PDA

View Full Version : Vervangen van Pickups in een Ibanez Roadstar



heavy-metal-thunder
17 november 2013, 21:11
Hallo

ik heb een Ibanez RG 440 RoadstarII (°1986). Standaardconfiguratie is HSS, 1 volumepot en 1 tonepot. De tonepot maakt het mogelijk om de brughumbucker te splitten (door er op te drukken). Zit Ibanez 5-standen schakelaar in, type VLX 53 (wordt niet meer gebruikt en schema vind ik ook niet).

Verschillende jaren geleden heeft een gitaartech de brug Humbucker vervangen door een Gibson T500 (4 aderig). Wat later heb ik de neck singel coil vervangen door een Kent Armstrong Paf. Ik meen dat ik de neck niet kon splitten.

Ik wil dit gitaartje wat meer laten scheuren en heb een setje DImarzio's gekocht, Tonezone voor de brug en Paf Pro voor de neck. Ik heb alles netjes open gedaan en de 2 humbuckers verwijderd en dacht ff snel de dimarzio's op dezelfde wijze te solderen, maar ik vind geen goed schema (ik ben niet technisch onderlegd, hot, ground... weet ik niets van). Daarom dat ik een beschrijving geef.

- VLX53 schakelaar: heeft 8 beentjes, als je VLX ziet, dan noem ik het linkse beentje nr. 1 en uiterst rechts nr. 8

-tonepot heeft 2 maal 3 beentjes, ik zou het omschrijven alsof die pot 2 verdiepen heeft :-/

- Gibson T 500 neck: groene en witte draad samen gesoldeerd achteraan op de tone. Zwarte op nr 8 v/d schakelaar. Bruine en zilver (braided of hoe noemt dat) zit op een beentje van de tone pot (op het onderste gedeelte)

middelste single coil; de witte draad zit op 7 van de schakelaar en rood+ braided op achterkant volumepot;

- Kent Armstrong: rood op 6 schakelaar. groen+ braided op volumepot. zwart + wit op 1 schakelaar.

zit nog een (wit) draadje tussen nr 4 en beentje volumepot.

Had ik graag geweten wat waar aan moet. Het is niet echt nodig dat de neck humbucker kan gesplit worden, maar het zou leuk zijn.

Tussen de volume- en tonepot zit een weerstand met een waarde van 223K

ik zal proberen enkele foto's te posten. 1 beeld zegt meer dan 1000 woorden.

Dank bij voorbaat.

heavy-metal-thunder
18 november 2013, 22:08
ondertussen heb ik alles aangesloten, maar zit nog met een probleempje voor de humbuckers te splitten (via de push/pull tone knop). Ik kan ze beiden splitten, maar als de neck als humbucker staat, dan is de brug als single coil. En als de brug als humbucker, dan is de neck single coil. Ik zou willen dat ze beiden of single coil staan of beiden als humbucker.

PS: zwart en wit draadje van brug zijn op 1 beentje van de tone pot en zwart en wit van neck zijn op een ander beentje.