PDA

View Full Version : Engl Powerball II bias ???



Freeqi
21 november 2013, 12:55
Heb hier Engl Powerball II binnenstaan. Klant kloeg van 'kille, koude transistorlike sound' en wou 6L6 wisselen voor EL34's, heeft ie waarschijnlijk van het fantastische www ? (4stuks, op papier een 100 watter ;-) Doe normaal eigenlijk enkel oudjes en liefst dan nog non-PCB amps dus Engl is nu niet direct mijn meest geliefde amp om aan te werken ... maar buizenwissel en kleine aanpassingen doe ik wel op non-oudjes.

je kan ook nergens aan, om iets te meten moet gans moederbord eruit, ligt met componenten naar beneden toe. Schema van die versie II vindt ik ook zo direct niet.

visueel: 100W/4 x octal amp maar euh waarom zo'n klein uitgangstrafootje was mijn eerste gedachte ... tja welnu. De 4 6L6'en die erin staken waren zeker op 15mA gebiased over 450V (statisch), zakt naar 420V onder volle belasting. Mat iets van een 45W rms clean sinus op bank ...

setje nieuwe EL34 gestoken, bias ergens naar 30mA opgedreven, geraak ik voor sinus begint af te toppen op maxmax 55W rms clean sinus ? Draai je op clean channel dan master gans door ... slaat gewoon dat tube failure circuit gans dicht ? Moet je dan resetten door standby op en af te zetten. Lijkt me dat die amps HELEMAAL niet ontworpen zijn voor wat dynamiek ? Op ch 4 (drive/lead) heb je daar uiteraard geen last van (bijna blokgolf ;-)

Maar wat doe je dan ? gaan voor wat hetere bias en dan klinkt ch3/4 id pak beter maar dan kan je eigenlijk CH1/CH2 niet gans clean en vol open op master gebruiken voor die tube failure teveel mA detecteert en buis/buizen uitschakelt ? Ofwel voor ultra koud, dan houdt failure systeem het net maar euh wat is dan in godsnaam de zin een 100W'er te kopen ? Komt dan 40 rms uit max ? Kan wel eens zoeken waar de sense weerstanden zitten van dat failure systeempje en aanpassen maar euh houdt dat kleine UGT'je het dan ?

Iemand hier ervaring met ENGL powerballs ? Raar design ... héél raar ... ben er nu ook om klant niet in de kosten te jagen geen uuuuren mee bezig geweest ...

benieuwd naar bevindingen hier ...

cluseau
21 november 2013, 14:13
Maak je om dat maximale vermogen niet zo druk, de theoretische opgave gaan ze niet halen. Je hebt de afmetingen van de OT zelf al aangehaald als mogelijke oorzaak en dat is ook mijn bevinding. Let wel op dat je de bias niet overdrijft want die OT wordt daar niet vrolijk van. Voor zover ik weet is de bias 31±3mA (E645/1) en dat is in jouw geval toch bijna 50% (13.95W) voor 6L6. Overigens hoort er geen EL34 in maar het zou moeten kunnen, waarom niet. De EL34 heeft wel een lagere impedantie dus daar ga je ook vermogen inleveren. Lijkt me geen verstandige keus en zou me gewoon aan de 6L6 houden bij de voorgeschreven bias. Is hij niet clean op de scoop dan de echte oorzaak zoeken.

Freeqi
21 november 2013, 15:01
yep maar 45W rms is nu toch wel héél ver weg cfr specs met 4 x EL34 @ 450V ? Zelfs met bias op <25ma gaan die beveiligingen al aan op vol clean, master open ? Trafo meet ook wel heel laag met imp meter iets van een 800R Z met een 8ohm resistieve load ?? Circuit bias spanning en andere spanningen lijken ok. EL34 zou met die lage imp dus moeten kunnen id. Op scoop is ie clean tot 40-45W, uiteraard met kleine knik (X-over disto) op die lage bias. Quartet EL34 is wel lage waarde, zal eens met grade 8 of zo proberen en zien of verschil maakt ? Zou niet mogen uitmaken. Wel zeer lage waarde screengridresistors en denk dat sense daarover meet ! Dat zou wel eens het probleem kunnen zijn ... zal eens bij wijze van experiment twee vd 4 vervangen door 1K/5W en zien of die buizen blijven bollen ?

Zou handig zijn om ergens een schema te vinden van wat die relais v powerfail stuurt ;-)

cluseau
21 november 2013, 15:33
Zou handig zijn om ergens een schema te vinden van wat die relais v powerfail stuurt ;-)

Graag..... ben al aan het zoeken geweest naar een 645/II maar heb hem ook niet ;)


Even wat rapportjes erbij gepakt en zie oa een 625 (60W spec) die de 40W niet haalt.

Maar idd is jouw output wel heeeel erg magertjes. OT wel in orde, heb dat al eerder meegemaakt nadat de speakerkabel er per ongeluk uitgerukt was. Gooi eens een blokgolfje over de losse trafo en kijk op de scoop of hij netjes uitslingert. Ook kun je even sec 6.3V doorheen jassen en kijken wat er primair uitkomt.

Sommige amps hebben een Boucherot filter, ook dat kan defect raken met als gevolg dat bijna alle vermogen wordt opgeslokt.