radius, gootje erin zagen, fret op zijn kop in het gootje en vijlen?

Orpheo
28 november 2013, 14:29
Dremeltje met een slijpschijfje. of een heel kleine nijptang en een vijl.

Rutger
28 november 2013, 14:35
Bedankt voor de waarschuwing Ukeloeder :) Maar het lijkt me gewoon erg leuk om het zelf te doen. Ik heb me aardig ingelezen en begrijp dat het met het nodige geduld prima te doen is. Het verbaast me gewoon dat zon tooltje zoveel moet kosten en ik vraag me af of ik het wel echt nodig heb. Ik was niet van plan zoveel geld uit te geven, dan kan ik het inderdaad net zo goed door een ander laten doen. Ik doe het immers gewoon voor mijn plezier, en ook kwa kosten moet het dan wel leuk blijven.

Maar de vraag is, of je een goed resultaat kunt krijgen met een tang en een vijl (of met een ander alternatief)? Of haal ik me dan teveel op de hals en kan ik beter toch dat geld uitgeven?

Misschien is het een idee om eerst te oefenen op een ander gitaartje dat ik heb liggen, een goedkoop chineesje dat een niet al te indrukwekkend fretwerk heeft. Welliswaar zonder binding, maar dan kan ik wel de vaardigheid krijgen om het dan, met alles wat ik geleerd heb, een stuk beter te doen op mijn akoestische?

Rizz
28 november 2013, 14:38
Als je mazzel hebt, igt er bij de Aldi nog een nep-dremel voor 25 euri. Hier in Lisse zag ik ze maandag nog liggen. Zelfde asmaat als Dremel zelf, dus compatibel.. En anders MP..

barno
28 november 2013, 15:47
met een Dremel kan je heel veel doen, dus het is helemaal geen duur tooltje imo. Als jij er maar één ding mee wil doen, daar kiest de dremel niet voor hé :)

Voor een gewone fretjob heb je eigen geen enkel speciaal gereedschap nodig. frettang kan je zelf maken, platte vijl ook enz… alleen tang weghalen, tja dat doe je toch best met een dremel slijpschijfje of zo'n speciale tang (die wèl veel te duur is, gezien zijn one trick pony-gehalte)

Rutger
28 november 2013, 16:24
Hm ja, zo'n dremel kan natuurlijk overal handig voor zijn, kan ook eigenlijk geen kwaad om dat in huis te hebben.
k Ga daar ns voor kijken. Thanks!

-Martijn-
28 november 2013, 16:44
Mijn fret tang nipper kostte rond de 45 euro, dat geld vind ik hem zeker waard.
De eerste keer dat ik een hals met binding wilde fretten heb ik nog met de hand de hoekjes weggeknipt en gevijld. Wat een monnikenwerk was dat, en nog best lastig om het helemaal netjes te doen. Met zo'n fret tang nipper ben je in vijf minuten klaar.

Een Dremel gebruiken voor dit soort werk daar heb ik geen ervaring mee, maar het lijkt me vrij lastig om daarmee de onderkant van de fret netjes glad te krijgen.

Gitaarbouwer
28 november 2013, 23:22
Misschien loont het als je de spullen bij Stewmac koopt. Die nipper (http://www.stewmac.com/shop/Tools/Special_tools_for_Fretting/Fret_Tang_Nipper.html) is daar sowieso al een stuk goedkoper ($49).

musicmannetje
1 december 2013, 12:00
Ik heb recentelijk ook zo`n klusje gedaan (herfretten van een LP hals met binding). Ik heb een dremel met boorstatief maar het blijft toch een lastig klusje om de fret goed te krijgen. Ik had een malletje gemaakt van twee blokjes hout met in een van de blokjes een redelijk brede gleuf van 2,5mm waar de fret in ligt. Het andere blokje had een smallere gleuf voor de onderkant van de fret. Door de twee blokjes op elkaar te klemmen ligt de fret vast. Het blokje met de brede gleuf vervolgens met dubbelzijdig tape op de boorstatief geplakt en toen met een slijpsteentje in de dremel geprobeerd een nibble van de fret af te halen. Dit is niet al te best gelukt, en na 2 frets toch maar besloten om het handmatig te doen. Dus eerst met een klein zijknippertje wat materiaal van de onderkant afhalen en de rest vijlen met een klein vijltje.
Bedenk wel.. het nibblen van de frets is nog maar het begin. Ik heb toch wat specifiek gereedschap moeten kopen om het redelijk goed te kunnen doen, zoals een 12" radius schuurblok, een fret-bevel vijl, frethamer en een hals-support. Frets heb ik gelijmd met twee-componentenlijm met een lange droogtijd (dan heb je nog tijd om ze er goed in te krijgen). Daarna klemmen en laten drogen.
Hoewel een redelijk k#twerkje toch wel leuk en leerzaam om te doen.

barno
1 december 2013, 12:08
gewoon fretje op maat knippen, in ene hand vasthouden en met andere hand dremelslijpschrijfje: met enige handigheid gaat het echt heel snel en proper