PDA

View Full Version : Gitaar maakt tremelo geluid door hals



Jordy Koning
26 november 2013, 16:12
beste lezer,

Ik heb vorige week de "neck plate" van mijn Fender Stratocaster vervangen. Nu viel het mij op dat de hals beweegt als ik er lichte druk op zet. Hierdoor krijg ik een tremelo geluid effect en ik heb al gekeken of de hals wel goed vast zat.

Hij zit goed vast en hij beweegt niet aan het eind punt.
Ik heb de schroef die door de hals gaat een halve slag aangedraaid maar dit maakte ook geen verschil.


Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Tabula Rasa
26 november 2013, 16:29
Jordy, blijf van de halspen af als je kromming goed is. Een hals zal onder druk altijd wat buigen. Dat is heel normaal. Als de 4 schroeven van de neckplate stevig vastzitten, dan is het allemaal gewoon oke.

Plant
26 november 2013, 17:49
Waarom vervangt iemand de neckplate? :dontgeti:
Verder wat Tabula Rasa zegt.

jan7
26 november 2013, 17:50
Nu viel het mij op dat de hals beweegt als ik er lichte druk op zet.
Hierdoor krijg ik een tremelo geluid effect en ik heb al gekeken of de hals wel goed vast zat.

http://www.youtube.com/watch?v=YWFYLfEp0KQ


Geen druk op zetten dus als je geen tremelo effect wil. :)

Sanderltd
28 november 2013, 13:38
Je hebt nu helaas wel je hele afstelling om zeep geholpen door de truss rod een halve (!) slag aan te draaien. Normaal gaat die afstelling met 1/8 slagjes. Een halve slag is gevaarlijk veel en kan veel meer schade aanbrengen dat je zou denken. Direct terugdraaien naar de originele stand zou ik zeggen.

Orpheo
28 november 2013, 14:01
Je hebt nu helaas wel je hele afstelling om zeep geholpen door de truss rod een halve (!) slag aan te draaien. Normaal gaat die afstelling met 1/8 slagjes. Een halve slag is gevaarlijk veel en kan veel meer schade aanbrengen dat je zou denken. Direct terugdraaien naar de originele stand zou ik zeggen.

kolder. die trussrod brengt nauwelijks schade aan. het is een controle-middel, geen tandeloze draak...

Powderfinger
28 november 2013, 18:51
Inderdaad. Negen van de tien keer spreekt men over maximaal een kwartslag. En anders hebben ze het over 'tien minuten'. Van 1/8 heb ik echt nog nooit gehoord. Zo'n hals kan best wat hebben, maar je moet wel voorzichtig zijn en de hals de tijd geven om te wennen.

Jordy Koning
10 december 2013, 13:29
'k had hem al terug gedraaid nadat er geen verandering was

Jorikm
10 december 2013, 14:53
1/8 slag is iets minder dan 10 minuten.. Dus zo'n rare benoeming vind ik het niet.

Orpheo, het is dan wel een controlemiddel om tot de juiste afstelling te komen, het is echter wel zo dat wanneer je de TR te hard aandraaid (en dan moet je wel onbenullig gaan doen volgensmij) je de hals kunt laten breken toch? Ik heb wel eens een les paul in handen gehad die een headcrack had opgelopen doordat de TR te hard was aangedraaid..

Tabula Rasa
12 december 2013, 21:07
Als dat zo is, dan had de hals hele andere structurele problemen. Dat lag niet aan het aandraaien van de tr. Die buigt vanuit het midden en zal echt niet aan het einde de kop van de hals drukken.