PDA

View Full Version : zang en akoestische gitaar - methode voor zang gezocht



denis.hermans
21 november 2013, 15:02
Sinds kort heb ik er een akoestische gitaar bij (Larrivée L03) en heb ik de fijne geneugten van het "strummen" en fingerpicken (her)ontdekt.

Mede door wat er in het subforum "sounds" werd gepost heb ik het ook gewaagd om eens te gaan zingen tijdens het spelen.
( gebruik concreet als voorbeeld de "song" lessen van justin sandercoe)

Ik vind het een erg fijne ervaring eens niet afhankelijk te zijn van backing tracks en zelf een liedje "volledig" te brengen.
Voor het zingen moest ik wel wat schroom overwinnen maar na wat oefenen lukt het wel (neem me telkens op met een pocketrecorderdje of garageband) zonder me nu een goede zanger te willen noemen. Het geeft gewoon veel voldoening.

Ik vraag me nu af kunnen jullie evt. een goede zangmethode aanraden om een beetje een basis te hebben in het zingen (correct ademhalen, beetje stemoefeningen) . Heb absoluut geen "grote ambities" maar een beetje inzicht kan nooit kwaad en misschien kan ik me nog wel wat verbeteren.
Misschien durf ik het dan aan om ooit ook nog eens iets te posten. ;)

Is dit wat ? : http://www.amazon.com/Raise-Your-Voice-Jaime-Vendera/product-reviews/0974941158/ref=rdr_ext_cr_cm_cr_acr_img?ie=UTF8&showViewpoints=1

Of dit : http://www.amazon.com/dp/063401319X/ref=rdr_ext_tmb

B~Rock
21 november 2013, 15:05
Qua methode ken ik eigenlijk allen "complete vocal technique" alhoewel dit meer een soort theorieboek is met een duidelijke gestructureerde benadering van wat je met een stem kan doen, i.p.v. een echte cursus. Ik zou je aanraden om toch vooral ook een paar lessen te nemen, heeft bij mij goed gewerkt, ik vond gitaar veel makkelijker om zelf te leren.

denis.hermans
21 november 2013, 15:12
Dit antwoord had ik wel ergens verwacht en is misschien idd. wel het beste maar ik vraag me af of dit niet te veel tijd gaat vragen. Ik blijf natuurlijk een gitaarspeler die ook eens wil zingen.
Hoewel je anderzijds wel tijd vrij moet maken om iets te leren....

Zit voor een stuk ook wel een beetje drempelvrees bij : ik ben echt geen groot talent en daar kom je dan als 39-jarige bij een docent die misschien wel bepaalde verwachtingen heeft... Maar anderzijds moet een goede docent er maar mee omkunnen dat ook een "amateurke" iets wil bijleren..

Hoeveel lessen heb jij genomen ?

Groeten,
Denis

B~Rock
21 november 2013, 15:39
Ik denk dat je eerste opmerking de essentie wel raakt: het kost sowieso tijd als je iets wil leren. Voordeel van les is wel dat je een hoop dingen niet zelf hoeft uit te zoeken en heel soecifiek om hulp kunt vragen m.b.t. uitdagingen wat het nemen van les denk ik wel wat efficienter maakt dan zelf aan de slag gaan.

Daarbij is zingen iets wat je met je lichaam doet en ik vond het persoonlijk wel prettig om instructies van een persoon te krijgen, omdat je op een youtube filmpje of in een boek niet kunt zien wat er echt binnenin iemands lichaam gebeurt bij het zingen en daardoor bijvoorbeeld het verkeerd aanleren van dingen denk ik een wat groter risico is bij de autodidactische variant.

Drempelvrees snap ik, een goede docent weet dat zo weg te nemen, en een goede docent is denk ik wel een van de balangrijkste dingen. iedereen heeft een eigen methode die niet zonder meer goed of fout is, maar wel beter/slechetr werkt bij de ene of de andere leerling. Ik heb zelf een lerares die allerlei soorten leerlingen heeft, van jong tot oud en van verschillende niveau's. Haar insteek is: waar kan ik iemand mee helpen. Ze heeft daardoor ook vooral de neiging om veel door de leerling te laten bepalen en specifiek in te gaan op zijn/haar doelstellingen, wat ik heel prettig vind.

Ik merkte na het nemen van lessen vrijwel meteen verschil, met name omdat ik voor het eerst dingen kon benoemen en een soort theoretisch framework kreeg waardoor je je bewust wordt van hoe je met je stem omgaat. Uiteraard zoals gezegd is de uiteindelijjk sleutel tot resultaat gewoon meters maken, dus met een paar lessen + zelf oefenen moet je een end kunnen komen. Ik weet even niet hoeveel lessen ik nu gehad heb, maar ze lopen nog steeds door aangezien ik nog steeds ruitme voor verbetering zie, maar dan gaat het wel om details en moeilijke nummers.

gitaarvrouwtje
21 november 2013, 15:46
Dit antwoord had ik wel ergens verwacht en is misschien idd. wel het beste maar ik vraag me af of dit niet te veel tijd gaat vragen. Ik blijf natuurlijk een gitaarspeler die ook eens wil zingen.
Hoewel je anderzijds wel tijd vrij moet maken om iets te leren....

Zit voor een stuk ook wel een beetje drempelvrees bij : ik ben echt geen groot talent en daar kom je dan als 39-jarige bij een docent die misschien wel bepaalde verwachtingen heeft... Maar anderzijds moet een goede docent er maar mee omkunnen dat ook een "amateurke" iets wil bijleren..

Hoeveel lessen heb jij genomen ?

Groeten,
Denis
Wil ik graag wat ontzenuwen :)
Aangezien ik ten eerste jaren zangles heb gehad , en ten tweede een tijdje conservatorium zang heb gedaan en ook wel eens wat les heb gegeven vanuit die achtergrond
Er zijgeen verwachtingen :)
Een goede zanglerares, of vocal coach kijkt in de basis maar naar een paar dingen
1 vind je het leuk
2 is je " stem apparaat gezond? Dwz hoort hij of zij heesheden die kunnen duiden op bijv knobbeltjes? In dat geval zal je het advies krijgen daar even naar te laten kijken voor alle zekerheid
3 heb je " oortjes" want om te kunnen zingen moet je wel een zeker muzikaal gehoor hebben

Verder is er niet zoiets als een goede stem of een slechte stem. Er is wel zoiets als een gezond gebruikte stem of een ongezond gebruikte stem
Verder bestaat zangles vooral uit het aanleren van de juiste techniek om je stem n iet te beschadigen bij veel gebruik, het ademsteun kunnen zoeken om noten zonder veel verspilling van lucht goed te kunnen aanhouden
Je leert bijv hoe je de neus en keelholten ontspannen open zet om zuiver te kunnen zingen zonder knijperig of nasaal geluid
Mond stand, articuleren ..dat soort gedoe

Ik zou gewoon eens een proeflesje doen :) er wordt niks verwacht hoor :) duidelijk zijn over wat je wilt leren..waar je het voor wilt gebruiken, etc

denis.hermans
21 november 2013, 16:06
@gitaarvrouwtje

Bedankt voor de "ontzenuwing" !

Ps : jij was trouwens een van mijn "voorbeelden" om het toch ook eens met zingen te proberen !!!
(hoewel ik dus 100000 keer minder talent heb )

Mvg,

Denis

Yurup
23 november 2013, 15:58
Hoi gitaarvrouwtje,

Ik zie dat je toevallig uit Groningen komt net als ik. Heb je toevallig nog suggesties voor / ervaringen met een goede zangleraar(es)?