PDA

View Full Version : Ruis Bas en elektrische gitaar



Jejskov
17 november 2013, 15:09
Ik heb een basgitaar en elektrische gitaar. Wanneer ik die met een multi effectpedaal verbind krijg ik ruis op de output van het effectpedaal. Deze ruis zit in zowel de line out als de headphone jack. Ik heb ook geprobeerd de gitaren direct met mijn computer te verbinden met de line in. Hier heb ik hetzelfde probleem met de ruis. De ruis verdwijnt bijna helemaal wanneer ik een snaar aanraak. Ik denk dat het een probleem met aarding is maar weet niet goed wat er aan te doen. Heeft iemand hier tips?

Alvast bedankt

Plant
17 november 2013, 17:55
Hoi, welkom op het forum :)

Let maar op, iedereen gaat nu in koor roepen dat je een stopkontakt met randaarde moet gebruiken. En dat is ook zo, maar...

Gebruik je alleen een multi-effektpedaal? Die heeft waarschijnlijk alleen maar een adapterplug en die zijn meestal niet geaard. Ook al gebruik je dan een stopkontakt met randaarde, de brom gaat niet weg.

Je zult ervoor moeten zorgen dat de aarde van je gitaar via je pedaal en de adapter verbonden word met de randaarde van het stopkontakt. In de praktijk is dat een verbinding (draad) vanaf het metalen chassis van je pedaal naar randaarde.

Jejskov
17 november 2013, 18:17
Ik dacht ook al dat de aarding een probleem was. Zou het genoeg zijn moest ik een metalen draad van de behuizing tot op de grond laat komen? Het probleem is dat er niet direct een aarding in de buurt is. Zijn er anders nog mogelijkheden

Edit idd, ik gebruik enkel een multi effect pedaal en dat heeft geen aarding

Dirk_Hendrik
18 november 2013, 07:48
Dus,Het is geen ruis. Het is brom.http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?38500-Ruis-en-brom-het-verschil-voorkom-spraakverwarring En een geaard stopcontact lost dat lang niet altijd op.

Plant
18 november 2013, 10:30
Jejskov schrijft dat de het verdwijnt als hij een snaar aanraakt. Dan durf ik toch met enige zekerheid te stellen dat aarding het probleem oplost.

Jejskov
18 november 2013, 20:49
Inderdaad, het gebrom (vond het meer ruis klinken maarja ;) ) gaat dan weg. Aan de voeding ligt het niet want zowel met als zonder het pedaal heb ik last van het gebrom. Dit treed ook op als ik naar het pedaal of de computer luister. Ik weet niet direct een oplossing, iemand hier nog ideeën?