PDA

View Full Version : De KOCH ATR-4502, hybride, 1HE, 5,5 kg, stereo buizen eindtrap voor modeler/profiler



herrieman
27 november 2013, 21:18
Verdient echt zijn eigen topic omdat we hier nog veel van gaan horen

Even kort.
Wat een middag! Vanmiddag naar Koch geweest om de ATR-4502 te testen met m'n Ultra en gitaarspeakertjes. Een hybrideversterker die qua volume de Matrix GT1000 minimaal evenaard en qua dynamiek van ECHT een andere orde is. Nog geen Marshall dynamiek maar in iedergeval een duidelijk verbetering. Ook heeft het geluid meer diepte, gaan de ventilatoren pas aan als het nodig is en weegt deze stereo 1HE poweramp maar 5,5 kg. Een uitgebreidere test zal in komende weken hopelijk kunnen plaatsvinden. Koch staat kort voor de marktintroductie maar dit is echt een waanzinnig interessante versterker voor mensen die de dynamiek zo missen met hun Profiler of Modeller in hun live setup.
Ook wel gaaf dat een nederlandse fabrikant de voorsprong heeft overgenomen.
En vandaag besloten dat mijn Ultra blijft!
Hier wat meer specs: http://www.koch-amps.com/atr-4502.html

tnijland
27 november 2013, 22:40
Rest my case en ook geweldig nieuws!

Koch bouwt gewoon goed spul. Ik was zelf altijd al enthousiast over zijn Pedaltone preamp.

Ben dus ook erg benieuwd naar zijn nieuwste aanwinst. En hij denkt er ook nog eens erg goed over na omdat ik zelf ook altijd die eindtrap voicing van Fender/Marshall zoek.

hugo
27 november 2013, 23:23
Vond je het een duidelijke verbetering tov de Matrix? De versterker heeft 2 voorversterker buizen maar de eindtrap is nog steeds solid-state als ik het goed begrijp.

peter_heijnen
28 november 2013, 09:10
Als dynamiek het probleem is en je je axe over gitaarspeakers hard en clean wilt kunnen versterken, en die koch wel al een verbetering is maar nog niet helemaal, kijk dan eens naar de reussenzehn slave 100: 2 x 50 harde watts el34 power.

Als een laag gewicht belangrijk is, kijk dan maar niet naar die reussenzehn. :)

herrieman
28 november 2013, 09:10
Voor mij was het een duidelijke en heerlijke verbetering in dynamiek. De boel begint nu eindelijk "te leven". Als je de GT1000 zou beoordelen op een dynamiek van 0 en een vette marshall stack op 10 dan zit deze amp rond de 5. Qua voicing vond ik hem verrassend vlak, in ieder geval niet zwaar gevoiced. Deze Koch komt dus tzt zeker bij mij in het rackje. Tja zo zie je maar weer, de dynamische interactie tussen eindtrapbuis/trafo/gitaarspeaker blijft voor mij in ieder geval nodig in een live situatie. En dat kan nu ook met een 1HE oplossing van 5,5 kg.

hugo
28 november 2013, 10:33
Is er ook al wat bekend over de prijs?

Een zware buizenversterker ga ik niet naar terug, op zich ben ik erg tevreden over de combi van Axefx Ultra, Matrix en 1x12 EVM, maar je blijft altijd op zoek. Wat ik niet uit me set haal is bijvoorbeeld deze dynamiek:

http://www.youtube.com/user/5v1L0?feature=watch

Hij heeft een aantal videos online en de dynamiek in zijn videos vind ik altijd erg mooi.

Einzeln
28 november 2013, 14:56
Herrieman, wat een bescheiden volume: Je lettertjes zijn veel te klein voor mijn ogen.

herrieman
1 december 2013, 16:23
MOOI HE! (is geen foto van mijn setup hoor :- maar komt uit Japan)
Tijdens de axe-fx meeting kreeg ik nog wat vraagjes over deze amp. De prijs is nog niet bekend en wanneer hij verkrijgbaar volgens mij ook niet. Je vragen kun je natuurlijk ook direct aan Koch richten.

Wel iets geks ondekt en dat is dat deze versterker in Japan 7 kg weegt en hier volgens de specs 5,5 kg. Heb dat ding zelf in de handen gehad en volgens mij is hij gewoon 7 kg. En daarmee wel 2 maal zwaarder dan de Matrix.

http://www.excel-web.jp/shop/image/koch_5_600px.jpg

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/995537_628633770509452_1650020509_n.jpg

En ik kwam ik nog een verhaaltje van Koch himself tegen met uitleg over zijn ECHTE hybride:



De elektronische pro's van transistoren:
Versterking van het signaal vóór het knippen (zonder vervorming) - goed
Versterking van de macht voor het knippen - zeer goed

De elektronische pro's van buizen:
Versterking van het signaal in het knippen (met vervorming) - goed
Totale harmonische kleuring - zeer goed.

Met deze ontwerp-criteria in het achterhoofd, ontwikkelde ik de volledig nieuwe ATR ® technologie. In mijn ontwerp doen de transistoren en de mosfets de "domme" werk. Ze versterken en leveren alleen het vermogen, terwijl de buizen het "muziekale" werk, zoals de harmonische kleur en clipping (vervorming). Om de beste sonische resultaten te bereiken, gebruikte ik buizen in zowel de voorversterker als in de eindversterker secties in onze hybride versterkers.

Deze ATR technologie resulteerde al snel in de ontwikkeling van drie ECHTE hybride versterkers: de Jupiter & Startrooper combo's en de ATR4502 rack mount eindversterker. Ik gebruik de term ECHTE hybride, omdat in deze versterkers zowel de voorversterker en de eindversterker secties zijn voorzien van een mix van buizen en solid-state ontwerp.

Toen ik deze versterkers voor de eerste keer bespeelde, was ik verbaasd over de resultaten die ik kreeg van het gebruik van dit unieke ontwerp. De gevoeligheid, gevoel en geluid van deze hybride versterkers is ongelooflijk dicht bij die van al-buizenversterkers. Verder zijn de ATR® technologie versterkers lichter, kosteneffectief, hebben geen dure eindbuizen die slijten en vereisen bijna geen onderhoud.

De ATR4502 is een unit hoge 2x45W stereo of mono 1x90W rek gitaarversterker. De versterker schakelt automatisch over van stereo naar mono wanneer de luidspreker-aansluitingen zijn aangesloten op zowel de stereo of de mono-uitgangen.

Tuurlijk een commercieel verhaal. Maar ik moet zelf toch wel bekennen dat qua dynamiek en diepte deze versterker het goed deed tegen mijn GT1000FX.

hugo
3 december 2013, 11:46
Klinkt leuk, ik wacht nog even op de Fryette LXII, lijkt mij ook een erg interessante optie.

herrieman
3 december 2013, 18:28
Is inderdaad de tweede interessante nieuwe ontwikkeling.
De LXII schijnt ook een echte buizen eindtrap te krijgen. Maar ook hiervoor gelden de vragen:
- Het gewicht
- Wanneer op de markt
- De prijs

hugo
4 december 2013, 11:56
Over de prijs heb ik nog niks gezien maar ben bang dat het wel richting de 1000 euro gaat, gewicht zou iets van 9 kg zijn en lancering zal voorjaar 2014 moeten worden. Maar met 9 kg en 1000 euro gaat het mijn Matrix niet vervangen.

herrieman
4 december 2013, 16:01
Hugo, ik weet niet wie je bron is maar als het uit een glazen bol komt dan denk ik dat je die zal moeten vervangen :-)

Toch maar even contact gezocht met Koch:-)
- De advies verkoopprijs van de Koch ATR-4505 is: € 599,= ex BTW Dus zal de straatprijs rond de € 650 incl BTW zijn.
- Leverbaar vanaf vandaag
- Gewicht heb ik nog niet duidelijk en die vraag staat uit maar volgens hun specs is het 5,5 kg. In ieder geval maximaal 7 kg.

Overigens zijn de GERUCHTEN over de Fryette LXII dat deze $1400 gaat kosten en inderdaad rond de 10 Kg zal wegen. Als dit waar is doet Koch het niet slecht qua prijs en gewicht. :-)

hugo
4 december 2013, 16:45
Ik had het over de Fryette niet de koch

herrieman
4 december 2013, 17:24
Helder. ;)
Kon ik helaas niet opmaken uit je verhaal

herrieman
13 december 2013, 17:12
Kleine update.

Heb de versterker zojuist van Dolf himself meegekregen. Zeer sympatiek mens. Tevens een korte cursus versterkerontwerp gehad:-)
Komende 3 weken ga ik de ATR-4502 eens heerlijk uitgebreid testen tov de Matrix en met de AXF poweramp aan en uit.
Dus wordt vervolgd.

Het gewicht overigens net gewogen op de weegschaal. 5,5 Kg

tnijland
13 december 2013, 20:58
Lijkt me een geweldige service en het geeft ook blijk van veel vertrouwen. Ik heb Dolf Koch persoonlijk een keertje ontmoet tijdens een lezing over het bouwen van gitaarversterkers. Het viel me toen al op dat hij zowel theoretisch als praktisch enorm met het zoeken naar een goede sound bezig is. En dat op een behoorlijk vernieuwende manier. Toen ik daarna ook nog eens een perfect klinkende Pedaltone preamp kreeg was de liefde helemaal compleet.

Ik ben dan ook reuze benieuwd naar je uitgebreide review over deze power-amp ;-)

herrieman
17 december 2013, 21:28
Inderdaad een zeer grote blijk van vertrouwen.

Ben laat vanmiddag een beetje aan testen geweest en ik word steeds enthousiaster van dit stukje techniek van pienterheid.

- Eerst de vlakheid van het signaal gemeten. Uitkomst: Vlak :-)
- Verder de 2 voicingschakelaars per kanaal gemeten. Uitkomst: Extra/Minder boost vanaf 150 Hz en lager en een extra/minder boost vanaf 1200 Hz en hoger van een paar dB. Natuurlijk afhankelijk met welk volume je de patches inregelt. Ik zie hier interessante mogelijkheden om het Fletcher Munson effect onder de duim te houden. En met bij lagere volumes het laag en het hoog te boosten :-)
- Volume/Vermogens test: Niet te geloven maar even hard zo niet harder dan de GT1000FX :-) Overigens zal de ultimatieve test Maandag plaats vinden met een zeeeer luide drummer.

En nu het bijzondere deel van deze versterker. De laatste tijd is er veel te doen over de lineariteit van Solid State versterkers. Anders gezegd, SS-versterkers zien de speakerimpedantie niet en zijn dus onder meer niet instaat om de frequentieafgifte dynamisch op de impedantie verloop van de speakers aan te passen. Er is dus GEEN dynamische wisselwerking tussen de versterker en de gitaarspeaker wat bij buizen eindtrappen WEL het geval is. Dit dynamische gedrag, wat met IR's ook niet te bereiken is (ja sorry jongens), is nou precies wat ik al die tijd zo heb gemist.

ATR staat voor Authentic Tube Response. Maar zoals altijd wil ik het eerst horen en voelen en dan pas geloven. Maar hoe exact het werkt in deze Hybride Class A versterker weet ik niet maar ik kan alleen maar bevestigen dat Dolf Koch het heeft geflikt. Tijdens de eerste test bij Koch viel me al op dat het gedrag van de versterker inderdaad veel dynamischer was en tevens ruimtelijker. En ook vanmiddag werd dit weer bevestigd. Ook dit zal ik nog uitvoeriger aan de tand voelen voordat ik dit ECHT ga geloven maar zoals gezegd zijn de eerste resultaten zeer overtuigend.

Het begint er steeds meer op te lijken dat KOCH er in geslaagd is de goede dingen van buizen en transistors te combineren in een lichte 1HE rackmout van 5,5 kg.

Was weer (een) genoeg(en) voor vandaag.

Wordt vervolgd. :-)

Herrieman

tnijland
18 december 2013, 20:19
Bedankt voor je review. Heel interessant verhaal en bevestigt voor mij dat Dolf Koch zeer goed weet wat hij maakt. Het is vooral die "feel" die hij volgens mij zo overtuigend weet te realiseren.

Het is misschien geen goede vergelijking maar ik heb datzelfde dus ervaren met de Pedaltone preamp die ook een echte buizensound levert die van mooi vol fender clean naar vintage marshall drive. Ik heb het gisteren bijvoorbeeld nog even met een Scuffham plugin (en die is redelijk goed) vergeleken maar dat dynamische zit er gewoon niet in en het wordt heel snel iel, schel, rafelig of buzzerig.

Met welke speakers heb je de test uitgevoerd?

herrieman
18 december 2013, 21:18
Ik gebruik hiervoor twee van mijn 2x12 cabs met V30 en K100.
Kwam dit ook nog tegen.
Ik hoop maar de ze de prijs fout hebben overgenomen van Koch. 1079,- incl BTW ???
http://www.bax-shop.nl/gitaar-eindversterker/koch-atr-4502-gitaar-eindversterker/product-details.html

Hier staat toch echt €599,- excl.BTW http://www.usamusic.nl/uploads/2/4/0/4/24048927/k_retail_dec_2013.pdf

herrieman
19 december 2013, 16:03
Soundsamples van japanse axfx importeur

http://www.okada-web.com/original/amplifer/index_koch.html

herrieman
20 december 2013, 17:27
Baxshop heeft zijn foute prijs aangepast naar 649,- incl BTW.
Stukken beter Bax!

herrieman
4 januari 2014, 15:39
Begint me steeds meer te bevallen.

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/1522020_518040464970674_798463788_n.jpg

hugo
12 januari 2014, 12:43
Heb je de Koch nu gekocht?

herrieman
13 januari 2014, 21:49
Dat besluit komt eind deze maand. Verder heerlijk tussen de bedrijven door aan het testen.
Inmiddels wel met een andere gitarist deze versterker vergeleken en opnieuw was de Koch favoriet.
Wat me in ieder geval bevalt zijn:
- Gaat harder dan de GTduizendFX in mijn speakerconfiguratie.
- Geen ventilatorgeruis. Ventilatoren schakelen pas in als het echt nodig is.
- Geen harde plop bij aan en uitzetten.
- Minder vermogensverlies bij toenemende speakerimpedantie (net zoals bij echte buizenamps)
- Vlakke freq curve dus geen voicing/kleuring.
- Edoch voicing voor laag en hoog voor beide kanalen aan de voorzijde in/uitschakelbaar.
- Versterker volgt de impedantiecurve van de aangesloten speakers net zoals een buizenbak. Dus alleen geschikt voor gitaarspeakertjes
- Bij een volume voorbij 12 uur neemt de "buizigheid" van de versterker langzaam toe. Is wel bij een reete hard volume maar goed inregelbaar door het uitgangsvolume van de pre-amp terug te draaien.
- Versterker is ook geschikt voor andere (buizen)pre-amps of zelfs pedaaltjes (schakelbare ingangsgevoeligheid).
- Kortom deze versterker is ook nog te gebruiken als ik mijn Ultra in de verkoop gooi en dus voor een totale buizenoplossing zou kiezen.

Mijn speciale GTduizendFX en zeer speciale GTachthonderdFX gaan echt niet de deur uit (gevoelswaarde) maar ik denk Toch dat deze Koch (hé dat rijmt) straks onder de Ultra komt te hangen. Maar eerst moet hij de vuurproef van een zeer luide drummer doorstaan.

Kortom...nog 2 weken :blast:

herrieman
13 januari 2014, 22:01
Even iets anders......tipje zeg maar.

Voor 10 euro een doosje gemaakt om de EXACTE speakerimpedantie van mijn cabinets te bepalen. Op gehoor gaat dat echt NIET lukken. Ook NIET met de PEQ sweep tip.

Voor mijn 2x12 V30 is dat 103 Hz geworden en voor mijn 2x12 G12k-100 105 Hz. Dat is dus fors meer dan de fs waarde +10%. Je hebt hiervoor wel een voltmeter nodig met een gevoeligheid van minimaal 200 millivolt WISSELSPANNING!

Ik had deze waardes nodig om de speakerresonantie waarde goed te kunnen invoeren in de Ultra. (Eindelijk. En wat een verschil)

Hier de link: http://www.danmarx.org/audioinnovation/impanalyzer.html

hugo
14 januari 2014, 22:28
Uhm met vermogen heb ik met de GT800FX is al meer dan voldoende, als ik echt me best doe, begin er 1 lampje af en toe knipperen, ik gebruik maar 1 kanaal. Maar ben toch wel nieuwsgierig naar de Koch.

Interessant dat doosje voor de speakerimpedantie, ik kom zelden in de advanced parameter (behalve de low-cut) en heb nog nooit met de speaker resonance gespeel. Ik gebruik echter 2 uitgangen, 1 rechtstreeks naar FOH en 1 naar 1x12 EVM cab. Op welke stel jij het dan af? Of gebruik je geen speaker simulatie?

In ieder geval eens mee spelen, het zou wel moeten doen wat ik een beetje mis. Zou toch wel bijzonder fraai zijn als dat gewoon ook in de Axefx zit, blijft toch wel een top apparaat waar ik nog steeds nieuwe dingen aan ontdek, en heb dat ding al 5 jaar (nu ben ik geen echte tweaker).

herrieman
15 januari 2014, 08:52
Speakerresonantie instellingen van de Amp stel ik af op de 2x12,s. FOH is een afgeleide of nog beter is een IR van je EVM cab te gebruiken. Moet je inderdaad eens mee spelen! Maar begin er pas aan als je resonantiefreq van je EVM cab EXACT hebt bepaald.

herrieman
17 januari 2014, 22:10
Vanmiddag (bijna) volgas losgegaan met zeer luide drummer.

Koch ATR-4502 heeft met vlag en wimpel gewonnen.

Heerlijke verbetering van de dynamiek en ruimtelijkheid!

herrieman
31 januari 2014, 20:08
De ATR-4502 op de Namm 2014 :-)

http://www.youtube.com/watch?v=8I8IoffdZBg

paulusdeBKB
1 februari 2014, 08:34
Sorry voor de offtopic, maar ik hoop niet dat Koch het bij dit filmpje laat! Dat mag wel wat gelikter.

tnijland
1 februari 2014, 15:39
Ha ha, het leek erop of de arme man zelf wat gesnoven had in de US. Maar wat ik wel leuk vond om te zien, dat is dat er extra pedalen bijkomen, de Super Lead en de '65 Overdrive en dat klinkt vast weer heel erg goed.

Ik heb nog 2 power-amps maar als ik er weer eentje bij moet hebben, dan wordt het de Koch ;-)

Einzeln
1 februari 2014, 19:16
Ziet er mooi uit!

herrieman
1 februari 2014, 22:06
Klinkt in het echie heul errug lekkuh!

Mocht je op zoek zijn naar een nieuwe poweramp voor je gitaarcabs en pre-amps (modeler of buizen) test deze dan zeker uit alvorens je een besluit neemt.

Hulde aan Dolf!

Niet gelijk kopen hoor! Anders mis je de ervaring van het verschil tov de andere 1U Rackamps die minder dan 6 kg wegen :cheerup:

Michael Riesenbeck
1 maart 2014, 23:54
Kleine duit in het zakje.

Op uitnodiging van Koch ben ik bij ze op locatie geweest om de ATR te testen met mijn eigen spullen.

Ze namen ruim de tijd, ondanks dat ze het enorm druk hebben. Kon lekker mijn gang gaan en op podium volume niveau zaken proberen.

Mijn gear:

Digitech GSP1101 pre-amp
Matrix NL212 2x12 cab
Strat

Mijn ervaringen:

- Een hoop volume voor 2x 45 watt. Met de ATR vol open op 2 kanalen en de GSP op 12 uur had ik al podium volume, dus meer dan genoeg headroom. De meeste preset volumes heb ik op 50-60, dus ook daar meer dan genoeg over.
- Lekkere sound, ze komen echt heel dicht in de buurt van aan full tube versterker.
- Ik moest de presets wat aanpassen aan de amp. Moest redelijk wat laag wegdraaien uit de cleane presets en laag toevoegen aan de overstuurde sounds.
- Er zijn twee voicing knopjes per kanaal. Eentje voegt wat tophoog en presence toe, de andere doet iets met het laag. Ik vond de impact op de sound beperkt en heb ze uiteindelijk uit laten staan
- De modellen vind ik ik even goed klinken als wanneer ik mijn TSL100 als power amp gebruik. Dus als poweramp prima, wat mij betreft
- Fluisterstil en wordt niet extreem warm
- Een zeer 3D geluid en net als met een buizenbak voel je de luchtverplaatsing

Al met al was ik erg onder de indruk.

Maar, uiteindelijk ben ik toch voor een full tube 2x15 watt handgebouwde power amp gegaan, waar ik bij toeval tegenaan gelopen was. Dat doet niets af aan de kwaliteit van de ATR. Als ik niet toevallig een goeie deal kon maken voor de full tube amp, was ik zeker gegaan voor de ATR.

Gr, MR

herrieman
18 maart 2014, 14:50
En nog 1
http://www.shimamura.co.jp/cms/media/140/20140110-2014011002004.JPG

herrieman
18 maart 2014, 14:52
En nog 1

http://image.space.rakuten.co.jp/d/strg/ctrl/12/e54dce7a91074d443d08f669a2263375387696a9.20.1.12.2 .jpeg

herrieman
18 maart 2014, 14:53
en nog 1
http://gakki.me/mainimg1/koch_ATR4502_image.jpg

claus
19 juli 2014, 12:37
hallo allen,
heb een beetje hulp nodig ,heb mijn axe nu een tijdje en verschillende versterkers uitgeprobeerd.en nog steeds
gading niet gevonden.
dus was mijn plan om een matrix gt1000 te bestellen .maar nu ik het verhaal over die koch amp lees begin ik te twijfelen .
ik speel altijd in mijn homestudiootje nooit live dus hoge volumes zijn niet zo belangrijk wel zijn zo weinig mogelijk bijgeluiden belangrijk voor mij(ruis,en brom) dus is koch even stil als matrix en klinkt de koch op lagere volumes ook nog acceptabel gezien het een tube amp is?
ben eens benieuwd of jullie mij hiermee kunnen helpen
alvast dank
en groeten claus

herrieman
20 juli 2014, 10:50
Beste Claus,

De reden voor een matrix (transistor/lineair) of koch (hybride/dynamisch) is alleen om live met echte gitaarspeakers te werken voor de oomph. De Koch heeft wel een paar buizen maar het is GEEN buizenversterker. Een echte buizenversterker werkt met eindbuizen, en die heeft de Koch niet.

In jouw geval zou ik gewoon via je studiospeakers spelen of deze upgraden naar heel goede studiospeakers. MAAARRRRR

Als de axe-fx niet bevalt zou ik gewoon eerst de Kemper of iets anders proberen alvorens geld uit geven aan andere randapparatuur.

De axe-fx is namelijk nog steeds NIET in staat om een (een goed afgestelde) buizenbak qua speelgevoel, geluid en levendigheid 100% na te bootsen. Ze willen je graag anders doen geloven...maar geloof mij...de hoeveelheid gebakken onzin is in dit wereldje waanzinnig groot.

Er moet geld verdiend worden....