PDA

View Full Version : Topkam gezocht voor Hondo II Les Paul



KillmAll
22 november 2013, 19:27
Hallo allemaal,

Voor een opknap project van een Hondo II Les Paul ben ik op zoek naar een nieuwe topkam.
De oude is er tijdens het schuren van de headstock vanaf geflikkerd en is in zeer slechte staat.
Nu is deze topkam blijkbaar zo'n vreselijk rare maat dat ik nergens een degelijk vervangend exemplaar kan vinden. De maten zijn als volgt:
Lengte: 42 mm
Breedte: 6 mm
Hoogte: 8 mm
E-e spacing: 35 mm

Het enige wat ik kan vinden wat enigszins in de buurt komt is een Tusq-XL 6060 (http://www.voxhumanawebstore.nl/index.php/guitar-parts/hals-onderdelen/topkammen/tusq-xl-6060-epiphone-nut-slotted.html#!prettyPhoto), alleen die is 43,94 mm breed en heeft een E-e spacing van 36,2 mm.

Mijn vraag is eigenlijk, kan ik deze makkelijk bij-vijlen naar de juiste maat en krijg ik last met de spacing. Ik ben namelijk bang dat de E snaren te dicht bij de buitenkant van de hals komen te liggen.

Mocht iemand andere tips hebben om aan zo'n topkam te komen, uw suggestie is van harte welkom! Liefst alleen geen plastic exemplaren.

Jorikm
22 november 2013, 21:06
Probeer er eens zelf een te maken van been. Soepbot van de aldi (welgeteld 1 euro en 49 cent). Ga ik zelf van het weekend ook mee aan de gang. Als het een succes wordt wil ik ze voor al mijn gitaren gaan maken.

Jorik

KillmAll
22 november 2013, 21:47
Heb jij zelf enige ervaring met het invijlen van een topkam?
Ik totaal niet, maar ben erg benieuwd naar jouw resultaat met een soepbot! :)

Rizz
23 november 2013, 09:01
Iets aanpassen en klaar. Een perfect fit zonder er wat aan te doen ga je niet vinden en anders moet je het laten doen, dan weet je zeker dat het goed gebeurd. Maar een beetje experimenteren met een stuk soepbot kan best verhelderend werken. IJzerzaagje, wat vijltjes en fijn schuurpapier en klooien maar!

http://www.ebay.com/itm/Graph-Tech-Tusq-XL-PQL-6060-00-Epiphone-Style-Slotted-Nut-NEW-Auth-Dealer-/301013845253?pt=Guitar_Accessories&hash=item4615d2c505

Plant
23 november 2013, 13:33
De E-e spacing scheelt ook 1.2 mm, dus het is niet alleen de maat van het blokje aanpassen.
Nou lijkt 1.2 mm niet veel (0.24mm per snaar), maar zeker in de lage posities ga je het voelen. Ik zou er niet aan beginnen.

Zonder nou meteen met een soepbeen in de weer te moeten kun je ook wel topkam-blokjes kopen zonder sleufjes. Er is dus nog een tussenweg.

Rizz
23 november 2013, 15:08
De E-e spacing scheelt ook 1.2 mm, dus het is niet alleen de maat van het blokje aanpassen.
Nou lijkt 1.2 mm niet veel (0.24mm per snaar), maar zeker in de lage posities ga je het voelen. Ik zou er niet aan beginnen.

Zonder nou meteen met een soepbeen in de weer te moeten kun je ook wel topkam-blokjes kopen zonder sleufjes. Er is dus nog een tussenweg.

1,2mm?, ik lees 0,3mm, vraag=35mm aanbod=34,7mm

Plant
23 november 2013, 16:21
1,2mm?, ik lees 0,3mm, vraag=35mm aanbod=34,7mm

Ik lees toch echt 36.2


Het enige wat ik kan vinden wat enigszins in de buurt komt is een Tusq-XL 6060 (http://www.voxhumanawebstore.nl/index.php/guitar-parts/hals-onderdelen/topkammen/tusq-xl-6060-epiphone-nut-slotted.html#!prettyPhoto), alleen die is 43,94 mm breed en heeft een E-e spacing van 36,2 mm.

36.2 - 35.0 = 1.2 :ok:

edit: o sorry :makeup: jij hebt het over de topkam uit jouw link zie ik nu. Ja, die zou ik wel kiezen.

Rizz
23 november 2013, 17:40
Typisch gevalletje van langs elkaar heen lullen dus.. :D

Excuseer mij! :makeup: