PDA

View Full Version : Pick-Up switch vervangen door Draaiknop??



Input79
23 november 2013, 12:49
Hallo

Misschien een rare vraag....

Is het mogelijk om een driewegswitch te vervangen door een draaiknop?
Bedoeling is om de 2 pickups traploos te blenden.
Dus in de uiterste klokwijs-stand de nek-pickup en in de uiterste tegenklokwijs-stand de brug-pickup...
en alles daartussen een traploze overgang van de 1 naar de andere waarbij de middenste stand de verdeling 50-50 is...

indien mogelijk, hoe zou je dat moeten schakelen?

alvast bedankt

Plant
23 november 2013, 13:00
Tuurlijk kan dat. Gebeurt standaard bij o.a. bepaalde basgitaren.
Zoek maar eens op 2 pickups blend wiring:

http://www.guitarnucleus.com/gitschems/2pkup-blend.jpg

Input79
26 november 2013, 11:44
Hoe bepaal ik of ik een 250 of 500 k-Ohm nodig heb?

http://www.stewmac.com/?PCR=1%3A100%3A1050%3A11100&IID=4137&actn=changedisplaycurrency&tab=&currencyid=7

Orpheo
26 november 2013, 17:17
dat is smaak. Ik zou altijd gaan voor een 500k, omdat je van 500k een 250k kan maken, maar niet andersom.

muffstuff
26 november 2013, 18:15
rare vraag misschien, maar is er ook een drie weg schakelaar beschikbaar in de vorm van een pot? dus bv schakeling 1 en 3 is een pickup en in het midden kan je draaien om gewenste menging te krijgen? Zoiets zou ik wel graag willen uitproberen.

Tabula Rasa
26 november 2013, 18:19
rare vraag misschien, maar is er ook een drie weg schakelaar beschikbaar in de vorm van een pot? dus bv schakeling 1 en 3 is een pickup en in het midden kan je draaien om gewenste menging te krijgen? Zoiets zou ik wel graag willen uitproberen.

Dat is toch gewoon het bovenstaande plaatje? Mixen van links naar rechts zogezegd.

Wat Orpheo al aangaf van het aanpassen van de pot van 500K naar 250K: Ik zou gelijk 2 weerstanden van 220K of 270K meebestellen, aangezien ze geen ruk kosten.

muffstuff
26 november 2013, 18:25
Dat is toch gewoon het bovenstaande plaatje? Mixen van links naar rechts zogezegd.

Wat Orpheo al aangaf van het aanpassen van de pot van 500K naar 250K: Ik zou gelijk 2 weerstanden van 220K of 270K meebestellen, aangezien ze geen ruk kosten.

Niet helemaal. Tuurlijk kan je met een blend pot ook een situatie creeren dat naar rechts draaien pickup 1, links draaien pickup 2, ergens in het midden beiden. Maar wat ik bedoel een les paul treble/rythm switch waarbij je ook nog aan de switch kan draaien Dit heetf als voordeel dat je snel kan swicthen naar pickup 1 of pickup 2, of hem in het midden switched en waarbij het dan niet 50%/50 % is maar hoe die switch gedraaid staat. Als je thuis staat heb je natuurlijk tijd zat om te kutten met je controlls, maar als je midden in een nummer snel wil switchen is zoiets wel makkelijker.

Orpheo
26 november 2013, 19:08
oh. dat. ja dat bestaat maar die dingen worden alleen gemaakt in opdracht van Gibson, voor Gibson. En dan niet eens als stereo pot maar alleen als mono. Wat is er zo moeilijk aan draaien aan je pots? Misschien ben ik gewoon vergroeid met mijn Les Paul(s), maar ik heb er echt geen moeite mee.

muffstuff
27 november 2013, 16:29
oh. dat. ja dat bestaat maar die dingen worden alleen gemaakt in opdracht van Gibson, voor Gibson. En dan niet eens als stereo pot maar alleen als mono. Wat is er zo moeilijk aan draaien aan je pots? Misschien ben ik gewoon vergroeid met mijn Les Paul(s), maar ik heb er echt geen moeite mee.

Het was meer even een ingeving ;) Leek me wel handig, een 3 weg switch, waarbij in het midden de blend niet 50/50 is maar hoe de knop van de 3 weg switch gedraaid is.

Dutch66
28 november 2013, 22:25
Ik mis vast iets, want met een "gewone" (stereo) selector roterend gaat dat toch prima lukken.

Ik zie dat je tegenwoordig ook zelf het aantal stappen en maak/breek kunt samenstellen,
dan kun je toch eigenlijk iedere mogelijk denkbare combi's uitvoeren ?

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=432

Orpheo
28 november 2013, 22:29
Ik mis vast iets, want met een "gewone" (stereo) selector roterend gaat dat toch prima lukken.

Ik zie dat je tegenwoordig ook zelf het aantal stappen en maak/breek kunt samenstellen,
dan kun je toch eigenlijk iedere mogelijk denkbare combi's uitvoeren ?

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=432

hij wil een switch om te schakelen, maar de blend van de pickups met een pot kunnen kiezen.

Ik heb nagedacht hoe dat moet, zelfs zonder de pot IN de toggle (de gibson toggle, dus) maar dat is nog verdomd lastig. Gaat niet zo eenvoudig, helaas. kan wel, maar niet makkelijk.

Dutch66
28 november 2013, 23:18
hij wil een switch om te schakelen, maar de blend van de pickups met een pot kunnen kiezen.



sterker nog, de switch moet tevens de pot zijn.... een soort DPDT stacked op een dualpot ofzo..

Ik keek nog is een keertje goed naar z'n post, en das best lastig inderdaad :hide:

Ik ging uit van een (draai)switch, met een aparte dualpot voor de mix.

musicmannetje
1 december 2013, 14:31
Je zou dan meer aan een soort joystick moeten gaan denken, lijkt me..
Ik heb nog nooit een toggle-switch potmeter gezien, eerlijk gezegd.

Dutch66
1 december 2013, 16:10
Je zou dan meer aan een soort joystick moeten gaan denken, lijkt me..
Ik heb nog nooit een toggle-switch potmeter gezien, eerlijk gezegd.


http://www.youtube.com/watch?v=F4Vw_hKp-Ec

Kom ik ook net pas achter hoor...

Orpheo
2 december 2013, 04:41
http://www.youtube.com/watch?v=F4Vw_hKp-Ec

Kom ik ook net pas achter hoor...

Dat is een pot met een 4 pool 2 standen switch. Geen 3weg toggle met pot erin

muffstuff
2 december 2013, 12:41
het feit dat het na 60 jaar niet bestaat, zegt volgens mij ook wel genoeg hoor. Vanwege mijn nieuwe white chicken bouw zit ik zelf een beetje out of the box te denken qua mogelijkheden, omdat ik er nog iets speciaals in wil zetten. Zat dus aan een toggle switch te denken waarbij de switch zelf ook nog te draaien is. Of het nou echt bruikbaar is? Wellicht dat die pot dan draait wanneer je van positie schakeld en het daarom niet praktisch toepasbaar is.