PDA

View Full Version : two rock 1x12 speaker



indozen
22 november 2013, 09:43
Ik heb een two rock studio pro 100 en twee 1x12 two rock cabs.
Er zitten wgs1265B in.
Nou ben ik een beetje bang dat als ik met 1 speaker speel voor de kleinere gigs,de speaker kan opblazen omdat hij 65 watt rms is.En ik speel wel op volume.
Wat is de beste mogelijkheid die ik kan doen.
Alle cabs inruilen voor een two rock 2x12.
Of een evm12l in de 1x12 doen.Ik kan namelijk twee evm12l over nemen.
Iemand een idee?

Gearjunkie
23 november 2013, 09:53
1x12 cabinetjes verpatsen en iets nieuws kopen of altijd samen gebruiken.
EV speaker zou mijn smaak niet zijn, maar da's heel persoonlijk en afhankelijk van de klankkleur van de versterker.

the sure thing
31 december 2013, 21:49
Nou.... Iemand heeft mijn Two Rock studio pro gekocht. Die persoon nam zelf een 1x12 Mesa kastje mee met een EV speaker erin. Die klonk BETER dan mijn Two Rock 2x12 kast!!!!! We hebben meerdere keren beide kasten ge A/Bt en ik kon mijn oren niet geloven...

Gearjunkie
1 januari 2014, 09:55
Was dat zo'n Thiele ported geval?

Rick trodat
3 januari 2014, 10:33
Weet je toevoelig de specs van die speaker? Hoeveel decibel?

Laat maar ik weet het al 98.02 db spl.

Ik zou er in dat geval geen risico mee nemen. Al is het zeer onwaarschijnlijk dat je de speaker opblaast.

Stel dat de speaker 100 db of hoger was geweest, dan had de versterker extreem hard kunnen staan en dan kwam dat met de gevoeligheid van de speaker dan ook keihard eruit. Is de gevoeligheid lager ( zoals in dit geval) dan is de geluidsdruk lager als je de versterker verder opendraait. Waardoor er veel load van de amp naar de speaker loopt.

Maar dan nog draaien niet veel gitaristen de amp zo hard. Je hebt ze er wel bij.

Maar hou je van speaker breakup dan zou ik niks veranderen en dan gewoon de master nooit over de helft draaien.

Gearjunkie
4 januari 2014, 09:44
Maar hou je van speaker breakup dan zou ik niks veranderen en dan gewoon de master nooit over de helft draaien.
Niet doen, het verloop van je (master) volume is niet rechtevenredig met het door de versterker geleverde vermogen.
Je weet nooit zonder te meten wanneer je de speaker overbelast.

the sure thing
4 januari 2014, 22:19
Was dat zo'n Thiele ported geval?

Ja. Poort aan de voorkant. Achterkant was gesloten.