PDA

View Full Version : Hulp bij Decal - glimmende laag



Paul Schermer
20 november 2013, 14:33
Omdat ik per ongeluk wat van de originele bedrukking op de headstock had weg geschuurd heb ik geprobeerd dit met een decal op te frissen.
Helaas geeft dit niet het gewenste resultaat; de 'sticker' is erg duidelijk zichtbaar, ookal zou er volgens de beschrijving geen sticker aanwezig moeten zijn.

Ik heb de volgende decal gebruikt: (klik (http://www.paperspecials.nl/index.php?route=product/product&path=100_120&product_id=750))
Ben als volgt te werk gegaan:
Ik heb het papier na het printen een middag laten drogen en vervolgens over 2 dagen met 3 lagen lak afgelakt.
Vervolgens heb ik het uitgeknipt en met lauwwarm water van het papier ‘losgeweekt’.
Ik heb de decal van het papier af direct op het gelakte hout geplaatst en met een stevig, dun stukje karton gladgestreken.
Vervolgens heb ik het een uur of 4 in de woonkamer laten drogen en vervolgens met een laag lak afgewerkt.
Een dag of twee later heb ik er nogmaals een laag lak overheen gespoten.

Het resultaat is als volgt:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/106665771/IMG_20131114_122722.jpg

Heeft iemand hier ervaring mee? de leverancier van het papier lijkt niet erg te kunnen helpen.

flite
20 november 2013, 14:55
Ik heb de link, volgens mij, geheel doorgelezen.

En de daadwerkelijke decal bestaat uit inkt en de laklaag die je zelf gebruikt hebt.
Het glimmende is dus je gekozen blanke laklaag voor de decal.

Ik vermoed dat wanneer je meer blanke lagen aan je headstock toevoegt
en de boel polijst het verschil verdwijnt.

En, als je wilt dat het geheel niet glimt moet je, volgens mij, voor een matte/zijdeglans
blanke lak gaan.

flite
20 november 2013, 15:10
Ik bedenk mij net... van een hobby 'lang-lang-geleden':

Het kan evt. ook 'silvering' zijn.

Google maar eens op silvering / micro-set / micro-sol.

Daan Muller
20 november 2013, 15:20
Je moet zoveel lak erover spuiten totdat de lak de hoogte van de decal heeft bereikt en dan nog een paar lagen. De decal steekt dan nog steeds erboven uit omdat die eenzelfde aantal laklagen heeft. Maar dan kun je de lak op de decal voorzichtig terugschuren en ligt alles op een hoogte en zie je de randen van de decal niet meer.

Tabula Rasa
20 november 2013, 16:27
Wat Daan zegt! Je decal heeft als ik je post herinner 3 laklagen meer dan de rest van de kop (plus zijn eigen dikte) en het hout van de kop zal die twee laagjes lak ook deels opslurpen. Je moet dus doorspuiten totdat de rest van de kop een stuk dikker in de lak staat en dan met voorzichtig terugschuren de boel gladwerken. Mogelijk dat de boel dan gelijkmatiger glimt.

Paul Schermer
20 november 2013, 17:12
Thanx Guys,

Dat zijn de antwoorden waar de verkoper me niet aan kon helpen. die gaf de action lak en de droogtijd al de schuld...

Inmiddels een laagje over het geheel heen gespoten.
Vanavond nogmaals, dan overmorgen maar eens kijken hoe 't er voor staat.
:ok:

da Liks
20 november 2013, 17:58
dat moet dan prima werken paul!

Jorikm
22 november 2013, 21:04
En, hoe staat het ermee??