PDA

View Full Version : Zelf maken van een bas???



bassopotmus
1 juli 2003, 10:30
Beste mensen, je gaat denken en denken , zoeken en zoeken..

Ik wil ooit eens zelf een basje bouwen, maar even een vraag aan mensen die hier mischien een ervaring mee hebben, mischien positief of negatief..

Hoe goed mogelijk is dit? k ben best handig en heb veel geduld dus mag best een jaar duren. Waar zitten er valkuilen, beginners fouten? Zijn er goede boeken?
Mischien is en neck zelf maken wat te hoog gegrepen en kan ik die gewoon kopen, bv een Moses graphite of een Warmoth.

Ik heb ook eens wat gelezen over een bouw cursus, mag je elke zaterdag naar een bouwer gaan en krijg je hulp en raad bij het maken van je eigen custom. Zal een link plaatsen
http://www.degiergitaarbouw.nl/ dan ff naar cursus..

De Teng
1 juli 2003, 10:58
Kost je klauwen met geld en meestal kun je ze amper voor een fatsoenlijk bedrag kwijt. (off topic)

Venomer
1 juli 2003, 11:11
Tsja, als je echt bij een plank wilt beginnen, dan ben je wel even bezig. Je hebt ook een hoop speciaal gereedschap nodig (frees etc.).

Als zelfs Peer Dellen zijn gitaren bouwt van Warmoth-onderdelen, dan lijkt mij dat voor een beginner ook een goed startpunt...

Joghy
1 juli 2003, 11:15
Een goeie neck zelf maken is onbegonnen werk, tenzij je een diploma houtbewerking hebt of zoiets. Ook het frezen van de body is niet simpel - neck en body kopen dus, desnoods op maat laten maken (naar eigen ontwerp) bij een degelijke bouwer. Uitlijnen hals/body verbinding is een nauw luisterend werkje - ik heb het ooit gedaan, dit lukt als je ruim je tijd neemt.

De Teng heeft wel gelijk: zelfbouw is duur en onverkoopbaar en vreet tijd (al was het maar wachten op de bestelde Bartolinitjes :cry: ), maar dan heb je ook een basje dat volledig naar jouw smaak is gemaakt.

Ware het niet dat de MM Bongo en de Warwick Jazzmans in de buurt van mijn ideale bas komen, ik zou ook iets zelf bouwen. Ik spaar nu gewoon voor een MTD Heir 5 :-D

Joghy
1 juli 2003, 11:18
Fretless, uiteraard 8-)

frenske
1 juli 2003, 11:46
Is die MTD Heir 5 Žn beetje betaalbaar in België! In Nederland kost de gefrette zoŽn 950 euro.
In het najaar komt een nieuw kleurtje namelijk de cherry sunburst!

De Teng
1 juli 2003, 12:02
Joghy, als je die koopt ben ik jaloers ;) Wat een mooi apparaat is dat zeg, die sound ook heel vet.

Ruud
1 juli 2003, 12:07
Body??.. in 3d intekenen en daarna bestellen bij een houtbewerker met 3d freesmogelijkheden..en een fatsoenlijk 3d CADsysteem... is voor mij wel mogelijk.. teken erg veel met 3d pakketten... maarja.. lijkt me al met al nog een duur geintje... dus die body???, voordeel is wel dat je nagenoeg onbeperkte vormgevingsvrijheid hebt..

Met veel schuren en een decoupeerzaag voor de groffe lijn moet je ook een eind kunnen komen.. pockets en bevestiging voor hals zou ik wel frezen. En probeer de vorm eerst eens in modelschuim.... als je echt bezig wilt gaan... is zo jammer van je stuk hout als het niks wordt...

Easy Rider
1 juli 2003, 12:27
Wat ik er van begrepen heb heb je eigenlijk alleen om een hals te maken echt gruwelijke apparatuur nodig, een freesbank en iets om de toets de juiste radius te geven (ik vermoed een draaibank). Het mooist zou een CNC freesbank en draaibank zijn... Duur en groot.
Maar, een hals kan je op veel plekken kopen of laten maken. Ik zelf ben van plan om een hals bij Vox Humana te laten maken, aangezien ik om te beginnen geen Fender hals wil hebben.
De body daarentegen is best wel simpel. Wat iedereen zegt: het is gewoon een plank. Het enige wat je daarvoor echt nodig hebt is een goede decoupeerzaag en een handfrees. (En een goeie plank natuurlijk) Die handfrees was een tijdje terug eens in de aanbieding bij de Aldi, niet gekocht... STOM!!!!! :evil: Nu maar kijken of ik zo'n ding ergens anders voor weinig kan vinden.
En er zijn wel internetsites waar lui voordoen hoe je simpel je hals op je body kan uitlijnen en de hals 'pocket' uit kan frezen. Heb nou ff geen linkje...
Verder moet je uiteraard geen twee linkerhanden hebben en als het even kan een scherp oog.
En waarom zou je je eigengebouwde bas in vredesnaam voor de verkoop maken? Je maakt zo'n ding voor jezelf. Ik wel tenminste.
Ik zie het altijd zo: de mensen die dingen (bijv. basgitaren) maken, zijn precies dat: mensen. Er is niks 'magisch' aan of zo. De meeste mensen doen ook nooit wat aan hun auto omdat ze denken dat dat allemaal te moeilijk is. Hallo? Dacht je dat Achmed van de Kwik-Fit er vijf jaar voor gestudeerd heeft of zo? Een auto is gewoon een apparaat.
En ook zonder frees- en draaibanken kan je dingen maken. En verdomd precies ook. Hoe dacht je dat contrabassen uit de 18e eeuw werden gemaakt bijvoorbeeld? Geduld en beitels! :)

EZ

[edit]
Dit is een manier om een hals 'pocket' te maken:
http://www.buildyourguitar.com/resources/pocket/index.htm

De Teng
1 juli 2003, 13:26
Juist! En door wie dacht je?

Ja.. mensen ja.. maar die dat wel belachelijk goed kunnen. 't Is wel een fucking precisiewerk, waar je ook de vaardigheden voor moet hebben. Niet iedereen kan gitaar spelen, basgitaar spelen... voetballen, volleyballen.... noem maar op. ('Toevallig' kan ik die dingen nou weer wel) Dus ook niet elke mongool kan met een frees van een paar tientjes een goede bas maken.

Punt gedrukt dacht ik zo.

bassopotmus
1 juli 2003, 13:46
Nou,..Ik bouw em, als ik het aandurf, natuurlijk voor mezelf. Dus ik zie geen nadeel dat ik em slecht verkocht zou krijgen.
De neck laat ik doen, das indd vrij moeilijk te doen. Maar ik denk dat een body maken en de neck erin te zetten ook te doen moet zijn, mischien laat ik dan wel de insert frezen, maar de routing en electronica erin doe ikzelf dan.
Waarom ik dit wil gaan doen, damn lijkt me gewoon leuk!!! ik heb al plezier in het maken van een flightcase of een pedalboard.

Ruud
1 juli 2003, 13:50
:-? Hmm.. als technische man zou ik zo'n hals niet draaien, aangezien de radius van de toets nogal groot is (ik vermoed ergens tussen de 1 en 2 mtr, effe snel gokken).. dat zou dus betekenen dat je een enorme draaibank nodig hebt.. en dan wordt het nog niks.. je beitel slaat dat hele ding naar de klote... neej, frezen met een 3d contour.. of schuren...enne, die frets.. die krijg je er ook nooit precies op de juiste nauwkeurige plaats in.. waardoor je bas altijd lichtelijk vals zal zijn...

Body lijkt me trouwens wel het proberen waard... .. net als ez zegt....kun je alleen geen onderlinge kanalen maken.. zul je dus aan de achterzijde (of voorzijde in geval dat je een slagplaat wilt gebruiken) een kamer moeten frezen.... en zorgen dat je de halsbevestiging erg nauwkeurig maakt...
Maar alleen voor de mensen die een beetje handig zijn.. en niet met ouwe stompe Hakko Bakko gereedschappen... weet waar je aan begint.. tis te doen, maar de maattoleranties die zijn moeilijk na te streven indien je niet over professionele apparatuur beschikt..

Easy Rider
1 juli 2003, 14:14
Uiteraard, de Teng, wat ik zeg: je moet geen twee linkerhanden hebben en als het ff kan een scherp oog. Niet iedere mongool kan dat en het is aan de persoon zelf om te beslissen of hij/zij wel of geen mongool is, dat kan niemand voor iemand anders doen.
Ik heb dat gevoel voor techniek en precisie en dat 'timmermansoog' wel, bovendien leer ik snel, dus ga ik het gewoon wel proberen.
Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat gevoel niet hebben. Net zoals wat je zegt de een wel bas oid kan spelen en de ander niet.
Als ik ruimte en geld had zou ik zeker voor mezelf een hout/metaal werkplaats inrichten, beetje gitaartjes bouwen, misschien een contrabas. En custom motorfietsen! En de cilinderkop van m'n auto bewerken... Een kotterbank en hoon bank om cilinders te reviseren... hmmmm... Oeps, ik dwaal af in het zoete rijk der dromen... :harmony:
Maar goed, ahum, waar het op neer komt: als je er gevoel voor hebt kan je feitelijk met een botte beitel en wat schuurpapier al een basgitaar bouwen (de houten gedeeltes dan)... je moet uiteindelijk zelf bepalen of je dat kan (of wilt leren).

En ja Ruud, nu je het zegt moet je wel een enorme draaibank hebben om die radius erin te krijgen! De meeste hebben idd een paar meter radius. Haha :D stel je die draaibank eens voor! Ik vraag me af hoe ze dat dan wel doen... gewoon een CNC frees? Met de hand wordt het gewoon schuren, maar dan doen niet veel mensen meer. En hoe positioneren ze die fretgleuven, een heel nauwkeurig freesbankje? Ik heb een aardige inleiding in industriele productiemethoden gehad maar fretboards vielen daar niet echt onder geloof ik. :)
Ik vraag het me af...

EZ

niels_r
1 juli 2003, 14:42
Kijk even op www.voxhumana.nl, dan kun je zien hoe ze de fretgleuven maken.

Verder is het helemaal zelf bouwen van een bas denk ik iets wat lang niet iedereen kan. Je moet sowieso een hele hoop verstand hebben van bassen en van houtbewerking en zelfs dan is de vraag of je een goed resultaat krijgt.

Ik zou er zelf nooit aan beginnen..

Niels

De Teng
1 juli 2003, 14:44
Ten eerste niet een klein lokaaltje hebben, maar eentje van een aantal metertjes extra dan de gebruikelijke 2.40m van de huiskamer. Dan heb je nog een redelijke hoge trouwens, ik ken ze lager.

Die fretspleten die 'zagen' ze erin met een apparaat die met de radius van je hals mee gaat en die 24 kleine zaagjes roterend op perfect de goede plek heeft staan. G&L doet het in ieder geval wel zo. En als zij het doen...

wimpie
1 juli 2003, 17:16
Hey

Kijk hiet maar eens even: http://www.mimf.com/cgi-bin/WebX
Je moet je wel ff registreren , je kunt er van alles vinden over het maken van (bas) gitaren , en vooral over het maken van de compound radius, neck pocket , fretwerk ,tekeningen......... enz enz enz........

Groeten , wimpie (scheepstimmerman :-D :-D :-D :-D )

AntY
1 juli 2003, 17:28
wouter J leg eens uit hoe jullie t doen :)

Anavrin
1 juli 2003, 20:07
Kijk even op www.voxhumana.nl, dan kun je zien hoe ze de fretgleuven maken.

wel vreemd dat ze de hals rechtmaken zonder dat er spanning op staat... Dan is je hals uiteindelijk als er snaren op zitten niet meer recht :???:

Lize
1 juli 2003, 22:04
Het lijkt me dat daarvoor de halspin is uitgevonden (of hoe heet zo'n ding) die geeft tegendruk op de invloed van de snaren (weet niet of dat waar is hoor, maar het lijkt me logisch)

Anavrin
2 juli 2003, 20:33
Hey Basso, is het qua hals misschien een goed idee om een neckthru te maken, omdat het hout dan doorloopt in dat deel van de body, heb je ook geen problemen met de uitlijning/ hoogte van je brug ed. :wink:

wimpie
2 juli 2003, 21:21
Lijkt makkelijker dan het is... je hebt dan wel te maken met de hoek van de hals ten opzichte van de body, "bold on neck" is gemakkelijker te maken.
Btw: eerst brug kopen dan pas diepte neckpocket bepalen :roll:

bassopotmus
2 juli 2003, 22:55
das indd een goede...

Wouter J
4 juli 2003, 02:09
Jezus Christus wat zijn jullie zwart gallig als het om zelfbouw gaat.

Voordat ik bij Knooren kwam maakte ik gitaren van planken die ik bij mij thuis vond, beddeplanken en tafel bladen zijn dankzij mij en mijn decoupeer zaag gesneuveld. Meestal ging ik langs muziek zaken opzoek naar losse halzen and oude onderdelen en zo maakte ik dus mijn eigen instumenten. Qua afwerking lieten ze te wensen over maar ik had wel al het goede idee wat bespeelbaarheid en klank betreft.

Bij de Gamma kan je best goed hout krijgen, lijm twee stukken aan elkaar, haal je Decoupeerzaag erbij en zaag uit die body. Heb je geen frees, vrees niet, element holtes kun je boren en daarna met een scherpe beitel goed recht uitkappen. Wat lakken betreft: jachtlak doet het altijd goed.

Wouter J
4 juli 2003, 02:24
wouter J leg eens uit hoe jullie t doen :)

Okee, ik heb net uitgelegd hoe ik het deed voordat ik bij Knooren kwam. Bij Knooren maken we gebruik van Freesmallen op ware grootte. Die schroeven we dan aan het hout vast en dan gebruiken we een Tafel frees (DWZ een grote frees machine met een tafelblad met in het midden een taster) Op die manier maken we zowel de halzen als de bodies. We hebben voor alles wel een mal (Hals pockets, electronica ruimtes, alle mogelijke elementen de hele reutemeteut.) Fretten inzagen gebeurt met de hand en met een tabel die aangeeft hoe ver ze uit elkaar moeten liggen. Het profiel van de hals en body contours beitellen we eveneens met de hand uit.

Wat Hardware befreft, we gebruiken bruggen van ABM, mechanieken van Schaller, Electronica van EMG, jack outputs van Switchcraft en Elementen naar aanvraag maar standaard habben we Harry Haussel pickups die ongelofelijk klinken en spot goedkoop zijn.

Zoals je ziet gaat het bij ons zeer professioneel aan toe. Als je dit toch te ver gaat hou je dan maar aan wat ik zei in mijn vorige bericht en doe jezelf een groot plezier en koop een schuifmaat en een geodriehoek, geloof me, als je aan gitaarbouw begint zijn dat je beste gereedschappen.

wimpie
4 juli 2003, 16:44
ja ja..........met een geodriehoek en een schuifmaat kom je dr wel :-D :-D :-D :-D :-D
Btw: Wouter, hoe maken jullie de "compound radius" voor of na het zagen van de fretslots, en begin je met de kleinste radius of de grootste??(toets moet wel overal dezelfde dikte hebben)
T@nX

Wouter J
4 juli 2003, 18:40
ja ja..........met een geodriehoek en een schuifmaat kom je dr wel :-D :-D :-D :-D :-D
Btw: Wouter, hoe maken jullie de "compound radius" voor of na het zagen van de fretslots, en begin je met de kleinste radius of de grootste??(toets moet wel overal dezelfde dikte hebben)
T@nX

Dat is een klusje wat we voor het zagen doen (en dat we eigenlijk liever aan Jan zelf overlaten, hij heeft de juiste feel ervoor) We doen dat met een band schuurmachine.

Easy Rider
5 juli 2003, 16:10
Kijk, Wouter J begrijpt het! Idd al dat gedoe van dit kan niet en dat kan niet. Zo hoort het nou, nooit laten tegenhouden. Think outside of the box!

EZ

Sanbak
7 juli 2003, 08:55
Ben zelf bezig met een fretloze bas van esdoorn! Met bartolini jazz picks, schaller bridge, Gotoh tuners voor nog geen 600 eurotjes!

www.fam-bakker.com/bassproject

wimpie
7 juli 2003, 17:14
heb je de hals ook zelf gemaakt ??

bassopotmus
7 juli 2003, 18:25
nice..

Sanbak
8 juli 2003, 10:51
Nope gekocht bij voxhumana voor 240 eurotjes. Natuurlijk wel ebony fretboard!

Kleine tip: bij musikproduktiv.de hebben ze een collins fretloze hals met een rosewood fretboard voor 59 euro!!!

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp?artnr=3157082&sid=!06082002&quelle=volltext

Ik heb zelf daar de maple/rosewood fret versie gekocht en die doet echt niet onder een Fender Mexicaan hals.

bassopotmus
8 juli 2003, 13:26
maar zegt dat nu wat over de Collins of de MIM ? :D

Sanbak
8 juli 2003, 13:42
:-D Ach ja, beide :-D

Moet zeggen, ben erg tevreden over mijn Mex Jazzzzz. Moest alleen een badass II brug op (waardeloze standaard brug!!!) en een setje Seymour Duncans Hot Bass picks. Kwaliteit van een USA Fender is soms ook zo superslecht!! :razz: Nee, geef mij maar een mexicaan en...

Lang leve customuizen :lol:

bassopotmus
8 juli 2003, 13:50
same here!! Al merk je soms wel het verschil tussen echte en wat budgetters, die je zelfs met het bruutste customisen niet weg krijgt

dikkie dik
8 juli 2003, 20:21
costumizen is verslavend, ben je er eenmaal aan begonnen kun je er niet meer mee stoppen. nouja, tot wanneer het dus geen nut heeft. mja dan kun je nog op het gebied van design gaan costumizen :)