PDA

View Full Version : Nederlandse Gitaarbouwer/samensteller



driesvanderheyden
23 november 2013, 20:22
Hallo Allemaal,

Enkele dagen geleden zag ik op Facebook (muziekantenmarktplaats) een tele voorbijkomen van een gitaarbouwer / of samensteller uit Nederland. Zijn site stond vol met leuke gitaren, naast het maken van gitaren was hij ook fotograaf. Hij 'relict' ook gitaren.

Ik weet dat ik niet veel info heb en het is een beetje een wazige vraag maar hopelijk hebben jullie enig idee over wie het gaat.

Bedankt voor de tips,

Groetjes
Dries

barno
23 november 2013, 20:42
Als je op zijn site was, lijkt het me toch te doen om dat terug te vinden, niet ?

driesvanderheyden
23 november 2013, 20:55
Nope History wordt automatisch dagelijks gewist...(ik vrees dat hier reactie op zal komen:cheerup:)

barno
23 november 2013, 21:15
tja, er zijn nogal wat bouwers/samenstellers in NL, Haar, RebelRelic, Guncustoms, Panucci enz…

driesvanderheyden
23 november 2013, 21:24
Ik weet het idd dat het weinig info is, maar hij was ook fotograaf en dat kan miss een belletje doen rinkelen.

Rock Bottom
23 november 2013, 22:10
Alleycat en die vent heet Kreyn ofzo.
Koop of in het iedergeval bied(zo laag mogenlijk) zowat op elke losse body of hals van wat voor een kwaliteit dan ook en schroeft zo zijn spul in elkaar.

driesvanderheyden
23 november 2013, 22:17
Inderdaad, hem bedoelde ik.
Dat was mijn tweede vraag > ervaringen over Alleycat
Maar lees er niet veel goed over op het forum.

vulvasonic
24 november 2013, 01:30
Ik weet niet eens of het een Nederlander is of een Belg, maar ik krijg ook altijd een hele harde plasser van Smitty Guitars. Zoek maar eens op. Werkelijk top afgewerkt.

Tabula Rasa
24 november 2013, 06:58
Alleycat/Krijn: ik zie hem op zo verschrikkelijk veel rotzooi bieden. Kennelijk gebruikt hij dat om zijn spul op te bouwen. Ik zou er met een hele grote boog omheen lopen.

jannest
24 november 2013, 14:03
wtf
die gitaren zien er uit alsof ze uit 1860 komen ipv 1960

hoezo ott

arjanb01
24 november 2013, 14:34
Alleycat/Krijn: ik zie hem op zo verschrikkelijk veel rotzooi bieden. Kennelijk gebruikt hij dat om zijn spul op te bouwen. Ik zou er met een hele grote boog omheen lopen.

Maar doet niet elke assembleerder dit? Zo laag mogelijk onderdelen inkopen, samenbouwen en voor zoveel mogelijk verkopen?
Smitty doet dat ook, alleen koopt hij onderdelen uit Amerika op, dus weet je bijna 100% zeker dat het echt kwaliteit is en het dus de 2000eu waard is die hij gemiddeld vraagt. Otentic guitars doet hetzelfde en niemand hoor je 1 slecht woord reppen omdat ze goed hout inkopen en mooie spullen samenstellen.
Misschien probeert alley cat, krijn, de concurrentie aan te gaan met deze assembleerders, niks mis mee toch? Ik koop ze niet maar misschien is hij wel te goeder trouw ?

beruk
24 november 2013, 15:25
Smitty doet dat ook, alleen koopt hij onderdelen uit Amerika op, dus weet je bijna 100% zeker dat het echt kwaliteit is en het dus de 2000eu waard is die hij gemiddeld vraagt
Gezien de stapels hout die mij via Facebook om de oren vliegen gecombineerd met een zaagmachine is dat een gepasseerd station aldaar.

vulvasonic
25 november 2013, 00:06
Gezien de stapels hout die mij via Facebook om de oren vliegen gecombineerd met een zaagmachine is dat een gepasseerd station aldaar.
Niet alleen dat, maar in het geval van Smitty kun je echt niet meer spreken van een eenvoudige assemblage. Zijn werk is tot in de puntjes verzorgd, het hout is adembenemend, zijn relic jobs behoren tot de beste, de man heeft smaak en hij maakt zijn eigen elementen. En inderdaad, hij bouwt zelf enorm veel. Hij beperkt zich allang niet meer tot louter assembleren van pre-fab onderdelen.
Ik ben merkengeil, maar als ik het geld zou hebben en ik zou een stratocaster of telecaster willen hebben die op enkele belangrijke punten afwijkt van wat Fender te bieden heeft, zou Smitty op dit moment waarschijnlijk mijn eerste keus zijn om die droomgitaar voor mij te realiseren.

Overigens, hij is de laatste tijd bezig met het ontwerpen van een eigen model headstock. Dat zegt mijns inziens ook iets over de kwantiteit. De man is populair. Hij doet het goed. Hij zal weinig zin hebben in een claim van Fender. Smitty is de nieuwe Rebel Relic. En ik heb meer vertrouwen in Smitty. Ik heb veel foto's van zijn gitaren gedownload, puur voor het kijkplezier. Die man is goed bezig. :)

marter544
25 november 2013, 00:42
Wel jammer dat wanneer je op de facebook van Alleycat relics kijkt, bijna alle gitaren van een Fender of Gibson logo worden voorzien.

vulvasonic
25 november 2013, 01:25
Wel jammer dat wanneer je op de facebook van Alleycat relics kijkt, bijna alle gitaren van een Fender of Gibson logo worden voorzien.
Niet alleen jammer, ik vind het zelfs schandalig. Ik heb het al eens eerder gezegd, als je een goed product maakt, dan zou je daar trots op moeten zijn. Laat verdomme weten dat je die gitaar ZELF hebt gebouwd (of geassembleerd), zodat iedereen weet dat het geen Fender betreft, maar een ECHTE ALLEYCAT! Als die man overtuigd is van zijn kwaliteiten heeft ie het Fender stickertje niet nodig. Ik vind dat juist enorm infantiel en goedkoop aandoen. Bovendien vind ik het niet kies. Tenslotte IS het geen Fender. Maar de kans dat zo'n gitaar uiteindelijk weer wordt doorverkocht is niet bepaald ondenkbaar. En dan krijg je geheid gezeik, want je moet ze de kost niet geven die een dergelijke gitaar doodleuk als Fender proberen door te verkopen. En dan is het niets meer of minder dan pure oplichterij. Sterker, dat is het al wanneer de juiste info er WEL bij gegeven wordt. Het mág eenvoudigweg niet. Het is bij wet verboden.
Alleen al om die reden zou ik nooit iets van die man afnemen.

arjanb01
25 november 2013, 07:00
Maar als bodyvorm of headstock (licht) afwijkt van een fender of Gibson en je plakt het fender en Gibson stickertje er alsnog op, is het dan nog verboden?

vulvasonic
25 november 2013, 07:13
Maar als bodyvorm of headstock (licht) afwijkt van een fender of Gibson en je plakt het fender en Gibson stickertje er alsnog op, is het dan nog verboden?
Ik ben geen expert op dit gebied, maar als jij bij de Zeeman een gympie koopt en je naait het Nike logo op de achterkant en op de flap van de schoen en het beeldmerk van Nike op beide zijkanten, dan kun je jezelf een hoop problemen op de hals halen. Zeker als je die gympen ook nog gaat verkopen. En zoals ik het zie is dat hetzelfde als hetgeen wat Alleycat doet. Hij koopt losse onderdelen, schroeft de boel in elkaar, voorziet het van een bekend logo en verkoopt het. Lijkt me niet correct.

macwilliams
25 november 2013, 07:44
Bij die Alleycat zou ik ook geen gitaar kopen. De kans is groot dat je dan een squier koopt die beschadigd is en tenslotte voorzien van een fender logo.

macwilliams
25 november 2013, 07:47
Ik ben geen expert op dit gebied, maar als jij bij de Zeeman een gympie koopt en je naait het Nike logo op de achterkant en op de flap van de schoen en het beeldmerk van Nike op beide zijkanten, dan kun je jezelf een hoop problemen op de hals halen. Zeker als je die gympen ook nog gaat verkopen. En zoals ik het zie is dat hetzelfde als hetgeen wat Alleycat doet. Hij koopt losse onderdelen, schroeft de boel in elkaar, voorziet het van een bekend logo en verkoopt het. Lijkt me niet correct.

Falsificatie.
Inbreuk op het merkenrecht.
Oplichterij
Nepperij

arjanb01
25 november 2013, 09:10
In dat gevoel moeten we de methodes uit Qatar maar gaan invoeren. Dus opzoeken die man en 1 vingertje offeren per nepgitaar, wedden dat ie geen vingers meer overhoudt ? -:)

apekop
25 november 2013, 09:48
Niet alleen jammer, ik vind het zelfs schandalig. Ik heb het al eens eerder gezegd, als je een goed product maakt, dan zou je daar trots op moeten zijn. Laat verdomme weten dat je die gitaar ZELF hebt gebouwd (of geassembleerd), zodat iedereen weet dat het geen Fender betreft, maar een ECHTE ALLEYCAT! Als die man overtuigd is van zijn kwaliteiten heeft ie het Fender stickertje niet nodig. Ik vind dat juist enorm infantiel en goedkoop aandoen. Bovendien vind ik het niet kies. Tenslotte IS het geen Fender. Maar de kans dat zo'n gitaar uiteindelijk weer wordt doorverkocht is niet bepaald ondenkbaar. En dan krijg je geheid gezeik, want je moet ze de kost niet geven die een dergelijke gitaar doodleuk als Fender proberen door te verkopen. En dan is het niets meer of minder dan pure oplichterij. Sterker, dat is het al wanneer de juiste info er WEL bij gegeven wordt. Het mág eenvoudigweg niet. Het is bij wet verboden.
Alleen al om die reden zou ik nooit iets van die man afnemen.

Dit dus! dikke +1

Verder vind ik het jammer dat er zoveel Fender cloners rondlopen in gitaarbouw/assembleer land. Het lijkt wel of dat het enige is dat verkoopt. Ik vind het veel knapper als iemand zelf iets ontwerpt. Dat getuigt van veel meer creativiteit. Ik ben een enorme strat fan maar wat hebben we aan al die zelfde strat modellen?

driesvanderheyden
25 november 2013, 09:53
Helemaal mee eens, meer oplichterij dan vakmanschap!
Hij is vooral een goede fotograaf...zijn planken stellen dan niet veel voor maar hij maakt er wel mooie foto's van.