PDA

View Full Version : Vragen over Japanse Strat



Ruud313
26 november 2013, 20:06
Ik kan van de andere gitarist uit mijn band een 80's Japanse strat overnemen. Ik heb hem nu thuis om te testen en ik moet zeggen dat hij goed klinkt en redelijk speelt. Hij moet wel nodig afgesteld worden. Er zijn echter toch een paar zaken die ik een beetje vreemd vind en waarvan ik zou willen weten of ze wel kloppen voor een Japanse strat, ik heb namelijk gehoord dat er nog wel wat fakes in omloop zijn van de vroegere Japanse exemplaren.

1. De pickups zijn niet staggered. Alle Strats die ik ken (toegegeven, ik ben zeker geen kenner) hebben staggered pickups.

2. De pickguard is van heel erg dun eenlaags plastic. Ik zou op zijn minst een drielaags of een heel dikke eenlaags pickguard verwachten.

3. Het serienummer is E969631. Guitardater project geeft aan dat hij dan afkomstig is uit de Fuji Gen fabriek in de periode 1984 - 1987. Ik lees echter elders dat bij Amerikaanse en Japanse strats E staat voor de jaren ´80 en het eerste cijfer staat voor het exacte jaar in dat decennium. Dat zou in mijn geval dus 1989 zijn en dat kan weer niet aangezien Fuji Gen Fenders heeft gemaakt tot en met 1987. Hoe kan dat?

4. Ik heb het idee dat de neck pocket erg ondiep is en dat de hals zo erg hoog staat ten opzichte van de body. De pocket past verder prima, maar de fijnstemmers op de brug staan op maximale hoogte om aanlopende snaren te voorkomen en nog is de actie erg laag. Ik moet daarbij zeggen dat de hals ook wel erg recht en misschien zelfs wat bol staat, wellicht is dat de oorzaak.

Ik weet dat een goede manier om echtheid vast te stellen het verwijderen van de nek is, om in de neckpocket te kijken. Zo lang deze gitaar echter niet van mij is, doe ik dat niet graag. Daarom vroeg ik me af wat de Fenderexperts hier met de bovenstaande informatie kunnen.

Hier nog wat foto's (met telefoon genomen, dus geen erg hoge kwaliteit helaas):

https://lh6.googleusercontent.com/-xwIH2wKXe6s/UpTuFv5P0wI/AAAAAAAAAK4/HTRh1-SxAg4/s400/Afb029.jpg


https://lh3.googleusercontent.com/-EjYb5zlthTI/UpTuH-DXilI/AAAAAAAAALM/0T4uQ2D8F0Y/s400/DSC00084.JPG


https://lh6.googleusercontent.com/-DwVlgHJsEyU/UpTuI4wKCgI/AAAAAAAAALY/CXt5bzutIFc/s400/DSC00086.JPG

the sure thing
26 november 2013, 20:16
Ziet er als een originele Japper uit. 1laags pick guard en niet staggered klopt juist met Jap modellen. Serienummer kan prima kloppen, staat het serienummer op de kop? Op basis van wat je laat zien/vertelt, is het een Jap.

Hendriks
26 november 2013, 20:20
Ik denk dat het een standaard is , die hebben flat polepieces. Een foto van de kop zou het duidelijk kunnen maken.

kwispelhond
27 november 2013, 01:49
Het lijkt op de foto ook wel of de tremelo vastgezet is en plat op de body ligt, daar is op zich niets mis mee maar daardoor komen de snaren ook lager te liggen.

Ruud313
27 november 2013, 07:33
Ziet er als een originele Japper uit. 1laags pick guard en niet staggered klopt juist met Jap modellen. Serienummer kan prima kloppen, staat het serienummer op de kop? Op basis van wat je laat zien/vertelt, is het een Jap.


Ik denk dat het een standaard is , die hebben flat polepieces. Een foto van de kop zou het duidelijk kunnen maken.

Serienummer staat inderdaad op de kop, ik zal straks even een foto uploaden.



Het lijkt op de foto ook wel of de tremelo vastgezet is en plat op de body ligt, daar is op zich niets mis mee maar daardoor komen de snaren ook lager te liggen.

Foto's zijn helaas niet erg duidelijk, maar de trem zweeft. Het punt van de neckpocket was dat ik niet 100% zeker was dat de nek en de body bij elkaar hoorden. Als ik het bovenstaande lees, dan zan zal dat toch wel gewoon het geval zijn. Ik denk dat de kromming van de hals aanpassen al heel veel goed maakt.