PDA

View Full Version : Fender Jaguar of Jazzmaster?



Renault4
25 november 2013, 10:35
Hello allen,

Na enige tijd sparen heb ik zo'n € 2.300 bijeen en ben van plan me een mooie jazzmaster of jaguar te kopen. Ik ben gek op de sound & contouren van die gitaren, enig 'minpuntje': ik vind dat de sound van de jaguar nogal goed op die van m'n stratocaster lijkt...Daarmee denk ik eerder dat de soapbars van de jazzmaster een meer welkome aanvulling zouden zijn dan die pu's van de jaguar...
Ben ik mis?

Bedankt voor jullie input!

Naviiin
25 november 2013, 11:41
Over welke Jag en JM hebben we het hier? Er zit namelijk nog heel wat verschil tussen pak em beet een Johnny Marr Jag en een Thinline Jag.

caliban
25 november 2013, 11:54
Ik denk dat het over de gewone AVRI serie gaat

Mr.Fingers
25 november 2013, 11:57
Jazzmaster klinkt warmer, een Jaguar wat feller... Maar vergelijkbaar met een Stratocaster... tgoh, "tone zit in de vingers, en het zijn allemaal Fenders", ik vind persoonlijk een strat veel "glaziger" klinken dan een Jaguar. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de Jazzmaster een 25.5" mensuur heeft (zoals een gewone strat, tele,...), en de Jaguar een 24" mensuur (en een fretje meer), wat een wezenlijk verschil in sound & vooral feel met zich meebrengt.


http://www.youtube.com/watch?v=nbf7YFD8634

Renault4
25 november 2013, 12:00
Inderdaad de AVRI serie welteverstaan

Sinner1980
25 november 2013, 12:10
Als het om een aanvulling op een strat gaat, dan zeg ik jazzmaster; puur omdat de soapbars naar mijn mening meer 'anders' klinken.
Verder vind ik jazzmasters sowieso te gek dus misschien ben ik iets bevooroordeeld...
Houd overigens ook rekening met verschil in mensuur; weer een reden voor mij om een jazzmaster te kiezen.

Jay75
26 november 2013, 22:54
http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/jaguar-cij-steffsen-pickups-172022879.html?p=all&locale=all

Mooie optie misschien, houd je nog geld over ook!

FruscianteFan
26 november 2013, 22:59
Een Jag vind ik nogal verschillen van een Strat, en op een bepaalde manier lijkt een Jazzmaster er juist wel weer op. Daarbij heeft de Jazzmaster geen soapbars (dat zijn toch P90's?), Jazzmaster-elementen zijn erg lekker, maar wel een apart type single coil.

Maar goed. Ik heb een Jaguar, en ook wel een paar Jazzmasters in mijn handen gehad. Ze lijken qua uiterlijk op elkaar maar ze voelen toch wel anders aan. Grappig detail daarbij vind ik dat ik maar heel weinig artiesten ken die op beide gitaren spelen.

vulvasonic
27 november 2013, 02:18
Maar goed. Ik heb een Jaguar, en ook wel een paar Jazzmasters in mijn handen gehad. Ze lijken qua uiterlijk op elkaar maar ze voelen toch wel anders aan. Grappig detail daarbij vind ik dat ik maar heel weinig artiesten ken die op beide gitaren spelen.
Daar zeg je zoiets. Gek is dat. Ik denk echter wel dat je gelijk hebt. Het is voor de meeste gitaristen ook een gitaar voor de breedte. Iets voor erbij. Een model dat je altijd al aansprak, maar misschien nooit echt nodig had. En in dat soort gevallen maak je ergens in je leven een keus. Óf je gaat voor de Jaguar, óf je gaat voor de Jazzmaster.

Ik vind ze beide schitterend en ik heb me regelmatig afgevraagd welke keuze IK zou maken. En ik weet het nog steeds niet. Ik merk wel dat ik vroeger een lichte voorkeur had voor de Jaguar, terwijl tegenwoordig de Jazzmaster met een teenlengte voor staat.
De redenen zijn zoooooooo simpel (voor mij dan hoor) en die bestaan uit drie punten:
1 - De 'normale' Fender mensuur van de Jazzmaster spreekt me veel meer aan dan de kortere mensuur van de Jaguar.
2 - De elementen van de Jazzmaster klinken mijns inziens veel lekkerder dan die van de Jaguar.
3 - De Jaguar ziet er zoveel geiler uit met al dat chroom en al die knopjes. Ik kick daar echt verschrikkelijk op. Vergeleken met de Jaguar heeft de Jazzmaster maar een blotekontengezicht. Niets is koeler dan een Jaguar!!!

Dat lijkt dus op 2 tegen 1 voor de Jazzmaster, maar puntje 3 telt voor mij toch wel heel zwaar mee. *zucht* Ik ben blij dat ik niet hoef te kiezen. :)

Verdomme...., WAT ZOU IK GRAAG VOOR DEZE KEUZE STAAN!!!!! :(


Trouwens, ik geloof dat Fender ze momenteel niet op het menu heeft staan, maar ik denk dat ik meteen zou zwichten bij een Jaguar in Burgundy Mist. :D

lauke_101
27 november 2013, 08:29
Vorig jaar toen de squier vintage modifieds uitkwamen stond ik voor diezelfde keuze, jag of jazz als gitaartje erbij. Was na 5 minuten proberen meteen duidelijk! Ik kan veel meer met een jazzmaster, om alle hierboven genoemde redenen.

Dus, heb je ze al eens naast elkaar vergeleken in een winkel?

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

j3r03n
27 november 2013, 09:49
ik denk dat ik meteen zou zwichten bij een Jaguar in Burgundy Mist. :D
U zei...?

http://curtisnovak.com/vintage/Jaguar65/2.jpg
https://www.google.nl/search?site=&tbm=isch&q=fender+Burgundy+Mist

Naviiin
27 november 2013, 12:43
en er staat ook nog eens een op speurders... :D maken we het helemaal moeilijk voor je.

vulvasonic
27 november 2013, 13:01
U zei...?

http://curtisnovak.com/vintage/Jaguar65/2.jpg
https://www.google.nl/search?site=&tbm=isch&q=fender+Burgundy+Mist

TISSUEEEEEE'S!!!!!! :D

Ach, Burgundy Mist doet het ook wel weer erg lekker op een Jazzmaster, of gewoon een strat......., maar dit is wel heel erg lekker!!! :crazyhappy:

E-J
27 november 2013, 13:01
Prachtige kleur!!

Ook ik heb kort geleden de nieuwe Squier VM Jaguar en Jazzmaster met elkaar vergeleken. Prima gitaartjes voor het geld, vond ze eigenlijk nauwelijks minder dan de dubbel zo dure Japanners. De AVRI's heb ik nog niet geprobeerd. Ik vond de Jaguar en Jazzmaster overigens alleen qua uiterlijk op elkaar lijken. Het geluid en vooral de bespeelbaarheid zijn totaal verschillend. De Jaguar was heel helder en direct, een echt surfgitaartje, waar de Jazzmaster wat volwassener en veelzijdiger overkwam. Persoonlijk trekt mij de Jaguar het meest en ik vraag me af of het een goed alternatief zou zijn voor een Stratocaster. Ik overweeg al een tijdje een tweede gitaar naast mijn Les Paul. Lang heb ik een Tele gehad maar deze schuurde toch een beetje te veel tegen de LP aan. Een Stratocaster is dan een gemakkelijke keuze, maar om de een of andere reden trekt het model me niet meer zo (heb voor mijn Les Paul periode jarenlang op Strats gespeeld). Een Jaguar lijkt er qua sound op, echter met meer 'spank' en ballen, zo lijkt het. Wat vinden jullie hiervan?

Orpheo
27 november 2013, 13:24
jazzmaster.... burgundy mist of glitter paars met alu slagplaat. Kleine tweaks aan de brug, alder body, ongelakte maple neck, rosewood board, grote kop. Ik wil ook wat tweaks aan de bedrading, maar danb en ik happy.

Mitch
27 november 2013, 14:42
Soapbars op een Jazzmaster? Jazzmasters hebben jazzmaster pickups. Brede, lage spoelen met magnetische polen. Die zorgen ook voor dat mooie geluid. Met p90s heeft 't niets te maken.
Maar het verschil is enorm: de al eerder aangehaalde mensuur is voor mij alleen al genoeg om voor de Jazzmaster te kiezen. 24" vind ik echt te kort. Test dat écht goed vóór je er aan begint. De rest lijkt me vrij duidelijk en is al gezegd.

caliban
27 november 2013, 17:01
3 - De Jaguar ziet er zoveel geiler uit met al dat chroom en al die knopjes. Ik kick daar echt verschrikkelijk op. Vergeleken met de Jaguar heeft de Jazzmaster maar een blotekontengezicht. Niets is koeler dan een Jaguar!!!

Dat lijkt dus op 2 tegen 1 voor de Jazzmaster, maar puntje 3 telt voor mij toch wel heel zwaar mee. *zucht* Ik ben blij dat ik niet hoef te kiezen. :)


Ik vind dat chroom ook geweldig, zo zie je maar dat we als gitaristen niet veel verschillen van hiphoppers :). Bij hen zit hun sound en coolness ook in welke grootte van gouden ketting ze dragen.

Soapbars op een Jazzmaster? Jazzmasters hebben jazzmaster pickups. Brede, lage spoelen met magnetische polen. Die zorgen ook voor dat mooie geluid. Met p90s heeft 't niets te maken.

Qua winding enzo zijn ze vergelijkbaar denk ik, het grootste verschil is dat de p90 een magneet onder de pickup heeft steken en geen gemagnetiseerde polepieces.

Mitch
28 november 2013, 08:23
"denk ik"? Heb je ze allebei wel eens gezien? Heb je ze wel eens naast elkaar gehoord? De magneet onder de spoel is echt niet het enige verschil hoor.

caliban
29 november 2013, 01:56
Heb ze beide wel eens open gehad en beide gehoord (p90 waarover ik het heb is de stockpickup uit Squier J Mascis, dus misschien geen echte juiste p90), weliswaar niet langs elkaar.

Wikipedia zegt het alsvolgt: "The JM coil is wound flat and wide, even more so than the P-90."
Een vergelijkbaar idee had ik ook na het open gezien hebben van beide pickups.

vulvasonic
29 november 2013, 05:14
Maar het verschil is enorm: de al eerder aangehaalde mensuur is voor mij alleen al genoeg om voor de Jazzmaster te kiezen. 24" vind ik echt te kort. Test dat écht goed vóór je er aan begint. De rest lijkt me vrij duidelijk en is al gezegd.

Zoals ik zelf al aangaf is dat ook voor mij één van de belangrijkste redenen om een lichte voorkeur uit te spreken voor de Jazzmaster. Dit gezegd hebbende, ik ben altijd enorm nieuwsgierig geweest of ik daar nog steeds zo over zou denken indien de Jaguar zou worden voorzien van een setje 0.012, of zelfs een setje 0.013 (maar dan wel graag met een onomwonden G-snaar). Alle Jaguars die ik tot nu toe in mijn handen heb gehad waren voorzien van een lullig setje 0.010, of zelfs 0.009!!!!! Tsja, daar wordt bij met een gitaar met zo'n korte mensuur natuurlijk sowieso nooit vrolijk van. Vergeet niet dat in de tijd dat de Jaguar het levenslicht zag gitaristen doorgaans gebruik maakten van dikkere snaren. Dat blijkt ook al deels uit het feit dat het tremolo-systeem (ik blijf er moeite mee hebben om een systeem wat een vibrato simuleert 'tremolo-systeem te noemen - maar dat terzijde) niet goed functioneert bij het gebruik van dunne snaren. Wat volgens mij ook DE reden is dat veel van de originele Jazzmaster/Jaguar trems vervangen worden door de Mustang variant.
En omdat ik toch een rocker blijf in hart en nieren zou ik het brugelement direct vervangen door een Seymour Duncan Little '59, waar ik nog steeds verzot op ben en die zowel op mijn telecaster als op één van mijn strats klinkt als DE perfecte humbucker voor alles wat ik doe. Ik hoor ze zelfs liever dan een echte grote meneren full sized humbucker.

Ik zou er derhalve veel voor over hebben om een goede Jaguar te testen, voorzien van een 'monsterlijk dik' setje snaren en een Little '59 bij de brug. En dan kijken of mijn lichte voorkeur voor de Jazzmaster stand houdt. Want ook in het geval ik ooit nog eens een Jazzmaster zou kunnen scoren zou ik in de brugpositie een humbucker willen hebben. Het originele Jazzmaster- of Jaguar geluid zou in mijn geval alleen maar hoorbaar zijn op de momenten dat ik het halselement selecteer. Dat is namelijk zoals ik werk. Voor het ruigere, overstuurde werk selecteer ik ALTIJD de humbucker bij de brug en als ik een clean geluid wil kies ik ALTIJD de single coil bij de hals. Bij mijn telecaster werkt dit zelfs zo perfect dat ik een fantastisch overstuurd geluid heb op het brugelement en een geweldig sprankelend clean op het halselement. Daarvoor hoef ik niet eens een pedaaltje aan of uit te zetten en zelfs van de volumeknop kan ik afblijven. Ik hoef alleen maar even van element te wisselen. Mooi toch? :)

Mitch
29 november 2013, 21:58
Heb ze beide wel eens open gehad en beide gehoord (p90 waarover ik het heb is de stockpickup uit Squier J Mascis, dus misschien geen echte juiste p90), weliswaar niet langs elkaar.

Wikipedia zegt het alsvolgt: "The JM coil is wound flat and wide, even more so than the P-90."
Een vergelijkbaar idee had ik ook na het open gezien hebben van beide pickups.
P90 uit Squier J Mascis? Ik neem aan dat je nu juist een JM pickup bedoeld :)
Mijn vorige post leek een beetje chagrijnig toen ik 'm teruglas, maar zo was -ie absoluut niet bedoeld. Ik wil echter wel een duidelijk punt maken van het tegengaan van de vaker voorkomende verwarring over JM pickups.
De pickups uit de Squier Mascis en ook de Fender Mex zijn inderdaad meer P90 dan écht Jazzmaster.
http://guitarcenter.lithium.com/legacyfs/online/17157_pickup%201.jpg

Een jazzmaster element is écht een stuk platter, maar vooral een stuk bredere spoel. Sommige Japanners zijn ook heel flauw, hele dunne spoeltjes, beetje Strat idee.
Een goed JM element ziet er zo uit:
http://curtisnovak.com/pickups/images/jm-v.jpg
En niet onbelangrijk, de buitenkant:
http://angela.com/images/products/detail/JazzmasterPickup.1.jpg
De bevestigingsschroejes zitten aan de boven- en onderkant; inkoppertje natuurlijk, maar zo zie je wel heel s impel het verschil tussen jazzmaster en soapbar of dogear.

P90:
http://curtisnovak.com/pickups/repairs/P45-90-180/1.jpg

FruscianteFan
30 november 2013, 01:41
klein detail: bij mijn Curtis Novak JMX (jazzmaster-pickup ontworpen voor Jag-routing) zitten de schroeven P90-style tussen de polepieces. Da's dus weer een echte JM die eruit ziet als en P90 :D

Dreverhaven
30 november 2013, 09:46
Wel ja. Ik speel al jaren op een Jaguar. Mijn volgende gitaar (als het er ooit van komt, want ik hoef niet zoveel gitaren) zal waarschijnlijk een tele of een Jazzmaster zijn. Ik vind die korte mensuur heerlijk spelen, maar op een langere kom ik er ook wel uit. Het went allemaal vanzelf.

N.D.
30 november 2013, 15:10
Ik was er eerst van overtuigd dat ik een Jazzmaster wilde vanwege een hoop redenen die ik in dit topic lees. Maar na er eentje gehad te hebben en een Jaguar geprobeerd te hebben vond ik een Jaguar toch beter passen bij wat ik wilde.
En nu heb ik er twee :D
http://i99.photobucket.com/albums/l303/nielsd/foto3_zpsc6f928f3.jpg

Dreverhaven
30 november 2013, 15:27
Cool. Ik heb ook zo'n CAR. Alleen vind ik die witte slagplaten niet mooi en heb ik er een zwarte opgezet. Brugelement heb ik vervangen voor SD Quarter Pounder en het halselement is nu wat eerst het brugelement was van Curtis Novak. Volume potmeter naar 250k gezet.