PDA

View Full Version : Telecaster dilemma; Kotzen of Custom



Sinner1980
20 november 2013, 22:49
Hoi allemaal,

Ik ga binnen kort een nieuwe tele aanschaffen en ben uiteraard benieuwd naar jullie meningen.

Het verhaal is als volgt;
Ik wil een moderne tele; vlakke toets, minimaal medium jumbo frets, maple hals.
Nu heb ik een paar jaar geleden kort een Fender Richie Kotzen telecaster in mijn handen gehad tijdens een tipje Hong Kong; briljante gitaar, vette hals, gave pickups en strat contouren. Kortom een fijne ervaring.
Deze is sinds dit jaar ook gewoon in Europa verkrijgbaar en staat hoog op mijn verlanglijst.
Nu vind ik Kotzen uiteraard een briljante gitarist maar ben ik een tikkeltje allergisch voor signature gitaren. Voordeel is dat deze tele geen Richie Kotzen schreeuwt, afgezien van zijn si op de headstock.
De hoofdredenen zijn dus voor mij de specs en uiteraard de look; echt een plaatje.

Voor praktisch het zelfde bedrag kan ik echter een Fender CS tele kopen. er staat momenteel een zeer gave tele op MP die ik ook al eens heb mogen vasthouden; zeer fijne gitaar!

http://link.marktplaats.nl/726551783

De specs staan in de advertentie vermeld. Nogmaals scheelt het mij qua investering nauwelijks iets. Ik ben niet zo'n fan van Sperzel tuners en zou de lil 59 in een Chopper veranderen maar verder een gekke gitaar.

Nu ben ik geneigd om mij blind te staren op het Custom shop logo en al snel in de veronderstelling dat deze gitaar beter zal zijn dan een regulier productiemodel zoals de Kotzen tele. Hoe staan jullie hierin?
En zijn er misschien trotse Kotzen telecaster bezitters die nog wat meer kunnen vertellen over ervaringen met deze tele?

Ik ga binnenkort tot aanschaf over en ben er nog niet helemaal over uit. Ik hoor graag jullie mening.
De Kotzen zal ik overigens online moeten bestellen gezien deze hier in de buurt niet te krijgen of niet op voorraad is; altijd spannend maar ook zo weer teruggestuurd natuurlijk.

Ik ben benieuwd, alvast bedankt!:rockon:

vulvasonic
20 november 2013, 23:10
:eek:

Weet je wat het is?
Die telecaster die op marktplaats staat is in alle opzichten mijn droomgitaar. Ik zou je dus nooit een objectief advies kunnen geven. Ik zit hier helemaal weg te kwijlen. Een zwarte tele met witte slagplaat, one piece maple neck, locking mechanieken, de door mij zo geliefde little '59, dat subtiele hals/body-verbindinkje (had voor mij niet per se gehoeven, maar als het er toch op zit...).... Man, die telecaster heeft ALLES wat ik graag in een telecaster zie. En de kwaliteit zal ook wel ok zijn (ik hecht wat dat betreft wel een zekere waaarde aan het Custom Shop logo - in die zin dat ik een groot vertrouwen heb in de kwaliteit van de Fender Custom Shop).

Ik ga niet eens de moeite nemen om me in de Kotzen specs te verdiepen. Ik ga nu stilletjes in een hoekje wenen in de wetenschap dat deze gitaar nooit de mijne zal worden. Wat een schoonheid. Wat een droom van een gitaar!!!

the sure thing
20 november 2013, 23:18
Waarom laat je niet een Tele voor de volle 200% naar eigen specs maken bij een goede gitaarbouwer? Ik heb dat nl laten doen door Zwier gitaarbouw in Vlissingen. Voor een prijs die zeker LAGER ligt dan een Fender CS. Met de kwaliteit die zeker HOGER ligt dan een CS. Zie hier mijn resultaat: http://img.tapatalk.com/d/13/11/21/ejugabam.jpghttp://img.tapatalk.com/d/13/11/21/2umehy4a.jpghttp://img.tapatalk.com/d/13/11/21/savyqaja.jpg

Sinner1980
20 november 2013, 23:21
Jaloezie en afgunst... In ieder geval vast 1 reden om voor de CS te gaan...;)

Sinner1980
20 november 2013, 23:23
Waarom laat je niet een Tele voor de volle 200% naar eigen specs maken bij een goede gitaarbouwer? Ik heb dat nl laten doen door Zwier gitaarbouw in Vlissingen. Voor een prijs die zeker LAGER ligt dan een Fender CS. Met de kwaliteit die zeker HOGER ligt dan een CS. Zie hier mijn resultaat: http://img.tapatalk.com/d/13/11/21/ejugabam.jpghttp://img.tapatalk.com/d/13/11/21/2umehy4a.jpghttp://img.tapatalk.com/d/13/11/21/savyqaja.jpg

Mooi hoor, maar merkgeil als ik ben wil ik toch echt voor een Fender gaan; noem het eigenwijs, noem het dwangneurose...

Het wordt echt 1 van de genoemde modellen; of uiteindelijk beiden!

peter_heijnen
21 november 2013, 08:36
:eek:

Weet je wat het is?
Die telecaster die op marktplaats staat is in alle opzichten mijn droomgitaar. Ik zou je dus nooit een objectief advies kunnen geven. Ik zit hier helemaal weg te kwijlen. Een zwarte tele met witte slagplaat, one piece maple neck, locking mechanieken, de door mij zo geliefde little '59, dat subtiele hals/body-verbindinkje (had voor mij niet per se gehoeven, maar als het er toch op zit...).... Man, die telecaster heeft ALLES wat ik graag in een telecaster zie. En de kwaliteit zal ook wel ok zijn (ik hecht wat dat betreft wel een zekere waaarde aan het Custom Shop logo - in die zin dat ik een groot vertrouwen heb in de kwaliteit van de Fender Custom Shop).

Ik ga niet eens de moeite nemen om me in de Kotzen specs te verdiepen. Ik ga nu stilletjes in een hoekje wenen in de wetenschap dat deze gitaar nooit de mijne zal worden. Wat een schoonheid. Wat een droom van een gitaar!!!
Vervang in bovenstaand verhaal de telecaster met al haar eigenschappen in 'vrouw', vat het in een goed bekkende tekst en schrijf daarmee de eersteling van je nieuwe smartlappen cd, en impulskoop later je droom tele omdat het kan. ;)

vulvasonic
21 november 2013, 09:56
Vervang in bovenstaand verhaal de telecaster met al haar eigenschappen in 'vrouw', vat het in een goed bekkende tekst en schrijf daarmee de eersteling van je nieuwe smartlappen cd, en impulskoop later je droom tele omdat het kan. ;)
:seriousf:
Tsja, dan moet het wel een kneiter van een hit worden. Het zou wel een droomscenario zijn. :D

Eko
21 november 2013, 10:09
Als ik het goed samenvat zou je liever de Kotzen hebben , maar ben je bang voor de waardedaling. dan heb ik nog iets voor je: toen de Customshop begon waren de prijzen skyhigh en kocht je zoiets gebruikt voor 3 mille. Nu koop je ze op marktplaats voor de helft.......
Als je echt lang met een instrument wilt doen en hij speelt als een tierelier, koop dan de Kotzen. Als het om de waardevastheid gaat blijft het bij beiden een gok.

bat
21 november 2013, 11:48
Gitaren kopen blijft, zeker met deze prijzen in mijn ogen toch een kwestie van zeker weten dat je het exemplaar dat je kunt kopen ook wilt kopen.

Van die CS weet je dat ie je ligt. Bij de Kotzen is het even afwachten. Mijn indruk is dat de CS kwaliteit iets consistenter is dat die van serieproductie, de kans is iets groter dat de Kotzen die je hier kunt kopen toch net niet zo lekker voelt als die ene die je eerder hebt geprobeerd (waarbij ook nog komt kijken dat je dat gevoel natuurlijk iets geromantiseerd hebt).

Deslaniettemin: zoek een Kotzen en probeer 'm. Als hij wederom voldoet aan je droom, gewoon kopen.

Op dit moment is restwaarde sowieso een enorme gok. Een CS mag op zihc waardevast zijn, maar zie hem maar eens kwijt te raken.

Sinner1980
21 november 2013, 13:33
Feit is ook dat de Kotzen tele voorlopig gewoon verkrijgbaar is.
Die CS tele moet je daarentegen maar net weer tegenkomen.
Aan de hand van die reden neig ik toch meer naar de CS tele.

Daar komt ook bij dat ik die CS al in de handen heb gehad en dat ik de Kotzen waarschijnlijk online zou moeten bestellen.

Vooralsnog lijkt het erop dat ik dus voor de CS maar toch knaagt het een beetje...

Tupelo
21 november 2013, 13:35
Die Kotzen kwam ik anders niet eens zo lang geleden ook eentje tweedehands tegen op MP (btw. zelf niets met Kotzen, maar vind het toch een lekker gelikte telecaster).

arjanb01
21 november 2013, 13:36
Hoi allemaal,

Ik ga binnen kort een nieuwe tele aanschaffen en ben uiteraard benieuwd naar jullie meningen.

Het verhaal is als volgt;
Ik wil een moderne tele; vlakke toets, minimaal medium jumbo frets, maple hals.
Nu heb ik een paar jaar geleden kort een Fender Richie Kotzen telecaster in mijn handen gehad tijdens een tipje Hong Kong; briljante gitaar, vette hals, gave pickups en strat contouren. Kortom een fijne ervaring.
Deze is sinds dit jaar ook gewoon in Europa verkrijgbaar en staat hoog op mijn verlanglijst.
Nu vind ik Kotzen uiteraard een briljante gitarist maar ben ik een tikkeltje allergisch voor signature gitaren. Voordeel is dat deze tele geen Richie Kotzen schreeuwt, afgezien van zijn si op de headstock.
De hoofdredenen zijn dus voor mij de specs en uiteraard de look; echt een plaatje.

Voor praktisch het zelfde bedrag kan ik echter een Fender CS tele kopen. er staat momenteel een zeer gave tele op MP die ik ook al eens heb mogen vasthouden; zeer fijne gitaar!

http://link.marktplaats.nl/726551783

De specs staan in de advertentie vermeld. Nogmaals scheelt het mij qua investering nauwelijks iets. Ik ben niet zo'n fan van Sperzel tuners en zou de lil 59 in een Chopper veranderen maar verder een gekke gitaar.

Nu ben ik geneigd om mij blind te staren op het Custom shop logo en al snel in de veronderstelling dat deze gitaar beter zal zijn dan een regulier productiemodel zoals de Kotzen tele. Hoe staan jullie hierin?
En zijn er misschien trotse Kotzen telecaster bezitters die nog wat meer kunnen vertellen over ervaringen met deze tele?

Ik ga binnenkort tot aanschaf over en ben er nog niet helemaal over uit. Ik hoor graag jullie mening.
De Kotzen zal ik overigens online moeten bestellen gezien deze hier in de buurt niet te krijgen of niet op voorraad is; altijd spannend maar ook zo weer teruggestuurd natuurlijk.

Ik ben benieuwd, alvast bedankt!:rockon:

Ik zou voor de Kotzen sig tele gaan. Die Customshopper is gemodificeerd en met die lil 59 in de brug is de bedoeling hetzelfde: hard kunnen rocken, strakke high output pickups en gaan met die banaan. Bovendien is de CS dus gemodificeerd dus qua investering net zo goed of slecht als die Kotzen.
De Kotzen vind ik geschikter en net zo goed afgewerkt en staar je niet blind door die sig. Als het werkt voor jou, handtekening of niet, gewoon nemen die plank !

Sinner1980
21 november 2013, 13:41
Ik zou voor de Kotzen sig tele gaan. Die Customshopper is gemodificeerd en met die lil 59 in de brug is de bedoeling hetzelfde: hard kunnen rocken, strakke high output pickups en gaan met die banaan. Bovendien is de CS dus gemodificeerd dus qua investering net zo goed of slecht als die Kotzen.
De Kotzen vind ik geschikter en net zo goed afgewerkt en staar je niet blind door die sig. Als het werkt voor jou, handtekening of niet, gewoon nemen die plank !

Hoe weet je dat de CS gemodificeerd is?

Eko
21 november 2013, 13:49
Volgens mij is de Tele standaard. Terrence Holmes heeft een goede reputatie.

GuitarL91
21 november 2013, 14:10
Ik lees hier een aantal reacties over restwaarde, maar in hoeverre weegt dit mee in jullie aankoopbeslissing? Mij doet het uiterst weinig; als ik een gitaar zoek, het geld heb en vind dat een bepaalde gitaar z'n geld waard is, dan koop ik 'm. Als het de gitaar is die je zoekt, do you really care wat de restwaarde is?

vulvasonic
21 november 2013, 14:19
Ik heb toch eens naar die Kotzen gitaar gekeken en ik wist meteen weer wat me er aan tegenstond. Die belly cut en die arm relief. Ieuw!!! Hou nou toch op man!!! Daarmee haal je alle stoerheid uit de telecaster. Nee, ik was al verliefd op die Custom Shopper, maar nu weet ik het helemaal zeker. Ga voor die Custom Shopper!!!! :)

arjanb01
21 november 2013, 14:48
Hoe weet je dat de CS gemodificeerd is?

Check de foto's. Er zit een seymour duncan lil 59 in ! Never op een customshopper gezien, wel lekkere pu's trouwens. Dus hij is gemodificeerd, Terence biedt soms leuke dingen op marktplaats aan, zeker een liefhebber !
Wel vind ik 2000 euro behoorlijk aan de prijs voor deze uitvoering, ik zou er hooguit 1500 euro voor neertellen, aangezien er voor dat geld tweedehands mooiere cs tele's voorbijkomen.

Brum
21 november 2013, 14:58
Ik zou voor de Kotzen sig tele gaan. Die Customshopper is gemodificeerd en met die lil 59 in de brug is de bedoeling hetzelfde: hard kunnen rocken, strakke high output pickups en gaan met die banaan. Bovendien is de CS dus gemodificeerd dus qua investering net zo goed of slecht als die Kotzen.
De Kotzen vind ik geschikter en net zo goed afgewerkt en staar je niet blind door die sig. Als het werkt voor jou, handtekening of niet, gewoon nemen die plank !

Eh... hu?? Lil' 59 high output? Sinds wanneer? Arjan, met alle respect hoor, ik heb verder echt niks tegen je, maar ik zie vaker van dit soort uitspraken, waarbij ik het vermoeden hebt dat je er geen kaas van hebt gegeten, maar wel heel stellig bent in je 'ervaring'.

En waarom zou een custom shopper geen lil' 59 kunnen hebben? Da's toch juist het idee, custom gemaakt voor de klant?

Orpheo
21 november 2013, 15:57
Ik zou gaan voor een Eric Smit telecaster. Die man maakt pareltjes voor een verdomd betaalbaar budget. Dan heb je echt precies wat je wilt, zonder compromis. Ik vind Fenders gewoon overpriced. Ik snap (dus) ook die merkgeilheid niet. Het zijn maar 6 lettertjes verschil, kerel.

bat
21 november 2013, 16:06
Tsja, ieder zijn smaak. Qua restwaarde heb je aan een "merk"gitaar wel meer. De "kenner" weet het onderscheid wel te maken, maar kenners zijn er niet zoveel en kenners die hun portemonnee trekken al helemaal niet.

Maar goed, een goede gitaar koop je voor je leven, nietwaar? :seriousf:

peter_heijnen
21 november 2013, 16:31
:seriousf:
Tsja, dan moet het wel een kneiter van een hit worden. Het zou wel een droomscenario zijn. :D
Idd, maar blijft het een droom of wordt het het scenario? Voor beide is wel iets te zeggen. :)

vulvasonic
21 november 2013, 16:54
Idd, maar blijft het een droom of wordt het het scenario? Voor beide is wel iets te zeggen. :)
Ik ga voor het scenario. Dromen heb ik al genoeg gedaan. Ja, dat wordt het! HIERRRRRR MET DIE TELE, DAT KUTLIED NEMEN JULLIE DAN MAAR VOOR LIEF!!!!
:blast:

Trouwens, even zonder gekheid, ik heb een ouwe American Standard Telecaster met een iets modernere hals en dat ding lijkt in veel opzichten op die Custom Shopper. Tuurlijk, de verschillen zijn er ook wel, maar eerlijk is eerlijk, die Tele van mij bevalt me zo onwaarschijnlijk goed, die zou ik van m'n lang zal ze leven niet verkopen. Geen haar op mijn hoofd dat daaraan denkt! :D

Sinner1980
21 november 2013, 19:45
Check de foto's. Er zit een seymour duncan lil 59 in ! Never op een customshopper gezien, wel lekkere pu's trouwens. Dus hij is gemodificeerd, Terence biedt soms leuke dingen op marktplaats aan, zeker een liefhebber !
Wel vind ik 2000 euro behoorlijk aan de prijs voor deze uitvoering, ik zou er hooguit 1500 euro voor neertellen, aangezien er voor dat geld tweedehands mooiere cs tele's voorbijkomen.

Het is een pro model, oftewel een prototype. Terrence is verder een betrouwbare vent dus ik twijfel niet zo zeer aan de originaliteit.
2000 euro is idd een hoop geld; het is ook niet gezegd dat ik dat er voor betaal natuurlijk...

Al zou de tele gemod zijn maakt mij dat in feite niet veel uit. Zoals gezegd hoeven die Sperzels van mij niet zo zeer; de pickup wissel daarentegen vind ik top; ik had zelf ook het brugelement veranderd namelijk; wel in een Chopper T maar goed... Kan altijd nog mocht dit niet bevallen.

Dit wil niet zeggen dat de kogel al door de kerk is; het oog wil ook wat en die Kotzen tele blijft onwaarschijnlijk mooi.
De restwaarde vind ik niet zo spannend eigenlijk; tuurlijk moet het wel deels zijn waarde behouden maar dat zit in beide gevallen wel goed. Ik koop de gitaar ook niet met het idee deze binnenkort weer te verkopen, al leert de ervaring dat dit wel eens anders wil verlopen... :D

peter_heijnen
21 november 2013, 20:27
ik ga voor het scenario. Dromen heb ik al genoeg gedaan. Ja, dat wordt het! Hierrrrrr met die tele, dat kutlied nemen jullie dan maar voor lief!!!!
:blast:


yoo!
.......

Brum
21 november 2013, 21:42
Ik ga voor het scenario. Dromen heb ik al genoeg gedaan. Ja, dat wordt het! HIERRRRRR MET DIE TELE, DAT KUTLIED NEMEN JULLIE DAN MAAR VOOR LIEF!!!!
:blast:

Het kutlied is best leuk hoor.:D


http://www.youtube.com/watch?v=CpRTge0awsQ

arjanb01
22 november 2013, 12:01
Eh... hu?? Lil' 59 high output? Sinds wanneer? Arjan, met alle respect hoor, ik heb verder echt niks tegen je, maar ik zie vaker van dit soort uitspraken, waarbij ik het vermoeden hebt dat je er geen kaas van hebt gegeten, maar wel heel stellig bent in je 'ervaring'.

En waarom zou een custom shopper geen lil' 59 kunnen hebben? Da's toch juist het idee, custom gemaakt voor de klant?

Als het zo bedoeld is bij deze CS tele dan heb ik niks gezegd. Ik heb het iig nog nooit gezien. En ja, ik ben een stellig type ja, niks mis mee -:) Alles moet je met overtuiging doen ook al ben je ergens niet zeker van :seriousf:

Sinner1980
23 november 2013, 17:07
Dichtst bijzijnde plaats om een Kotzen tele te checken is Zeeland en dat is erg ver weg van mij.
Het wordt dus óf blind bestellen, óf die CS oppikken; ik ben er nog steeds niet over uit...

Tristan
23 november 2013, 17:22
Nou, die lijkt me makkelijk, blind bestellen gaat je hoogstwaarschijnlijk teleurstellen.
Mijn paar centjes. ;)

Sinner1980
23 november 2013, 18:09
Nou, die lijkt me makkelijk, blind bestellen gaat je hoogstwaarschijnlijk teleurstellen.
Mijn paar centjes. ;)

Het is niet dat ik nog nooit een Kotzen heb vastgehouden. Sinds ik dat gedaan heb, ruim 6 jaar geleden, zit die gitaar al in mijn hoofd.

Sinds dit jaar gewoon in Europa te krijgen dus geen moeilijk importverhaal.

Een winkel waar je er één, laat staan meerdere, kunt checken is gewoon niet te vinden(behalve aan de andere kant van Nederland).

Blind bestellen is altijd spannend, ware het niet dat ik de gitaar nu gewoon kan terugsturen mocht ze echt niet bevallen. Dat zag ik vanuit Japan niet zo zitten. Ruim € 1700,- voor een made in Japan gitaar met gigbag blijft overigend wel bizar vind ik.

Sinner1980
24 november 2013, 22:32
De kogel is door de kerk; binnenkort een HNGD topicje...;)

vulvasonic
25 november 2013, 00:47
De kogel is door de kerk; binnenkort een HNGD topicje...;)
Zeg aub dat het de Custom Shopper wordt!!!!!!

Hoewel, zeg dat ook maar niet. Ik weet niet of ik mijn afgunst onder controle zal kunnen houden. Dus nee, weet je wat? Koop die kutkotzen maar. Heb ik ook geen reden om me zielig te voelen. :D

Sinner1980
25 november 2013, 08:01
Zeg aub dat het de Custom Shopper wordt!!!!!!

Hoewel, zeg dat ook maar niet. Ik weet niet of ik mijn afgunst onder controle zal kunnen houden. Dus nee, weet je wat? Koop die kutkotzen maar. Heb ik ook geen reden om me zielig te voelen. :D

Ik heb jouw gevoelens zeker meegenomen in mijn beslissing; wat dat betreft ben ik een sociaal mens en speelt ethiek altijd een rol bij dit soort zaken...;)