PDA

View Full Version : Drop C op een strat, grote toonhoogte verschillen op lage E afhankelijk van druk



SaferSephy
26 november 2013, 16:25
Heb een strat sinds kort naar drop C gestemd, dit met gewone Ernie Ball 010's. Ik heb de tremolo al strak tegen de body gezet met wat extra veren.

Anyways, ik loop voornamelijk tegen het probleem aan dat als ik bijvoorbeeld mijn lage E naar die Drop C wil stemmen, de hoeveelheid druk die ik op de snaar uitoefen enorm veel toonhoogte verschil oplevert, waardoor akkoorden er echt enorm vals uitkomen.

Gebruik ik de verkeerde snaren of moet iets anders aan de afstelling doen?

Brum
26 november 2013, 23:55
.010 is wel wat aan de dunne kant, dan moet je wel heel erg voorzichtig spelen, wil je de boel niet vals knijpen. Ik zelf speel op een regulier setje .011, zo nu en dan ook in drop C en dat is eigenlijk al aan de dunne kant. Zou ik toch wel minimaal doen, .011, of kijken naar van die setjes speciaal bedoeld voor droptunen.

Rinze
27 november 2013, 00:52
Denk dat de snaren te dun zijn, gebruik zelf voor drop c .012 setjes.

Johannes
27 november 2013, 01:00
Dikkere snaren zijn echt aan te raden, vooral de lage snaren moeten voldoende spanning hebben om niet vals te gaan klinken bij het fretten. Ik heb toevallig recent mn tele in drop C gestemd. Ik heb m besnaard met wat ik nog had liggen, volgens mij C-0.54 G-0.42 C-0.32 ....en dan weet ik het even niet, niet overdreven dik iig :)

Bijl
28 november 2013, 10:24
Voor drop C neem ik een light top / heavy bottom setje 0.011 en de dikste snaar vervang ik voor een 0.056. Opnieuw afstellen van de halspen kan nodig zijn, je merkt het snel genoeg aan de frets 5 t/m 10.

D'addario heeft tegenwoordig een heel mooie tabel voor diverse drop tunings en dat hebben ze best goed gedaan:

http://www.daddario.com/daddroptuning.page?sid=aad1280c-d079-43e1-97cc-6f6de10119f6