PDA

View Full Version : toonsoort via akkoorden veranderen



nak
22 november 2013, 15:14
Ik beschik maar over weinig theoretische kennis betreft akkoorden terwijl het nu wel handig zou zijn.
Want ik heb een tokkelstuk met een D, C, A waarbij ik naar een ander toonsoort wil.
Van iemand begreep ik dat je met modulaties dat kan doen.
Vraag is of er een site bestaat waar dit in begrijpelijke taal uitgelegd wordt.

Daarnaast speel ik vaak maar wat voor de vuist weg en zou ik wel eens willen weten welk akkoord ik speel.
Is er ook site waarbij een vingersetting in kan voeren en die mij vertelt welk akkoord dat is.
gr

Ernest01
22 november 2013, 16:10
Voor een andere toonsoort de "circle of fifths" gebruiken. (zie : Google)

Om akkoorden te 'ontrafelen' kan je dit gebruiken :

http://www.chordbook.com/guitarchords.php

En dan die 'balletjes' verschuiven, indien nodig.

terrasbeest
22 november 2013, 16:28
Weinige theoretische kennis ? Then Get Some dude:). Klik op ' Speeltechnieken & Theorie ' hierboven, en check 'de lessen van Jeroen'. Geen conservatorium niveau,maar wel alles wat je nodig hebt om te begrijpen waarover het gaat als je je weg dreigt te verliezen tussen alle informatie op het net. En als er ooit een cyberaanval komt moet je in staat zijn om zonder hulp van een site weten hoe en welk akkoord je speelt. 't Is absoluut niet moeilijk,als je tot 13 kan tellen in stapjes van 3.

Naar welke toonsoort wil je dat stukje eigenlijk ?

nak
22 november 2013, 19:34
Thanks Ernest01, kom er een eind mee.

Volgens de chordbook speel ik D5, Cadd9, Bb 7b5(maar ik heb een losse d) en A5
Ik kom dan steeds op het eind op een A5 uit maar wil graag naar een E met een bruggetje.
Gelijk naar een E klinkt niet zo. Eventueel kan ik de bb 7b5 en A5 weglaten en vanaf de Cadd9 ergens anders heen.

Gesualdo
23 november 2013, 02:09
Met een secundaire dominant ben je er zo.

Je stukje lijkt me in D majeur:

D - Cadd9 - Bb7b5 - A5, ofwel I - bVII - bVI - V

(ondanks de Bb en C klinkt het niet in mineur)

Als je hierna een VI7 ofwel V7/ii speelt, een B7 zit je in E voordat je het door hebt.

Dus:

D - Cadd9 - Bb7b5 - A5 - B7 - E