PDA

View Full Version : Effectsloop Marshall 8240



Jorikm
18 november 2013, 23:09
Hallo,

Sinds kort eigenaar van een Floor POD plus. Nu wil ik deze via de fx-loop aansluiten op mijn amp (Dat schijnt beter te zijn, plus heb ik dan stereo. Echter merk ik dat wanneer ik dit doe, er nog een grote hoeveelheid '' dry signal'' te horen is, dus geluid wat zo rechtstreeks van de gitaar komt.
Zelfs wanneer ik de '' Effects '' pot helemaal naar rechts gedraaid heb. Ook de -20DB switch staat uit. (Dus vol vermogen). Wat doe ik verkeerd?

Jorik.

Edit:

Hmm, nu blijkt dat dus een probleem te zijn waar heel veel mensen tegenaan lopen. Nu heb ik op internet Dit stukje tekst gevonden:

hi every one, good news...

Thanks to Dr Tube who had offered a solution for us...

it seems that is as easy as this:

"R63 (100k) and R86 (100k) carry the dry signal into the mixer stage. By removing these two resistor you will make the FX loop serial. You might want to cionnect the tip of the FX-Send to the break-tip of the left FX-Return, so that there still is sound if the FX loop isn't used.

-- Kind regards,
Xavier van Unen MScEE.
Dr.Tube

Als ik het goed begrijp moet ik dus R63 en R86 gewoon '' doorknippen'' ? En wat moet ik dan doen met de het puntje van de FX-send en de ''break-tip??'' van de Mono-return?

De amp bevalt me goed, maar mocht het zo zijn dat ik hoe dan ook een stukje clean naast mijn FloorPOD blijf horen dan gaat deze toch wel de deur uit helaas. :(

Jorik
Jorik.

Gearjunkie
19 november 2013, 20:20
Die moet je verbinden, anders heb je geen geluid als je de loop niet gebruikt.

Jorikm
19 november 2013, 22:27
Oke, maar het lijkt me toch niet dat dit de enige oplossing is hiervoor. daar zullen ze bij Marshall zelf toch ook wel over nagedacht hebben? Of hebben ze bij de valvestate's (en misschien meer modellen?) dan echt zo'n domme fout gemaakt en het zelf niet in de gaten hebben gehad dat dit eigenlijk helemaal niet praktisch is bij het gebruik van een Multi-fx. ?

Jorik

Heynis
19 november 2013, 23:00
Multi-effects stonden in 1993 dan ook nog wel een beetje in de kinderschoenen hoor. Deze versterker heeft een zogenaamde parallele effect loop, dat is op zich ook niks ongebruikelijks. Het voordeel is dat het (naar het schijnt) het gelid van je versterker beter in tact houdt, maar met digitale meuk ertussen heb je helaas wel snel te maken met faseproblemen (als gevolg van latency).

Jorikm
20 november 2013, 10:06
Hmm, okee. Ja eigenlijk wel logisch dat digitale effecten toen die tijd nog niet zo populair waren. Het beste kan ik dus in principe allemaal analoge effecten gaan gebruiken als ik het maximale uit de amp/effectsloop wil halen?
En wat kan ik verstaan onder Faseproblemen? wat houdt dat in?

Mocht ik dit willen omzeilen, kan ik dan in plaats van de effectsloop gewoon de Multi-fx voor de input van de amp zetten? Dus zonder de effectsloop te gebruiken? Ik ben van plan om op de amp alleen het cleane kanaal te gebruiken en alle distortion uit de Multi-fx te halen..

Wat ik ook wel eens gehoord/gelezen heb, is dat ze de de gitaar naar de Multi-fx input sturen, daarna de Output van de Multi-fx verbinden met de Return van de effectsloop van de amp. Gaat dit ook werken en zo ja, wat bereik ik hier dan mee?

(Alvast) bedankt voor het meedenken!!