PDA

View Full Version : Impendantie volumepedaal



muse12
20 november 2013, 23:38
Ik wil een volumepedaal kopen maar nu schijnen deze met hoge en lage impendantie op de markt te zijn. En maakt het uit of er sprake is van een actieve en passieve gitaar. Daar gaat het mij eigenlijk allemaal de pet boven. De zoekfunctie geeft wel iets meer informatie maar echt wijs eruit wordt ik nu ook weer niet, dus bij deze...

Ik heb een versterker waaruit een goed geluid komt. Een Marshall DSL. Enige nadeel is dat er moeilijk geswitcht kan worden tussen de crunch en clean. Ansich geen probleem want ik speel veelal op het crunch-kanaal waarbij ik eerder overschakel naar lead 1 of 2 dan naar clean. Laatste mogelijkheid wil ik eigenlijk wel hebben en wil daarvoor de volumepedaal gaan gebruiken. Spelen op crunch maar doormiddel van de volume de crunch afbreken tot clean.

Dat zou dan betekenen dat het volumepedaal voor de pre-amp geplaatst zal moeten worden? Dat betekend dat ik een pedaal met hoge impendantie nodig heb? En hoe zit het op het moment dat ik de pedaal ergens anders in de keten wil plaatsen? Heb ik die mogelijkheid nog als ik een pedaal koop met laten we zeggen een hoge impendantie?

Ik wil in de toekomst namelijk nog bekende producten als een digitech whammy en line 6 dl in de fx loop plaatsen met vooralsnog het volumepedaal voor de effecten buiten de fx loop voor de pre-amp.

Heynis
21 november 2013, 00:11
Er bestaan inderdaad volumepedalen met hoge en lage impedantie, dat heb je goed gevonden. De toepassing is kort samengevat zoals hieronder.

Hoge impedantie:
Alle effecten die vóór de input van de versterker staan, en werken op instrument-level.

Lage impedantie:
Alle effecten die in een FX-loop aangesloten worden, en werken op line-level.

Een geschikt volumepedaal voor jou zou de Boss FV-500H (hoge impedantie) zijn, waarop je een minimumvolume kunt instellen. Je stelt met het volumepedaal op minimaal met die knop het cleanste geluid wat je wilt hebben in, en kunt vervolgens traploos regelen tot je normale hoeveelheid crunch. Dit pedaal is echter lomp groot voor deze toepassing.

Wat je eigenlijk zoekt is een schakelbare volumeknop in een handzaam doosje. Dat kun je kopen (http://proguitarshop.com/dmb-pedals-volumizer.html), of als je een beetje handig bent voor zo'n €20,- tot €30,- aan onderdelen zelf bouwen. Je kunt me voor dat laatste ook een PM sturen als je er niet uit komt.

EDIT: Maar ik zou dan wel voor een mooie rood/groen bicolor LED gaan als je het zelf bouwt, dat lijkt me veel fraaier.

jasses
21 november 2013, 13:49
dat vat het inderdaad samen. Trouwens, je wil een lline 6 dl in je loop zetten: ik meen me te herinneren dat die eigenlijk ook voorzien is op hoge impedantie, en dat die niet altijd goed te gebruiken valt in de loop.

peter_heijnen
21 november 2013, 15:19
Ik wil een volumepedaal kopen maar nu schijnen deze met hoge en lage impendantie op de markt te zijn. En maakt het uit of er sprake is van een actieve en passieve gitaar. Daar gaat het mij eigenlijk allemaal de pet boven. De zoekfunctie geeft wel iets meer informatie maar echt wijs eruit wordt ik nu ook weer niet, dus bij deze...

Ik heb een versterker waaruit een goed geluid komt. Een Marshall DSL. Enige nadeel is dat er moeilijk geswitcht kan worden tussen de crunch en clean. Ansich geen probleem want ik speel veelal op het crunch-kanaal waarbij ik eerder overschakel naar lead 1 of 2 dan naar clean. Laatste mogelijkheid wil ik eigenlijk wel hebben en wil daarvoor de volumepedaal gaan gebruiken. Spelen op crunch maar doormiddel van de volume de crunch afbreken tot clean.

Dat zou dan betekenen dat het volumepedaal voor de pre-amp geplaatst zal moeten worden? Dat betekend dat ik een pedaal met hoge impendantie nodig heb? En hoe zit het op het moment dat ik de pedaal ergens anders in de keten wil plaatsen? Heb ik die mogelijkheid nog als ik een pedaal koop met laten we zeggen een hoge impendantie?

Ik wil in de toekomst namelijk nog bekende producten als een digitech whammy en line 6 dl in de fx loop plaatsen met vooralsnog het volumepedaal voor de effecten buiten de fx loop voor de pre-amp.
Het is eigenlijk niet zo ingewikkeld. De vraag is of dat wat je volumepedaal aan de input 'ziet' hoog of laagohmig is. Een passieve gitaar is dan hoog, een actieve gitaar laag, een gebufferd/effect signaal is laag.

Iets listiger wordt het als je een passieve gitaar aansluit op een tru bypass effect en daarmee het volumepedaal ingaat. In bypass krijgt het volumepedaal dan een hoogohmig signaal te zien, maar zodra je het effect activeert verandert het signaal in laagohmig.

Dat hoeft geen ramp te zijn en zal wel wat invloed hebben op de slag van het volumepedaal. Als je een passieve gitaar plus tru bypass effect voor een volumepedaal hangt kun je beter voor hoogohmig kiezen. Hoogohmig is 'kwetsbaarder' en kan dus het best de maximale aanpassing gebruiken. Laagohmig slaat zich er dan wel doorheen.

In al zijn simpelheid kun je stellen: passief signaal is hoogohmig, maar zodra er een electrisch circuit in de signaalweg zit is het laagohmig (zoals dus bijv ook de send van je -actieve- fxloop).

HaroldA
21 november 2013, 16:01
Dat kun je kopen (http://proguitarshop.com/dmb-pedals-volumizer.html)

Dat kan goedkoper:
* http://www.thomann.de/nl/electro_harmonix_signal_pad.htm
* http://link.marktplaats.nl/730165498