PDA

View Full Version : Seymour Duncan JB in Les Paul custom vervangen door andere pickup



Marc Oblivian
22 november 2013, 15:58
Ik ben de laatste tijd een beetje aan het experimenteren met mijn geluid. Ben voorlopig gestopt met bands en me aan het concentreren op mijn set up. Daarbij komen ook de pickups in mijn gitaren aan de orde. Ik heb een JB in de brug van mijn Les Paul custom, maar overweeg deze te vervangen door een wat minder "gekleurde" pickup qua sound en wellicht iets minder output.
De JB heeft nogal wat nadruk op mids. Voor sommige (vooral hardere) stijlen is dat goed. Ligt ook redelijk makkelijk in de mix.
Voor wat meer gematigde sounds kan het misschien beter.
Wat ik zoek is een pickup die seventies/eighties hardrock aankan, maar ook de wat gematigder stijlen: blues of zelfs redelijk cleane stukken. Moet goed clean te draaien zijn met volume van gitaar. Met name de wat cleanere tonen vind ik wat minder bij de JB..
De pickup moet niet teveel kleuren en open klinken. Niet teveel hoog en niet teveel bas, niet schel (ik haat schel), krasserig of nasaal. Mooie open warme toon, zonder modderig (ik haat modderig) te worden. Moet wel wat gain (denk Lizzy, GnR, Van Halen gebied) aankunnen en daarbij wel de definitie behouden
Ik heb een beetje rond gekeken, maar ben vrij nieuw in het pickup verhaal. Seymour Duncan Antiqueties klonken wel lekker op youtube, maar wat zegt dat....
Maar er zijn zoveel andere merken: Bare Knuckle, Shaw, Suhr (Doug Aldrich pu's bv.) enz.
Het gaat met name om de brug pu, maar setje kan ook!
Ohja: amp is een JCM800

Kenners: enlighten me!! Budget is overigens niet zo'n issue....

Thnks

Brum
22 november 2013, 16:16
Wat mij zelf zo te binnen schiet, aan de hand van je wensenlijstje: SD '59, of een Bare Knuckles The Mule. Rio Grande Texas BBQ misschien ook, maar wat moeilijker aan te komen. Die Rio Grande elementen heb ik overigens verder geen ervaring mee, maar ben ik wel een tijdje geïnteresseerd in geweest, een beetje aan de hand van een soortgelijk eisenpakketje, maar dan voor een SG.

Mitch
22 november 2013, 22:49
*off topic: ik word meteen een beetje melancholiek. Die gouede oude begintijd van het forum, waar de SD JB bij de brug het standaard antwoord was op iedere vraag welke humbucker bij de brug van een Les Paul goed was, zoals ook steevast een Fender Twin werd aangeraden voor een goed clean*

Maar serieus: als het ook wat cleaner moet kunnen op een JCM800 dan moet je niet veel pittiger hebben dan een 59 of Jazz als je bij SD zou willen blijven. Een Mule kan wel, maar die vind ik toch een tikkie bright, blijft ook vrij 'hard' qua sound, of je moet echt stevig terug met je volumeknop. Crunch is daarmee wel erg lekker trouwens. Als het écht mooi gebalanceerd moet zijn en budget niet zo'n punt is zou ik wel serieus even kijken naar fralin True PAFs. Ook heel mooi neutraal en prettig low output maar nog steeds met ballen: Sheptone. Maar die is wel iets saaier dan de Fralin.
Ik weet niet of je een hekel hebt aan het gebruik van de tonepot, maar ik vind persoonlijk een pickup dat nét een beetje schel kan zijn wel prettig. Een beetje doffer kun je er altijd in draaien, helderheid niet.

Orpheo
23 november 2013, 02:33
binnen seymour duncan zou ik gaan voor een pearly gates of nog beter, de 59/custom hybrid :)

Marc Oblivian
23 november 2013, 12:47
Oke, thanks mensen.
Heb een paar goede suggesties gezien en die zal ik even checken voor zover mogelijk.
De Pearly Gates had ik al een beetje beluisterd op wat filmpjes. Ik vond die wat te veel nadruk op het hoog en laag hebben. Klonken wat scooped. Eigenlijk het tegenovergestelde van de JB leek wel.
Was op de filmpjes overigens wel erg gecharmeerd van een andere Seymour Duncan PU: de Seth Lovers. Iemand daar ervaring mee?

Orpheo
23 november 2013, 22:15
Oke, thanks mensen.
Heb een paar goede suggesties gezien en die zal ik even checken voor zover mogelijk.
De Pearly Gates had ik al een beetje beluisterd op wat filmpjes. Ik vond die wat te veel nadruk op het hoog en laag hebben. Klonken wat scooped. Eigenlijk het tegenovergestelde van de JB leek wel.
Was op de filmpjes overigens wel erg gecharmeerd van een andere Seymour Duncan PU: de Seth Lovers. Iemand daar ervaring mee?
de pearly heeft IRL veel meer mids dan je vaak hoort op clips. Denk ZZ top, en dan ben je er wel. Veel bite, das waar. Ik noem de pearly vaak het kleine neefje van de JB en bij seymour duncan zijn ze dat met me eens, maar ze willen het niet zo noemen 'officieel' vanwege endorsement issues...

de seth is een heel helder, transparant element met een heel open karakter. tis totaal niet strak. de pearly is strakker net als de 59/custom hybrid. de seth is smooth en haast voluptueus. Als de pearly een rijpe merlot is, is de JB een cabernet sauvignon en de seth lover een rijpe pinot noir. de 59/custom zou ik dan een carmenere noemen.

Speeddemon
28 november 2013, 13:18
Hey Orph, hoe verhoudt de JB/A8 en Alternative 8 zich met de Duncan SH-11 Custom Custom?

Die vond ik persoonlijk wat dun, zwak/flauw en lafjes in het laag, maar op zich niet verkeerd qua mid.
@Marc; DiMarzio Norton al eens overwogen? (Orph, laten we de business practices van Larry D. hier even buiten; sec naar 't element gekeken.)

Orpheo
28 november 2013, 13:32
Hey Orph, hoe verhoudt de JB/A8 en Alternative 8 zich met de Duncan SH-11 Custom Custom?

Die vond ik persoonlijk wat dun, zwak/flauw en lafjes in het laag, maar op zich niet verkeerd qua mid.
@Marc; DiMarzio Norton al eens overwogen? (Orph, laten we de business practices van Larry D. hier even buiten; sec naar 't element gekeken.)


ik zeg niks...

de jb8 heeft n strakker laag dan de custom custom, minder 'smooth' en romig dan de custom custom. tis echt de JB, alleen dan met meer power. de alt8 is een heel ander beest. minder vloeiend dan de JB. veel strakker overall, veel 'organischer'. ala de nailbomb, maar dan 'goed'. Tis voor mij het meest ideale element uit de standaard range van SD. liefst heb ik tegenwoordig een alt8/fullshred hybrid. de a5 versie gaat in de hals van een LP, de a8 in de brug. scheur scheur scheur!

Mitch
28 november 2013, 22:30
Strakker én organischer? Ik begrijp er echt helemaal niets meer van :dontgeti:

Orpheo
28 november 2013, 22:38
Strakker én organischer? Ik begrijp er echt helemaal niets meer van :dontgeti:

Je moet 'm proberen en horen om het te snappen, sorry. Ik kan het op een gegeven moment ook niet meer beschrijven. Ik waag een poging: Organischer, daar bedoel ik dan mee dat je meer van het hout 'hoort' (wat tot op zekere hoogte ook discutabel is), meer dynamiek en minder een karaktertje dat eroverheen gaat. strakker, ja dat spreekt voor zich.

Mitch
29 november 2013, 22:39
Strakker houdt normaal gesproken in dat het laag op een bepaald punt wordt afgekapt. Organisch, als je daar dan mee bedoelt "meer hout" bedoel je normaal gesproken mee dat alles erin zit. Dus ook dat extra tikkie laag dat niet elke amp waardeert, maar op sommige amps geweldig tot zijn recht kan komen. Op dikke gain heb je liever een strakker laag (dus iets minder).
Je kan het best beschrijven, maar steekwoorden zijn betekenisloos. De één bedoelt met een "warm" geluid dat er meer laag in zit, een ander bedoelt er juist helder mee. Dat is wat ik op veel sites van pickup fabrikanten juist waardeer: de tonechart. Een beschrijving in woorden, maar ook een globale schets van de EQ verhoudingen. Woody, organic, very much alive, bite, transparent.... gelul in de ruimte waar niemand iets aan heeft.

Speeddemon
30 november 2013, 11:33
Woody, organic, very much alive, bite, transparent.... gelul in de ruimte waar niemand iets aan heeft.
Niet met je eens. Ken je iemand die een DiMarzio Evolution als woody en organic zou omschrijven?
Bite wel. Direct ook. Strak, zeker. Maar naar mijn mening hebben dergelijke beschrijvingen wel degelijk hun plek; het probleem is hooguit dat ze onderhevig zijn aan subjectieve interpretatie.
Alleen, -niet per sé naar jou bedoeld Mitch- ik krijg vaak het idee dat mensen die die woorden afzeiken, hun eigen gebrek aan 'het kunnen horen of benoemen' ermee willen verbloemen.

Ik heb gister avond een nieuw setje DiMarzio's in m'n zwarte Burny Les Paul Custom gegooid (na GFS-en verkocht te hebben);
Super Distortion brug = vol*, crunchy, punch, redelijk strak.
36th Anniv. PAF neck = woody, organic, open, fluid, airy maar ook rond.
BAM, voìla. :rockon:


* =maar lang niet vol als ik waar ik een beetje bang voor was, icm een full mahonie body. Ik was bang voor wat 'mud' en wooliness. Totaal niet dus. :ok:

Pepe
30 november 2013, 12:18
Ik ben met Mitch.
Al die omschrijvingen maken het zo absoluut terwijl er gewoon teveel parameters, gitaar/vingers/amp/setting/perceptie, daarvoor zijn. De een zijn tonal purr is een ander zijn schreetch from hell. Ik hou een gezonde indeling aan van paff en paff plus en alles wat daarboven zit mag brullen als een aap of zo strak zijn als de vagina van een zure non maar dan ben ik al opgehouden met lezen.

Dat fluid van die 36th... WAT is dat dan? Ik associeer fluid met iets van Allan Holdsworth, verre van een 36th anni.

Speeddemon
30 november 2013, 12:52
Dat fluid van die 36th... WAT is dat dan? Ik associeer fluid met iets van Allan Holdsworth, verre van een 36th anni.
Dáárom gebruik je meerdere bijwoorden. Want ja, Allan Holdsworth tone kan 'fluid' genoemd worden, maar vind ik zelf enigszins synthetisch, dus NIET woody of organisch. En wanneer je dan woody+organisch+fluid noemt, bedoel ik toch echt iets anders.

Zo vind ik Petrucci ook fluid, maar dan wel icm 'violin-like' en soaring, dus=Air Norton.

Mijn idee van woody+organic+fluid, vanaf 4m10 (al vind ik z'n amp sound niet je-van-het):

http://www.youtube.com/watch?v=tgbgUMqUMns
of hoe deze knakker speelt als ie de neck pup heeft geselecteerd heeft:
http://www.youtube.com/watch?v=njbP_Vhz2gw

Capice? ;)

Pepe
30 november 2013, 14:00
Nou verwijs je in die 4.10 naar een een originele '59 terwijl je de eigenschappen toewijst aan de pickup die je daar NIET hoort?


Niettemin, die verschillen zijn zo miniem, close enough for rock'n roll zei mijn moedertje dan altijd als ze haar mandoline stemde op mijn vaders stemfluitje.

Speeddemon
30 november 2013, 14:15
Nou verwijs je in die 4.10 naar een een originele '59 terwijl je de eigenschappen toewijst aan de pickup die je daar NIET hoort?


Aan de pickup die naar DIE sound (van Larry's originele '59 LP ) gemodelleerd is. :cooler:
Enneh, ik kan je zeggen dat mijn Burny LPC (met 36th PAF en Super D) stukken beter klinkt dan die Historic die ie daar test, ook al akoestisch. Maar goed, hij geeft aan 't begin aan dat ie 0.09 snaren op een Les Paul legt, en dat is gewoon gay, zeg maar. :hide:

Pepe
30 november 2013, 14:58
ik bedoel, een 36th woody noemen en die dan skippen als voorbeeld vind ik dan weer vreemd.


Mijn referentie aan woody komt van Snowy. Ik ken geen youtube filmpjes van reissue pickups die zo klinken, tis allemaal veel platter en scherper en missen die warme heldere jazz tone. Wat misschien meer zegt over Snowy dan over zijn pickups, bedoel ik maar.


http://www.youtube.com/watch?v=lqS5RD5I8DI#t=17

Speeddemon
30 november 2013, 16:39
ik bedoel, een 36th woody noemen en die dan skippen als voorbeeld vind ik dan weer vreemd.
[/video]
Ik skip niks.
Goed lezen vriend! De 36th PAF anniv is ontwikkeld om te sound van Larry z'n LP te benaderen. Ergo, clip 1.
Clip 2 laat prima iemand horen die WEL de 36th PAF gebruikt en mooi klinkt (én speelt).

Dussss...

Pepe
30 november 2013, 17:26
Okee. De 2e clip klinkt in mijn oren generic, plat vergeleken die ronde L5 toon van Snowy. Mijn punt was, jouw woody is niet mijn woody blijkbaar wat me weer terug brengt op mijn originele post. Wat niet wegneemt dat die 2e clip jouw woody heaven kan zijn

In mijn LP zitten de oude Dimarzio Pafs, het origineel van de 36th. Niet slecht maar toch minder toneful dan de '72 Gibsons die weer in een Ibanez zitten. Ik zou dat moeten omruilen maar lui he. Die toon die ik wil horen lijkt nog het meest in een Fralin pure paf te zitten maar ook hier. te lui. Tis wat.

Nou, daar zijn we toch mooi uitgekomen. :D

E-J
30 november 2013, 17:38
Ik denk dat een leuke PAF-achtige het nodige voor de topicstarter kan bieden. Er zijn al tal van mooie voorbij gekomen... Fralin True PAF, Sheptones... ik ben zelf erg tevreden over de Shed PAF Daddy pickups in mijn Les Paul. Ze hebben erg veel definitie en dynamiek.

Zet naast een nieuw setje pickups dan ook een goed stel potmeters in je Les Paul. Voor volume zou ik zeker gaan voor CTS TVT potmeters, deze hebben een mooie graduele taper die uitstekend werkt met '50s wiring. Je kunt dan het volume op de gitaar mooi terugdraaien zonder al te veel verlies van hoog.

Mitch
30 november 2013, 23:27
Ik neem dat niet persoonlijk hoor Speedy, ik snap best wat je bedoelt. Genoeg voorbeelden van mensen die hun best doen om een duur pedaal precies te laten klinken als een goedkoop pedaal en dan in een YT filmpje 'bewijzen' dat het dure pedaal overpriced is :D Dat idee.
Maar zoals Pepe het iets duidelijker verwoordt: er zijn teveel parameters. Ik gaf het voorbeeld van wat de één strak vindt en de ander organisch, maar dan heb je inderdaad verschillen in speelstijl en amp en settings, waardoor je héél moeilijk kan vergelijken.
Je kent het zelf ook: pas na een meeting ga je, als je iemand vaker hebt horen spelen of horen testen, snap je een beetje waarom een bepaalde gitaar of amp of pedaal of pickup voor de één wel werkt, of zo klinkt, en de ander niet.
Ik heb vaak genoeg mensen dingen horen omschrijven als transparant of als helder, terwijl ik dacht "goh, da's dunnetjes". En wat voor mij bijvoorbeeld prima werkt, in een band waar vaak driestemmig gezongen wordt en de dynamiek niet té ruim kan zijn omdat je anders jezelf niet makkelijk hoort, kan een andere gitarist als te plat ervaren.
Maar om dan even terug te komen op het onderwerp: als er al zoveel paramters zijn als hout, snaren, amp, speakers... poeh! Wordt het lastig om duidelijk én algemeen te blijven in beschrijvingen van pickups, als je het wil houden in termen. Geef mij dan maar een omschrijving mét een tonechart. In mijn ervaring heeft bijvoorbeeld Bareknuckle Pickups een zeer accurate omschrijving op hun website.

Marc Oblivian
3 december 2013, 13:02
Mooie discussie heeft zicht ontvouwd sinds mijn laatste bezoek hier. Even terug naar waar het mij om ging: ik denk dat ik het inderdaad in de hoek van de PAF's moet zoeken. Niet teveel output. Zo neutraal mogelijke eq en een open sound. De JB die ik nu heb, heeft dat niet. Die heeft toch een flinke nadruk op het mid en het laag is wat afgekapt vind ik. Clean klinkt niet echt geweldig. Wat te klinisch, te iel. Scheur is beter, maar daar hoor je ook de nadruk op het mid. Niks mis mee, maar het mag wat breder klinken.

Ik heb wat rond zitten te neuzen en de meeste soundclips die ik lekker vind klinken zijn toch PAF achtigen: niet teveel output dus.
Momenteel denk ik richting een wat hotte PAF, omdat het wel een beetje mag scheuren, zonder dat ik daarbij de open sound verlies.

Nummer 1 kandidaat is momenteel de Bare Knuckle Mule. Heeft iemand daar ervaringen mee?

Verder toch nog steeds de Seth Lovers, maar ik krijg het idee dat de Bare Knuckles kwalitatief toch een treetje hoger staan. Kan iemand dat bevestigen/ontkennen?

Verder Manlius pickups (de Hot rod 59): ook een "hete" PAF en niet te duur. Kent iemand deze?

Verder iemand ervaringen met ongewaxpotte pickups? Snel feedback of valt het mee??

Brum
3 december 2013, 13:31
Ik heb een The Mule in de brugpositie van m'n SG zitten en ben er erg tevreden over. Toeval wil dat ik ook over een JCM 800 speel. Mijn geluid gaat wat betreft gain nog wat verder dan waar jij naar zoekt (denk aan bijv. Alice In Chains), dus de artiesten die jij aandraagt is absoluut geen probleem. Het zijn vrij heldere, open PAF-achtige elementen, maar, zoals redelijk gebruikelijk bij Bare Knuckle, toch redelijk strak in het laag. Echt scheurmonsters zijn het niet, maar het kan met gemak als je wilt.

Speeddemon
13 december 2013, 17:10
Ben ondertussen ook bij deze zoektocht aangekomen, daar ik uit een GAS move, de GFS Crunchy PAF uit m'n Les Paul Custom (Randy Rhoads model van Burny) heb verkocht.

@Orph, heb je toevallig nog een gold covered 59/Custom hybrid over? :soinnocent: (je PM box is vol trouwens).

Iemand ervaringen met IronGear en/of Tonerider humbuckers? Had geen zin om BareKnuckle achtige prijzen neer te tellen.

Orpheo
13 december 2013, 19:02
Ben ondertussen ook bij deze zoektocht aangekomen, daar ik uit een GAS move, de GFS Crunchy PAF uit m'n Les Paul Custom (Randy Rhoads model van Burny) heb verkocht.

@Orph, heb je toevallig nog een gold covered 59/Custom hybrid over? :soinnocent: (je PM box is vol trouwens).

Iemand ervaringen met IronGear en/of Tonerider humbuckers? Had geen zin om BareKnuckle achtige prijzen neer te tellen.

jep, heb ik liggen.

Speeddemon
16 december 2013, 14:28
jep, heb ik liggen.
Je hebt al 3 dagen een PM als 't goed is. ;)

Voor dat ik de GFS Crunchy PAF eruit haalde, nog uitgebreid zitten vergelijken met m'n 2 andere Les Pauls; waarbij het toch wel op viel hoe die GFS het midden hield tussen een Super Distortion en een JB. Alleen gesplit klonk ie meer als de SD; wat dunner en feller/'jangly'.

Orpheo
19 december 2013, 15:52
Je hebt al 3 dagen een PM als 't goed is. ;)

Voor dat ik de GFS Crunchy PAF eruit haalde, nog uitgebreid zitten vergelijken met m'n 2 andere Les Pauls; waarbij het toch wel op viel hoe die GFS het midden hield tussen een Super Distortion en een JB. Alleen gesplit klonk ie meer zoals de SD; wat dunner en feller/'jangly'.

Sorry man, ik heb het gillend druk. ik sta iedere dag tot 3 uur in de ochtend in de werkplaats om alles maar op tijd af te hebben voor NAMM :) je hebt nu PM terug.

edit: nu klopt ie beter dan eerst denk ik...

Speeddemon
19 december 2013, 20:14
Sorry man, ik heb het gillend druk. ik sta iedere dag tot 3 uur in de ochtend in de werkplaats om alles maar op tijd af te hebben voor NAMM :) je hebt nu PM terug.
Nee, toch echt "Meer als". Het was geen overtreffende trap. Ga nou niet een ex-gymnasiast de les lezen op taalgebied hè knul? ;)

Orpheo
20 december 2013, 02:15
Nee, toch echt "Meer als". Het was geen overtreffende trap. Ga nou niet een ex-gymnasiast de les lezen op taalgebied hè knul? ;)

hm komt er van. als je niet de context leest. Haastige spoed is zelden goed. My bad.

RS-Rik
20 december 2013, 10:58
Ik kom heel efkes asociaal tussendoor offtopic:


Was je tevreden over die toneriders of zou je ze hard afraden? Zat erover te denken om de P90's in n eigen model te stoppen.

Speeddemon
24 december 2013, 12:40
Ik kom heel efkes asociaal tussendoor offtopic:


Was je tevreden over die toneriders of zou je ze hard afraden? Zat erover te denken om de P90's in n eigen model te stoppen.
Had je het tegen mij of Orpheo? Ik heb nog nooit met ToneRiders gespeeld.

Andere vraag: Duncan Custom 5 (SH-14) in de brug vs. 59/Custom Hybrid?

RS-Rik
27 december 2013, 23:48
origineel tegen Orpheo maar jij mag ook reageren :p

Orpheo
29 december 2013, 14:09
ik heb nooit de behoefte gehad om wat anders te proberen dan duncans, in het lagere segment in ieder geval. Ik krijg mijn Duncans met 60% korting over de gehele linie genomen. Voor 35E per pup? ik heb niks anders meer nodig...

Speeddemon
29 december 2013, 15:35
ik heb nooit de behoefte gehad om wat anders te proberen dan duncans, in het lagere segment in ieder geval. Ik krijg mijn Duncans met 60% korting over de gehele linie genomen. Voor 35E per pup? ik heb niks anders meer nodig...
Sure rub it in, why don't ya? :roll: ;)
En ik zit hier maar met een onbruikbare Randy Rhoads LPC, omdat ie een brug pup mist... :dontgeti: :(

Orpheo
31 december 2013, 02:54
Sure rub it in, why don't ya? :roll: ;)
En ik zit hier maar met een onbruikbare Randy Rhoads LPC, omdat ie een brug pup mist... :dontgeti: :(

ghehe sorry man! ;)


Randy Rhoads... T-Top. Ik zeg, duncan Jazz-bridge, met een unoriented alnico 5. sweetness to the max. Alnico 8 als je meer power wilt en 'uitstapjes' wilt naar MSG.

Speeddemon
31 december 2013, 18:40
ghehe sorry man! ;)


Randy Rhoads... T-Top. Ik zeg, duncan Jazz-bridge, met een unoriented alnico 5. sweetness to the max. Alnico 8 als je meer power wilt en 'uitstapjes' wilt naar MSG.
Mijn bedoeling is juist die mix van PAF on steroids, met meer Super Distortion-achtige (ceramische) strakheid, low-end control en punch, maar wel het smeuïge van Alnico's.
Anders regel je toch gewoon ééntje extra voor jezelf bij SD? Met de prijzen die je noemt en die ik je bood maak je nog goed winst ook.

Brum
31 december 2013, 19:39
SD Distortion niks voor je dan? Die is in mijn beleving nog net even vetter dan de Super Distortion.

Speeddemon
31 december 2013, 19:46
SD Distortion niks voor je dan? Die is in mijn beleving nog net even vetter dan de Super Distortion.
Heb ik gehad in 2 gitaren; ik vind het een gaaf klinkend element, maar wel heel strak en in-your-face. Ik zoek wel iets meer 'rust' voor de meer 70's/80's (hard)rock en metal tones. De Duncan Distortion vond ik heel snel richting Meshuggah en latere Anthrax/Kreator gaan.
De neck versie vond ik trouwens ook te gek voor het betere shredwerk.

Renin
31 december 2013, 20:29
Had je het tegen mij of Orpheo? Ik heb nog nooit met ToneRiders gespeeld.

Andere vraag: Duncan Custom 5 (SH-14) in de brug vs. 59/Custom Hybrid?

Custom 5 = erg lekker imo. Wel veel meer output dan een 59. "Donkerder" dan een JB. Ook erg lekker in combinatie met een jazz in de neck. Clean vindt ik hem overigens ook sterk. Een helder en "direct" geluid. Ik zou het niet willen omschrijven een kristal geluid, maar wel transparant. Ik denk overigens niet dat je dit zoekt als je van je mids af wilt of naar een ouderwetse sound toe wil.

Een '59 is meer "werken". Een wat "lossere" sound. Minder definitie imo, romiger haast. Weinig bas, veel hoog in mijn beleving dus helder. Clean beter dan de custom of de JB. Ik denk ook beter geschikt voor jaren 70 rock.

Just my 2 cents. Overigens zijn beide elementen ook fijn in een strat :)

Brum
1 januari 2014, 12:56
Heb ik gehad in 2 gitaren; ik vind het een gaaf klinkend element, maar wel heel strak en in-your-face. Ik zoek wel iets meer 'rust' voor de meer 70's/80's (hard)rock en metal tones. De Duncan Distortion vond ik heel snel richting Meshuggah en latere Anthrax/Kreator gaan.
De neck versie vond ik trouwens ook te gek voor het betere shredwerk.

Dat Meshuggah-achtige kan ik me inderdaad in vinden ja. Er zit zo'n djent-achtig kwaakje aan het geluid, wat ik vooral verneem bij een open C in mijn geval. Da's ook de reden waarom ik ze weer uit m'n SG heb gehaald. Gek genoeg vind ik die Distortions heel fijn, maar niet echt lekker voor lagere stemmingen, terwijl ze daar wel min of meer voor bedoeld zijn. Gek genoeg gaan gemute accoorden ook fijner in normale E-stemming.

Orpheo
1 januari 2014, 23:12
Mijn bedoeling is juist die mix van PAF on steroids, met meer Super Distortion-achtige (ceramische) strakheid, low-end control en punch, maar wel het smeuïge van Alnico's.
Anders regel je toch gewoon ééntje extra voor jezelf bij SD? Met de prijzen die je noemt en die ik je bood maak je nog goed winst ook.

true, maar ik kom er totaal niet aan toe om dit soort dingen te tacklen nu. ik MOET gitaren afmaken, voor NAMM. (ik denk dat je een 59/custom moet hebben met een alnico8 by the way, of als t wat strakker moet, de jb/fullshred alnico8).

Speeddemon
7 februari 2014, 12:43
Hey Orph, ik had jou nog niet gehoord over het verschil tussen de Custom 5 (SH-14) en 59/Custom Hybrid (SH-16) in de brugpositie van een Les Paul Custom (mét maple cap).
Enneh... NAMM is voorbij... wink wink. ;-)

Orpheo
7 februari 2014, 20:22
Hey Orph, ik had jou nog niet gehoord over het verschil tussen de Custom 5 (SH-14) en 59/Custom Hybrid (SH-16) in de brugpositie van een Les Paul Custom (mét maple cap).
Enneh... NAMM is voorbij... wink wink. ;-)

namm is misschien voor jou voorbij, maar ik zit met de gebakken peren. heb het nog steeds druk (en zit nog steeds in de US! ;) )

custom 5 heeft een middip, de 59custom heeft dat minder. de 59/custom is dynamischer, iets meer sprankel in het hoog, iets minder bijtend strak (wil niet zeggen dat de 59/custom niet strak is, want dat is ie wel, de custom5 is alleen wat stugger). pinch harmonics vliegen er ook makkelijker uit (uit de 59custom). Ik pak nooit de custom5. altijd de 59/custom. ietsjes minder output, maar de boost in de mids lijken dat te compenseren. Ik heb 2 weken geleden een leuk prototype pickup getest: een 46k pickup met 2 ceramic bars. Heel woody en organisch, maar mijn fullshred/jb hybrid vonden ze toffer, omdat die veel 'puurder' klinkt, veel agressiever en als klap op de vuurpijl, bijna even hot.

Speeddemon
6 maart 2014, 00:16
Nou, ik heb ze dus beide (de SH-14 Custom 5 en de SH-16 Custom/59 Hybrid) in m'n Burny RR Les Paul Custom getest;

Mijn bevindingen sluiten aardig aan bij wat Renin en Orpheo al zeiden;
Custom 5: strak, maar groots, 'bold' zonder het zagerige van ceramische magneten. Ik kon niet zozeer een mid-dip bemerken (then again, ik test op een Engl Invader en Ironball, dus mids aplenty), maar wel een vette, maar strakke bak laag waar je U tegen zegt. Redelijk hoog qua output, maar niet overdreven. Best goede pinch harmonics ook (DiMarzio Norton doet dat wel net nog iets beter).

Custom/59 Hybrid: Vandaag ontvangen uit de US and A, zelf een originele Duncan gold cover op gegooid (was een eitje; dubbelzijdige tape over de slug poles, onderkant (bottom plate) op 2 plekjes beetje opschuren, cover aandrukken en op de opgeschuurde plekjes vast solderen); Idd een stuk meer mids, verhoudingsgewijs daardoor ietsje minder laag dan de Custom 5, maar het is zeker geen dun/iel klinkend element. Hij schreeuwt goed; veel (pinch) harmonics; output is ietsje lager dan de Custom 5.
Morgen op repetitie-sterkte testen...momenteel dus nog te kort kunnen testen, maar absoluut niet verkeerd.

Speeddemon
7 maart 2014, 18:37
Gisteren gerepeteerd met de C59/Hybrid...
Goeie strakke sound hoor, maar er gebeurt wel heul veul in de mids! Zeker punchy, zonder steriel te worden, maar ik moet ze nog wat meer vergelijken.

ik was niet 100% verkocht, maar misschien te voorbarig, en ik had m'n Ironball (20W, EL84) bij, ipv Invader (100W, EL34).

Na wat lezen op het Duncan forum heb ik wel een verklaring gevonden waarom ik mogelijk de Custom 5 in 1 keer raak vond; flinke mahonie/maple Les Paul in een EL34 amp! Diverse mensen haalden aan dat degene die de Custom 5 iets minder vonden, of te mid-scooped, gebruikten hem in Strats en/of op 6L6 amps. Ik weet van Orph dat ie een Engl SE had/heeft en een Mesa Mark IV had/heeft, dus wie weet zit daar z'n lauwe gevoel jegens de Custom 5.

Ik weet i.i.g. wel dat ik de Custom 5 niet snel wegdoe; of hij komt terug in deze gitaar, of hij gaat in iets anders (ook mahonie, set neck, maar 25,5" scale, string-through body)

Orpheo
9 maart 2014, 14:47
Ik denk dat t bij jou zo raak is omdat je amp zo mid heavy is ;) Ik wil juist amps met relatief weinig mids zoals de JCM800. die amp is gewoon veel meer scooped in het lage mids (wat engls over t algemeen plenty hebben) en heeft juist heel veel 'upper mids'. En juist die upper mids maken het dat die amp zo open klinkt. In mijn optiek...

Marc Oblivian
20 maart 2014, 17:33
Oke, it's been a while, maar ik wilde, omdat ik dit topic toch gestart ben met die reden, toch even laten weten welke pickup ik uiteindelijk gekocht heb om mijn JB te vervangen in mijn LP custom.

Het is de Bare Knuckle Abraxas geworden. Leek me op papier wel aardig en kon ik toevallig tweedehands overnemen.
Grootste verschillen met de JB: wat minder output, iets meer definitie (minder compressie, meer string separation), maar lijkt daardoor wel ietsje dunner te klinken, speelt wat stugger, nog steeds redelijk veel mid, maar wel wat neutralere EQ dan de JB.
Best een goede pickup. Anders, maar weet niet niet of ik hem echt beter vind dan de JB. De JB (staat JBJ, met extra J dus achterop) is overigens een oude. Die schijnen weer beter te klinken dan de nieuwere. Weet niet wat daarvan waar is.
Heb de Abraxas nu een paar maanden geprobeerd, dus kan me een redelijk objectief beeld vormen. Ik weet niet of het een blijver is. Ik mis een beetje de stuwing/punch en het wat vloeiendere van de JB. Die speelde iets makkelijker. Misschien omdat die wat meer output heeft. Leek ook wat voller te klinken.
Er is nu ook een redelijk verschil (niet in volume, maar sound) tussen mijn neck pickup (SD 59) die ik echt wel lekker vind klinken: dik, maar toch duidelijk en de Abraxas: die klinkt dan toch wat dunner, minder authoriteit zeg maar. Het is natuurlijk ook het verschil tussen bridge en neck, maar met de JB viel me dat toch minder op. Bij de Abraxas heb ik de neiging om de gain wat meer open te draaien, maar eigenlijk wil ik dat niet: dan gaat mijn neck pu minder lekker klinken en vanaf gain op 7 wordt de JCM ook wat te los vind ik.

Ik ben dus weer een beetje aan het rondkijken en misschien wel geïnteresseerd in een Holy Diver of Nailbomb van BKP, alhoewel er wel wordt gezegd dat de Holy Diver te dik kan klinken in een LP. Ik zoek een pu met veel stuwing, mag redelijk dik klinken (het moet wel een Les Paul sound blijven) en mag ook redelijk wat output hebben, maar niet modderig worden. Misschien ook wel een BKP Crawler of Rebel Yell, who knows?

Waarschijnlijk gaat de JB voorlopig weer terug om eens te kijken of dat weer even bevalt.

Ohja, amp is een JCM800 2203. Speel voornamelijk harde rock, geen zware metal, maar dus met flink wat drive. Denk JCM800 met preamp op 6 a 7 en soms een tubescreamer of OCD ervoor als extra boost. Maar ook zeker uitstapjes naar wat cleaner werk (niet te clean..dat doet de JCM ook niet echt).

Any thoughts of ik het in de goede richting zoek??

God...I hate swapping pickups :-)

Speeddemon
21 maart 2014, 00:20
@Marc, ik zou op zich de Custom 5 niet afschrijven, als ik je zo hoor. Stuwt goed, niet overdreven harde output (vergelijkbaar met JB), meer laag dan JB, wordt niet modderig.

telerocker
21 maart 2014, 02:59
In bijna al mijn planken zitten Bare Knuckles. Ze klinken tov van veel Duncans en Dimarzio's opener, gedefinieerder en complexer, met een prima nootseparatie. Het lijkt alsof ze iets gain opvreten, omdat ze ook bij bakken gain niet modderig worden. Daar moet je aan wennen. Ook zijn ze erg gevoelig voor de hoogteafstelling, waardoor het even zoeken is om de sweet spot te vinden. Heb je die, dan klinken ze erg mooi, vind ik. Misschien nog eens tweaken met de Abraxas. Het kan ook zijn dat de gitaar om een ander type pickup vraagt. Soms werkt het een wel en het andere niet. The Abraxas heeft trouwens een andere voicing dan de JB en ook wat minder output. Vaak wordt de JB vervangen door de Holy Diver, een hardrock/metalpickup, waar de Abraxas een dikkere PAF59 is.

Marc Oblivian
26 maart 2014, 12:54
Oke, als de Custom 5 inderdaad die eigenschappen heeft, dan zal hij het wellicht ook goed doen in mijn Heritage LP custom.
Ik heb natuurlijk wel een andere amp: JCM800 en geen Engl. Heel anders qua mid dus.

Ik ben ook nog steeds wel benieuwd naar andere Bareknuckles. Vooral de Holy Diver en in wat mindere mate de Redel Yell of de Cold Sweat.
De Holy Diver lijkt precies wat ik zoek, maar sommigen zeggen dat het allemaal te dik wordt in een Les Paul.
De Rebel Yell is geloof ik speciaal voor Les Pauls gemaakt, maar heeft weer relatief hoog en die heeft de JCM800 al genoeg.
Cold Sweat weet ik niet zoveel over.

Meer mensen met ervaringen/opinies over de genoemde Bareknuckles of Custom 5 in een Les Paul Custom???

telerocker
26 maart 2014, 20:02
The Diver wordt vaak gebruikt als replacement voor een JB. Is wel een middy pickup en dat moet passen bij je gitaar/amp-combo. The Rebel Yell heeft het accent meer in het mid/midhoog, dus iets minder bas, wat voor een Les Paul juist een prima pickups kan zijn omdat het niet modderig wordt in het laag. Ik vind de RY een hele mooie pickup in de juiste gitaar. Vaak is dat een Les Paul. Ook de juiste hoogte maakt nogal wat uit bij scatterwound pickups. The Cold Sweat is ceramisch en behoorlijk scooped. Dat werkt bijvoorbeeld mooi op een Rectifier, maar ik denk minder fijn op een JCM800. In jouw geval zou ik mijn centen zetten op de Diver.

Marc Oblivian
27 maart 2014, 13:12
Thanks.
Ja, ik dacht inderdaad ook aan de Holy Diver. De pickup mag best een beetje vol(laag) mid hebben. De JCM heeft van zichzelf al behoorlijk wat hoogmid. Ook genoeg bas overigens. Dus ik zoek vooral een pickup met redelijk wat output die de amp mooi aanvult in het lage middengebied, maar die evengoed voldoende definitie behoudt. Ik hoop dat de Holy Diver die eigenschappen heeft.

Brum
27 maart 2014, 14:35
Als je toch in die prijsklasse kijkt, kijk ook 's naar Motor City pickups en dan met name de Afwayu. M'n bandmaatje heeft er eentje in een Burney Les Paul zitten en dat klinkt zonder meer hartstikke goed. Vet en gearticuleerd, gewoon hartstikke goed. Schijnen ook een variant op SD JB humbuckers te zijn, voor zover ik heb gelezen op het almachtige internet. Jerry Cantrell is een bekend gitarist die ze ook gebruikt, toch ook geen slechte referentie en ook een gitarist die is overgestapt van SD JB's.

Marc Oblivian
27 maart 2014, 17:16
Inderdaad: die naam heb ik ook meerdere keren op het net zien langskomen in deze context. Ik ken ze verder helemaal niet en nam eigenlijk aan dat ze in Nederland eigenlijk niet te krijgen zijn.

Brum
27 maart 2014, 19:52
Die bandmaat van mij heeft ze rechtstreeks van hun site besteld geloof ik. Ging nog redelijk snel dat ie ze binnen kreeg dacht ik.

telerocker
27 maart 2014, 20:48
Ja, er is tegenwoordig heel veel boutique-spul te koop. Ook Amber (steenduur) schijnt heel erg goed te zijn. Motor City lees ik ook goede reviews over.

Duhsjaak
27 maart 2014, 23:21
Heb dit gestruikel, over allerlei verschillende opvattingen die vrijuit geboerd zijn op het H internet, met plezier en verbazing van dit draadje gevolgd.

Mag ik een helemaal andere mening ten beste geven?
In plaats van steeds meer tegen elkaar opbieden, en in allemaal tegen elkaar opbiedende boutique setjes.

Steek je licht eens op bij de betere pick up opbouwers, zoals daar zijn:
- oigun, van GN kunne, get. iT while you can voordat de wachtlijsten oplopen en nationale faam ..... Etc
- The Creamery, leertijd 14 tot 21 dagen, zeg het maar en ze maken het voor je

Van beide clubs heb ik zulke mooie pick ups gehoord..., het moest gewoon worden verboden.
Maar hé, leve de economie, als je een twee keer zo duur fabriekssetje uit verre oorden wil bestellen, be my guest.

Mijn mening maar. Maar allang niet meer alleen maar mijn mening.
Jij kiest!
Vriendelijke groet, Gus

telerocker
28 maart 2014, 19:22
Bare Knuckles zijn nog redeljk geprijsd, vind ik. Amber is al lichtelijk OTT.

Brum
29 maart 2014, 13:26
Verre oorden... Eh... 2014? Duur? Waar maak je uit op dat genoemde alternatieven duurder zijn dan bijvoorbeeld The Creamery, Duhsjaak. Er bestaan geen verre oorden meer. Je doet een bestelling per internet en in aanzienlijke tijd ligt het op je deurmat, of staat er een vervoerder voor je deur. Om maar een vergelijk te maken, Seymour Duncan komt net zo uit Amerika als Motor City Pickups en Bare Knuckle net zo uit Engeland als The Creamery. Duhsjaak, ik zit hier vanuit Breda met o.a. jou uit Amsterdam te forummen, dat had je wat jaartjes terug niet gedacht hey. Welkom in 2014! Een andere klank laten horen is altijd goed natuurlijk, maar wel een beetje de realiteit bewaren svp.;)

Rinze
29 maart 2014, 13:41
Alleen moet je tegenwoordig met een deel van die niet zo verre oorden wel rekening houden met een fikse extra rekening van onze vrienden van de douane, waarbij dan ook nog regelmatig fouten gemaakt worden in de berekening. Probeer al drie weken zoiets recht te zetten maar het schiet ondanks telefonische beloftes voor geen meter op. Ik bestel in ieder geval niet snel weer iets in de VS.

telerocker
29 maart 2014, 14:10
Ik heb geen ervaring met bestellen in de States. Wel in Engeland met BKP. Ook in Cornwall bestaan pakketdiensten en postkantoren. Had een HSS-set besteld, maar na installatie bleek the middlecoil niet rwrp (was wel zo besteld). Boel terug en twee dagen later wel de goede set in huis.

Brum
29 maart 2014, 15:08
Je moet inderdaad soms een beetje geluk hebben. Net een gitaar uit Japan binnen gekregen. Zondagavond besteld en vandaag al binnen. Ik moest iets van €33,- douanekosten extra betalen. Over ver iets bestellen kan echt lonen en de tijd van leveren is, mits de douane een beetje meewerkt, geen belemmering meer.

Kakihara
29 maart 2014, 15:28
Voor $60 (+verzendingskosten) heb je ook een Wilde L90. Klinkt als een opgevoerde PAF, maar kan net zo goed snappy, singlecoil-achtig klinken met het volume wat teruggedraaid. Denk midden tot eind jaren 70 Aerosmith (Bill Lawrence was destijds hun guitar tech) en Buck Dharma van BOC:


http://www.youtube.com/watch?v=6pzhm_tKG-I

(Wel opletten als je gaat youtuben op die L90: de kans is groot dat je iets van ene Arjun Kaul tegenkomt. En dat is verschrikkelijk om aan te horen. Al is zijn sound op zich wel in orde... Kijk dan liever naar GearTalk.vn)

Marc Oblivian
30 maart 2014, 10:41
Thanks man, maar is niet helemaal wat ik zoek: ik zie een strat met een P90, maar ik zoek een humbucker voor een Les Paul custom :-)

Kakihara
30 maart 2014, 10:44
Wel degelijk L-90 en laat je niet misleiden door die '90', is gewoon een railhumbucker:
http://i55.tinypic.com/2n19c8h.jpg
Maar hey, als het je niets zegt, ook geen probleem hoor ;)

Orpheo
30 maart 2014, 12:09
Voor $60 (+verzendingskosten) heb je ook een Wilde L90. Klinkt als een opgevoerde PAF, maar kan net zo goed snappy, singlecoil-achtig klinken met het volume wat teruggedraaid. Denk midden tot eind jaren 70 Aerosmith (Bill Lawrence was destijds hun guitar tech) en Buck Dharma van BOC:


http://www.youtube.com/watch?v=6pzhm_tKG-I

(Wel opletten als je gaat youtuben op die L90: de kans is groot dat je iets van ene Arjun Kaul tegenkomt. En dat is verschrikkelijk om aan te horen. Al is zijn sound op zich wel in orde... Kijk dan liever naar GearTalk.vn)

Pff hij speelt het met een delay... Ik maar klooien om die tweede en derde lijn gewoon er doorheen te spelen.

Orpheo
30 maart 2014, 12:10
Thanks man, maar is niet helemaal wat ik zoek: ik zie een strat met een P90, maar ik zoek een humbucker voor een Les Paul custom :-)

je ziet duidelijk twee grote, zilverkleurige rails in de pickups zitten. Hoe kan je dan dat koppelen aan een p90?

muziekschuur
30 maart 2014, 12:27
Via de sound...

telerocker
30 maart 2014, 16:32
Lijkt me een railhumbucker.

Orpheo
30 maart 2014, 18:23
Via de sound...

de l90 lijkt totaal niet op een p90 qua sound. de p90 is ranzig en nasty, de l90 is cleaner, strakker, minder 'goor'. (en ook niet 'geer'. als we grappig willen doen ;) )

telerocker
30 maart 2014, 22:02
Lijkt idd meer op een Joe Barden dan op een p90. Hij oogt ook niet als een big singlecoil.

Brum
5 april 2014, 00:41
Ik speel nu een kleine periode op een Les Paul, met het welbekende JB/59' setje, ook op een JCM800 o.a. en ik moet zeggen, het is een behoorlijk veelzijdig element in een Les Paul eigenlijk. Qua output vind ik 'm redelijk meevallen en juist het redelijk aanwezige mid-hoog doet 'm vrij makkelijk '70ties/'80ties klinken, juist niet metal (ik denk bij metal juist meer aan gescoopt mid). Ik heb hier ook al wat suggesties qua elementen gegeven, maar met wat ik de afgelopen anderhalf week heb ondervonden, is het misschien niet gewoon een kwestie van afstelling? En dan bedoel ik niet alleen je eq, maar bijvoorbeeld ook de hoogte van je element en snaren. Ik speel over een 2210 (toch wat meer gain dan een 2203), met V30's en een tubescreamer er voor en ik heb echt niet een metal sound. De treble, presence en mid heb ik redelijk ver open staan, wat sowieso al niet echt des metal klinkt, terwijl ik de gain gewoon volle bak heb. Nou heb ik m'n actie van m'n snaren vrij hoog staan en m'n elementen juist niet zo hoog, ook dat maakt veel verschil. Je hebt wat minder output, maar je wint wel aan dynamiek en sustain. Het gaat wat meer 3d klinken, wat ook zeker je clean ten goede komt. Eventueel kun je nog je polepieces wat omhoog draaien, maar met jouw wensen wellicht niet eens noodzakelijk. Hoewel je daarmee wel wat meer balans naar eigen smaak kunt krijgen. Dat soort dingen maakt echt nogal verschil en is bovendien leuk om mee te experimenteren.

Dat gezegd hebbende, euh... een JCM800 en mooi clean, ik zou dat niet echt aan een element wijten.;)

Orpheo
5 april 2014, 23:55
Je kan een mooi, dik randje krijgen met je 2210. heb het gisteren zelf gezien. Was verbaasd hoe goed het clean was van mijn 2210. maar misschien was de gitarist zelf gewoon waanzinnig, waanzinnig, waanzinnig goed.

Brum
6 april 2014, 03:05
Het is niet het allermooiste clean wat er uit de 2210 komt, maar absoluut bruikbaar en reageert goed op je aanslag. Ik krijg er ook wel een bruikbaar clean geluidje uit, maar eerlijk is eerlijk, daar ligt z'n kracht niet.:) Maar de topicstarter heeft een 2203 en dan wordt het wel een ander verhaal, er vanuit gaande dat ie in de high sensitivity inplugt.

Marc Oblivian
7 april 2014, 12:19
Hey, thanks voor de suggesties.
Ja, ik moet zeggen dat je JB in mijn Les Paul ook gewoon goed klinkt.
Hij heeft er niet voor niets een jaar of 10 in gezeten :-)
Wat ik merkte toen ik de BKP Abrxas erin zette is dat ik wat meer definitie hoorde...meer de afzonderlijke snaren dus.
Nou moet ik ook eerlijk bekennen dat ik de JB vrij dicht op de snaren had staan en die heeft ook meer output, dus als ik hem wat lager zou zetten, zou ik waarschijnlijk ook wat meer definitie hebben. De afstelling van de polepieces bij de JB schijnt ook nog redelijk wat verschil uit te maken inderdaad. zal daar ook eens mee experimenteren.
De JB heeft denk ik wel sowieso wat meer laag dan de Abraxas en speelde wat vloeiender, klonk iets minder hifi dan de Abraxas.
Ik heb de afgelopen dagen wat aan de afstelling van de Abraxas gedaan en moet zeggen dat het nou redelijk in de buurt klinkt van wat ik graag wil horen.
Heb wel een heel andere speaker: de G12K-100. Dat vind ik echt een lekkere speaker. Veel neutraler dan de meeste Celestions en erg duidelijk zonder hifi te klinken. Duidelijk en warm dus. Ook in bandverband geen problemen om door de mix te prikken.
Snaren zijn overigens skinny top heavy bottom van Erbie Ball.
Ik denk dat ik komend weekend de Abraxas toch weer even omwissel voor de JB. Al was het maar om nog eens te vergelijken.

Verder zit ik de laatste tijd wat op het net te kijken naar de Custom (SH-5) of gewoon een 59 voor in de brugpositie. Al ben ik wel bang dat de 59 wat te weinig output heeft (maar in de neckpositie bevalt hij erg goed). De Custom heeft wel een keramische magneet...misschien dat dat niet helemaal mijn kopje thee is. Het enige element dat ik tot nu toe heb gehad met een keramische magneet is de Superdistortion en dat was niet helemaal mijn ding. Toch hoor ik goede verhalen over de Custom in de brugpositie van een Les Paul.



Ik speel nu een kleine periode op een Les Paul, met het welbekende JB/59' setje, ook op een JCM800 o.a. en ik moet zeggen, het is een behoorlijk veelzijdig element in een Les Paul eigenlijk. Qua output vind ik 'm redelijk meevallen en juist het redelijk aanwezige mid-hoog doet 'm vrij makkelijk '70ties/'80ties klinken, juist niet metal (ik denk bij metal juist meer aan gescoopt mid). Ik heb hier ook al wat suggesties qua elementen gegeven, maar met wat ik de afgelopen anderhalf week heb ondervonden, is het misschien niet gewoon een kwestie van afstelling? En dan bedoel ik niet alleen je eq, maar bijvoorbeeld ook de hoogte van je element en snaren. Ik speel over een 2210 (toch wat meer gain dan een 2203), met V30's en een tubescreamer er voor en ik heb echt niet een metal sound. De treble, presence en mid heb ik redelijk ver open staan, wat sowieso al niet echt des metal klinkt, terwijl ik de gain gewoon volle bak heb. Nou heb ik m'n actie van m'n snaren vrij hoog staan en m'n elementen juist niet zo hoog, ook dat maakt veel verschil. Je hebt wat minder output, maar je wint wel aan dynamiek en sustain. Het gaat wat meer 3d klinken, wat ook zeker je clean ten goede komt. Eventueel kun je nog je polepieces wat omhoog draaien, maar met jouw wensen wellicht niet eens noodzakelijk. Hoewel je daarmee wel wat meer balans naar eigen smaak kunt krijgen. Dat soort dingen maakt echt nogal verschil en is bovendien leuk om mee te experimenteren.

Dat gezegd hebbende, euh... een JCM800 en mooi clean, ik zou dat niet echt aan een element wijten.;)

Marc Oblivian
7 april 2014, 12:23
Overigens krijg in mijn 2203 redelijk clean hoor mbv de volumeregeling op mijn gitaar (heb momenteel mijn gain rond de 5 staan, dus niet zo hoog). Maar ik hou ook wel van clean met een randje: clean met een beetje de push van drive erachter zeg maar. Door zachter aan te slaan kan je dan redelijk wat verschillende "clean"geluiden krijgen. Maar inderdaad: een Fender Twin wordt het nooit :-)

Speeddemon
7 april 2014, 22:51
De Custom heeft wel een keramische magneet...misschien dat dat niet helemaal mijn kopje thee is.
Ergo: Custom 5 (SH-14)! Custom, maar met een Alnico 5 magneet!
Je zegt dat je de Super Distortion niet je-van-het vond. Had je die in een Les Paul geprobeerd?

Ik heb dat heel lang uitgesteld zelf, en was bang dat het een donkere modderbende zou worden. Integendeel. Hij matcht heerlijk (in een full mahogany Les Paul Custom). Maar goed, niet het meest subtiele en sprankelende element, dat dan wel.

telerocker
8 april 2014, 02:43
Hey, thanks voor de suggesties.
Ja, ik moet zeggen dat je JB in mijn Les Paul ook gewoon goed klinkt.
Hij heeft er niet voor niets een jaar of 10 in gezeten :-)
Wat ik merkte toen ik de BKP Abrxas erin zette is dat ik wat meer definitie hoorde...meer de afzonderlijke snaren dus.
Nou moet ik ook eerlijk bekennen dat ik de JB vrij dicht op de snaren had staan en die heeft ook meer output, dus als ik hem wat lager zou zetten, zou ik waarschijnlijk ook wat meer definitie hebben. De afstelling van de polepieces bij de JB schijnt ook nog redelijk wat verschil uit te maken inderdaad. zal daar ook eens mee experimenteren.
De JB heeft denk ik wel sowieso wat meer laag dan de Abraxas en speelde wat vloeiender, klonk iets minder hifi dan de Abraxas.
Ik heb de afgelopen dagen wat aan de afstelling van de Abraxas gedaan en moet zeggen dat het nou redelijk in de buurt klinkt van wat ik graag wil horen.
Heb wel een heel andere speaker: de G12K-100. Dat vind ik echt een lekkere speaker. Veel neutraler dan de meeste Celestions en erg duidelijk zonder hifi te klinken. Duidelijk en warm dus. Ook in bandverband geen problemen om door de mix te prikken.
Snaren zijn overigens skinny top heavy bottom van Erbie Ball.
Ik denk dat ik komend weekend de Abraxas toch weer even omwissel voor de JB. Al was het maar om nog eens te vergelijken.

Verder zit ik de laatste tijd wat op het net te kijken naar de Custom (SH-5) of gewoon een 59 voor in de brugpositie. Al ben ik wel bang dat de 59 wat te weinig output heeft (maar in de neckpositie bevalt hij erg goed). De Custom heeft wel een keramische magneet...misschien dat dat niet helemaal mijn kopje thee is. Het enige element dat ik tot nu toe heb gehad met een keramische magneet is de Superdistortion en dat was niet helemaal mijn ding. Toch hoor ik goede verhalen over de Custom in de brugpositie van een Les Paul.

Ja, BKP's zijn nogal hoogtesensitief. Een mm kan al veel verschil uitmaken. Ik ben ook een tijdje bezig geweest om de Crawler in mijn strat af te stellen. Maar als je eenmaal de sweet spot hebt gevonden, zijn het heerlijke pickups.

Marc Oblivian
8 april 2014, 11:48
Ja, die heb ik ook gezien, maar die schijnt behoorlijk bassheavy te zijn en heeft een flinke middip. Ik ben bang dat dat een beetje een modderbrij wordt. Dat lijkt ook een beetje bevestigd worden op verschillende fora. Maar goed, dat is slechts horen zeggen. De gewone custom lijkt mij wat evenwichtiger en strakker, zonder over the top te worden. Alleen die magneet...hoop dat het niet te klinisch wordt ofzo.
De Superdistortion zat in mijn Dean V (ook mahonie met maple top en ebony fretboard, net als mijn Les Paul). Daar heb ik later ook een JB in gezet en die vond ik beter.
Lastig hoor. Aan de andere kant: het klinkt nu al best goed met de BKP, maar je wilt eruit halen wat erin zit he :-)


Ergo: Custom 5 (SH-14)! Custom, maar met een Alnico 5 magneet!
Je zegt dat je de Super Distortion niet je-van-het vond. Had je die in een Les Paul geprobeerd?

Ik heb dat heel lang uitgesteld zelf, en was bang dat het een donkere modderbende zou worden. Integendeel. Hij matcht heerlijk (in een full mahogany Les Paul Custom). Maar goed, niet het meest subtiele en sprankelende element, dat dan wel.

Marc Oblivian
8 april 2014, 11:51
Klopt: ik heb de hoogte al verschillende keren veranderd, maar heb het idee dat het toch nog beter kan. Of dat ook klopt....who knows. Blijft nog even experimenteren, maar het moet ook weer niet te gek worden.


Ja, BKP's zijn nogal hoogtesensitief. Een mm kan al veel verschil uitmaken. Ik ben ook een tijdje bezig geweest om de Crawler in mijn strat af te stellen. Maar als je eenmaal de sweet spot hebt gevonden, zijn het heerlijke pickups.

Speeddemon
8 april 2014, 21:31
Ja, die heb ik ook gezien, maar die schijnt behoorlijk bassheavy te zijn en heeft een flinke middip. Ik ben bang dat dat een beetje een modderbrij wordt. Dat lijkt ook een beetje bevestigd worden op verschillende fora. Maar goed, dat is slechts horen zeggen.
Yep, Ik snapte dat niet zo, al dat gemauw over 'scooped mids'. Mijn first-hand experience zegt dat ik 'm lekker vond in m'n Randy Rhoads Les PauL Custom. Ik heb geen scooped mids kunnen bemerken, maar zoals eerder al ge 1-2'd met Orph, ik speel op een Engl Invader 100 (Tung Sol EL34B's toen; nu JJ KT77's) met een 4x12 Vintage 30 cab, dus mids a'plenty, zeg maar. Ik vond vooral lekker dat ie ietwat stug/strak met een heerlijk laag en toch voldoende alnico flavour in het hoog/hoogmid heeft. T.o.v. de JB een grootser, dikker maar veel minder los laag, zonder klinisch te worden. Niet die mid-spike en een vergelijkbaar tophoog.

Brum
9 april 2014, 08:41
Ja, die heb ik ook gezien, maar die schijnt behoorlijk bassheavy te zijn en heeft een flinke middip. Ik ben bang dat dat een beetje een modderbrij wordt.

Een Crawler bass heavy en een middip? Nee joh, juist niet! Ik heb een Crawler in een SG zitten, het mid vliegt je om de oren, ze zijn juist eerder mid heavy. Het zijn eigenlijk gewoon PAF-achtigen, met iets meer power en behoorlijk wat mid.

Zo'n '59, qua output gaat je dat nog heel erg meevallen hoor, daar is echt goed mee te scheuren. Ik vind ze alleen vrij woody en ik weet niet of dat is wat jij zoekt. Ik heb er nu eentje in een mahonie body tele zitten, dat ding scheurt echt als een malle. Het is ook de gitaar met het strakste laag, maar ik denk niet dat dat alleen aan het element ligt. Dat denk ik overigens in z'n algemeen. Een element kan best veel veranderen qua geluid, maar de constructie van een gitaar doet er meer toe als het bijvoorbeeld gaat om strakheid in het laag, of dat soort dingen.

Marc Oblivian
9 april 2014, 13:22
Haha, nee...die middip, daar doelde ik mee op de Custom 5, niet op de Crawler. Nee, die heeft juist veel mids wat ik ervan begreep.
Als ik beide bovenstaande posts zo lees, zou de Custom 5 en de 59 dus redelijk in de buurt kunnen komen van wat ik wil.
Ik zet eerst de JB er weer in. Als dat ook nog niet helemaal tot tevredenheid stemt, ga ik eerst voor de 59 en als die niet bevalt voor de Custom 5!

Brum
9 april 2014, 19:14
Ah, op die fiets! Solly, velkeeld beglepen!:)

Marc Oblivian
30 april 2014, 12:39
Zo, toch de JB weer teruggezet in de les Paul. De Abraxas van BKP heeft er een tijd ingezeten en dus kan ik nu een goede vergelijking maken.
Ik had het niet echt verwacht, maar uiteindelijk vind in de Abraxas beter klinken. Toch wat meer definitie en wat minder vlak dan de JB. Ik dacht eerst dat het andersom was, maar nee dus.
Qua output ontlopen beide PU's elkaar niet veel. De JB heeft wat meer nadruk op het hoogmid, maar dat zijn geen dramatische verschillen.
Eigenlijk komt de Abraxas best dicht in de buurt van wat ik wil. Ik zou alleen een iets dikkere sound in het laagmid hebben, zonder dat de definitie verloren gaat. Vooral als ik lead speel mag het ook wat dikker klinken.
Ik zoek het bij Bare Knuckle omdat de kwaliteit van de Abraxas me wel aanspreekt.
Een PU van BKP met genoeg laagmid en definitie dus. Ik kwam op de Black Dog uit. Redelijk middy, niet teveel output en voor les pauls gemaakt.
Iemand ervaringen/meningen over de Black Dog?
Of anders toch weer de Holy Diver, maar misschien heeft die meer nadruk op het hoogmid. Wordt ook niet vaak aangeraden voor een Les Paul (teveel output? niet open?)
Crawler kan ook, maar ik hoor daarvan dat die niet echt "open" meer klinkt in Les Pauls.

Rinze
30 april 2014, 15:24
Gebruik je een 500 k of een 250 k potmeter in combi met de JB? Heb onlangs de 500k pots in mijn PRS-kopieën met JB's vervangen door 250 k pots en ik ben er vooralsnog blij mee. Ik dacht dat de boel wat minder dicht zou slaan, dat klopt maar ik verwachtte ook minder hoog en dat klopt dus niet: de JB's klinken ineens veel frisser, natuurlijker en minder gecompressed. Zal me benieuwen hoe lang de euforie deze keer aanhoudt maar het is wel een enorm verschil. Met de 500 k pots moest ik de pooltjes vooral aan de baskant flink uit het element schroeven om wat meer definitie en minder bagger te krijgen, met de 250 k juist niet. De JB is oorspronkelijk ook ontwikkeld voor gebruik in combinatie met 250 k pots maar dat het zoveel zou schelen had ik niet verwacht.

Marc Oblivian
30 april 2014, 17:41
Hmmm...potmeters zou ik eigenlijk niet eens weten. Hoe kan je dat zien dan?
Zag wel van die grappige gele weerstandjes tussen de pots die me eerder bij andere gitaren niet zijn opgevallen.
Maar goed: ik denk niet dat ik pots ga vervangen, speciaal voor 1 element. Zou ook kunnen tegenvallen en dat zit ik ermee.
Bovendien klinken de BKP's prima met deze pots en die verkies ik momenteel boven de JB.
Geen ervaringsdeskundigen met de Holy Diver of, meer in het bijzonder, de Black Dog van BKP?

Rinze
30 april 2014, 18:47
Nee, helaasch. Ik nam eigenlijk aan dat je zelf je pups verwisselde, dan is een potmeter vervangen (en terug) een eitje, vandaar mijn vraag.

telerocker
30 april 2014, 21:00
Ik heb de Black Dog zelf niet, maar ken wel gebruikers via het BKP-forum. De Black Dog heeft overigens meer hoog - zou je niet verwachten - dan de Abraxas en ook niet veel meer mids eigenlijk. Hij heeft minder PAF-vibe dan de Abraxas vanwege de polysoldraad die ze voor de BD gebruiken. Ik denk niet dat je met een BD veel opschiet tov van de Abraxas. Wil je meer laagmid dan moet je richting Crawler. De Holy Diver heeft een iets slankere ''onderkant'' in vergelijking met de Crawler. Bij de HD ligt het accent op de center- en uppermids. Het tophoog is vrij rond, net als bij de Crawler. Het lage register van de HD is wel een tikje strakker dan die van de Crawler.

Marc Oblivian
1 mei 2014, 12:21
Thanks, nuttige info!
De Crawler had ik eigenlijk helemaal over het hoofd gezien.
Had jij de Crawlers ook niet in 1 van je gitaren? Was geloof ik geen Les Paul toch?
Ik had op verschillende fora gelezen dat de Crawler wat te dik kan gaan klinken in een Les Paul.
Ook een smaakkwestie natuurlijk. Hoogmid zit er nu al voldoende in bij mijn setup. Komt ook door de JCM800 natuurlijk. Dus wat dat betreft is de Holy Diver misschien niet echt de kant die ik op moet.
Misschien is de Crawler wel precies wat ik zoek. Ik hoop wel dat hij nog net zo open klinkt als de Abraxas.

telerocker
2 mei 2014, 01:13
Bij mij zit ie in een MXG swampash HSS-strat en hij past perfect bij deze gitaar. In een Les Paul is de Crawler een beetje een gok. Klinkt die van nature donker/mellow, dan zou ik geen Crawler nemen. Maar in van nature heldere Les Pauls met flink wat hoog zou het een prima pickup kunnen zijn. Persoonlijk denk ik dat de Crawler gemiddeld beter bij een PRS dan bij een Les Paul past. Die Crawler heeft idd flink wat centermids, al klinkt hij redelijk open in mijn strat (maar da's een strat...) Aan de andere kant: Geoff Whitehorn gebruikt ze ook in zijn Les Pauls en je hebt met een JCM800 nou niet echt een krachtpatser in het laag. Niettemin denk ik dat de Holy Diver misschien een veiligere keuze is, al weet ik niet zeker of die meer laag(mid) heeft dan de Abraxas. Moeilijk gevalletje, omdat je het pas weet als ie je in gitaar zit. Misschien een mailtje sturen naar het BKP-team en vragen naar Tims mening?

Speeddemon
2 mei 2014, 20:44
met een JCM800...at the risk of sounding like a broken record:
Custom 5! Dan hoef je echt niet bang te zijn dat je wat dunnig klinkt in het laag en tegelijkertijd is het ook niet van dat Tone Zone-laag; e.g. vol/dik/alomvattend, maar te los. En ook geen Super Distortion-laag: vet/chunky en punchy, maar ietwat vintage rauw en compressed.

Brum
4 mei 2014, 00:03
Nog even terugkomend op de SD '59. Ik heb voor de gein 's m'n '59 van m'n tele in m'n Les Paul gezet en was eigenlijk blij verrast. Het heeft inderdaad meer dat woody geluid waar ik het eerder over had, maar ook goed gearticuleerd en het laag is gewoon strak te noemen, strakker dan de JB in mijn Les Paul. Bijkomend voordeel is dat de '59 wat meer natuurlijke compressie lijkt te hebben dan de JB, wat in combinatie met de rest het een erg makkelijk bespeelbaar element is. Sustain, pinch harmonics, muten, alles gaat makkelijker met dat element. Ik zat serieus te denken aan iets van Motor City elementen te bestellen, maar voorlopig zie ik daar nog wel van af.

Marc Oblivian
6 mei 2014, 12:33
Het is inderdaad misschien goed om er even een mailtje aan te wagen naar Tim van BKP.
De Custom 5 baart mij nog steeds wat zorgen door de beweerdelijke middip. Ik ben bang dat die de center en laagmids geen goed doet.
De 59 in de neckpositie doet het bij mij goed, dus in de bridge wellicht ook. Anderzijds heeft die ook niet superveel mids.
Eerst maar even mailen naar BKP :-)

Speeddemon
6 mei 2014, 13:26
Het is inderdaad misschien goed om er even een mailtje aan te wagen naar Tim van BKP.
De Custom 5 baart mij nog steeds wat zorgen door de beweerdelijke middip. Ik ben bang dat die de center en laagmids geen goed doet.
De 59 in de neckpositie doet het bij mij goed, dus in de bridge wellicht ook. Anderzijds heeft die ook niet superveel mids.
Eerst maar even mailen naar BKP :-)
Als je de '59 goed vind... tja, die vond IK dus scooped/wollig (in de neck positie weliswaar) in exact dezelfde Les Paul Custom, waar ik de Custom 5 in heb zitten. Nogmaals, mid-dip? Misschien als je hele rig scooped klinkt. Lijkt me met een JCM800 (EL34's) absoluut niet het geval. Ik voorspel dat de boel eerder smeuïg/strak gaat klinken dan een soort "...And Justice For All" tone.

Maar goed, zo niet, is de Custom 59/Hybrid de gedoodverfde 2e! Heb je '59 + Custom, zonder mid-scoop whatsoever. (met het risico de 'geluids-adjectieven-Gestapo' tegen me te krijgen...) Klinkt in mijn korte ervaring (hij ligt nu in dezelfde LPC als de Custom 5 in zat) wat 'jovialer', maar ook iets meer een rauwe mid-brul. Een JB klinkt liever, verhoudingsgewijs en de Custom 5 klinkt iets meer solide, met wat meer rust.
Die B/M/T rating van 6/3/8 (na het horen van de Custom 59 Hybrid, met z'n 6/8/8 ) klinkt in mijn oren eerder als 6/5/8 voor de Custom 5. Ja, de 59/Hybrid heeft zeker meer hoorbare mids, en ik vind die ook cool klinken, maar toen ik de Custom 5 in m'n Les Paul had zitten, speelde ik weer met extra plezier (er had heel lang een GFS Crunchy PAF ingezeten, waarbij ik op een gegeven moment iets van had 'hier moet meer uit te halen zijn', en ik wilde ook in z'n split-sound meer complexiteit).
Ik heb de Custom 5 dus nog steeds liggen en die komt ook zeker weer in een gitaar. En misschien blijkt dat ie in hele andere gitaren het wel minder doet. Maar ik speel voornamelijk Engl en geen Rectumfriers, dus met mijn mids zit het sowieso wel snor. ;)

Marc Oblivian
13 mei 2014, 11:39
Oke, weer even een update. Ik heb Bare Knuckle even gemaild en zij gaven de suggestie: Crawler. Hieronder de mailtjes die ik van Ben kreeg:

"Hi Marc, I'm thinking Crawler. Same wire gauge as the Abraxas (Black Dog and Holydiver are different), just a bit stronger and fatter, and has the alnico v magnet which we feel suits the slightly stronger wind. I borrowed a colleague's LP copy with Crawlers in - didn't want to give it back!! Kind Regards, Ben"

En als antwoord op mijn vraag of ze niet te dik of ongedefinieerd worden in een Les Paul en wat de verschillen zijn met een Holy Diver en Black Dog (mijn andere opties) zijn, het volgende mailtje:

"Hi Marc, You're after a slightly stronger version of the Abraxas and we don't have one because we feel that if you go hotter than that then you need alnico v magnets to control the low end better. That is why I recommend the Crawler. I felt the Crawler was still very much vintage voiced, I often recommend it for hot blues, Bonnamassa, Moore etc, and as a set it is very versatile. I think the Black Dog will be too sharp and aggressive and the Holydiver is way too hot and modern. Good pickups, but not with the same vintage character as the pickups with the plain enamel wire type. Kind Regards, Ben"

Het lijkt erop dat het dus toch de Crawler wordt, alhoewel in de Hot Rod 59 clip van Manlius Pickups ook erg goed vind klinken. Ik twijfel echter of die wel voldoende dikheid in het middengebied heeft. Is een overwound 59 PAF, dus lijkt me niet al te vol in het midden. Tough choices, maar goede ervaringen met BKP, dus ik denk de Crawler :-)