PDA

View Full Version : Fender strat american standard, welke kleur?



bullitshot
23 november 2013, 21:54
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe strat, maar ik twijfel nog over de kleur. Ik twijfel over b.v. de blauwe kleur. Word ik er niet flauw van binnen een paar maanden? Daarom een poll, welke kleur vinden jullie het best?

Rooker
23 november 2013, 22:13
Heeft er niets mee van doen want de enige die weet welke kleur jij mooi vind ben jij. Zelf heb ik verschillende kleuren gehad waaronder een candy apple red. Dat vond ik eigenlijk de mooiste. Maar als je veel optreed neem dan lekker die witte. Het leuke is dat die altijd de kleur heeft van de lamp die er op schijnt. Heb je telkens een ander :-).. Speel je altijd thuis, ga dan voor de three tone of sienna.. ;-P

vulvasonic
24 november 2013, 01:26
Als IK mocht kiezen zou ik gaan voor een versie met een one piece maple neck. En in dat geval zou ik absoluut voor zwart gaan (heb ik gehad en ik mis 'm nog iedere dag). Als ik er een zou willen met een rosewood toets koos ik voor Olympic White, maar dan zou ik er wel een tortoise slagplaatje op leggen. Zelf heb ik thuis nog een 82'er liggen met een all maple neck, uitgevoerd in Sienna Sunburst en dat vind ik nog steeds een genot om naar te kijken, zeker icm de essen body. Wat dat betreft zou ik sowieso een lichte voorkeur hebben voor die afwerking. Niet eens zozeer vanwege de kleur(en) an sich, maar vooral omdat het (volgens mij) de enige afwerking is waarvoor ze een essen body gebruiken ipv elzen. Want ik geloof dat, ondanks de transparante laklaag, de 3-tone sunburst versie 'gewoon' een elzen body heeft. Jammer, want een mooi gespoten 3-tone sunburst over een essen body is ook niet te versmaden.

Maar waarom zou je je iets aantrekken van mijn persoonlijke voorkeuren? Tenslotte moet jij er de show mee gaan stelen. Wat voor kleur haar heb je? :D

Powderfinger
24 november 2013, 13:50
Sunburst is altijd goed. Sienna sunburst heeft ook wel wat, maar ik vind die kleur op de een of andere manier iets vrouwelijks hebben.

Jaded pearl metallic vind ik onwijs lelijk en die rode en blauwe hebben echt véél te veel kleur, maar dat is slechts mijn mening. Zwart en wit zijn weer erg saai.

hefke
24 november 2013, 18:21
Ben zelf ook aan het kijken voor een nieuwe strat en sta zelf ook voor dezelfde moeilijke keuze. Maar ik heb nog geen keuze gemaakt welk model/serie het gaat worden (american standard, american de luxe of custom de luxe). Eerst maar eens kiezen welke serie het wordt en dan kijken welke kleuren beschikbaar zijn.
Uit de american standard serie zou ik zelf kiezen uit de zwarte, 3-tone sunburst, de mystic blue of de mystic red, hoewel ik eerder neig naar de rode dan naar de blauwe en meer naar de 3-tone sunburst dan naar de zwarte. De meer traditionele kleuren zwart, wit en sunburst zijn de meer “veilige” kleuren, terwijl de blauwe en rode in mijn optiek meer “gewaagd” zijn maar zeker niet minder mooi (in tegendeel zelfs).
Bij mijn definitieve keuze voor de kleur zou ik de volgende aspecten (in meer of mindere mate) meewegen:
1. Wat vind JIJ mooi? Jij moet iedere dag tegen de gitaar aankijken en er op spelen. Jij moet de click met het instrument hebben en niet wij.
2. Speel je alleen thuis of speel je (of ga je spelen) in een band en welk genre muziek speel je? Speel je in een band en dan met name genres als Iron Maiden, Judas Priest, Deep Purple, Metallica etc. etc., zou ik eerder kiezen voor een zwarte, witte of een sunburst. Ik associeer dit genre muziek toch eerder met deze kleuren, alhoewel Steve Morse ook een blauwe heeft.
3. Hoe kleurvast is het rood en blauw? Kan ik geen zinnig antwoord op geven. Wellicht dat andere forumleden hier iets meer over weten. Ik heb zelf een 25th anniversary uit ’79, deze was oorspronkelijk porsche grijs maar is in de loop der jaren verkleurd naar goudachtig. Vind ik persoonlijk iets minder mooi maar is wel apart. Ik meen dat wit (althans in het verleden) ook de neiging had wat te verkleuren. Als het al zou verkleuren en je vindt dat niet erg, pak de kleur die je het mooist vindt en anders kies een kleur die niet verkleurt.
4. In hoeverre is de kleur van invloed op de inruilwaarde op termijn? Weet ik ook niet en is voor mij persoonlijk eigenlijk van minder belang. Ik ben nl. meer het type dat een gitaar voor het leven koopt. Heb me er zodoende dus nooit mee bezig gehouden. Ik kan me indenken dat een specifieke kleur van invloed kan zijn (zowel pos. als ook neg.) op de waarde. Als de kleur van invloed kan zijn en het aspect inruilwaarde voor jou wel van belang is, zou ik dit zeker mee laten wegen in de keuze. Misschien dat andere forumleden je m.b.t. dit aspect meer informatie kunnen geven. Uit de poll tot nu toe blijkt dat niemand voor de blauwe of rode zou kiezen. Het zou dus een vrij uniek exemplaar kunnen worden, hetgeen kan betekenen dat het later meer opbrengt t.o.v. de "traditionele" kleuren of dat je hem misschien aan de straatstenen niet kwijt raakt mocht je hem willen verkopen.

Punt 1 is gewoon het belangrijkst. Uit de kleuren die ik mooi vind zouden op basis van de aspecten 2, 3 en 4 ( en mogelijk nog andere die hier niet genoemd zijn) wellicht een aantal kleuren kunnen afvallen. Voor mij zouden bovenstaande 4 aspecten er als volgt uit (kunnen) zien:
1. 3-tone sunburst of mystic red
2. 3-tone sunburst of mystic red
3. 3-tone sunburst of mystic red, mits het rood niet verkleurt
4. voor mij n.v.t.
Conclusie: 3-tone sunburst of mystic red, waarbij uiteindelijk de keuze valt op de 3-tone sunburst vanwege het feit dat ik niet zeker ben of het rood verkleurt. Naar aanleiding van dit topic heb ik mijn keuze voor de kleur als ik de american standard serie zou nemen dus bij deze al gemaakt. Met dank!

Hoewel enigszins off-topic komt bij mij een vraag op nl. heb je de betreffende gitaar in mystic blue in een winkel getest of heb je een andere gitaar getest en wilt hem in het blauw bestellen? Dit nl. tegen de achtergrond dat je vaker hier op het forum leest dat er minder goede exemplaren (ruim begrip, mij ook niet geheel duidelijk wat hier met minder goed bedoeld wordt) tussen kunnen zitten en dat je de gitaar die je uiteindelijk koopt getest moet hebben en dan een goed exemplaar in desnoods een andere kleur dan je eigenlijk wilt zou moeten kopen.

Pepe
24 november 2013, 18:32
Voor de juiste kleur voor jou moet je inzoomen op je inner zen. Bij mij is dat korina/tv jellow met zwarte hardware en black met nickel/wit. Zolang je dat niet gefocust hebt is Dakota red een goede tussenstop.

bullitshot
24 november 2013, 18:36
Hefke, we kijken ongeveer op dezelfde manier er naar :) Al ben ik nog echt een beginner. Sinds maart '13 doe ik een poging om te spelen. Als eerste gitaar heb ik een Squier strat vintage modified gekocht en drie maanden geleden een Epi ES-333, Tom Delonge. Het was/is nog steeds behoorlijk zoeken wat ik nou echt fijn vind, maar sinds maart heb ik veel verschillende modellen in de hand gehad en ik vind de strat nu het fijnst/mooist qua uiterlijk en geluid. Ik heb geen plannen om de strat over een jaar weer te verkopen, maar je weet nooit :) Deels wel de reden om een american standard te kopen, de waarde gaat denk ik niet heel erg hard dalen en omdat die mij duur genoeg is ;)

Ik twijfel omdat ik er wel altijd naar moet gaan kijken. De rode vind ik heel vet, alleen ben ik er niet flauw van naar een paar maanden, dat vraag ik mezelf af.

Qua off topic, als je een gitaar besteld in een net andere samenstelling dan wat je gespeeld hebt, wanneer die bij de winkel is, eerst op gaan spelen en inspecteren voordat je de gitaar mee naar huis neemt. Al denk ik dat het bij gitaren van 1k+ je niet hele extreme dingen kan treffen. Bij Squiers/Epiphones heb je dit wel veel meer, ook in eigen ervaring :) Die dingen worden echt mass produced dus niemand kijkt wat voor gitaar er nou eigenlijk in de doos terecht komt.

hefke
24 november 2013, 20:24
Hefke, we kijken ongeveer op dezelfde manier er naar :) Al ben ik nog echt een beginner. Sinds maart '13 doe ik een poging om te spelen. Als eerste gitaar heb ik een Squier strat vintage modified gekocht en drie maanden geleden een Epi ES-333, Tom Delonge. Het was/is nog steeds behoorlijk zoeken wat ik nou echt fijn vind, maar sinds maart heb ik veel verschillende modellen in de hand gehad en ik vind de strat nu het fijnst/mooist qua uiterlijk en geluid. Ik heb geen plannen om de strat over een jaar weer te verkopen, maar je weet nooit :) Deels wel de reden om een american standard te kopen, de waarde gaat denk ik niet heel erg hard dalen en omdat die mij duur genoeg is ;)

Ik twijfel omdat ik er wel altijd naar moet gaan kijken. De rode vind ik heel vet, alleen ben ik er niet flauw van naar een paar maanden, dat vraag ik mezelf af.

Gezien het feit dat je nog pas bezig bent, nog zoekende bent en je "uitstapje" naar de Epi zou het misschien een optie voor je kunnen zijn om eerst op zoek te gaan naar een goede 2e hands american standard strat. Volgens mij zijn die wel voor een aantrekkelijke prijs te vinden. Voordeel hiervan is dat mocht je toch besluiten de gitaar weg te doen, je hem misschien voor bijna dezelfde prijs kunt verkopen als waar je hem voor gekocht hebt. Je verliest i.e.g. minder dan dat je een nieuw gekochte strat gaat verkopen. Ben je er echter zeker van dat je een strat wilt en deze ook voor langere tijd wilt houden, wil ik je het genoegen van een nieuw exemplaar zeker niet ontnemen. Heb zelf ook liever een nieuw instrument dan een 2e hands tenzij ik iets een keer wil proberen of een bijzonder exemplaar tegen zou komen en aangezien beide nog niet is gebeurd ga ik ook op zoek naar een nieuwe. Maar dan zou het eerder een zijn uit de american de luxe of custom de luxe serie zijn. Welke kleur vind je naast de rode/blauwe nog meer mooi?


Qua off topic, als je een gitaar besteld in een net andere samenstelling dan wat je gespeeld hebt, wanneer die bij de winkel is, eerst op gaan spelen en inspecteren voordat je de gitaar mee naar huis neemt. Al denk ik dat het bij gitaren van 1k+ je niet hele extreme dingen kan treffen. Bij Squiers/Epiphones heb je dit wel veel meer, ook in eigen ervaring :) Die dingen worden echt mass produced dus niemand kijkt wat voor gitaar er nou eigenlijk in de doos terecht komt.

Wil je hem bestellen via een plaatselijke/regionale winkel of via een van de bekende webshops? Zelf heb ik ook niet heel veel ervaring in het kopen van gitaren, maar elders op dit forum lees je toch regelmatig dat er binnen een serie toch mindere exemplaren tussen zouden zitten, ook bij Fender en Gibson. Waar dit minder goed dan precies betrekking op heeft is voor mij ook niet helemaal duidelijk. Oké, ieder instrument klinkt enigszins anders vanwege de samenstelling van het hout en ik kan me best voorstellen dat er eens een exemplaar tussen zal zitten dat hierdoor minder goed klinkt dan het gemiddelde. Ik ben een tijdje geleden op stap geweest om bij verschillende winkels om Strat's en Les Pauls te proberen. Heb buiten het verschil in klank en bespeelbaarheid tussen de modellen uit dezelfde serie qua afwerking geen slecht exemplaar kunnen ontdekken. Is een exemplaar dat wat bespeelbaarheid minder is een slecht exemplaar of is dit een kwestie van afstelling? Ik weet dat het eigenlijk off-topic is, maar gezien het feit dat je overweegt een gitaar te bestellen, zou info van de ervaren gitarenkopers op dit forum nuttige tips voor je kunnen opleveren.

bullitshot
24 november 2013, 20:34
De three tone sunburst blijft gewoon cool, en nu ik er steeds langer over nadenk is dit de juiste keuze voor mij. Ik weet (bijna) zeker dat wanneer ik de gitaar over 3 maand pak ik er nog steeds blij mee ben.

Ik ben niet van plan om de gitaar via een webshop te komen. Via werk kom ik door het hele land en ik werk nu binnen een KM van een grote gitaarwinkel met volgens mij een goede reputatie, Van Gorp in Roosendaal. Sinds maart post ik hier en lees vooral veel. Al heb ik nog niet heel veel verstand van gitaren, de standaard dingen waar naar te kijken heb ik wel enigszins in mijn hoofd. Frets netjes afrond aan de zijkanten, niet te veel vibratie tussen snaar en frets etc.

Tips zijn altijd welkom!

Een tweedehandse is ook een optie, alleen ik heb naar mijn idee te weinig kennis om te oordelen of een 2ehandse nog echt goed is, of dat deze over 2 weken uit elkaar valt. Wat ik gevonden heb bij echte winkels, een nette 2ehands US standard is rond de 700/800 euro en een nieuwe is tussen de 1100 en 1200. Het is geen dag en nacht verschil en daarom heb ik liever een nieuwe.

beruk
24 november 2013, 20:39
Mocht ik ze alle zeven op een rijtje hebben en er springt er een uit qua klank, dan ben ik kleurenblind. In alle overige gevallen is een zwarte strat voor bazen.
http://www.citymusic.dk/Hank%20Marvin/Hank%20Marvin%20black%20Strat%20in%20studio%201978 .jpg
http://www.innarudemood.com/files/images/Misc/Jimi%20Hendrix%20poster%20black%20strat.jpg

Elric
24 november 2013, 20:51
Hoe bot ben je met je gitaar? Ik bedoel, ik heb zelf een candy apple red strat. Vind ik de mooiste kleur -als ze onbeschadigd is. Zwart of olympic white wordt met wat krasjes en hapjes alleen maar mooier. Dat geld niet voor elke kleur vindt ik. Dan kan je zeggen, ja maar ik ben heel voorzichtig met mijn gitaar. Toch, op den duur zul je wel wat gebruikspoten achter gaan laten.

Ok dan, geen Am std maar een Am spec. waarbij je iets meer op afwerking etc moet letten, maar die is er in 2 color sunburst en surf green. Vooral die laatste is na een aantal jaar knauw werk erg mooi.

vulvasonic
25 november 2013, 00:31
Mag ik hieruit concluderen dat het je geen kut uitmaakt of je een gitaar koopt met een essen body, danwel één met een elzen body?
Want als je voor essen zou gaan heb je maar verrekt weinig keus, terwijl er toch echt legio gitaristen zijn met een uitgesproken voorkeur voor een strat (of tele) met een essen (ash) body vanwege de extra 'bite'.

Ik vind het zelfs een weinig bizar dat Fender die keuze laat afhangen van de kleur, ofschoon ze dat in het verleden ook vaak zat hebben gedaan.

bullitshot
25 november 2013, 00:36
Dank je voor de vriendelijkheid! Ik ga idd niet voor een ash body juist omdat deze de extra "twang" heeft, dat is niet het geluid waar ik naar op zoek ben. Ik heb een zo goed mogelijke afweging gemaakt en ik heb voor deze serie gekozen (wat wel meer mensen dan ik gedaan hebben).

Ik begrijp uit je post dat je een soort allergie hebt tegen fender, en dat mag, maar val mij er niet mee lastig

vulvasonic
25 november 2013, 01:11
Val je over het woordje 'kut', lieve schat?

Ik ben een uiterst zachtaardige en vriendelijke man. Ik beantwoord jouw vraag met twee relatief uitgebreide posts, waarin ik uitleg wat MIJN overwegingen zouden zijn om voor het één of het ander te kiezen, terwijl het uitkiezen van een kleurtje toch echt iets is wat je voor jezelf zou moeten kunnen bepalen. En dus wijs ik je op de enige steekhoudende reden om te gaan voor een afwerking dat geheel los staat van je persoonlijke voorkeur qua kleur en daar ga je volledig aan voorbij. Uit pure verbazing ben ik zo vriendelijk om je nog eens even te wijzen op dit feit en dan is jouw conclusie dat ik niet alleen onvriendelijk ben, maar dat ik ook nog eens een hekel heb aan Fender. Dat vind ik knap. :)

Voor alle duidelijkheid, ik ben een Fender adept. Ik heb een groot aantal boeken over deze fantastische man en over zijn bedrijf en uiteraard al zijn gitaren en versterkers. Ik bezit 3 Fender stratocasters (ik had er ooit 5, waaronder een American Standard) en ik heb een fantastische Fender Telecaster (American standard met enkele modificaties). Ik zou er dolgraag nog enkele aan mijn collectie willen toevoegen. Ik ben ook verzot op de versterkers van Fender. Heb ik ook meerdere van gehad, waaronder een stokoude Twin Reverb.

Verder zit het niet in mijn aard om mensen af te zeiken. NOOIT. Wel heb ik de neiging om schuttingtaal te gebruiken. Ik geef altijd mijn eerlijke mening en daarin blijf ik altijd respectvol naar de ander toe. Ik zou het derhalve prettig vinden als jij hetzelfde zou doen.

Voor wat betreft je kleurkeuze voor je nieuwe aanwinst wens ik je veel plezier en ik hoop dat je een keus maakt waar je jaren later nog plezier aan zult beleven.
Weest gegroet.

Pepe
25 november 2013, 02:54
Ja, dat kut dat deed het hem. That rules pink out

vulvasonic
25 november 2013, 03:23
Ja, dat kut dat deed het hem. That rules pink out
Niet om Fender af te zeiken (ik wil dat bij dezen voor alle zekerheid maar even heel duidelijk hebben), maar ik vind eigenlijk dat 'pink' een standaard keuze zou moeten zijn voor IEDERE Fender gitaar. Helaas zit roze niet in het keuzepalet voor de American Standard. :D

Eigenlijk jammer dat Fender is afgestapt van het principe dat je tegen een meerprijs van 5% altijd zou kunnen kiezen voor een kleur uit een standaardpalet van een stuk of 20 populaire kleuren. Ik snap wel dat het kostenplaatje voor Fender veel te hoog zou worden om zoiets veilig te realiseren, maar jammer is het wel. Nu blijf je toch afhankelijk van een zeer beperkt aanbod per gitaar.
Het is me wel opgevallen dat Fender gelukkig weer wat meer kleurkeuzes geeft dan een jaar geleden. Ik weet niet wat er toen aan de hand was, maar toen hadden ze hun palet voor de best lopende series, waaronder de American Standard, beperkt tot voornamelijk Sunburst, Black en Olympic White.

Toevallig heb ik me net nog af zitten moppen op enkele plaatjes van ouwe rosewood capped slabboard strats in Sonic Blue. Nog steeds één van de meest begeerlijke kleuren imo. Zoek er nu maar eens eentje op. Een nieuwe dan, hè? En dan heb ik het over een AVRI, of desnoods een American Standard. Niet te vinden!!!!
Zo wordt mijn GAS natuurlijk NOOIT bevredigd. Ja, of ik moet zelf met de spuitbus aan de gang. Ook leuk.
En o ja, wat ik enorm mis (maar dat is nooit een standaard afwerking geweest) is een donkere, transparante laklaag. Donkerbruin dus. Beetje mahonie-achtig qua kleur, maar dan gewoon ash. Zoals een fraai gebeitst tuinhekje. Dat is nog altijd een droom van me. Donkerbruin transparant, tortoise slagplaatje, verder een witte trim, nickel plated hardware......, man dan heb ik aan één doosje tissues niet genoeg. Het harde is dat er afgelopen week op MP een oud Japans stratje te koop stond voor slechts €200,- Gemodificeerd uiteraard (vandaar de prijs). Maar wat zou ik die graag onder handen hebben genomen. Helaas. Wederom een vervlogen droom. :(

Scarface
25 november 2013, 08:56
Hi,

Kleur is net zo persoonlijk als de after shave die je gebruikt.

Toen ik ging voor mijn strat,werd het in eerste instantie een american standard olympic white. Ik was op dat moment zo gaar als een pannenkoek,van het uitproberen,en luisteren. De fout die ik toen maakte was,dat ik olympic white,maple neck toch wel geil vond.Kleur gaf dus de doorslag.. Uiteindelijk 2 weken later terug gegaan,met het verzoek of ik hem kon ruilen,was toch niet helemaal mijn ding...Gelukkig was dit geen probleem,die dag ben ik naar huis gegaan met een avri strat in een kleur die ik normaal nooit gekocht zou hebben...Smurf Green.De klik die ik had met die gitaar,waanzinnig...nu vind ik het een van de mooiste kleuren voor een strat.

Maar goed,kleur is dus niet belangrijk,maar het oog wil ook wat........en als ik het nu weer moest doen....Olympic White! Wahahahaaha...

Snap je het nog?
Succes....

Groet,
Marco

jim__
25 november 2013, 11:47
Helemaal eens met Marco, leuk zo'n discussie over kleur maar ga er eens een flink aantal proberen en je zult zien dat elke strat anders aanvoelt. Ik zou dan altijd voor degene gaan die het meest bij jou past qua klank en feel, hopelijk is dat een kleur waar je (aanvankelijk) mee kan leven.

Maar goed, anders gaat mijn stem ook naar olympic white. Dan wel in combinatie met een mooie donkere rosewood toets :mmmm:

mesaman
26 november 2013, 01:26
geen olympic white, die heb ik al!

LRS
26 november 2013, 08:16
Eigenlijk zou je kleurenblind de test aan moeten gaan. Wat doe je als de gitaar die het lekkerst speelt en het best klinkt niet je optische voorkeur heeft?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

TW-Pieter
26 november 2013, 11:30
Eigenlijk zou je kleurenblind de test aan moeten gaan. Wat doe je als de gitaar die het lekkerst speelt en het best klinkt niet je optische voorkeur heeft?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Guitarking plaatste laatst op Facebook een post dat iemand op die manier was gaan testen en uiteindelijk een roze Fender Customshop strat mee had genomen.

Al zag die er dan wel weer bijzonder lekker uit :)

hefke
26 november 2013, 13:22
Eigenlijk zou je kleurenblind de test aan moeten gaan. Wat doe je als de gitaar die het lekkerst speelt en het best klinkt niet je optische voorkeur heeft?

In eerste instantie zou ik zeggen het exemplaar dat met m'n ogen dicht het lekkerst speelt en het best klinkt, ook al zou het qua kleur niet m'n eerste voorkeur zijn maar wel een kleur die ik nog mooi vind. Zou het een kleur zijn die ik echt afschuwelijk zou vinden, zou ik die gitaar niet kopen omdat dan toch de klik met het instrument ontbreekt. Als ik elders geen gelijkwaardig exemplaar kan vinden, zou ik hem misschien alsnog kopen, maar zou ik 'm wel direct (laten) spuiten in een kleur die mij aanspreekt.

Toch wil ik dit enigszins nuanceren en dan m.n. hoe je instrumenten t.o.v. elkaar vergelijkt. Ik ga er eens even van uit dat je al een keuze hebt gemaakt van hetgeen je het beste bevalt m.b.t. houtsoort v.d. body (alder, ash), halsprofiel (breedte, radius, modern C, soft V etc.), fretboard (maple, rosewood), type fret etc. Je zou dan zoals TS uitkomen bij bijv. de american standard serie.
Misschien dat ik nu het hele forum over mij heen krijg, maar met de keuze van houtsoorten, halsprofiel en fretboard is in grote lijnen de feel en het (akoestisch) geluid bepaald.
Op een dag stap je een winkel binnen om een gitaar uit de betreffende serie te kopen. Er hangen een aantal exemplaren die je dan toch nog eens probeert.
Wat betreft het akoestisch geluid zal geen gitaar exact hetzelfde klinken, maar ook nu weer geld dat je het wel moet vergelijken met dezelfde hals, snaren etc. Maar wat blijft er via een amp over van het verschil in geluid? Hier gaat al een ander topic over dus wil hier er verder niet op ingaan. Op uitschieters (pos als ook neg) na, ben ik van mening dat van de akoestische verschillen versterkt hoorbaar nog weinig tot niets overblijft.
Dan de feel. Waardoor wordt deze hoofdzakelijk (bij gelijke halsprofielen) bepaald? Hier zijn toch m.n. afstelling en snaren die de feel bepalen, of niet? Ga eens naar een winkel, test een paar gitaren met dezelfde specificaties en er is verschil in feel. Vraag aan de verkoper of hij alle geteste gitaren wil voorzien van dezelfde nieuwe snaren en allemaal exact hetzelfde wil afstellen en ga ze dan weer eens geblinddoekt testen. Hoe groot is dan objectief nog het verschil in feel? Er zal nauwelijks tot geen verschil meer zijn in feel.
En dan wordt vervolgens die kleur wel weer belangrijk. Want binnen in jezelf blijft toch de gedachte spelen dat je liever toch die ene kleur zou hebben gehad.

LRS
26 november 2013, 19:08
Tja, dilemma's... Misschien heb ik wel vreselijk mzzl met m'n elektrische gitaren gehad. EJ Strat in sunburst (lekker) en een blonde AVRI 52 Tele (geil). :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Elric
26 november 2013, 20:26
Val je over het woordje 'kut', lieve schat?

Prachtig. De persoon die vulva in zijn naam heeft staan verontschuldigt zich voor het zeggen van het woord kut. Haha. Respect voor Vulvasonic

nickofzo
26 november 2013, 21:06
Ik vind persoonlijk Three-tone sunburst net een toontje te veel. Anders zou ik voor die gaan.

hefke
26 november 2013, 22:38
Tja, dilemma's... Misschien heb ik wel vreselijk mzzl met m'n elektrische gitaren gehad. EJ Strat in sunburst (lekker) en een blonde AVRI 52 Tele (geil). :-)

Tja, dan heb ik ook mazzel gehad met m'n Strat en ik denk vele met ons. Is en blijft toch een prachtig instrument die Strat.

Hetgeen ik in m'n vorige post beschreven heb is een test geweest die we in juli met 5 man gedaan hebben. Aanleiding hiervan was dat m'n broer een nieuwe Strat uit de Deluxe serie wilde kopen. We hebben toen 4 exemplaren met maple toets en 1 exemplaar met rosewood toets (allen C modern hals) getest. Allemaal blind het geluid (akoestisch en via amp) en de feel voor en na afstelling onafhankelijk van elkaar beoordeeld. Wat betreft het akoestisch geluid kregen 2 exemplaren de voorkeur, via de amp werd er op 4 verschillende exemplaren gestemd als "beste", waarbij een exemplaar die juist bij akoestisch bij de "betere" was bij de amp-test helemaal geen voorkeurstem kreeg. Wat betreft de feel konden we unaniem geen betere aanwijzen. Zelfs het exemplaar dat eerst het minst goed aanvoelde konden we nu er niet meer uit halen. De rosewood toets werd wel door iedereen er uit gepikt, dat mag duidelijk zijn.

Kun je dan nog van geluk/mazzel spreken als je een gitaar in de door jouw gewenste kleur kan kopen. Is overigens de 3-tone sunburst geworden, maar dat ter zijde.
Dus toch maar in de gewenste kleur kopen? ;)