PDA

View Full Version : v1 buis verwijderen, meer gain in channel 2 Fender Bandmaster reverb



eggen_h
20 november 2013, 23:54
Ik kwam dit tegen, en lees het vaker op internet. Kan iemand mij verzekeren dat dit niet slecht is voor de resterende buizen of schade veroorzaakt aan je versterker? Ik kon er nergens een thread over vinden hier.

Pull out the V1 normal channel preamp tube – More preamp gain in vibrato channel

We’ll start with saying that this is a must have mod. It is so easy to enable and disable that it can hardly be called a mod. If you are like most players and only use the Vibrato channel (reverb, tremolo, the brigth cap and the extra gain stage), you should pull out the V1 tube. This is the preamp tube for the normal channel which you are not using. Vice versa; If you’re using the Normal channel, you can pull out the V2 tube. All AB763-similar circuits (Deluxe Reverb, Super Reverb, Pro Reverb, Twin Reverb, Vibroverb, Vibrolux) are designed so that signal is leaking between the two channels. The amp will play louder at the same volume knob setting when pulling the V1/V2 tube that you’re not using. The stronger signal will push the second gain stage (V4 tube) harder and give you increased sustain, compression and harmomics. This mod does not change the amp’s clean headroom.

This mod is one of Cesar Diaz’ tricks in the Fender Custom Shop Vibroverb 64 which he always did to Stevie’s amps.

Pepe
21 november 2013, 00:23
Welnee. Ik heb hem er uit gehaald maar het heeft eigenlijk geen zin. Ja, als je je volume voluit zet heeft dat zin en wie doet dat nou met een deluxe? Een booster aan het begin van je chain is van alle kanten logischer.

Little Jay
21 november 2013, 08:07
Het kan geen kwaad en geeft een beetje boost. Het werkt overigens alleen als de pre-amp buizen (V1 en V2) een gedeelde kathode weerstand (820 ohm) hebben, maar dat hebben de meeste black- en silverface Fenders inderdaad.

Probeer dan de 12AX7 die je uit V1 haalt eens in V6 (Fasedraaier) te zetten (de 12AT7 daar vervangen door de 12AX7). Geeft ook wat meer gain. Het is heel subtiel allemaal, maar als het je bevalt: kwaad kan het niet

eggen_h
21 november 2013, 09:09
ah, dank voor de tips. Mijn Bandmaster heeft de gedeelde kathode weerstand, dus ben benieuwd naar het resultaat. Ik ga het dit weekend eens proberen.

ellisvertellis
21 november 2013, 09:23
Ben benieuwd naar je bevindingen!

Little Jay
21 november 2013, 10:15
In mijn eigen Gyatone Twin Reverb-kopie heb ik de gedeelde kathode weerstand juist verwijderd en elke buis zijn eigen 1k5 weerstand met 25uF cap gegeven, dus het truukje werkt bij mij niet meer. Zelf prefereer ik een 12AT7 als fasedraaier, maar de met de 12AX7 klinkt de amp wat losser en wat eerder verzadigd (bij gebrek aan betere omschrijving). Misschien zelfs wat meer tweed.. :-)

Gewoon proberen kijken wat je lekkerder vindt klinken.

ellisvertellis
21 november 2013, 12:56
Wat zal dan het effect zijn van de fasedraaier te veranderen naar bv 12AX7, maar de V1 gewoon te laten steken?

Mijn Pro mag wel wat losser aanvoelen, maar erg veel headroom moet hij toch niet gaan prijsgeven. Ik zou het proberen, maar dan moet ik eerst een extra 12AX7 aankopen...

Iemand die daar iets zinnigs over kwijt kan?

Little Jay
21 november 2013, 13:25
Een 12AX7 als Phase Inverter laat de amp inderdaad wat losser aanvoelen, ook als V1 gewoon op z'n plek zit. Dus proberen zou ik zeggen. Koop gewoon een handje vol 12AX7 buizen van verschillende fabrikanten, ook erg leuk om mee te exeperimenteren welke buis het beste klinkt in welke positie ;-)

Maar je kan ook even de 12AX7 van de tremolo pakken (V5) als fasedraaier, dan weet je iig wat het effect ongeveer is zonder meteen die NOS RCA Blackplate 12AX7 aan te hoeven schaffen.... (heb je even geen tremolo, maar de amp blijft verder normaal functioneren, op dezelfde wijze als wanneer je de tremolo uit hebt staan... bij mij eigenlijk altijd...). Voor de tremolo kan je trouwens iedere el cheapo crappy buis nemen, dus als het effect je bevalt en je hebt een mooie kwaliteitsbuis in V5 zitten kun je die gebruiken en koop je gewoon iets goedkoops voor de tremolo.

Overigens zal het effect van de swap subtiel zijn, maar op hogere podiumvolumes misschien net datgene zijn wat je nodig had. Headroom moet theoretisch wat minder worden (zeg ik zonder al te veel gehinderd te worden door heel veel kennis van zaken) maar ik merkte het nauwelijks in m'n Twin. De instelling van de fasedraaier (weerstandswaarden van de 'long tail' schakeling) en de waarde van de negatieve feedback weerstand (NFB) hebben ook veel invloed op de losse cq stijve feel van de versterker. Een "variabel NFB" zou in jouw geval misschien ook een goede mod zijn. Heb ik ook, en dat geeft live vaak net dat beetje extra dat ik fijn vind. Gek genoeg op lage volumes weer niet.

ellisvertellis
21 november 2013, 13:55
Ok, bedankt! Ik ga maar wat experimenteren dan! Nu nog ergens van internet plukken hoe je die kapjes van over de buizen haalt... :soinnocent:

Little Jay
21 november 2013, 14:31
Kapje beetje omhoogduwen en kwartslagje draaien (zal wel naar links zijn) en dan duwt het veertje in het kapje 't vanzelf naar beneden....