PDA

View Full Version : Verouderen messing en staal



Hendriks
26 november 2013, 11:08
Ik heb voor mijn telecaster nieuwe gecompenseerde zadels gekocht , nu is alle hardware mooi verouderd en die nieuwe zadels gaan dan niet echt mooi lijken.
Hoe verouder je de stalen schroeven en messing zadels op een huis,tuin en keuken manier?
Alvast bedankt.

Tabula Rasa
26 november 2013, 15:03
Je zou azijndamp kunnen proberen. Ik weet niet hoe messing erop reageert, maar heb zoŽn vermoeden dat het weleens zou kunnen werken.

1 Met staalwol het oppervlak wat van glans ontdoen
2 grote bak met deksel nemen en daar een laag azijn in doen (dat huishoudspul uit het keukenkastje)
3 in de laag azijn een verhoging plaatsen en daarop de onderdelen leggen, zodat ze niet ondergedompeld zijn, maar wel in de damp hangen.
4 Op een warme plek zetten en lekker laten broeien, af en toe wat frisse lucht in de bak laten komen en ieder half uur even kijken. Kan best snel gaan.

Hendriks
26 november 2013, 15:44
Ok , bedankt , ga ik proberen.

RS-Rik
26 november 2013, 22:52
met zuur oxideert de boel meestal n stuk sneller, en lekker zwart en ranzig ipv oranje roest. Die azijntruuk zou best wel ns kunnen werken

Hendriks
27 november 2013, 08:52
Gelukt , eigenlijk te goed , waarschijnlijk iets te lang in de azijn damp. Ik had nog een zadel liggen en hij is nu (te) donker geworden. Ik weet nu hoe het moet. Bedankt.

Gerard1793
27 november 2013, 16:34
Ziu je het resultaat hier eens kunnen posten? Ik ben wel benieuwd!