PDA

View Full Version : "Laag" Volume Engl Morse



hole
21 november 2013, 10:44
De laatste tijd lijkt het alsof mijn Engl Morse minder hard gaat. Ik kan het master volume helemaal open draaien, en dan is de pijngrens nog niet bereikt (Overigens, ik wil zeker niet op dat soort volumes spelen, maar ik wil gewoon checken of er iets aan de hand is). Volumes van de kanalen staan op ongeveer 50% van het max. Het volume was veel hoger toen ik hem kocht, paar maanden geleden.

Hij klinkt overigens nog steeds hetzelfde. Er is dus geen extra ruis, brom, hum, kraken of wat dan ook.
Aan de eindtrapbuizen zie ik ook niets. Ze gloeien normaal, geen verkleuring van het glas, rare kleur van gloeien oid


Ik speel overigens vaak met met een loadbox (Torpedo Live), maar ook dan gaat/ging de master niet verder dan ongeveer 40%. Meestal met cabinet (2x12 ENGL V30's) De cab staat in mono, beide speakers werken.

Ik weet dat het moeilijk/onmogelijk is om dit soort dingen via een forum te diagnostiseren, maar misschien dat jullie vermoedens hebben of en zo ja wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Edit n.a.v. de post van Cluseau:
Het volume wijzigt niet bij het wisselen van FX loops en ook niet bij volledige parallel instellen van de loop

cluseau
21 november 2013, 12:25
Zoal je zelf al opmerkt is het zo goed als onmogelijk diagnose te stellen zonder een bezoek aan de praktijk. Het enige wat in me opkomt is een sendjack welke slecht contact maakt maar dan heb je meestal ook last van kraken en/of verandering van tone.

hole
21 november 2013, 14:32
Aangezien het hier toch op zal uitdraaien:
Weet iemand een goede Amp Dokter in de buurt van Tilburg? Enige die ik ken is Guitar-King.

(overigens: 'in de buurt' mag je heeeel ruim interpreteren en GN-ers hebben de voorkeur )

Brum
21 november 2013, 14:47
Cluseau zit in Den Haag.;)

G.A. Parts in Hoogerheide is in de regio. Heb ik zelf een goeie ervaring mee. Snel en kundig.

cluseau
21 november 2013, 14:53
Aangezien het hier toch op zal uitdraaien:
Weet iemand een goede Amp Dokter in de buurt van Tilburg? Enige die ik ken is Guitar-King.

Je hebt aan één goeie toch genoeg ;)

Overigens niets ten nadele van G.A. Parts :hide:

caliban
22 november 2013, 00:57
Kan dit onmogelijk aan versleten lampen liggen trouwens?

guitarnijboer
22 november 2013, 09:32
Niets is onmogelijk, maar lukraak buizen gaan vervangen lijkt me duurder dan onderzoeken wat er mogelijk aan de hand zou kunnen zijn.
Er is een indruk dat de versterker 'zachter' gaat dan voorheen, maar geloof me dat niets zo subjectief is als dit soort waarnemingen. Alleen al de ruimte waar de versterker opgesteld staat doet veel met je beleving van het volume. Eerst even meten of de versterker inderdaad zijn uitgangsvermogen niet meer zou halen lijkt mij dan ook de eerste stap.

Jorikm
22 november 2013, 10:24
Is het niet gewoon mogelijk dat je sinds je op de Engl speelt, langzamerhand steeds dover bent geworden omdat het ding zo loeihard gaat? :D

Ik roep maar wat..

hole
22 november 2013, 10:41
Om er zeker van te zijn dat het niet subjectief is en/of er iets aan de hand is gaat Frans (Cluseau) er naar kijken.....we zullen zien.

hole
23 november 2013, 19:43
klaarblijkelijk zit het toch in mijn hoofd. Alles doorgemeten en niks aan 't handje.

Wil ook even van de gelegenheid gebruik maken om Frans/Amps-Unlimited aan te bevelen. Ondanks dat het weekend was mocht ik langskomen en werd er de amp meteen doorgemeten (had ik niet verwacht!). Ondanks dat hij er toch een tijdje mee bezig is geweest hoefde ik niets af te rekenen. Wat een service!

macwilliams
25 november 2013, 07:54
Maar heb je nu nog steeds het gevoel dat hij minder luid is dan voorheen?

hole
25 november 2013, 15:01
Ja, maar als er technisch niets te vinden is, dan heb ik daar vrede mee. Het ging er mij vooral om dat ik zeker wist dat het ding niet 'op zou blazen' als ik hem zou blijven gebruiken...(Het geluid zelf is niets mis mee)

Tabula Rasa
25 november 2013, 15:08
Misschien tijd om een gehoormeting te laten doen als nulpunt voor de toekomst? (serieus!)

hole
25 november 2013, 15:38
Het ligt niet aan mijn gehoor (laatst nog laten testen). Ik ga nog even kijken of er wellicht iets kabeltechnisch of met mijn speakerkast aan de hand is.

Nog een aanvulling. Door de metingen van Frans weet ik nu dat met mijn oude instellingen het piekvermogen (rond de 85Watt) al op relatief lage mastervolume standen werd gehaald..Dit verklaart volgens mij ook waarom na ongeveer 45% mastervolume er geen (met het oor waarneembare) volume toename was (alleen nog extra eindbuis vervorming).

cluseau
25 november 2013, 18:03
Ah juist, kan nog wel wat toevoegen:

Mastervolume regelaar is eigenlijk alleen maar een verzwakker van de eindtrap sturing dus die zet je bij de meting op max. Vervolgens een beetje leuke sinus op de ingang van 800Hz 100mVrms. Met deze data wordt de clipgrens bereikt met de gain op 10 uur (=ongeveer 30%). Daarna is de clipgrens natuurlijk nog verder door te drijven naar een zo goed als nette blokgolf dus de amp heeft plenty versterking. Zou niet weten wat je daar nog aan moet toevoegen dus de conclusie was dat "hole" is gaan wennen aan het hoge volume. Een eigenschap van mensen is dat hun zintuigen gaan wennen aan wat ze waarnemen.

macwilliams
25 november 2013, 23:33
Hoe is je toonregeling ingesteld bij de kanalen onderling?

hole
26 november 2013, 12:06
redelijk gelijk, weinig bas, weinig treble, mids op 50%...voor solo boost wat meer low-mid en high-mid op kanaal 3

Buzzel
26 november 2013, 12:40
redelijk gelijk, weinig bas, weinig treble, mids op 50%...voor solo boost wat meer low-mid en high-mid op kanaal 3

Zet die voor de gein eens allemaal op 10 :D (of elf)

macwilliams
28 november 2013, 07:14
Dat is niet nodig, alles op voluit. Maar als je alles te ver dicht schroeft dan is het ook net of je volume dicht staat. Dat komt (heb ik gelezen) door het type eq dat gebruikt is. Wanneer de toonregeling dicht staat komt er weinig geluid uit al staat je master volume vol open.

guitarkid
1 december 2013, 20:27
Dat is niet nodig, alles op voluit. Maar als je alles te ver dicht schroeft dan is het ook net of je volume dicht staat. Dat komt (heb ik gelezen) door het type eq dat gebruikt is. Wanneer de toonregeling dicht staat komt er weinig geluid uit al staat je master volume vol open.

Dat was volgens mij vroeger met Fender-versterkers ook het geval! Ik had ooit een vroeg 70s Twin die dat iig ook deed!

Buzzel
1 december 2013, 20:31
Moet je eens voor de grap dit programmatje downloaden http://www.duncanamps.com/tsc/

Staan een paar tonestacks in, als je alles dicht zet kan je zien hoeveel db je eigenlijk mist, en dat kan heel veel zijn!

Plant
1 december 2013, 20:41
Klopt! Ik heb hier ook een versterker gehad waarbij als ik alle tone regelaars op 0 had staan er helemaal niks uit kwam. De toneregelaars zijn dan ieder letterlijk volumeregelaars voor een specifieke frequentieband.