PDA

View Full Version : Telecaster hals bouwen



J.T
26 november 2013, 11:47
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig met een Fender Telecaster na te bouwen. Inmiddels ben ik met de hals begonnen, maar ik kijk er eigenlijk een beetje tegen op. Het is mijn eerste gitaar die ik zelf maak en daarom zit ik er mee.

Ik ga mijn hals maken van Essen en noten want dat leek mij een mooie combinatie. het fretboard wou ik graag kopen omdat ik het toch niet aandurf met al die precieze maten.

Dus zijn hier mijn vragen:
- Weet iemand waar ik een juiste of redelijk juiste 1:1 (gratis) tekening kan vinden voor mijn hals?
- maakt het uit welke hals pen ik gebruik?
- weet iemand waar ik een fretboard kant en klaar kan kopen? Er hoeven niet perse frets in te zitten. Ik weet dat het een moeilijke klus kan zijn om ze er goed in te zetten, maar ik zou het wel willen proberen.
- Hebben jullie nog tips & tricks, linkjes en adviezen?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!

Groet,

Jim

Tabula Rasa
26 november 2013, 15:07
Fretboard hebben ze bij Guitarsupplies (als je voor 22 frets gaat) ga je voor 21 frets, dan kan je hem beter zelf maken. Halspen: Dual action is makkelijk, want die ligt in een rechte sleuf, hoewel mijn voorkeur gaat naar een traditionele pen. tekeningen vind je in het topic ergens bovenaan in de lijst. Wel ff zoeken, maar ze staan erin.

EDIT: Nog 1 tip: Neem contact op met Cocobolo hier op het forum en bestel een set mallen bij hem, dan is de basis in ieder geval goed,. ZIjn malllen zijn van lekker dik mdf en beter dan de mallen die je vaak tegen komt bij diverse webshops.

ErikH
27 november 2013, 12:47
Ik heb een 1op1 tekening voor je die ik gebruikt heb. Ik ben ook bezig met een hals. PM me even je mailadres en dan krijg je 'm. Ik ben zelf ook wel even op zoek geweest naar een correcte tekening. Je moet overigens wel rekening houden met een eventuele afwijking van je printer.

Ik heb mijn mallen zelf gemaakt en ik beweer zeker niet dat ze zo goed zijn als van cocobolo, maar het voldoet zeker en het geeft wat meer voldoening :-)

barno
27 november 2013, 13:28
Voor een eerste hals zou ik geen essen gebruiken. eerder esdoorn. Essen kan maar is niet zo stijf en een pak moeilijker strak te carven dan bv esdoorn. essen moet bovendien gegrainfilled worden enz… met esdoorn bespaar je hoop werk en win je aan consistentie en hardheid.

KoenB
27 november 2013, 16:16
Voor een eerste hals zou ik geen essen gebruiken. eerder esdoorn. Essen kan maar is niet zo stijf en een pak moeilijker strak te carven dan bv esdoorn. essen moet bovendien gegrainfilled worden enz… met esdoorn bespaar je hoop werk en win je aan consistentie en hardheid.

+1 voor esdoorn. Het is ook niet zo duur, mits je niet de fancy gevlamde of vogeloogjes variant neemt.

ErikH
27 november 2013, 18:37
Het "standaard" esdoorn is ook stabieler heb ik me laten vertellen.

ErikH
9 december 2013, 09:57
Ik stelde 'm al via de mail, maar weet je al welk type trussrod je er in gaat steken? De bestanden heb ik je via de mail gestuurd.

Zo ver is mijn hals (nog steeds):

http://i22.photobucket.com/albums/b307/nr1/IMG_7335_zpsc0ac4117.jpg

wimme
13 december 2013, 14:59
Beste Jim

Kijk eens op you tube bij Dave Fletcher handmakeguitar
Deze laat, in een aantal filmpjes zien hoe een goede hals wordt gemaakt en waarmee, erg leerzaam.
Ook vertelt hij over de in en outs .

J.T
18 december 2013, 09:04
Hallo allemaal,

bedankt voor jullie hulp, tips en meningen!
Ik ben nog even gaan googlen en heb nog een handige site gevonden met andere (autocad)tekeningen van telecasters, ik weet niet of jullie de site al kennen dus gooi ik het linkje hier maar even bij!

http://lordrichard.freewebhosts.com.au/Graphics/Guitars/CAD/Guitars/Telecaster/

Ik ga vandaag de hals op dikte maken en misschien nog wel de ronde vorm er in maken! langzaam maar zeker komen we er wel!

groetjes

ErikH
18 december 2013, 16:49
Ik kende 'm nog niet. Ik zal me er eens in verdiepen. Bedankt voor het delen!

pver
29 november 2015, 23:15
Hallo,
ik zit met het probleem dat ik slecht aan een tekening kan komen voor een telecaster. ben van plan om er zelf een te maken. ik weet niet of je eea naar mij wilt mailen?

barno
29 november 2015, 23:59
forumlid Kakihara heeft een link in zijn signature staan naar een site waar massa's bouwplannen staan, oa tele', strats en tutti quanti

Feter
30 november 2015, 16:08
De video's van Fletcher zijn erg goed inderdaad.
Heb er zelf ook een hoop aan gehad.
Wat ik er vooral van geleerd heb is dat je nooit genoeg kan meten en zoveel mogelijk moet proberen uit te tekenen.