PDA

View Full Version : Nieuwe versterker max 5 watt



bullitshot
18 november 2013, 14:51
Sinds maart dit jaar doe ik een poging voor gitaar spelen. Als versterker heb ik nu de Marshall DSL15C, 3 maandjes geleden zoiets gekocht. Ik woon in een appartmentje in een stad boven de winkels en ook al heeft de DSL15C "maar" 15 watt die je ook naar 7,5 watt kan schroeven maar dit is ook nog te veel. Ik kan de versterker niet lekker open zetten, dan gaat het gewoon te hard. Ik kan het zeg maar niet maken met de buren :)

Daarom ben ik op zoek naar een buizenversterker van idealiter 2 watt, maximaal 5 watt. Wat zijn tips? Do's and Do not's? :) Ervaringen met soortgelijke situaties/versterkers? Ik ga wel voor het echte strat geluid. Eventueel een pedaal voor het echte scheurwerk.

En idd, de Marshall en ook wat andere dingen komen binnenkort op marktplaats te staan :)

HaroldA
18 november 2013, 15:00
2 watt voluit kan jou, en je buren een lelijke gehoorbeschadiging geven. Ik zou dan naar 0.1W of zo gaan kijken.

... of een versterker met een volumeknop.

Nilke
18 november 2013, 15:04
Ik speel op een Bugera V5 buizen versterkertje; deze is in te stellen op 0,1 en 1 watt en natuurlijk ook een #11 volle porrie.
Fijne grote luidspreker. Ik heb er veel plezier aan.
Je zou ook eens naar de Yamaha THR10 "modelling amp" kunnen kijken/luisteren. Ook fijn als huiskamer versterkert.
Voor de Bugera had ik een THR5 die ik net even te beperkt vond... (wel leuk en makkelijk om een opname in je PC maken)
Goet!

bullitshot
18 november 2013, 15:06
2 watt voluit kan jou, en je buren een lelijke gehoorbeschadiging geven. Ik zou dan naar 0.1W of zo gaan kijken.

... of een versterker met een volumeknop.

Ik hoef de versterker niet helemaal voluit de kunnen zetten. Op de helft is ook al wel voldoende. Met mijn huidige versterker kan ik hem maximaal om misschien 10/15 procent geluidssterkte zetten. Naar mijn idee, met een buizenversterker moet je hem wel wat meer open zetten om echt het volle buizengeluid te krijgen, en dat kan ik nu simpelweg niet.

HaroldA
18 november 2013, 15:08
Ik hoef de versterker niet helemaal voluit de kunnen zetten. Op de helft is ook al wel voldoende. Met mijn huidige versterker kan ik hem maximaal om misschien 10/15 procent geluidssterkte zetten. Naar mijn idee, met een buizenversterker moet je hem wel wat meer open zetten om echt het volle buizengeluid te krijgen, en dat kan ik nu simpelweg niet.

Ik speel op 50W en 100W versterkers thuis (zie link in sig ;)), vaak op een 4x12" kast. Volume staat dan op standje "net aan".

Weet je zeker dat je wapperende speakers niet verward met fasedraaier-oversturing?

Overigens vind ik die lage-wattage-versterkers allemaal ruk klinken, geef mij mijn getemde 50W+ beesten maar.

benwave
18 november 2013, 15:21
De Vox AC4TV die kan op 4 ,1, en 0,25 watt ideaal voor thuis
En niet duur



http://www.youtube.com/watch?v=t_L3xAxlSvs

Mitch
18 november 2013, 15:31
Verplaatst, volgende keer even op het juiste subforum letten a.u.b.

Kim Wilson
18 november 2013, 15:35
Ik hoef de versterker niet helemaal voluit de kunnen zetten. Op de helft is ook al wel voldoende. Met mijn huidige versterker kan ik hem maximaal om misschien 10/15 procent geluidssterkte zetten. Naar mijn idee, met een buizenversterker moet je hem wel wat meer open zetten om echt het volle buizengeluid te krijgen, en dat kan ik nu simpelweg niet.

Uit ervaring weet ik dat je dat "volle buizengeluid" met een 5 wattertje ook niet krijgt. Tegen de tijd dat dat lekker klinkt (voor zover dat wil met 5 watt), staan de glazen alsnog in de kast te rammelen. 5 watt is ook teveel.

Als je een mooie sound wil op woonkamerniveau, moet je een goeie modeller zoeken. Een Fender Mustang bijvoorbeeld.

Tabula Rasa
18 november 2013, 18:13
het lekkerste ís eindbuisoversturing ipv voorversterkerbuis oversturing, dus moet ie vrij hard. Mijn 1 watter is al niet meer prettig voor de buren. 0.1 watt kan je mogelijk wel voluit laten knallen, maar je zult altijd de druk missen die pas met een behoorlijk volume komt, daar doe je niets aan.

Mitch
18 november 2013, 19:00
Soms kan een buizenversterker wel eens een goede master hebben dat het allemaal toch nog redelijk klinkt op laag volume, maar het is beperkt hoor. Voor thuis ga ik écht liever voor minder dynamisch clean en minder fijne oversturing maar wél ruime sustain op een transistor/modelling amp.

Pre amp vs power amp oversturing is vooral een kwestie van smaak en voorkeur trouwens. Normaal gesproken is het vooral pre amp als je écht wil crunchen of meer sustain nodig hebt, of een combinatie van pre en power. Andere attack en sustain, andere crunch, soms fuzzy. Maar dan heb je dus het probleem met 5watters dat het alsnog te hard is voor in een band, laat staan voor thuis.

bullitshot
18 november 2013, 19:09
hmm de logica van een transistor versterker kan ik ook begrijpen, maar wat voor versterker denk je dan aan? De eerste versterker die ik kocht was een Roland Cube 15 watt. Juist voor de klank etc. heb een buizenversterker gekocht wat het verschil daartussen is echt dag en nacht.

De Vox AC4TV ziet er zeker interessant uit. Voordeel dat je hem ook op een kwart en 1 watt kan zetten + nette prijs.

Mitch
18 november 2013, 22:38
Neem dan de Blue, die heeft gewoon een master. Die twee lagere standen zijn echt kut en kutter op de AC4TV. Ik heb 'm welgeteld twee weken in huis gehad, meteen weer gedumpt op Marktplaats. Eigenlijk weer te hard voor thuis op 4W en op de lagere standen klonk 't al gauw dof. Logisch, het zijn geen echte vermogensstanden, er wordt gewoon een dikke weerstand in gepleurd. Heel subtiel allemaal, maar het ziet er wel smakelijk uit natuurlijk.

raabje
18 november 2013, 23:03
Ik dacht een tijdje terug ook dat ik een kleine buizenbak wilde hebben die (heel) zacht kan en goed klinkt, Bugera V5, VHT special 6, Fender Greta leken kanshebbers. Dit lijken me nog steeds prima amps voor wat het zijn. Uiteindelijk voor een solid state Vox Pathfinder 15R gegaan door zijn eenvoud, hoeft niet op te warmen, je kan geen buizen vervangen (dus je gaat niet zitten zoeken naar iets om te verbeteren), lekker licht en robuust. Mooie clean en schijnt de dynamiek van een buizen amp te hebben. Deze versterker heeft veel fans, is veel over te vinden op internet.

Als ik meer buizen sound wil, dan hang ik er een Joyo/Harley Benton AC Tone (Vox) of American Sound (Fender) pre-amp/analoog amp-model pedaaltje voor, prima voor thuis en om te oefenen, dan is de sound voor mij niet kritisch (en toch geen digitale modelling).

Die pedaaltjes kan ik ook in een DI stoppen met 4x12 cabinet simulator, over studio monitor speakers, andere benadering, klinkt ook best goed.

En als ik echte buizensound wil, dan kan ik mijn Marshall JTM 30 nog aanzetten, maar dat doe ik niet vaak i.v.m. slapende kinderen en buren. Beetje pingelen 's avonds laat op de avond op de bank, clean over de Vox vind ik op dit moment het leukste om te doen.

Ik begrijp dat jij niet fluister zacht wilt spelen maar op normaal volume, dan ligt dit weer iets anders.

TW-Pieter
19 november 2013, 11:04
Ik gebruik nu thuis al een klein jaartje een Blackheart BH5, een 5W buizentopje. Is naar 3W terug te schakelen. Ik gebruik 'm op 'huiskamervolume' (ter illustratie: heb na 21:00 een verdieping lager een zusje liggen die slaapt, die heeft nergens last van). Op de 3W setting kan ik 'm half open zetten en dat gaat prima. Blijft op dat punt met een strat nog helemaal clean en gaat met een humbucker nét voorzichtig oversturen. Heb er zelf een 1x12 met een greenback eronder staan, wat ook nog wel uitmaakt. Met een V30 klonk het het naar mijn mening helemaal ruk. Wat bij mij het geluid ook wel aanzienlijk verbeterde, was de fabrieksbuizen vervangen door betere (Sovteks, in mijn geval). Gaf de kwaliteit van het ampje wel een boost.

Is wel een leuke optie in ieder geval. Ze worden niet meer gemaakt, maar op MP/gitaarmarkt komen ze nog wel eens voor +/- €100,- langs.

minas
19 november 2013, 18:19
Ooit heb ik het zelfde dilemma gehad en daarom ook op speurtocht geweest naar een 5 watt amp en ben toen uitgekomen bij de Bad Cat Mini II. Dit is een 5 watt topje 12" speaker. Zeer simple configuratie Volume - Bass - Treble - Master, klinkt heerlijk met een strat op redelijk zacht volume. Reageerd ook lekker met pedaaltjes.

Thuis speel ik op het moment net zo vaak op mijn Brunetti of Vox icm met een powersoak.

Succes met de zoektocht!