PDA

View Full Version : DIY: Tap Tempo



Nils47
26 november 2013, 17:42
Beste gitaarnetters,

Dit weekend heb ik een tap tempo switch in elkaar geknutseld. Voor sommigen van ons waarschijnlijk een peuleschil maar wellicht voor anderen die geen complete versterkers in elkaar kunnen solderen (zoals ik), leuk om zelf te doen.

Mijn solderingen zijn niet de mooiste en wellicht heb ik wel iets verkeerds gedaan maar het werkt en wou het toch even delen.

Benodigd:
12 mm boor
10 mm boor
Soldeerapparaat + benodigdheden
Mini behuizing
DPDT momentary schakelaar
Mono Jack
Goede zin :)

Normally Closed of Normally Open?

Verschillende merken delay pedalen hebben verschillende soorten tap tempo: NC (normally closed) of NO (normally open). Als je hierover de technische uitleg wilt hebben zul je even moeten Googlen.

Het heeft er (volgens mij) mee te maken of de schakelaar het contact verbreekt of sluit op het moment van intrappen en wanneer het delay pedaal de tap leest. Boss DD pedalen zijn volgens verschillende fora normally closed.

1. Gaten voor switch en jack uitmeten (zorg dat de pootjes van de switch de case niet raken aan de binnenkant).
2. Gaten boren (switch 12mm en jack 10mm). Ik heb een kolomboor gebruikt en ben steeds een maatje groter gegaan vanaf 5mm.
3. Switch en jack erin monteren.
4. Solderen maar!

De eerste keer had ik de draden verkeerd om en registreerde het delay pedaal mijn tap wanneer ik de switch losliet i.p.v. intrapte. Dit was simpel op te lossen door de draad aan de rechter poot te solderen i.p.v. de linker.

Piece of cake!

http://imageshack.us/a/img18/793/c0gy.jpg

Een eventuele uitbreiding voor dit pedaaltje is een polarity switch (zoals te vinden op de Boss FS5U) zodat je tussen normally closed en normally open kunt switchen, anders blijf je aan het solderen haha.

Kosten: 9,87 excl. verzendkosten, er vanuit gaande dat je een soldeerapparaat, tin en draad hebt.

http://imageshack.us/a/img29/5351/w1p5.jpg

Groet,

Nils

Plant
26 november 2013, 17:58
Nice :ok:

Van mij zou het wel wat groter mogen, zodat mijn maatje 46 met de hak er een beetje op kan steunen en het pedaal op z'n plek blijft.