PDA

View Full Version : Bryan Adams - Heat of the night (intro)



Martin_
17 november 2013, 19:52
Ik zit hier al heel lang op te oefenen en uit te vogelen. Helaas kom ik er niet uit hoe dit het makkelijkst te spelen. Dus met welke vingers waar en hoe over te pakken.:(
Vanaf ongeveer 10 seconden

http://www.youtube.com/watch?v=nC84QCkJ1nI
http://i227.photobucket.com/albums/dd260/alfa155_1995/hotn.jpg (http://s227.photobucket.com/user/alfa155_1995/media/hotn.jpg.html)
Als iemand advies heeft: graag!

Dennis1
18 november 2013, 09:37
Ik zit hier al heel lang op te oefenen en uit te vogelen. Helaas kom ik er niet uit hoe dit het makkelijkst te spelen. Dus met welke vingers waar en hoe over te pakken.:(
Als iemand advies heeft: graag!


Wat voor jou het makkelijkst is , weet ik niet.
Als je vingers neerzet in de akkoordposities zijn dr niet oneindig veel mogelijkheden over.

In dit geval lijkt me dat grotendeels afhangen met welke vingers je de Bend wilt doen in de 2e maat.
Een full bend lijkt mij het makkelijkste met je ringvinger , dan gebruik je je middelvinger voor de vibrato-noot
Voor de rest lijkt me het niet heel spannend.

Dus ga ik ervanuit dat hij als zanger/gitarist zo Lui mogelijk speelt( zo min mogelijk geschuif), om zijn aandacht meer naar het zingen te laten gaan.
Ik heb dan ook het gevoel je het een stuk serieuzer/technischer benadert dan hemzelf.
Bewonderingswaardig dat wel,
...ikzelf denk meer aan de kernelementen (beginnoot , de bend, de vibrato, de slide, eindnoot)
en maak me minder zorgen over de nootjes ertussen.
Te meer omdat het bluesy is.

IK hoop dat je er iets aan hebt.

Harald
18 november 2013, 10:50
klinkt idd. niet als een partij waar heel hard over nagedacht is. Typisch pentatonic on the rocks gefiedel. Het gros van de gitaristen in deze stijl gebruiken de pink vooral voor akkoorden. Niet voor dit soort riffs.

In het begin (ervan uitgaande dat de tab 100% is, geen zin om het om te zetten naar mp3 te vertragen en echt goed te checken. Hij begint met een triller op twee noten die er niet staat) zit een klein handigheidje. Eerste 3 noten van de tweede maat speel je met twee vingers. Eerste noot is wijsvinger, de andere twee de middelvinger. Die moet je van de ene naar de andere snaar rollen. Van daaruit is het allemaal behoorlijk voor de hand liggend. Tweede gedeelte 7e positie, en dan terug naar de 5e. (Positiewissel zou ik ws. bij de noot op de A snaar doen, maar kan ook daarna)

Of je dit überhaupt 100% nauwkeurig zou moeten kopieren is nog de vraag. Kan me voorstellen dat dat riffje elk concert toch net wat anders is.

Dennis1
18 november 2013, 11:28
klinkt idd. niet als een partij waar heel hard over nagedacht is.
. Kan me voorstellen dat dat riffje elk concert toch net wat anders is.

Zo'n gedachte had ik dus ook :)

"de kleine bluesfill, waar m'n zangpartij op aansluit."

Martin_
18 november 2013, 20:59
Dank voor de reacties Dennis en Harald. Misschien maak ik er inderdaad wel te veel van, maar ik wil er in ieder geval wel naar toe werken dat het er naar klinkt. Het was een half jaar geleden de motivatie om op pentatonics te oefenen en in de zomervakantie op bends. De triller aan het begin heb ik niet in de afbeelding meegenomen, maar staat wel in Guitar Pro. Dat is sowieso iets waar ik op moet oefenen. Net als vibrato overigens.
Ik denk dat ik vooral op de slide in de knoop kom. Daar twijfel ik of ik die dan ook met de middelvinger moet doen of dat ik deze eerst met de wijsvinger moet overnemen. (Of helemaal weglaten).
Overigens zie ik niet waar die rol vooraan zit. Bedoel je van 8 naar 9 ? Op zit moment gebruikt ik wijsvinger 7 G-snaar, middelvinger 8 B-snaar en ringvinger 9 G-snaar. Vervolgens neem ik de 8 B-snaar over met de wijsvinger en dan ringvinger 10 B-snaar.

Harald
18 november 2013, 21:21
Probeer hem maar eens zoals ik hem schreef, met twee vingers. Werkt voor mij beter. Anders gebruik ik bij dat stuk gewoon mijn pink. Maar vingerzettingen zijn hoe dan ook persoonlijk. Kan zijn dat wat voor mij werkt, voor jou minder goed werkt. Heb er ook geen maanden op geoefend, zo kon ik hem gewoon gelijk spelen. En ik hoor bij de mensen die de pink veel gebruiken. Als ik naar Gary Moore kijk verbaas ik me er zowat over. Bij solo's had je die pink net zo goed kunnen amputeren. En dan speelt die klojo nog steeds beter dan ik ;) Maar ik weet ook zeker dat ik een paar geintjes heb die hij niet gelijk zou hebben kunnen nadoen :)

Martin_
18 november 2013, 21:59
Dat werkt inderdaad wel ja, met twee vingers. Dat brengt mijn wijsvinger ook makkelijker naar de 8 b-snaar. De vibrato en slide pak ik nu met de wijsvinger. ...en daarna raak ik de snelheid kwijt :D. Daar zal ik nog wat op moeten pentatonicen en improviseren.
Gary Moore ben ik ook mee bezig geweest. Empty rooms, bijvoorbeeld. Weer die vibrato.

Dennis1
19 november 2013, 08:28
Wellicht dat Chromatische oefeningen een leuk aanvulling kunnen zijn Martin.

Voor mij doet het wonderen :)

Martin_
19 november 2013, 19:40
Dank voor het advies. Dat zal ik zeker meenemen in de oefeningen.