PDA

View Full Version : telecaster control plate hergebruiken?



ellisvertellis
22 november 2013, 13:26
Hallo,

Nu ik voor de eerste keer zelf pickups in mijn squier heb gesoldeerd wil ik nu ook graag de pots, jackinput en schakelaar gaan veranderen. Ik dacht een kitje te kopen zoals dit: http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=product&id=3526&parent=418

Is dit een aan te raden setje? Kwaliteit? Of koop ik ze beter los?

De schakelaar van de Squier is een goedkoop ding met 1 rechte rij contactpunten. Nu las ik ergens dat het kan zijn dat bij deze Squiers de control plate niet past met de moderne schakelaar, zoals die bij het bovenstaande kitje geleverd wordt. Klopt dit?

Als ik dan zo'n plaatje moet kopen, welke is dan aan te raden?

Alvast bedankt!

Speeddemon
22 november 2013, 15:39
Is goed spul.

Qua plates,
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=t-style-control-plate-chrome-10mm-holes&action=article&group_id=20000059&aid=2992&lang=NL

die CTS pots zijn +/- 9mm qua diameter van de as, meen ik.

Los kopen is ook een optie, maar niet/nauwelijks goedkoper;
CRL 3 way switch= +/- 12 euro
2x CTS pot (5 euro p.s.) 10 euro
Switchcraft jack = 3,50
Heb je zo'n 5 euro voor draad en condensators.

ellisvertellis
22 november 2013, 16:31
Bedankt voor je antwoord!

Dan koop ik zo'n setje.

Als ik nieuwe pots heb met grotere asdiameters, dan ga ik waarschijnlijk ook nieuwe knoppen nodig hebben, juist?

Is er veel verschil in knoppen? Welke prefereren jullie?

Speeddemon
22 november 2013, 16:35
Bedankt voor je antwoord!

Dan koop ik zo'n setje.

Als ik nieuwe pots heb met grotere asdiameters, dan ga ik waarschijnlijk ook nieuwe knoppen nodig hebben, juist?

Is er veel verschil in knoppen? Welke prefereren jullie?
Sorry, ik bedoelde met assen het gedeelte met de schroefdraad. De as, waar de knop op moet, is meestal 6 à 6,3mm dik. Eventueel geribbeld, maar als je knoppen met stelschroefjes (evt. inbusschroef) hebt, moet dat niet uitmaken. Wel als je knop aan de binnenkant een D-as heeft (met 1 vlak stuk, ipv volledig cylindrisch. )

ellisvertellis
15 januari 2014, 11:30
UPDATE:

Ik heb zo'n setje gekocht en geïnstalleerd, ttz een gedeelte ervan. Het was mijn eerste bedradingsklus en het ging allamaal nog wat onhandig, maar al bij al ben ik tevreden.

Wat niet vlot ging:

- Alle afmetingen van de Japanse Squier zijn anders dan deze Amerikaanse all-parts stukken. Van het afdekplaatje moesten alle gaten vergroot worden. Dus de potmeter gaten en de schakelaarschroef gaten. Dat ging vlot. Maar ook de input jack van Switchcraft Had een andere afmeting. Dat was minder eenvoudig aan te passen, dus heb ik de oude japanse hergebruikt. Die werkte gewoon goed, dus lijkt mij geen probleem.

- Als ik had geweten dat je bij cloth wire niet moet strippen had mij dat zeker een half uur bespaard! :-)

- Op het bijgeleverde schema staat de schakelaarbedrading erg onduidelijk uitgetekend. Zo had ik in aanvankelijk enkel geluid uit de middenpositie, maar dat probleem had ik gelukkig snel gevonden.

- In het bedradingspakketje zitten pots, maar er wordt niet bij vermeld of ze logaritmisch of lineair zijn. De meeste controle zit nu tussen 10 en 7 op de gitaar. Wat voor pot heb ik dan?

- De knoppen passen natuurlijk ook niet meer. De oude Japanse heb ik dan maar uitgeboord met matig succes: ze zitten vast en zo op t' eerste zicht zie je het niet, maar je voelt het wel als je er aan draait dat ze eigenlijk niet goed meer passen.

- De draad van de pickups was aan de korte kant, waardoor het laatste stuk van de montage erg lastig werd. Bij het terug in de holte duwen van de control plate loste de twee zwarte pick-up draden van de volume pot, weet nog steeds niet waarom, buiten dat de te korte draad zorgde voor onnodig veel spanning op de gesoldeerde connecties. Volgende keer let ik meer op welke richting ik de draden laat lopen zodat ze bij de finale montage niet in elkaars weg lopen.
Na wat gepruts is het uiteindelijk wel gelukt.

- En ja, de switch tip past uiteraard ook niet meer. :roll: De oude knop aanpassen ga ik eerst proberen. Iemand tips daarvoor?

Al bij al wel een goeie ervaring! Heb al zin om opnieuw te beginnen, het werkt verslavend!