PDA

View Full Version : American special VS American standard



bullitshot
19 november 2013, 17:47
De Fender strats, als je eentje uit de USA wil begint het sinds een tijdje met het model "American special", wat naar mijn idee de goedkopere versie is van de "American standard".

Waar zit nou echt het verschil in? Er zitten andere elementen op, special: Texas special, standard: custom shop fat 50's maar qua geld maakt dat volgens mij niet veel. Wel ben ik benieuwd wat qua geluid de verschillen zijn.

Bij de standard krijg je een koffer erbij, bij de special niet. Zit hier nou echt het verschil in?

De brug is wel op een andere manier vast gemaakt. De special heeft de vintage manier, 6 punts en de standard, hier wordt de brug op 2 punten vast gezet. Schijnt wat beter te zijn qua effecten.

Wat ik niet kan vinden, zit er ook verschil in het hout? Volgens mij komen ze uit dezelfde fabriek en wordt hetzelfde hout gebruikt maar dat kan ik niet echt duidelijk vinden.

Wat zijn de verdere verschillen?

thanx!

caliban
20 november 2013, 00:18
Ken de gitaren in kwestie niet, maar het zou bijvoorbeeld ook kunnen dat de finish op de special eenvoudiger is dan op de standard. Highway-one was dat het geval mee dacht ik

vulvasonic
20 november 2013, 01:03
Andere elementen, andere brug en andere kop. Dat zijn wel de belangrijkste verschillen. En mocht je voor de American Standard kiezen in Sienna Sunburst, dan krijg je een essen body ipv eentje van elzen. En ik meen iets te hebben gelezen dat een belangrijk deel van de productie voor de Special toch uit Mexico komt. Of dat veel uitmaakt waag ik te betwijfelen en wat er precies van waar is weet ik ook niet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dacht dat de verschillen groter zouden zijn. 'Rolled off neck edges', andere tuners (ik zie op de Special trouwens wel twee ouderwetse 'vlinder-type' snaargeleiders, daar waar de Standard slechts één snaargeleider heeft van de modernere en betere variant). En die koffer, hè? Hoewel je die koffer er in de winkel vaak niet eens erbij krijgt, zodat ze de prijs kunnen drukken.

Ik weet dus zo niet wat voor jou de beste optie is. Zelf zou ik altijd voor de Standard gaan, omdat ik er goede ervaringen mee heb en omdat ik een gruwelijke hekel heb aan die grote kop. Maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak. Ik heb gewoon een beter gevoel bij de Standard. Maar wie ben ik? :)

Nilke
20 november 2013, 09:38
Vorige week een "2012 new American standard" gekocht.
Tuners zijn "stagered" waardoor je slecht één snaar geleider nodig hebt. (volgens mij zelfs dat niet écht nodig)
De kleur (jade pearl metalic) verbluft me nog elke dag een paar keer.
Strak afgesteld, perfect geïntoneerd en gaat als de brandweer!
Verders wat Vulva zegt over de kop [200% mee eens] hij ligt overigens ook perfect in balans. Wil niet te zweverig worden , maar de gitaar voelt bijna organisch aan. Misschien nog in de HNGD-roes (wel goed tegen herfst-blues)

Minpuntje is de -standaard meegeleverde- enorm lompe plastic SKB koffer en ik vind de fret-randjes en neck-plate een beetje scherp. Afwerking is verder inderdaad top. Ik heb 'm natuurlijk pas een kleine week en het duurt meestal wel een paar maanden voordat de gitaar "naar je handen gaat staan" (of andersom haha)

Ik denk zelf dat het "einde jaar" is en misschien komen er wat nieuwe(re) modellen aan, dus pricing is momenteel "redelijk"? (niet terug rekenen naar guldens!) Waarmee ik wil zeggen dat ik dit type zeker uit zou proberen als je in de markt bent voor een nieuwe strat.

NB kijkend naar de specs: die American Special is alleen met een maple fingerboard te leveren (ik vind Rosewood juist fijn en mooi) en de lak kleuren zijn een stuk beperkter. Verder is het zo dat de American Standard inderdaad een betere tremolo bevestiging heeft. Die van mij is in ieder geval perfect zwevend afgesteld door de Docter. Zomaar wat dwarrelende gedachtes...

bat
20 november 2013, 11:02
En ik meen iets te hebben gelezen dat een belangrijk deel van de productie voor de Special toch uit Mexico komt.
Dat was ook mijn eerste gedachte bij de vraag "wat zijn de verschillen?" Bij mij was dat ook ergens in m'n geheugen blijven hangen.

Desalniettemin hamert Fender er zelf juist op dat dit "echte" USA built gitaren zijn en na het promomateriaal nog eens teruggelezen te hebben weet ik het ook weer: Fender heeft deze serie destijds in de markt gezet om in "deze moeilijke tijden" toch een echte in de USA gebouwde gitaar aan te kunnen bieden.

Prijsverschil is wel te verklaren vanuit wat simpeler specs, een veel beperkter aanbod in kleuren en varianten en een gigbag in plaats van een koffer.

benwave
20 november 2013, 11:48
De Fender strats, als je eentje uit de USA wil begint het sinds een tijdje met het model "American special", wat naar mijn idee de goedkopere versie is van de "American standard".

Waar zit nou echt het verschil in? Er zitten andere elementen op, special: Texas special, standard: custom shop fat 50's maar qua geld maakt dat volgens mij niet veel. Wel ben ik benieuwd wat qua geluid de verschillen zijn.

Bij de standard krijg je een koffer erbij, bij de special niet. Zit hier nou echt het verschil in?

De brug is wel op een andere manier vast gemaakt. De special heeft de vintage manier, 6 punts en de standard, hier wordt de brug op 2 punten vast gezet. Schijnt wat beter te zijn qua effecten.

Wat ik niet kan vinden, zit er ook verschil in het hout? Volgens mij komen ze uit dezelfde fabriek en wordt hetzelfde hout gebruikt maar dat kan ik niet echt duidelijk vinden.

Wat zijn de verdere verschillen?

thanx!

Je heb zelf al aardig wat verschillen aangehaald.
De Brug
De toets
de kop van de gitaar
De koffer
De elementen
Dan hebben we nog :
De tuners
Minder kleuren beschikbaar
een dunnere laklaag
Een ander trussrod systeem
Andere frets
Een andere tremoloblok

kortom een andere gitaar

TW-Pieter
20 november 2013, 12:06
Zelf zou ik altijd voor de Standard gaan, omdat ik er goede ervaringen mee heb en omdat ik een gruwelijke hekel heb aan die grote kop.

Grappig, die kop is juist één van de redenen waarom ik voor een american special ben gegaan ;)

Ik heb er een stuk of tien kunnen proberen en ben uiteindelijk bij de Special blijven hangen. Waarom? Het prijsverschil vooral. Voor de Standard betaal je toch zo'n €300 meer, dat was hij voor mij niet waard. Ben wel van mening dat je er een beter instrument voor krijgt, maar het verschil was voor mij te verwaarlozen. Daarnaast vind ik de 2-tone burst en die big headstock van de Special dus erg mooi. Er moest thuis nog wel heel wat afstelwerk gebeuren, maar ja, bij welke gitaar heb je dat niet.. Moet wel zeggen dat de kwaliteit van de Standards véél constanter was. Bij de Specials zaten er bijzonder grote verschillen tussen. Vooral in de afwerking: scherpe frets hier en daar, knoppen zaten er soms net wat scheef op en de lak was soms minder.