PDA

View Full Version : taylor 314ce maar dan op mijn manier!



danielw
17 november 2013, 22:23
he mensen!

ik ben ne de afronding van mijn strat al weer volop bezig met het volgende project!
ik ga mijn taylor 314ce maar s nabouwen! ahum....
omdat het een heel andere displine van bouwen is dacht ik, laat ik maar gelijk s moeilijk beginnen!
a;s ik het hout gebruik wat taylor ook doet kan ik er net zo goed een kopen..
dus ik zou mezelf niet zijn als ik het niet gewoon nog moeilijker ga maken voor mezelf.. beetje slechte gewoonte!
de achterkant en de zijkanten wil ik van ebben maken en de top van redwood!
daartussen weer een hoop fineertjes voor het contrast!
de brug word uiteraard rvs en wil ik erop schroeven ipv lijmen. net als de hals.
ik wil proberen de taylor constructie aan te houden!
verder wil ik proberen of ik bij taylor de electronika die ik in mijn gitaar heb te kopen.
en om een beetje een indruk te krijgen of het uberhaubt wel wat is heb ik alvast een paar schetsjes gemaakt

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/Image12_zpsec295310.png (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/Image12_zpsec295310.png.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/Image4_zps736a041c.png (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/Image4_zps736a041c.png.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/Image7_zps68b40f51.png (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/Image7_zps68b40f51.png.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/Image11_zpsf32246ad.png (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/Image11_zpsf32246ad.png.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/inside_zps1accc054.png (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/inside_zps1accc054.png.html)

geen idee of het gaat lukken maar we zien het wel. voorlopig ben ik weer ff van de straat!
ik ga nu eerst alle details uitwerken, een werkplan maken, mallen maken enz!
zal ook wel wer een ellelang project worden.

groetjes daniel

Rizz
17 november 2013, 22:30
Leuk, maar dat had ik al gezegd.. Brug van RVS? Niet van hout?

danielw
17 november 2013, 22:38
welja waarom niet, zal wel voor geen meter klinken haha maar daarom dus geschroefd!

Rizz
17 november 2013, 22:45
:D

Ik zeg dat met het oog op de bolling van de top, gaat lastig worden om het rvs dezelfde holling te geven.. Maar het is een idee! ;)

Cocobolo
17 november 2013, 23:32
ik weet sinds een tijdje dat je RVS prima kunt schuren, dus het is een kwestie van een juiste radius-mal maken en dan los gaan :)

RS-Rik
18 november 2013, 09:50
ebben en redwood, dat zijn wel tegenpolen op houtgebied. Als je de brug van RVS maakt, waarom niet ook een binding van rvs


he geintje

warmong
18 november 2013, 12:38
ben ik de enige die een brug van rvs een heel slecht plan vindt?
alleen al om redenen van massa...

maar veel succes!

Gerard1793
20 november 2013, 16:37
Misschien pakt het wel heel goed uit! Ik zeg doen!

warmong
27 november 2013, 09:45
mja, begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal voor experimenten (ik ben zelf bezig aan een klassieke gitaar, volledig gebouwd in europese houtsoorten), maar experimenteren om te experimenteren lijkt me niet zo'n goed plan.
Vooral als er goede redenen zijn om aan te nemen dat iets niet werkt.
ik zou de topic starter aanraden om even de tijd te nemen om hier (http://www.goreguitars.com.au/attachments/POMA_paper.pdf) een artikel te lezen van een +/- wetenschappelijk onderbouwde analyse van de vereisten voor hout voor gitaarbouw, en dan vooral de sectie over hout voor bruggen.
een stukje eruit:

The overall mass of the bridge is a critical design factor in both tailoring the sound of the
guitar (the bridge mass heavily influences the resonant frequency of the T(1,1)2 mode)
and in determining its responsiveness (it significantly influences the monopole mobility).

of nog:

The author keeps the
mass of steel string bridges in the range 15-20g and classical bridges in the range 12-15g

lijkt me lastig met RVS, met een dichtheid van 7800kg/m³ (rosewood zit rond de 800-900kg/m³).

nog eentje om het af te leren:

Whatever else a steel string guitar might have going for it, a bridge in the mass range
35-60g almost certainly condemns it to acoustical mediocrity. It certainly could not be
called a responsive guitar.

en dan staan we nog niet stil bij de bevestiging van de brug op de top. Hoeveel kracht zit er op een setje steelstring snaren? een kilo of 80? en dan bevestigen met bouten/schroeven op een top van pakweg 3mm... dan ga je toch een gigantische bridge plate moeten voorzien om die krachten te verdelen, lijkt mij.

maar laat mij je niet tegenhouden natuurlijk. :)
succes.

-Martijn-
27 november 2013, 11:33
RVS heeft een betere verhouding tussen sterkte en gewicht, dus qua gewicht zou het juist een voordeel zijn. Ik heb geen idee hoe het klinkt, maar schroeven ipv lijmen vind ik wel een beetje apart.

warmong
27 november 2013, 11:57
daar kan ik tot op zekere hoogte in volgen, al is 'sterkte' wel een vaag begrip.
Ik denk niet dat 'sterkte' het probleem zou zijn met RVS, wel massa.
Dat zou dus impliceren dat je voor een radicaal ander ontwerp van brug moet gaan dan dat we ze kennen, om uit te komen met een massa die voldoende laag is om niet voor te veel impedantie te zorgen. Lijkt me wat over-ambitieus voor een eerste acoustische bouw, maar goed.
En een bijkomende factor is natuurlijk nog dat een brug voor een belangrijk stuk fungeert als een brace, net zoals alle andere braces van het bovenblad.
Een brace uit RVS... klinkt me niet echt als een goed plan in de oren.

Maar ik ga erover ophouden. :) iedereen doet wat hij vindt dat hij moet doen, tenslotte.

danielw
8 december 2013, 16:37
thx voor de reacties!

weet je ik had niet echt het idee dat de brug zo'n invloed zou kunnen hebben! blijkbaar wel.
het idee om het schroefbaar te maken is met het oog wisselen van brug, rvs en hout of iets anders.
ik moet het gewoon allemaal ff op me in laten werken en alle tips op een rijtje zetten voordat ik uberhaubt hout ga aanschaffen.
miss is de combi wel kut maar kan ik ander hout in die kleuren stainen om het zelfde effect te hebben.
miss wordt het wel een ongelofelijke flop, miss gaat het wel beter klinken dan verwacht....geen idee.
het feit is dat ik het gewoon wil doen, en natuurlijk kijk ik en luister ik heus wel of iets juist wel of helemaal niet gaat of haalbaar is.
tis voor mij vrij ambitieus maar dat dacht ik met mijn strat ook.
ook waren daar mensen voor en tegen over het eventuele geluid. ik vind zelf dat dat goed uit gepakt heeft.
niet te vergelijken met akoestisch uiteraard :)
voorlopig zijn het niet meer dat plannen en onderzoek doen naar vanalles voordat ik echt begin!
ben wel blij dat ik in mijn "onderzoeken" de tips van iedereen hier mee kan nemen!

nogmaals thx! groetjes daniel

stijnkenens
9 december 2013, 00:57
Een geschroefde hals kom je echt alleen maar tegen bij cheap ass gitaren, en de enige reden hiervoor is: tijdsbesparing dus goedkoper.

Als ik jou was, zou ik eerst eens een 'gewone' akoestische gitaar bouwen: hoe zit alles in elkaar, hout schaven hout plooien, eenvoudige versiering, wat bepaald de klank, waar moet ik op letten bij bespeelbaarheid enz ...

Ik vind jou ideeën super interessant, maar je moet eerst leren wandelen voor je kan hardlopen.
Dat is zeker niet denigrerend bedoeld maar gewoon een wijze raad !

Ik vind de overgang van rug naar zijkant met de rode vlakken en de fineer biesjes zeer goed gevonden, maar dat is niet iets wat je zo maar op 123 uit je mouw schudt, daar heb je wel wat ervaring voor nodig, om het mooi en proper te krijgen !



s.

danielw
10 december 2013, 17:53
thx iedereen!

@stijn!
het ontwerp vond k zelf ook wel leuk gevonden ja haha maar miss is het idd wat te ambitieus voor mij!
mijn mening.. een taylor is ook maar een gewone gitaar, dus of ik nou die bouw of een andere maakt voor mij geen verschil.
tis idd om te leren en te experimenteren en miss hou ik het wel simpel.
maar dat gitaren met geschroefde halzen cheap ass zijn ben ik niet met je eens. taylor lijkt me toch behoorlijk groot!
de reden dat hun dat doen is om de halzen perfect af te kunnen stellen ten opzichte van de brug!
is miss tijd winst ja maar ik denk dat het voor de klank geen bal uit maakt. maar das mijn mening maar :)
miss zit ik er helemaal naast, ben tenslotte geen gitaarbouwer! :)

de geschroefde brug... think out of the box! zo denk ik overal over en ik ben niet bang om op mijn bek te gaan!
daar leer je weer van om het b.v. nooit meer zo te doen, waarschijnlijk hier ook mee hahaha.
het lijkt me leuk om dat experiment te doen en miss slaat het nergens op, miss hoor je geen verschil! geen idee.
wel zien wel!

groetjes daniel!

-Martijn-
10 december 2013, 19:06
Een geschroefde hals kom je echt alleen maar tegen bij cheap ass gitaren, en de enige reden hiervoor is: tijdsbesparing dus goedkoper.

Daar ben ik het niet mee eens.
Neem bijvoorbeeld Somogyi, Greenfield of Beneteau, die bouwen alleen maar gitaren met geschroefde hals.
Veel mensen beschouwen ze als een van de beste bouwers van het moment. Daarom hebben ze een wachtlijst van jaren en kunnen ze 20.000 euro voor hun gitaren krijgen.

danielw
10 december 2013, 19:47
20.00 euro maar? pfff wat een geld zeg, maar dan heb je ook wat haha

Rizz
10 december 2013, 21:05
Daar ben ik het niet mee eens.
Neem bijvoorbeeld Somogyi, Greenfield of Beneteau, die bouwen alleen maar gitaren met geschroefde hals.
Veel mensen beschouwen ze als een van de beste bouwers van het moment. Daarom hebben ze een wachtlijst van jaren en kunnen ze 20.000 euro voor hun gitaren krijgen.

Ook niet helemaal waar, je krijgt wat je kiest, als jij persé een gelijmde hals met 34 deuvels erin wilt hebben, kan je het krijgen, het mooie van custom, de meeste bouwers geven een advies en als jij daar niet in mee wilt, is dat jouw keus, je betaald er tenslotte heel goed voor!

stijnkenens
10 december 2013, 21:15
Ik ben inderdaad een beetje te snel geweest met mijn redenering: Ik dacht aan de EKO manier: is bijna hetzelfde als bij fender.
Maar inderdaad die manier van Taylor en Somogyi is andere koek.


s.

danielw
13 december 2013, 17:07
die manier die taylor gebruikt is naar mijn idee wel goed!
de hals wordt aan 2 zijden aan de body geschroeft met 3 bouten!
volgens mij draai je dan de hals best strak op de body!

groetjes daniel

Rizz
13 december 2013, 18:08
Zou allemaal goed moeten zijn, zolang je verbinding maar super strak en -vlak is.

danielw
13 december 2013, 18:17
wil daar een frees mal voor maken, denk uit metaal.
s wel ff uitdokteren maar denk wel dat dat lukt!.
taylor freest er een soort kamers in waar ze later vulplaaten kunnen leggen.
die kunnen vlak zijn of met een lichte hoek erin om de hals te postioneren tov de brug!

Rizz
13 december 2013, 18:19
Tja, waarom niet, maar ik zou gaan voor in 1 keer een goede verbinding, je shims moeten nl dan ook zo strak zijn.. Ambachtelijkheid met een schaafje en veel geduld..

danielw
13 december 2013, 18:24
heb je wel gelijk in, wil mijn brug toch schroefbaar houden. miss ook wel stelbaar waardoor de hals verbinding idd in een keer goed kan!
de shims, zijn blokjes die ik bv zou kunnen laten frezen!!!