PDA

View Full Version : Tubescreamer voor microfoon



The Bertman
24 november 2013, 16:34
Heren deskundigen,

Ik zit na te denken of het mogelijk is om een tubescreamer (TS9?) te bouwen voor microfoon. De bedoeling is om hem te gebruiken voor een mondharmonica, dat lijkt me in de praktijk makkelijker dan het meezeulen van een extra gitaarversterker. Op deze manier kan hij rechtstreeks in de PA.

Wat ik graag wil: XLR in, XLR uit, true bypass, zo min mogelijk knoppen, en, indien mogelijk, werkend op phantompower.

Wat denken jullie, is dit uitvoerbaar? En zo ja, wie kan me een schema bezorgen? (Ik ben een tamelijke elektronica-n00b, maar ik weet deskundige hulp te vinden.)

Gearjunkie
24 november 2013, 18:14
Een tubescreamer voor de mixer klinkt niet heel mooi vrees ik. Heb je niet meer aan een Pod achtig apparaat?

The Bertman
24 november 2013, 19:43
Wat is daar het voordeel dan van?

Plant
24 november 2013, 21:23
Ik denk dat ie op de speakersimulatie doelt.

Tabula Rasa
26 november 2013, 15:19
Bert, zo'n vox ampplug, is dat niet iets? Als je iets zoekt om signaal ietsjes te boosten is misschien een ZVEX Super HArd On iets voor je? Die is na te bouwen voor ongeveer 5 eurootjes aan onderdelen (bij newtone online heet ie de Flower Booster) Losse onderdelen kan je bij jou in Zuid wel bij Dil halen aan de Jan Ligthartstraat en een blikje of doosje heb je vast wel ergens liggen. in principe past alles op een printje, hangend aan een potmetertje.

The Bertman
26 november 2013, 15:27
Het gaat me niet om het boosten van het signaal. Ik wil een micsignaal in, en een even hard micsignaal weer uit. Wat de bedoeling is, is om een mondharmonica wat vervorming te geven. Meestal doe je dat door een mondharmonica door een gitaarversterker te jagen, maar dat vind ik te veel gesjouw. Ik wil een effectpedaaltje, net zoals mijn tubescreamer voor mijn gitaar, maar dan met microfoon in- en uitgangen. Dan kan hij direct op de PA geprikt worden.
Een gewone TS is natuurlijk niet geschikt, wegens gitaarlevels, en ongebalanceerd. Daar moet dus een nieuw ontwerpje voor komen.

Tabula Rasa
26 november 2013, 15:36
Oke, iets voor de techneuten dus, ik haak af, dit gaat mijn pet te boven.

Plant
26 november 2013, 15:51
Waarom niet een mic naar line preamp (met ingang phantom als dat nodig is), en dat door een bestaande ts?
Je kunt het niveau vervormd gehoormatig hetzelfde instellen als clean.

En waarom zou je terug naar microfoon level moeten? Je kunt toch ook line level de pa in? En als dat met XLR moet, dan plaatst je gewoon een a-symmetrisch naar symmetrisch omzettertje tussen ts en pa.

Alleen gaat het zoals Gearjunkie aangaf niet zo mooi klinken, je gebruikt nu niet voor niets een gitaarversterker. Voor een vergelijkbaar geluid zul je de speakercurve mee moeten simuleren.

Waarom wil je bypassen trouwens. Gaat jouw zang er ook door? Hoe doe je dat nu dan, ook door de gitaarversterker?

showband
26 november 2013, 15:59
de oplossing die werkt:
http://www.radialeng.com/r2011/extcsa.php

http://www.radialeng.com/r2011/images/EXTC-SA/EXTC-top-lrg.jpg
http://www.radialeng.com/r2011/images/EXTC-SA/EXTC-panels-lrg.jpg

tommus42
26 november 2013, 15:59
Wordt toch een vloerprocessortje vrees ik:D. Heb je meteen een deugdelijke mix-dry:)

The Bertman
26 november 2013, 16:27
Ik (niet ik trouwens, het is voor onze zanger/harmonicaspeler) wil bypassen omdat er ook stukken clean gespeeld worden. Nu doet hij alles door dezelfde zangmic, maar een aparte voor harmonica zou fijn zijn, kan je wat andere toonregeling gebruiken, galmpje erop en zo.

Oppeppen naar lineniveau en dan verder op line naar de PA is ook een goeie optie, had ik nog niet aan gedacht. Dat oranje doosje wordt al te ingewikkeld. Onze zanger is niet zo'n techneut; ik wil echt voor de simpelste oplossing gaan. 1 doosje, 1 schakelaar clean/vervormd, en een draaiknop voor de mate van vervorming. Phantom is een luxe-oplossing, omdat je dan niet met batterijen zit te kloten.

duckman
27 november 2013, 06:31
Geen ervaring mee voor bluesharp, maar deze heeft een tubescreamer sound EN kan direct de mixer in http://www.digitech.com/en/products/bad-monkey

Kosten zijn ook laag....