PDA

View Full Version : Een ramp en ik baal als een stekker WATERSCHADE.



Riny
27 november 2013, 20:19
Eergisteren een probleem met water.
En hier wordt een mens niet vrolijk af.:(

KLIK (http://www.mijnalbum.nl/Album=NOQ6T3OC")

- Gelukkig meer dan ruim verzekerd alleen jammer dat die molen zo langzaam draait.
- Gelukkig alle facturen altijd netjes bewaard.
- Jammer dat bepaalde onderdelen uit productie zijn en niet meer gekocht kunnen worden dus maar hopend op vervangende onderdelen.
Alles wat hier staat is net iets meer dan anderhalf jaar oud.

Afwachten wat er komen gaat.

Rinze
27 november 2013, 20:55
Da's mooi kut :( Mooie spulletjes trouwens maar daar wordt het niet beter van :dontgeti:

ellisvertellis
27 november 2013, 20:56
Oeioei, dat ziet er niet goed uit! Zijn de gitaren zwaar beschadigd?

da Liks
27 november 2013, 21:29
waaat een drama.. veel succes met de afhandeling!

Riny
28 november 2013, 09:29
Oeioei, dat ziet er niet goed uit! Zijn de gitaren zwaar beschadigd?

Alles is rijp voor de milieustraat.
Het enige wat nog goed is zijn de kabels.
Bij het opruimen liep het water ook uit de gitaren, effectpedalen versterkers en andere apparatuur.
Dus ik ben mooi de sjaak.
Maar alles zal wel opgelost worden en beter er van worden doet men nooit en dat hoeft ook niet als alles maar vervangen wordt.
Zit met smart te wachten op een expert en hopelijk duurt dat niet te lang.

Rizz
28 november 2013, 09:48
Oh wauw, mijn pipi trekt zich helemaal terug bij het zien van de ellende. Ik hoop van harte dat er nog wat te redden is. Misschien met rustig drogen in een aparte kamer valt het misschien nog mee.

Heel veel succes en sterkte!

Duhsjaak
28 november 2013, 09:55
Duhsjaak? Duhsjaak? Word ik hier geroepen?

Als de kennisdelingshoek waarvoor ik al een jaar of zo aan het pleiten ben, er inderdaad was gekomen, dan had dit onderwerp erin gestaan.

Ik zal je even een PM zenden, want het voert vrij ver om dat hier allemaal neer te pennen.
Hoe dan ook; het is sores waarop niemand zit te wachten. Sterkte dus.
Vriendelijke groet, Gus


Edit:
Rizz zijn comment is spot on.
De tranen staan je in de ogen bij zoiets.

Toch wil ik je nog een ongerijmd punt van aandacht meegeven:
Dit soort dingen zijn doorgaans vrij zwaar en nemen nogal wat ruimte in op jouw eigen harde schijf.
Om je muziek niet helemaal stil te laten vallen is het misschien geen gek idee om bij iemand 'studiotijd te lenen'. Dan kun je lekker doorfreaken of lessen; ook goed voor je well being en je geduld naar personen in je omgeving. Dus ook namens hen.....

gitaarvrouwtje
28 november 2013, 11:54
oh my..:(
wat een strop voor je..
wat een chaos..
en je mooie spullen
pfff zelfs als je goed verzekerd bent , dit soort schade gaat altijd verder dan de financiele gevolgen ervan

hefke
28 november 2013, 12:15
Ziet er inderdaad niet al te best uit.
Maar niet te snel alles naar het milieupark brengen. Alles goed laten drogen en niet gebruiken voordat het van binnen echt droog is. Kan de schade uiteindelijk nog meevallen.
Wat betreft de gitaren zou het ook nog best eens mee kunnen vallen. Ook al liep het water uit de gitaren, het duurt toch even voordat hout water echt opneemt. Dus als je er op tijd bij was en vervolgens het hout langzaam (!!) laat drogen, kun je geluk hebben dat de schade meevalt.
Ik spreek uit ervaring, heb zelf 2 overstromingen van de Maas (dec. '93 en jan '95) meegemaakt. De grootste fout die mensen maken is elektrische apparatuur te snel weer aanzetten. Begrijpelijk want je wilt immers toch weten of ie het nog doet.

Heel veel succes!

Riny
28 november 2013, 12:37
Wat betreft de gitaren zou het ook nog best eens mee kunnen vallen. Ook al liep het water uit de gitaren, het duurt toch even voordat hout water echt opneemt. Dus als je er op tijd bij was en vervolgens het hout langzaam (!!) laat drogen, kun je geluk hebben dat de schade meevalt.
Ik spreek uit ervaring, heb zelf 2 overstromingen van de Maas (dec. '93 en jan '95) meegemaakt. De grootste fout die mensen maken is elektrische apparatuur te snel weer aanzetten. Begrijpelijk want je wilt immers toch weten of ie het nog doet.

Heel veel succes!

Heb de gitaren leeg laten lopen en apparatuur aanzetten na zo'n bak met water zou niet handig zijn.
Ook zijn er wat mensen op instrumenten vakgebied geweest en gaven aan dat de gitaren toch als verloren moeten worden beschouwd.
Heb voor de verzekering ook aangegeven, wanneer zou blijken dat na verloop van tijd nog iets tevoorschijn komt voortkomende uit deze ramp, ik als nog dit op moet kunnen geven als zijnde schade.
Dit is in ieder geval schriftelijk vast gelegd.

Alle vormen van discussies over dit gebeuren, gebeuren uitsluitend via mail zodat ik bewijsmateriaal achter de hand heb voor als ze vreemd gaan zitten doen.
Mondeling uit ik mij niet want dit is later niet meer te bevestigen.

Het is nu twee dagen geleden en ik geloof dat ik nu pas het besef ervan ga krijgen en ja, al ben ik een volwassen vent, de negatieven emotionele gevoelens zijn er nu wel.
In alles, afwachten maar op wat komen gaat.

hefke
28 november 2013, 13:09
Van op afstand en vanaf foto iets beoordelen is altijd moeilijk. Heel jammer dat de gitaren toch als verloren beschouwd moeten worden.
Maar ondanks dat ze als verloren beschouwd moeten worden en los van de mechanische schade door de gevallen platen, zou ik toch eens proberen de gitaren heel rustig te laten drogen.
Ik had in dec. '93 ook een gitaar die in het water had gedreven en als verloren werd beschouwd. Toch heb ik geprobeerd het ding te redden door 'm in een kamer met heel hoge luchtvochtigheid te plaatsen en beetje bij beetje de luchtvochtigheid naar normale waarden te brengen. Oke, heeft me naar ik me herinner ongeveer 3 of 4 weken geduurd, maar het is gelukt. Later heb ik wel alle elektronica vervangen.
Wil uiteraard niet zeggen dat het lukt, maar vanuit emotionele waarde zou het toch mooi zijn als er nog iets gered zou kunnen worden. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Lijkt logisch dat je apparatuur na water niet meteen moet aanzetten. Toch zijn er een massa mensen die na 1 of 2 dagen bv. die koelkast of verwarmingsketel weer aanzetten en die het dan vervolgens begeeft.
Nogmaals heel veel sterkte!

peter_heijnen
28 november 2013, 13:55
Wow....!

Wat betreft water en electronica: heb ook al eens een nachtje een keyboard onder een lekkage liggen gehad. Heb er op aanraden toch maar het water uit laten lopen (halve liter of zelfs meer!) en hem toen wel meteen op een verwarming gezet. Het ding heeft nooit een probleem opgeleverd.

Riny
28 november 2013, 14:40
Ben net nog even in de betreffende kamer geweest.
Alle akoestische gitaren staan onder de zadelbrug zo krom/bol als een..................
Gretsch en ander elect. gitaren beginnen al te roesten, water loopt uit alle effectpedalen, gitaar synthesizer heeft nog één sound, Blub, blub, hahahaha.
Het 19 inch materiaal staat nog steeds na te druppen, dus gewoon een duidelijke zaak, afgeschreven.
Dit geldt echt voor alle elektronica.
Kan het wel langzaam laten drogen maar oxidatie en roest komt er toch en vervolgens de nodige storingen.
De luchtvochtigheid is gigantisch in de betreffende ruimte en die krijg ik met een verzadigde vloerbedekking niet naar beneden.
Overdag gaat daar een raam open en CV staat daar uit.
Alle vloerbedekking zou eruit moeten om de luchtvochtigheid naar beneden te kregen.
Maar ja, sta er alleen voor als hart/longpatiënt, dus de conditie helpt dus ook niet mee, hahahaha.
Gisteren zijn er wel twee kennissen geweest om het grootste gedeelte op te ruimen en schoon te maken.
Ze hebben hun best meer dan goed gedaan maar op een bepaald punt houd het gewoon op met wat je kunt doen.

Ik heb maar één gedachten, wachten tot er een expert komt en vervolgens hopen dat de verzekering vlot uitbetaald zodat ik alles kan gaan vervangen.
Maar ja, wie op dergelijke personen wacht wacht lang en met het ondernemen van actie helemaal.

Krijg het de laatste maanden wel goed op mijn/ons dak als ik bedenk dat mijn vrouw enkele maanden diverse herseninfarcten heeft gehad. Gelukkig geven de behandelingen goede resultaten en er is voor 80% kans op herstel.
Maar we laten ons niet kisten, alles komt in kannen en kruiken en voor ieder probleem is er een oplossing al laat de ene oplossing soms langer op zich wachten dan de andere oplossing.

Maar gelukkig is het maar materiaal, gezondheid verliezen is vele malen erger.

Gerard1793
28 november 2013, 14:59
Hoi Riny, allereerst heel veel succes met het afhandelen van de schade en met het opknappen van je studio.
Maar hoe heeft dit kunnen gebeuren?

Groeten, Gerard

hefke
28 november 2013, 15:31
Bij akoestische gitaren werkt het drogen inderdaad niet, die zijn verloren. Helaas.
Bij de electrische gitaren is het hout het belangrijkste. De rest kan vervangen worden. Heb ik destijds ook gedaan.
Als nu na 2 dagen nog altijd water uit de electronica loopt, zijn die ook verloren. Het gaat vaak alleen goed als je de kast openmaakt, alle water er uit laat lopen en goed laat drogen zodat corrosie geen kans krijgt.
Jammer, heel jammer.

Je krijgt het inderdaad behoorlijk voor je kiezen. Heel veel sterkte.

Riny
28 november 2013, 15:39
Maar hoe heeft dit kunnen gebeuren?

Groeten, Gerard

Hoi Gerard,

Het volgende is gebeurd, op de bovenverdieping zit boven het bureau in de muziekkamer mijn CV HRketel.
Ook zit er een waterkraan om de CV bij te vullen.
Heb er jaren geleden een kraan met terugslagklep gemonteerd want oud pand oude kranen.
Ik ben 1 dag en 2 nachten niet in de muziekkamer geweest, had even andere dingen te doen.
De laatste 06:00 uur nacht maakte mijn hond, Golden Retriever, mij wakker omdat ze wat hoorde in de muziekkamer en ben dus gaan kijken want je weet maar nooit in deze tijd betreffende inbraken.
Bij de kamer aangekomen gelijk mijn voeten onder water.
In een flits ging ik naar boven waar het water vandaan moest komen, de kraan gaf een minimaal straaltjes water en ja, in 36 uur is dat een hele vracht waar het plafond niet tegen kon dus gelijk een paar kub water naar beneden.

Ik begrijp nog steeds niet hoe het kan dat de kraan een straaltje is gaan geven, het enige wat ik mij bedenken kan is de trillingen van het vrachtverkeer.
Ik woon namelijk in een winkelstraat waar veel vrachtverkeer komt om de winkels te bevoorraden.
Vanaf mijn voordeur is er een standaard trottoir met daaraan gelijk de straat.
Mijn muziekkamer is het "oude" winkelgedeelte" en daarachter licht een 30 meter diepe woning waar wij alles gelijkvloers hebben.
Ook nog een verdieping erop met slaapkamers en badkamer waar wij nooit komen want beneden is alles aanwezig, woonkamer, woonkeuken, toilet en badkamer.

Lekker lang verhaal om aan te geven hoe het heeft kunnen gebeuren, een kraan met 36 uur een straatje water.
Wanneer ik er eerder nog bezig had geweest had ik het aan kunnen zien komen maar ja, dat was dus niet zo.
Verder was er dus geen defect of achterstallig onderhoud, dus gewoon onmacht.

Gerard1793
28 november 2013, 16:11
Ah vreselijk man, gelukkig ben je verzekerd. Dat verzacht de pijn misschien enigzins...

vulvasonic
29 november 2013, 02:11
Verzekerd of niet, dit hoort ongetwijfeld tot één van de grootste nachtmerries voor iedere muzikant. Verschrikkelijk!!!!!
Ik kan alleen maar hopen dat je voldoende geld van de verzekering om met een flink aantal goede, weloverwogen keuzes en aankopen een redelijk vergelijkbare studio op weet te bouwen. Ik wens je heel veel sterkte, geluk en wijsheid toe. :(

Dirk_Hendrik
29 november 2013, 11:34
bah en naar.
Maar zoals eerder in dit draadje al meermalen opgemerkt, electronische apparatuur kan een hoop hebben als je het maar netjes en rustig laat drogen.

hefke
29 november 2013, 17:07
bah en naar.
Maar zoals eerder in dit draadje al meermalen opgemerkt, electronische apparatuur kan een hoop hebben als je het maar netjes en rustig laat drogen.

Nog iemand die het bevestigt.
Dus Riny, probeer alle moed bij elkaar te rapen. Haal die electrische apparaten uit die kamer, open maken en op de verwarming zetten of met de föhn drogen.
Niet geprobeerd is altijd misgeschoten.

Zijn er mss forumleden die bij hem in de buurt wonen en hem mss een handje kunnen helpen?
Zo te lezen staat ie er alleen voor en ik kan me heel goed indenken dat hem de moed in de schoenen is gezonken.
Zelf woon ik te ver uit de buurt.

Tabula Rasa
29 november 2013, 17:14
Er is zelfs een versterkerrparateur die soms een complete versterker onder de douche zet. Als het maar droog is voor je er prik op zet.

Dimitri92
29 november 2013, 23:20
Nachtmerrie !!! :eek: :eek: sterkte ermee!

wibo
30 november 2013, 08:06
Brrrrr, ik krijg rillingen van die fotos. Dat is echt vreselijk!

Misschien wil je verzekering wel meewerken aan een reconditioning. Daar zijn professionele bedrijven voor die geheel door de verzekering worden vergoed, zoals deze (http://www.all-net.nl/diensten/herstel-na-brandschade/) of deze (http://rwschadeherstel.rtrk.nl/?scid=56782&kw=9087633&pub_cr_id=26970242347) uit Wateringen. What's in a name....

Helaas wel eens mee te maken gehad na een brand, veroorzaakt door dakdekkers. Heel veel rookschade. Het bedrijf was ingeschakeld door de verzekering. Heel professioneel, compleet met mannen in witte pakken. Alle computers (stuk of 10, waaronder een server) en randapparatuur weer aan de gang gekregen op twee printers na. Geen idee meer welk bedrijf dat was, maar het kwam volgens mij uit Almere. Het schijnt trouwens wel snel te moeten gebeuren, liefst binnen 24 uur. Ze geven ook garantie.

Je zou ook eens kunnen informeren bij deze (http://www.fixables.nl/), volgens mij hebben die een droogkamer of droogkast, en werken volgens de site no cure no pay.

Heel erg veel sterkte.

hefke
30 november 2013, 10:29
Je moet er inderdaad snel bij zijn, maar ik vrees uit het verhaal van Riny opmakende dat de apparatuur toch minstens 1 dag kletsnat is geweest. De kans om nog iets te redden wordt dan toch steeds kleiner.

Ik vraag me bij zoiets toch altijd ook weer af waarom verzekeringsmaatschappijen hier niet veel adequater op reageren. Is het ook niet in hun belang dat de schade tot een minimum wordt beperkt? Op het moment dat zo'n melding van waterschade waar veel electronica waterschade heeft opgelopen, zouden verzekeringsmaatschappijen eigenlijk direct zo'n bedrijf moeten inschakelen of de mensen adviseren wat ze kunnen doen. Nee, wat gebeurt er (althans mijn ervaring): "Meneer, we hebben uw melding genoteerd en zullen een expert sturen om de schade op te nemen". Als je geluk hebt staat een paar dagen later een expert voor de deur, maar dan is het vaak toch al te laat om electronica te redden.

Wibo, uit jouw post opmakende ging het hier om een bedrijf dat waterschade had. Hier lijken verzekeringsmaatschappijen toch veel sneller te reageren, het gaat immers vaak om grotere aantallen/bedragen.

Duhsjaak
1 december 2013, 21:54
Hi R
Ik weet dat ik mij al een paar keer direct en indirect in de discussie heb gemengd. En dat zou ik eigenlijk niet moeten doen. Toch waag ik het erop, omdat je een fijne gast bent en omdat het zwaar kut is wat je is overkomen.

Als je verzekeraar nog geen actie heeft ondernomen tot 'beredding' (een wettelijke definitie) kun je morgen contact opnemen met Arepa. Een Deense club met een bewezen track record. Over meer dan 20 jaar.

Jouw verzekeraar is wettelijk verplicht de rekening daarvoor te betalen tot éénmaal bovenop je verzekerde bedrag. Ook als de pogingen te beredden niet succesvol zijn geweest. Deze verplichting was vroeger in artikel 283 WvK vastgelegd, maar het nieuwe artikelnummer is mij ontschoten.

Werkt als volgt (en de bedragen gelden als voorbeeld):
Verzekerd bedrag: E 120.000,00
Beredding: E 120.000,00
Door verzekeraars te betalen: E 240.000,00 waarbij de vraag of de beredding succesvol is geweest, niet aan de orde is. Je hebt zelf een wettelijke verplichting te beredden, en de verzekeraar heeft de wettelijke plicht de rekening te betalen. Al meer dan 100 jaar.

Google desnoods vrijelijk onder 'bereddingskosten'.
En je wordt vanzelf wijzer. Gaat alles verder naar zin en voldoende vlot, beschouw mijn suggesties dan alleen als suggesties voor anderen.

Succes.
Vriendelijke groet, plus sterkte, Gus

hefke
2 december 2013, 10:30
Gus,
Bedankt voor je bijdrage hier. Zeer zinvol en leerzaam voor eenieder.
Ik vind het alleen jammer dat je dit niet in jouw post van 28 november hebt vermeld, tenzij je dit in de pm aan Riny vermeld hebt.
De bereddingsplicht is geregeld in art. 7:957 BW en art. 7:959 BW.

Artikel 7:957 BW:
1. Zodra de verzekeringnemer of de verzekerde van de verwezenlijking van het risico of het ophanden zijn daarvan op de hoogte is, of behoort te zijn, is elk hunner, naar mate hij daartoe in de gelegenheid is, verplicht binnen redelijke grenzen alle maatregelen te nemen, die tot voorkoming of vermindering van de schade kunnen leiden.
2. De verzekeraar vergoedt de kosten aan het nemen van de in lid 1 bedoelde maatregelen verbonden, en de schade aan zaken die daarbij worden ingezet.
3. Indien de verzekerde de in lid 1 bedoelde verplichting niet is nagekomen, kan de verzekeraar de uitkering verminderen met de schade die hij daardoor lijdt.

Artikel 7:959 BW
1. De in artikel 957 bedoelde vergoeding en de redelijke kosten tot het vaststellen van de schade gemaakt, komen ten laste van de verzekeraar, ook al zou daardoor, tezamen met de vergoeding van de schade, de verzekerde som worden overschreden.
2. Indien de naar de grondslag van de verzekering berekende waarde van de onbeschadigde zaak niet ten volle is verzekerd, komt de in artikel 957 bedoelde vergoeding slechts met overeenkomstige toepassing van artikel 958 lid 5 ten laste van de verzekeraar.

De volledige tekst van het Burgerlijk Wetboek 7 is o.a. hier te vinden:
http://www.st-ab.nl/wetten/0059_Boek_7_Burgerlijk_Wetboek_BW.htm

wietse
3 december 2013, 16:53
alles goed drogen, ook de gitaren, leg die in een droge warme kamer en neem er de tijd voor wat vochtvreters er bij in de buurt leggen helpt ook wel, ik ben vroeger mijn carriere als rommelmarkt handelaar begonnen met elpees en electronica man wat heb ik veel versterkers e.d gekocht die al uren in de stromende regen hadden gestaan op zo'n goede doelen rommelmarkt, dan kocht je ze voor bijna niks want zelfs de marokkanen wilden ze dan iet eens meer, 90% van dat spul deed het gewoon weer goed toen ze eenmaal droog waren, dit geldt ook voor gitaren wat roest is niet erg zolang het hout nog niet gaat werken en de hals krom trekt moet het al raar gaan als dat niet weer goed komt.
tja akoestische gitaren zijn nu eenmaal veel kwetsbaarder dus dat gaat al mis.

Riny
3 december 2013, 17:10
Wietse,

De gitaren zijn einde oefening, ze worden bol en hol en trekken naar alle kanten.
Kleine apparatuur na een week drogen nog steeds defect.
Ander apparaten beginnen te roesten en te oxideren dus ook die zijn niet meer te redden.
Dus er zal veel moeten worden vervangen.

a.s. Vrijdag komt de expert dus we gaan het horen.
Van het bedrag wat er aan schade is, welke ik in alle redelijkheid heb uitgerekend, kan je ook een leuke tweedehands jonge auto kopen.:(

Duhsjaak
3 december 2013, 19:41
Wietse,

De gitaren zijn einde oefening, ze worden bol en hol en trekken naar alle kanten.
Kleine apparatuur na een week drogen nog steeds defect.
Ander apparaten beginnen te roesten en te oxideren dus ook die zijn niet meer te redden.
Dus er zal veel moeten worden vervangen.

a.s. Vrijdag komt de expert dus we gaan het horen.
Van het bedrag wat er aan schade is, welke ik in alle redelijkheid heb uitgerekend, kan je ook een leuke tweedehands jonge auto kopen.:(

Jonge auto's moet je mee uitkijken. Die zijn nogal hormonaal gestuurd en krijgen op de gekste momenten last van een kinderwens.

Nou heb ik altijd geroepen dat Lego een kinderwens is en voel mij gesteund door Bart Smit/Bol.com en noem maar wat op. Maar nee, dat heb ik natuurlijk helemaal verkeerd begrepen.

Serieus: Ik persoonlijk heb het geen kwalijke zaak gevonden om te puzzelen en uiteindelijk voor een bepaalde gitaar te kiezen.
Ik zeg: Geniet ervan.
Stel die contra aan, dat kan je zo maar € 1.500,00 schelen. Daarvoor koop ik 5 gitaren en jij 1, maar je snapt wat ik bedoel.

Van teveel kwijlen trekken die dingen ook krom hè, dus een beetje voorzichtig. Want wie bewijst dat het van de lekkage komt (geintje!!!!!!!!!!!!!!!!!) En daar is zo'n contra zijn (het geld van verzekeraars) dubbel en dwars waard.

Succes.
Vriendelijke groet, Gus


PS Dank je Hefke. Khoop dat die kennisdelingshoek er nu komt. Vorig jaar rond deze tijd had iemand in Amsterdam precies hetzelfde probleem. En telkens opnieuw hetzelfde opschrijven? Ach, ik heb vroeger wel meer dan genoeg strafwerk gehad.

bat
3 december 2013, 21:10
Je moet er inderdaad snel bij zijn, maar ik vrees uit het verhaal van Riny opmakende dat de apparatuur toch minstens 1 dag kletsnat is geweest. De kans om nog iets te redden wordt dan toch steeds kleiner.

Ik vraag me bij zoiets toch altijd ook weer af waarom verzekeringsmaatschappijen hier niet veel adequater op reageren. Is het ook niet in hun belang dat de schade tot een minimum wordt beperkt? Op het moment dat zo'n melding van waterschade waar veel electronica waterschade heeft opgelopen, zouden verzekeringsmaatschappijen eigenlijk direct zo'n bedrijf moeten inschakelen of de mensen adviseren wat ze kunnen doen. Nee, wat gebeurt er (althans mijn ervaring): "Meneer, we hebben uw melding genoteerd en zullen een expert sturen om de schade op te nemen". Als je geluk hebt staat een paar dagen later een expert voor de deur, maar dan is het vaak toch al te laat om electronica te redden.

Wibo, uit jouw post opmakende ging het hier om een bedrijf dat waterschade had. Hier lijken verzekeringsmaatschappijen toch veel sneller te reageren, het gaat immers vaak om grotere aantallen/bedragen.
Bedrijven schakelen vaak zelf al dat soort bedrijven in, omdat het vaak om apparatuur gaat die zeer specifiek is en lange levertijden kent. Voor de verzekeringsmaatschappij is er dan ook een bijkomend doel: vaak is ook productiederving verzekerd, en lang moeten wachten op appratuur betekent langere stilstand betekent een grotere claim.

In mijn branche kost het al snel een week of 10-15 om een kast opnieuw op te bouwen, met heel veel druk kun je dat terugbrengen naar een week, als toevallig alle spullen ergens in het land/de wereld op de plank liggen. Maar zelfs dat duurt soms al te lang.

Bij praticulieren en/of apparatuur die grotendeels van de plank gekocht kan worden of toch onvervangbaar is omdat het domweg niet meer wordt gemaakt maar wel moderne vervangers kent die ook op de plank liggen, is het waarschijnlijk uiteindelijk domweg goedkoper om gewoon die vervangingswaarde uit te keren en niet meer aan beredding te doen. Dan is het voor jou als particulier zaak om het toch te regelen, als er bijvoorbeeld spul bij zit dat je eignelijk niet wilt missen.

Riny
4 december 2013, 11:34
In principe wil ik, van het geen er staat/stond, helemaal niets kwijt en hoop op voldoende uitbetaling dat ik toch die dingen weer aan kan schaffen die voor mij waarde en emotionele waarde hebben.
Neem bijvoorbeeld de Gretsch gitaar, deze heb ik van mijn Moeder (82) gekregen, is dan wel geen top uit de lijn van Gretsch maar ik was er zeer over te spreken en uiteraard blij mee.
Nu wil het geval dat deze inmiddels niet meer door Gretsch wordt geleverd dus ja, welk plaatsje ga je zoiets geven?
A.s. Vrijdag komt er een expert en zal hem een spoedcursus waarde schatten geven van al het materiaal wat wel degelijk niet meer te redden is/was.
Kan niet meer doen dan afwachten en eventuele stappen nemen die mij door een van jullie via Pb mij is toegezonden.
Ik zal jullie op de hoogte houden van de gang van zaken en hoe het een of ander verloopt, mogelijk heeft iemand daar nog iets aan, al gun ik niemand deze ellende.
De waarde en het gevoel wordt door jullie herkent maar mensen zonder deze kennis/gevoel weten dat beslist niet en dat moet je ze dan bijbrengen.

muffstuff
4 december 2013, 11:50
is die gretsch echt niet meer te redden ? roestige componenten zoals pots kunnen vervangen worden. mocht de kast helemaal uit elkaar lopen zal het wellicht een ander verhaal worden.

Riny
4 december 2013, 11:56
is die gretsch echt niet meer te redden ? roestige componenten zoals pots kunnen vervangen worden. mocht de kast helemaal uit elkaar lopen zal het wellicht een ander verhaal worden.

Nee, de Gretsch is niet meer te redden, deze heeft vol met water gestaan.
De kast begint in te zakken en zelf de Bigsby staat niet meer in lijn.
Kijk maar in het eerste bericht in het fotoalbum dan zal je zien dat een kennis de Gretsch, na het op de zijkant te hebben gehouden, leegloopt betreffende water.

bat
4 december 2013, 12:27
Ik bedoelde eigenlijk met "eigenlijk niet wilt missen" die spullen die echt niet te vervangen zijn door iets nieuws.

Bij die Gretsch is dat duidelijk het geval: ook al kon je precies zo een weer krijgen, het is niet de gitaar met die emotionele band. Het rotte is dat het erg lastig is zo'n gitaar nog te redden, ook al meteen na het ontdekken niet meer. Maar niet geschoten is altijd mis, wellicht dat een goede bouwer wonderen kan verrichten. Dat zal ongetwijfeld veel duurder zijn dan een vergelijkbare nieuwe kopen.

Riny
4 december 2013, 12:46
Ach, we gaan eerst maar eens wachten op de uitbetaling van de verzekering en dan kijk ik verder.
Betreffende emotie zal ik toch een deel moeten laten varen, het is niet anders.
Zal zeker niet impulsief nieuwe aankopen doen en goed overwogen handelen.

Eerst maar eens het bedrag vangen en dan verder kijken. :(

Riny
8 december 2013, 13:08
Afgelopen Vrijdag is de expert langs geweest.
Had voor hem alles al op papier gezet wat vervangen moest worden met daarbij de prijzen.
Omdat het geheel eigenlijk vrij jong was ging hij nagenoeg tot mijn aangegeven prijzen mee, het scheelde een fractie wat dus weer een opluchting was.
Hij sprak de waardering uit dat ik nog zoveel had kunnen "redden" waar hij zelf 'reddingskosten" toevoegde voor mijn twee muziekvrienden en zelfs voor mijzelf.
Had aangegeven dat ik tijdens die middag meer was van, hij stond erbij en keek ernaar, wat hij ook weer waardeerde betreffende mijn eerlijkheid.

Had ook duidelijk aangegeven dat ik er niet beter van hoefde te worden maar graag alles zou kunnen vervangen dus het uitkerende bedrag voldoende moest zijn.
Ook daar ging hij in mee en zou alles in het werk stellen dat ik er beslist niet slechter van zou worden.
Zo ziet men maar dat fatsoen en eerlijkheid toch beloond word.

Alleen vond hij de offerte van de aannemer wat ruim ingeschat maar zou daar verder nog contact over opnemen met de aannemer.
Betreffende de schade "opstal", daar moest ik ook niet slechter van worden, dus ook hier zou hij er voor gaan.
Nu kunnen experts zeggen wat ze willen met alle goede bedoelingen maar het is uiteindelijk de verzekeringsmaatschappij die beslist wat er uitgekeerd gaat worden.
Ook hierin zou hij zo hoog mogelijk inzetten zodat, wanneer de maatschappij het bedrag kort, ik toch de waarde welke ik had opgegeven uitgekeerd zou krijgen.

Een zeer schappelijke man, nu hopen dat hij het allemaal waar kan maken.
Maar we gaan van het positieven uit, dus afwachten.

Eric van Esch
8 december 2013, 15:38
Hopelijk neemt de verzekering de adviezen van de expert over, zou mooi zijn! Succes met de afhandeling....

muffstuff
22 mei 2014, 10:51
Hallo riny, hoe is het afgelopen hiermee. Is alles inmiddels weer een beetje hersteld? hoe gata het met je gretsch, die had toch emotionele waarde(van je moeder geloof ik?)

Zag je net een topic starten over een lp usa en dit verhaal schoot me weer binnen/

Riny
22 mei 2014, 11:15
De schade is inmiddels keurig door de verzekering afgehandeld (zie onderschrift).
Wat betreft de "emotionele" Gretsch, deze is door behulp van....... en met weer op orde gekomen en daar ben ik blij mee.
Heeft enkele maanden geduurd maar is weer tip top in orde op een kleine losgekomen laklaag (bijna niet te zien als men het niet weet).
Een hele opluchting al met al.
De versterkers zijn wel vervangen, nu een Vox AC50 en Fender Twin, beiden buizen amps.
Uiteraard zijn er ook andere kleine dingen vervangen dus ben nu fijn weer compleet.

muffstuff
22 mei 2014, 11:31
Goed om te horen, is dit topic ook weer compleet :)

AntY
22 mei 2014, 16:57
ziet er allemaal goed uit!

heb het topic in het begin gemist, ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat er uit heeft gezien (album staat niet meer online), klinkt niet best allemaal :(

Riny
22 mei 2014, 18:43
Album staat in onderstaande link.

WaterschadeAlbum (http://www.mijnalbum.nl/Album=8RAL4OOW)

Riny
22 mei 2014, 19:20
Album staat hierboven (#42), kon het niet bewerken in de eerste post.