PDA

View Full Version : Alternatief voor SD JB in mijn ESP Horizon



pinchaholic
26 november 2013, 18:39
Ik heb sinds 1.5 jaar een ESP Horizon met een standaard setje Seymour Duncan JB (B) / ‘59 (N) in mijn bezit, exact deze qua look en specs: http://www.zjonsguitarstore.nl/products/652-esp-horizon-nt-ii-see-through-black


http://s3.amazonaws.com/zjonsguitarstore-production/products/general_photos/small_photos/3667/original/IMG_4927.jpg?1352554601


Gitaar speelt goed en is lekker veelzijdig door de standaard Push-Push Coil Split Switch op de volume knop. Echter de Seymour Duncan JB (B) (waar ik na jaren EMG fanatisme zo enthousiast over was) in de brug begint me nu toch lichtelijk te irriteren. Syrië, Filipijnen, SD JB. Kortom, wereldproblematiek mensen.

Mijn set-up is: Horizon in E standaard > pod hd500 vol met user patches > krk 6 studio monitoren.
Vooral bij de wat stevigere muziekstijlen met meer gain (60% van mijn spel) vind ik deze pick-up ...mmm.. tja... nogal dozig/neuzig klinken. Wellicht is dit te wijten aan de mid-spike die de JB levert, maar ik mis gewoon iets in het laag + ietsje teveel hoog naar mijn smaak.

Ik moet zeggen dat ik het an sich jammer vindt dat ik niet 100% tevreden ben qua pick-ups bij zo'n duur instrument. Ligt meer aan mijn ziekelijke drang naar tonal perfection hahaha :stop: ;)

Ik heb me uiteraard al lekker ingelezen (thanks internet) en ik zie een aantal opties:
De JB modden naar een Alnico 8. Lees goede verhalen. Wat denken jullie?
SD Distortion. Heb ik wellicht nog liggen, zat ooit in een Explorer, zal eens vanavond eens zoeken.
Dimarzio Crunch Lab™

Gaarne suggesties van jullie kant. Ook actief is een optie, liever geen EMG's heb al drie gitaren met EMG's.

MjS
26 november 2013, 18:45
Ik heb niet zoveel ervaring met verschillende modellen pups, maar ik heb zelf ondervonden dat de hoogte van de pickup best wat uitmaakt. In mijn Mayones staat die laag (ook lager dan in het andere model in de winkel). Dat leverde naar mijn idee een wat gebalanceerder geluid op. Kost je niets om te proberen in ieder geval (mocht je dat nog niet gedaan hebben).

Orpheo
26 november 2013, 19:10
begin met een alnico8 magneet erin. dat is 10 minuutjes werk, max. je laag wordt strakker, je mids krijgen een boost en worden wat vloeiender, je hoogt wordt romiger en minder pinnig maar blijven hun 'cut' houden.

als je denkt, ja dit is OK maar ik wil MEERRRRR. kijk dan naar de alternative 8. Een van de beste pups die ik ken. Period.

Als je die distortion erin hebt en je denkt, ja dit is wel lekker, maar ik wil MEERRRRRRR: Black Winter set. Geen gemekker, geen gedoe, alleen die set en nooit meer achterom kijken.

Brum
26 november 2013, 20:17
Motorcity Afwayu. Afgeleid van de JB, maar iets meer output en wat vetter. M'n bandmaatje heeft ze in twee van z'n gitaren zitten en dat klinkt goed kan ik je vertellen. O.a. Jerry Cantrell is een vervend liefhebber van dit element en da's toch wel iemand met een nogal vet gitaargeluid, vind ik dan.

pinchaholic
27 november 2013, 12:18
@ MJS, hoogte verstellen heb ik reeds geprobeerd ik blijf helaas het schelle, dozige karakter houden. Thanks for the tip though.

@ Orpheo, de toonaanpassing dmv Alnico 8 optie klinkt mij goed in de oren, het lijkt me exact de juiste upgrade om de imo mindere eigenschappen van de JB aan te passen.

Ik zie wel dat de Alnico 8 upgrade te moeilijk voor mij is (solderen, waxpotting, ik ben hiervoor 100% ongeschikt :stop: ;) ) is dit een klus die ik bij een lokale gitaarwinkel kan laten uitvoeren denk je?

Kun je jouw mening/ervaring delen over de Dimarzio Crunch Lab? Op papier lijkt het me een uitstekende kandidaat voor mijn mahogany Horizon.

tommus42
27 november 2013, 13:35
Mochten er financiele overwegingen een rol spelen; ik heb wel interesse voor de JB:). Wil ik in een tele zetten, iemand overigens die daar ervaring mee heeft? geenszins de bedoeling uw topic te kapen

Orpheo
27 november 2013, 14:16
@ MJS, hoogte verstellen heb ik reeds geprobeerd ik blijf helaas het schelle, dozige karakter houden. Thanks for the tip though.

@ Orpheo, de toonaanpassing dmv Alnico 8 optie klinkt mij goed in de oren, het lijkt me exact de juiste upgrade om de imo mindere eigenschappen van de JB aan te passen.

Ik zie wel dat de Alnico 8 upgrade te moeilijk voor mij is (solderen, waxpotting, ik ben hiervoor 100% ongeschikt :stop: ;) ) is dit een klus die ik bij een lokale gitaarwinkel kan laten uitvoeren denk je?

Kun je jouw mening/ervaring delen over de Dimarzio Crunch Lab? Op papier lijkt het me een uitstekende kandidaat voor mijn mahogany Horizon.
Ik vertrouw mijn lokale gitaarwinkel nog niet eens het afvegen van hun eigen reet toe. Laat staan dit. Kom maar langs: ik zie dat je in Rotterdam woont, dat is bij mij haast om de hoek (Den Haag). Doe 't in een kwartiertje voor je. heb nog ergens wel alnico 8 slingeren.

de crunch lab: neuzig. wollig. nasaal. woofy.

pinchaholic
28 november 2013, 10:21
Ha! Ik moet zeggen dat het idee dat ik mijn Horizonnetje moet afgeven aan een van die kneuzen bij Feedback Rotterdam mij de koude rillingen bezorgt. Brrr

Maar lettuce be cereal, ik zou het echt fantastisch vinden als je de mod zou willen doen Orpheo. Ik stuur je een PM.

Uiteraard zal ik later mijn bevindingen delen met jullie.



Ik vertrouw mijn lokale gitaarwinkel nog niet eens het afvegen van hun eigen reet toe. Laat staan dit. Kom maar langs: ik zie dat je in Rotterdam woont, dat is bij mij haast om de hoek (Den Haag). Doe 't in een kwartiertje voor je. heb nog ergens wel alnico 8 slingeren.

de crunch lab: neuzig. wollig. nasaal. woofy.

Orpheo
28 november 2013, 13:45
Ha! Ik moet zeggen dat het idee dat ik mijn Horizonnetje moet afgeven aan een van die kneuzen bij Feedback Rotterdam mij de koude rillingen bezorgt. Brrr

Maar lettuce be cereal, ik zou het echt fantastisch vinden als je de mod zou willen doen Orpheo. Ik stuur je een PM.

Uiteraard zal ik later mijn bevindingen delen met jullie.
je hebt een PM terug, en een smsje! ;)

pinchaholic
29 november 2013, 22:56
Hatseflats, Alnico 8 mod gedaan!


Gisteren langs gescheurd bij Orpheo, alwaar het spreekwoordelijke kwartiertje ontaarde in uren gesprek ende geros op gitaren. Veel gitaren.

Bij binnenkomst beiden eerst even gespeeld op mijn gitaar, waarbij wij het geluid van de JB grondig analyseerden om een gedegen voor & na te kunnen doen.

De mag swap zelf was eigenlijk een fluitje van een cent in de kundige handen van Orpheo.


http://www.fotothing.com/photos/30d/30dc6e6897920944cfe3fe565765cb4f_4e8.jpg


Alnico 8 geplaatst, JB terug op zijn plekje, even tunen, en toen ingeplugged in een JCM 800 (lekkerrr)

Het resultaat was al snel duidelijk, de warmte (mijn gitaar geeft een volle, warme toon imo) was gelukkig nog steeds aanwezig, maar dan met meer en vooral strakker laag. Het nasale, dozige karakter van de oorspronkelijke JB in mijn Horizon was verdwenen en heeft nu plaats gemaakt voor vollere, rondere, volwassen geluid. Kortom, dit experiment is wat mij betreft met vlag en wimpel geslaagd! :cooler:

Orpheo had verder al snel door waarom mijn Horizon wat stemmingsproblemen kampte, namelijk de trussrod zat los en fixte tevens even geluidsprobleempje van de gitaar waarop ik ooit echt ben gaan spelen, mijn oude, vertrouwde Ibanez RG.

Kort samengevat, de Alnico 8 mod is wat mij betreft een perfect idee geweest.
Mucho thanks Orpheo voor de gastvrijheid, de mods en uiteraard de gezellige avond!


Hier nog een een paar pics van mijn schatjes tegen een dikke stack. Ik ben nu toch bezig.

http://www.fotothing.com/photos/bd5/bd5327ed19ea8b351ea4814c4bd5c4c3_4e8.jpg


http://www.fotothing.com/photos/1d9/1d93ed0b5d0982dc084642a5163cc0e4_4e8.jpg

pinchaholic
3 december 2013, 15:33
Tijd voor een update.

Ik heb inmiddels aardig wat kilometers gemaakt met mijn JB8 op mijn thuis set-up van pod hd500 + krk 6 studio monitoren en ik ben behoorlijk onder de indruk van de resultaten van de Mag Swap.

Hoewel het nog steeds een JB is, is het karakter toch behoorlijk veranderd hoor. Feller, meer en strakker laag, en vooral meer output hetgeen ik bemerk bij palm-muted chugga chugga riffs, deze zijn nu nog dikker en snijden nu werkelijk door de mix. Ik ben nu eindelijk af van het het continue gevoel dat er iets mist tijdens het spelen. Yesssss.


Nogmaals dikke props voor Orpheo.

Orpheo
3 december 2013, 18:00
Blij te horen dat ie bevalt. De ingreep was relatief eenvoudig, en dat maakt zo'n mod als dit misschien nog leuker.


Over de trussrod: even een uitleg. De rod zat te los (dit is een ouderwetse 'enkele' rod). Daarom wiebelde de hals bij iedere variatie in spanning van de snaar, en dat veroorzaakte ontstemmen. Trussrod moest ietsjes strakker, en alles kwam zo goed.

FrankC
4 december 2013, 21:56
Heb je de `59 erin laten zitten? Zo ja, hoe verhoudt de JB8 zich tot de `59?

Orpheo
5 december 2013, 00:55
Heb je de `59 erin laten zitten? Zo ja, hoe verhoudt de JB8 zich tot de `59?
qua volume? goed. niks raars gemerkt. je kan op die gitaar gaan van gary moore tot metallica als je het goed aanpakt qua techniek.

FrankC
5 december 2013, 15:55
Fijn om van jullie te leren. Ik ben zelf ook op zoek naar een vervanging van mijn brug element. Ik heb nu 2 x SD pearly gates in een les Paul maar ben op zoek naar een warme, vollere sound. En de mogelijkheid om i.c.m. nek element gas terug te nemen. Dus de JB8 is een goede optie.

Orpheo
5 december 2013, 20:28
De pearly is al "gas terug"... maar ik zou niet een jb8 adviseren maar de alternative 8. Pincholic kan denk ik wel beamen dat de alt8 t verdomd goed doet. Minder dozig. Iets strakker en toch vloeiend.

FrankC
9 december 2013, 01:21
Alt 8 in de brug en de Pearly laten zitten bij de nek. Dat gaan we doen! Hopelijk komt mijn gitaartje dan wat meer tot leven. Bedankt voor het advies!

Brum
9 december 2013, 01:37
Is er ook een simpele beschrijving te vinden voor deze mod? Ik heb in één van m'n gitaren ook een JB in de brugpositie zitten. Ik heb de mod niet perse nodig, maar ben best nieuwsgierig wat het met het geluid doet en zou dit ook graag zelf willen doen.

Orpheo
10 december 2013, 13:45
Is er ook een simpele beschrijving te vinden voor deze mod? Ik heb in één van m'n gitaren ook een JB in de brugpositie zitten. Ik heb de mod niet perse nodig, maar ben best nieuwsgierig wat het met het geluid doet en zou dit ook graag zelf willen doen.

beschrijving? de klus is zo belachelijk simpel dat een beschrijving niet eens nodig is. gewoon logisch nadenken. Waar zit die magneet, hoe zit ie op de baseplate, hoe krijg je 'm eruit. logisch nadenken...

Hint: draai de schroefjes waarmee de spoelen vast zitten een tikkie los. en haal het tape eraf, en duw de magneet eruit via de kant waar de draadjes zitten. dan hoef je niet bang te zijn dat je de draadjes breekt.

tommus42
10 december 2013, 15:07
De pearly is al "gas terug"... maar ik zou niet een jb8 adviseren maar de alternative 8. Pincholic kan denk ik wel beamen dat de alt8 t verdomd goed doet. Minder dozig. Iets strakker en toch vloeiend.
Zou de alt8 het ook goed doen bij de brug in een tele? Standaard hout, elzen is dat toch, voor de body en esdoorn hals met palissander toets. Klinkt lekker fel en genoeg sustain, of zou een ander element beter uitpakken?

FrankC
10 december 2013, 15:26
http://www.youtube.com/watch?v=aWdniE9VG-A

Tele body-Alternative 8/Pearly Gates set

tommus42
10 december 2013, 17:09
Klinkt niet verkeerd. Even recapitulerend:), is een JB met een strakker laag zonder dat de andere eigenschappen van het element verloren gaan? Mooi ding lijkt me.

Orpheo
11 december 2013, 03:19
Klinkt niet verkeerd. Even recapitulerend:), is een JB met een strakker laag zonder dat de andere eigenschappen van het element verloren gaan? Mooi ding lijkt me.

das de JB8. maar dat klopt niet helemaaaal hoor. je krijgt een iets softer hoog, iets minder bite. t hangt heel erg af hoe je gitaar erop werkt. Ik heb 'm in een gitaar zitten, de gewone JB, en die moet echt geen a8 magneet krijgen. die is strak genoeg van zichzelf.

de alt8 daarentegen is super, zo kant en klaar uit de doos. Doe ik helemaal niks mee. hooguit een hybrid met een fullshred, maar dan omdat het kan en het leuk is, maar niet om 'm beter te maken. uberhaupt, de fullshred vind ik helemaal niks :seriousf: wat een schel pokke element. geef mij maar de JB over de Fullshred, maar liefst gewoon n hybrid.

tommus42
11 december 2013, 09:31
......hooguit een hybrid met een fullshred, ......
:D, maar natuurlijk. Ik hou het dan denk ik bij de JB.

Speeddemon
31 december 2014, 13:42
Klinkt niet verkeerd. Even recapitulerend:), is een JB met een strakker laag zonder dat de andere eigenschappen van het element verloren gaan? Mooi ding lijkt me.
Ik heb dezelfde gitaar als de TS, en stoorde me op een gegeven moment (binnen een week na aanschaf ;) :seriousf: ) ook aan de JB; miste kloten en druk in het laag; hoog was me iets te pinnig/bijtend; zeg maar, alsof je teveel sharpening in Photoshop gebruikt en je dus van die lelijke blokjes krijgt. Dat effect heeft een JB in sommige gitaren ook; een soort 'valse helderheid' die dan lelijk wordt. Neem ter vergelijking een DiMarzio Norton; qua EQ-ing best vergelijkbaar met de JB, maar die heeft daar dus geen last van.

Anyway, terug naar de ESP; ik had al een Duncan Custom 5 (SH-14) in een andere gitaar (Les Paul Custom) liggen, wat me super goed beviel. Iedereen die klaagt over scooped mids bij dat element speelt waarschijnlijk niet over Engl. :soinnocent:
Maar goed, op Orpheo's aanraden toen een Custom/59 Hybrid in die Les Paul geduwd, wat ook zeer lekker is; iets minder strak-stugge push, en meer crunch t.o.v. de Custom 5.
De Custom 5 was dus vrij gekomen en die heb ik in m'n Horizon NT-II gegooid. SUPER!
Wel het karaktervolle van een Alnico V magneet, maar niet het fel/bijtende van de JB, maar een hoop meer en strakker (bijna stugger) laag erbij. Hij klinkt nu goed allround, maar excelleert in metal, zonder dat het zo'n (klinisch) overpowered typisch metal-element is (*kuch*X2N*rochel). Heb de Distortion van Duncan ook gehoord en die is misschien nog wel strakker, maar mist ook wel wat dieper laag. (Matcht waarschijnlijk wel goed met een Rectumfrier o.i.d.)

Ik heb de JB natuurlijk wel bewaard, dus misschien is een A8 voor mij ook het experiment waard.
De '59 in de hals positie -die het in deze gitaar veeeeul lekkerder deed dan in die Les Paul Custom, waar ie te zompig en scooped was- heb ik toch nog vervangen door een Duncan Distortion Neck (SH-7, hè Orph? ;) ), maar de Ceramische magneet vervangen met een Alnico, voor meer karakter en subtiliteit. 'Stock' was ie ook goed, maar ik zocht meer veelzijdigheid en karakter.
Maar mede dankzij Orpheo jeukt het nog steeds om daar eens een Screamin' Demon (SH-12) in te gooien.

Niettemin, die ESP is een blijvertje; fantastische afwerking, neck-thru, heerlijk ebben fretboard en sustain mede dankzij de vaste brug.