PDA

View Full Version : Maak die hals minder plakkerig! Uitleg met foto's!



MjS
16 november 2013, 16:48
Hierbij even een uitleg om je gelakte hals wat minder glossy te maken. Natuurlijk weet u dit allang, maar ik wou het proces toch even delen voor degenen die dit nog niet weten. Ik ben namelijk erg te spreken over het resultaat. De glans ziet er veel sjieker en duurder uit en de hals voelt veel sneller.

Voorwoord!
Als ex-bezitter van zowel een MusicMan (ongelakte hals, olie afwerking) en een Charvel (ongelakte hals) was de dikke, plakkerige laklaag van mijn Baja Tele me een doorn in het oog. Aangezien ik de hals er toch al af had om de halspen bij te stellen, heb ik de gelegenheid aangegrepen om de hals mat te maken.
http://i.imgur.com/5pDoephl.jpg
De hals er af! Mooi detail: de schroeven waren al voorzien van een beetje was, ik vermoed dat de capabele lui van GuitarKing dat hebben gedaan. Anders: kudos Fender Mexico!

Hier het eindresultaat in een paar foto's: let op hoe het licht weerkaatst wordt. De hals is niet erg mat geworden, zeker niet dof, maar heeft meer een satijnglans. Je krijgt het natuurlijk nooit zo mooi als kaal hout, maar je krijgt zeker een beter resultaat dan de dikke, glossy laag die er op zat.

http://i.imgur.com/Fg6WhFNl.jpg
Check die gloss op de hiel...

http://i.imgur.com/HqN9Cv3l.jpg
Ah, much better!

Benodigdheden:
- fijn schuurpapier/staalwol (ik gebruikte 0000 staalwol)
- stofzuiger
- oude krant
- schilderstape
- oude doek/t-shirt
- schoonmaakspul voor je hals
- koffie, bier, etc

In tegenstelling tot wat de foto's doen geloven heb ik dit niet op mijn witte beddengoed gedaan. Ik was een beetje laat met foto's maken (lees: achteraf). Maar voorkom ruzie met je eega en doe het dus lekker op de keukentafel op een oude krant of zo.

1. Voorbereiding
Leg alles klaar. Zorg dat je makkelijk bij het gedeelte van de hals kunt die je mat wilt maken. In mijn geval heb ik daarvoor de snaren en de hals eraf gehaald, maar dat hoeft niet per se.

2. Afplakken die hap
Je Fender®© logootje moet wel blijven glimmen natuurlijk! :crazyhappy:
Het belangrijkste is dat je een soort afbakening hebt als je een mooi lijntje wilt krijgen. En dat je niet per ongeluk iets schuurt wat niet moet. Vergeet vooral je pickups niet (als je de hals eraan laat), die houden nogal van staalwoldeeltjes.

Pro-tip: ik ben bad ass en heb ducttape gebruikt, maar ik zou het lekker bij schilderstape houden als ik jou was.


Poe, tijd voor pauze. Koffie (koekje bij!) of biertje erin en weer verder!


3. Schuren maar
Bekijk tegen het licht aan of je halsje al mooi die satijnen glans heeft, ipv de goedkope Mexico-gloss. Voel ook regelmatig met je vingers even of het nog sticky is. Ga door tot het gewenste resultaat bereikt is. Dit is overigens ook afhankelijk van de oorspronkelijke laklaag en de grofheid van de schuurpapier/staalwol.

4. Schoonmaken en spelen
Even met een doek schoonvegen, daarna eventueel even oppoetsen (ik gebruikte een EB Wonder Wipe fretboard conditioner, want die had ik nog liggen). Snaren er op en spelen maar! :punk:

http://i.imgur.com/SgXVtRbl.jpg
Fretboard ook maar mee gepakt.

http://i.imgur.com/PYFQj2Nl.jpg
I'm a happy camper!

Disclaimer: lekker op eigen risico doen! Ik ben zeer tevreden maar ik ben dan ook heel erg goed in staalwollen inmiddels :crazyhappy:

guitarkid
18 november 2013, 20:17
Op zich een prima manier, maar 't kan een stuk eenvoudiger. Gewoon met een stukje heel fijn schuurpapier een paar keer de achterkant van de hals op en neer en klaar! Niets geen neck er af halen of afplakken! Daarna even met een doekje erover en het verschil is immens. Glijdt dan maar eens met een vingertop vanaf de de headstock naar de achterkant van de hals en je voelt het direct. Ik heb het met al mijn gitaren gedaan.

Duhsjaak
18 november 2013, 21:42
Ik meen dat C/The Guitarkid wel gelijk heeft. Maar als je de hals er toch af hebt, en je hebt de tijd om heerlijk laagje voor laagje die idioot dikke laklaag onder controle te krijgen..... dan geloof ik dat het een zekere mate van genoegdoening geeft om het helemaal op de ambachtelijke manier te doen. Geeft ook een kick. Zelfde reden waarom ik bepaalde dingen die met de machine kunnen, ook met de hand doe.

En - eerlijk is eerlijk - het resultaat van TS vind ik bijzonder mooi.

Het is zo maar iets dat ik ook gedaan zou hebben. Al was het maar for fun. En voor de gedachte, dat ie echt overal ongeveer evenveel veren heeft moeten laten.

Ik zeg tegen The Guitar kid: leve het bestuur (van De Noord Nederlandse Gitaardag) en ik zeg tegen TS: Goe gedaan vriend. Pet af.
Vriendelijke groet, Gus

RockinRein
18 november 2013, 23:26
Grappig, ik vind mijn gelakte hals eigenlijk best wel fijn!

pim raaijmakers
19 november 2013, 06:36
Wat een leuk geschreven en verhaal en een mooi resultaat...

Aca Ilic
19 november 2013, 06:59
Ben met Guitarkid mee eens , ben je zo klaar. Heb mijn AVRI strat ook gewoon "effe" met schuurpapier behandeld.

10us
19 november 2013, 07:26
Ben wel nieuwsgierig wat dan heel fijn is. 400, 800?

Rizz
19 november 2013, 08:12
Ben wel nieuwsgierig wat dan heel fijn is. 400, 800?
Zet er maar een 1 voor, je neck moet wel glad blijven..

Kim Wilson
19 november 2013, 08:44
Op zich een prima manier, maar 't kan een stuk eenvoudiger. Gewoon met een stukje heel fijn schuurpapier een paar keer de achterkant van de hals op en neer en klaar! Niets geen neck er af halen of afplakken! Daarna even met een doekje erover en het verschil is immens. Glijdt dan maar eens met een vingertop vanaf de de headstock naar de achterkant van de hals en je voelt het direct. Ik heb het met al mijn gitaren gedaan.
Wat de TS heeft gedaan, vind ik wel mooier. Natuurlijk is het voor de bespeelbaarheid genoeg om even een paar keer langs de achterkant over de hals te knallen met een stukje schuurpapier, maar het oog wil ook wat. TS heeft ook de kop en de toets meegepakt, dat maakt wel het verschil qua aanzien.

@ TS, bedankt voor de uitleg! Ik heb ook zo'n Baja en ik zit er sterk aan te denken om die van mij ook maar eens te onderwerpen aan een stukje schuurpapier.

vulvasonic
19 november 2013, 12:36
Toch gek. Ik heb nog nooit last gehad van een 'plakkende hals'. :dontgeti:

Buzzel
19 november 2013, 12:44
Ik heb alleen maar gitaren met een gelakte hals, en ze plakken mij ook nooit. Ik moet er wel bij zeggen dat ik eigenlijk nooit zweethanden heb tijdens het spelen, misschien maakt dat ook wel een verschil.

maar verder thumbs up voor de duidelijke uitleg! :ok:

bat
19 november 2013, 13:01
De enige "plakkerige" hals ervaring die ik tot een jaar of 3 geleden had gehad, was die bij een goedkope Epiphone SG met zwarte glanslakafwerking op de achterkant van de hals. Drama, samen met het halsprofiel voor mij onder meer een reden om voor meer dan een decennium Gibson-achtigen geen blik waardig te gunnen.

Totdat ik mijn huidige Les Paul voor het eerst vastpakte. Een studio met "Faded" afwerking. Oftewel: op de achterkant van de hals (en de rest van de body) een behoorlijk "open", satijnachtige afwerking. Wat een genot.

Sindsdien vind ik de halzen van mijn Fenders/Squiers toch wel wat "plakkerig" aanvoelen. En denk ik er ook over om er even een schuurpapiertje overheen te halen.

guitarkid
19 november 2013, 13:16
Wat de TS heeft gedaan, vind ik wel mooier. Natuurlijk is het voor de bespeelbaarheid genoeg om even een paar keer langs de achterkant over de hals te knallen met een stukje schuurpapier, maar het oog wil ook wat. TS heeft ook de kop en de toets meegepakt, dat maakt wel het verschil qua aanzien.

@ TS, bedankt voor de uitleg! Ik heb ook zo'n Baja en ik zit er sterk aan te denken om die van mij ook maar eens te onderwerpen aan een stukje schuurpapier.

Kim, om alleen het "plakeffect" kwijt te raken is een paar keer heen en weer met een schuurpapiertje echt genoeg. Anders begint het verdacht veel op relic te lijken... ;) En mooier, tja, je ziet in mijn geval eigenlijk geen verschil met voor en na...

RS-Rik
19 november 2013, 21:15
Plakkende hals? Parelketting zeker.. maar niet bij n tele..


Maar even zonder dollen, goeie duidelijke uitleg! kudo's !

Staalwol is minder schurend dan de fijnste soorten schuurpapier.. ik zou het eerst met staalwol proberen en daarna pas schuurpapier.

Speeddemon
21 november 2013, 15:46
Mijn ervaring is; alles went, behalve slechte nitro-cellulose.

M'n G&L ASAT Tele is ook ontzettend glossy, maar speelt rete-fijn, terwijl m'n Charvel So-Cal ProMod nagenoeg ongelakt/satin is.
De enige gitaar waar ik wat aan heb gedaan, was m'n Gibson Flying V; welke na een uur spelen echt stroever werd. Die heb ik onder handen genomen met Commandant nr .4 of 5, en zilverpoets (meurt ontzettend).
Let wel, die plakkerigheid van nitro beoordeel je niet in 1 minuut, of 10 minuten spelen.
Kudos aan MjS voor een goed, en leuk leesbaar stuk. :ok:

MjS
21 november 2013, 16:22
Bedankt voor de leuke reacties!

En hoe je het doet moet iedereen lekker zelf weten, vele wegen leiden naar Rome. In mijn geval ging ik voor een subtiel en mooi afgewerkt resultaat en dat heb ik met deze manier bereikt. Daarom wilde ik het jullie niet onthouden. Daarnaast is het gewoon veel fijner, zo'n halsje. Dat mag ook wel eens gewoon gezegd worden ;)

Brum
21 november 2013, 21:57
Het zal vloeken in de kerk zijn, maar ik heb het eigenlijk altijd met de meest goedkope schuursponsjes van de supermarkt gedaan...:soinnocent: Werkt prima, laat geen krassen achter en wordt lekker glad. Maar let wel, absoluut de goedkoopste gebruiken! De duurdere schuren beter en dat wil je nu juist net niet hebben:D

jerome
21 november 2013, 22:49
Plakkerige halzen, dat komt vaak gewoon doordat ze vies zijn.
Door het spelen komt er een laag huidvet en vuil op te zitten en dat gaat plakken op gelakte halzen...
Ik poets de gelakte halzen en gelakte toetsen altijd schoon met autowax/autopolish en heb werkelijk nooit last van plakkerige halzen...
Ik doe dat gemiddeld 1 á 2 keer per maand als ik er nieuwe snaren op zet.
Dat poetsen is hooguit 5 minuten werk, zo simpel... ;)

barno
21 november 2013, 23:37
mwa, heeft ook met je type huid/zweet te maken. sommige mensen hebben er vlug last van, anderen nooit. En sommigen hebben er soms last van maar negeren het, zoals ik :)

Orpheo
22 november 2013, 01:20
Plakkerige halzen, dat komt vaak gewoon doordat ze vies zijn.
Door het spelen komt er een laag huidvet en vuil op te zitten en dat gaat plakken op gelakte halzen...
Ik poets de gelakte halzen en gelakte toetsen altijd schoon met autowax/autopolish en heb werkelijk nooit last van plakkerige halzen...
Ik doe dat gemiddeld 1 á 2 keer per maand als ik er nieuwe snaren op zet.
Dat poetsen is hooguit 5 minuten werk, zo simpel... ;)

toch niet. Sommige halzen zijn gelakt in nitro en nitro wil nog wel eens jarenlang uitdampen. Als er bijvoorbeeld in die batch meer oplosmiddel zit om een of andere reden, wasemt zo'n gitaar nog jarenlang na. En dat voelt dus plakkerig aan. kan je niks tegen doen. Ik heb de keus (dus) gemaakt om halzen te nemen zonder lak of olie. helemaal kaal. zelfs mahonie. kan het heus hebben

Dennis1
22 november 2013, 08:13
Ik heb ook vaak last van een plakhals op m'n Strat,
komt natuurlijk omdat ik vaak last heb van zweetklauwen.
Wat grappig genoeg in eerste instantie de hals sneller maakt, haha.
Totdat het zweet begint te drogen.

Ik twijfel zelf of ik ook moet gaan schuren,
want trekt dat zweet/vuil dan niet In je lakloze hals?

Kan er iemand ook herbevestigen welke korrel dikte te nemen ?

Dutch66
22 november 2013, 09:37
Staalwol is minder schurend dan de fijnste soorten schuurpapier.. ik zou het eerst met staalwol proberen en daarna pas schuurpapier.

Nee dat klopt niet helemaal, er is weliswaar staalwol wat echt heel fijn is, maar staalwol is zeker niet
per definitie fijner dan schuurpapier.

Ik gebruik zelf als laatste (schuur)stap voor het polijsten korrel 1000, wat eigenlijk een redelijk veilige
grofheid is. Je kunt ook voordat je aan de neck begint, even een andere plankje/stukje hout flink
opschuren met korrel 1000, waardoor de "grain" van het papier nog wat afneemt.

En bovendien, mocht het toch allemaal wat te mat/ ruw aanvoelen, wat ik me met korrel 1000
nauwelijks kan voorstellen maar goed; doekje met een scheutje commandant 5, lekker poetsen
en zie daar je spiegel is weer terug :)

Orpheo
22 november 2013, 10:00
Nee dat klopt niet helemaal, er is weliswaar staalwol wat echt heel fijn is, maar staalwol is zeker niet
per definitie fijner dan schuurpapier.

Ik gebruik zelf als laatste (schuur)stap voor het polijsten korrel 1000, wat eigenlijk een redelijk veilige
grofheid is. Je kunt ook voordat je aan de neck begint, even een andere plankje/stukje hout flink
opschuren met korrel 1000, waardoor de "grain" van het papier nog wat afneemt.

En bovendien, mocht het toch allemaal wat te mat/ ruw aanvoelen, wat ik me met korrel 1000
nauwelijks kan voorstellen maar goed; doekje met een scheutje commandant 5, lekker poetsen
en zie daar je spiegel is weer terug :)

vind ik nogal fijn, eigenlijk... ik gebruik zelf liever grit 600 als het echt mat moet worden. Met 1000 en commandant wordt het weer glanzend, en dat wil je in dit geval toch juist liever niet. Ik doe 't overigens wel met bijvoorbeeld een hals van palissander. Grit 1000, 1500 en 2500 en dan met olie. Krijg je een heel mooie satijnen glans!

Dutch66
22 november 2013, 10:33
Ik twijfel zelf of ik ook moet gaan schuren,
want trekt dat zweet/vuil dan niet In je lakloze hals?

Kan er iemand ook herbevestigen welke korrel dikte te nemen ?

Dennis pas op, het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de hals kaal schuurt....,
Met schuurpapier haal je slechts een (heel) dun laagje van je lak af.
Er kan dan dus nooit vuil/zweet in je hals trekken, zoals je in je post aangaf!!

Qua grofheid gaf ik Korrel 1000 aan, maar Orpheo gebruikt Korrel 600 lees ik net,
dus ga daar dan maar vanuit, de man heeft de nodige expertise zoals je misschien weet.

Succes!

Orpheo
22 november 2013, 12:57
Dennis pas op, het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de hals kaal schuurt....,
Met schuurpapier haal je slechts een (heel) dun laagje van je lak af.
Er kan dan dus nooit vuil/zweet in je hals trekken, zoals je in je post aangaf!!

Qua grofheid gaf ik Korrel 1000 aan, maar Orpheo gebruikt Korrel 600 lees ik net,
dus ga daar dan maar vanuit, de man heeft de nodige expertise zoals je misschien weet.

Succes!

Begin met 1000!! IK doe 600 maar ik ben op mijn gitaren een beul. ik maal niet om krassen in de hals. Dus: begin lekker met 1000, en als je geen effect ziet, grover gaan. 600 is wel heel erg de max van grof hoor.

Speeddemon
22 november 2013, 14:39
vind ik nogal fijn, eigenlijk... ik gebruik zelf liever grit 600 als het echt mat moet worden. Met 1000 en commandant wordt het weer glanzend, en dat wil je in dit geval toch juist liever niet. Ik doe 't overigens wel met bijvoorbeeld een hals van palissander. Grit 1000, 1500 en 2500 en dan met olie. Krijg je een heel mooie satijnen glans!
Met 1000+commandant=glanzend, maar eindigen met 2500+olie=SATIJNglans? :???:

Orpheo
22 november 2013, 16:55
Met 1000+commandant=glanzend, maar eindigen met 2500+olie=SATIJNglans? :???:

Omdat ik t hout zelf bewerk met olie. Niet een laklaag. Olie is geen polijstmiddel. Commandant wel.

Dutch66
22 november 2013, 17:04
@Dennis1, volg je het nog een beetje?

Dennis1
22 november 2013, 20:02
@Dennis1, volg je het nog een beetje?

Hey Dutch,

bedankt voor je antwoord :)

Ik denk dat ik het volg:

Ik neem korrel 1000, aai em dr een keer over en probeer het uit.
Is het resultaat niet genoeg herhaal ik het.

jerome
22 november 2013, 23:53
toch niet. Sommige halzen zijn gelakt in nitro en nitro wil nog wel eens jarenlang uitdampen. Als er bijvoorbeeld in die batch meer oplosmiddel zit om een of andere reden, wasemt zo'n gitaar nog jarenlang na. En dat voelt dus plakkerig aan. kan je niks tegen doen. Ik heb de keus (dus) gemaakt om halzen te nemen zonder lak of olie. helemaal kaal. zelfs mahonie. kan het heus hebben

Weet ik, daarom schreef ik ook "vaak"... ;)
Wat ik er mee wilde zeggen dat er ook veel gitaristen zijn met een plakkerige 2K gelakte hals.
En dat is heel makkelijk met autopolish/autowax op te lossen.
En bovendien vind ik dat persoonlijk veel lekkerder spelen dan een geschuurde hals...

Dutch66
23 november 2013, 15:14
Hey Dutch,

bedankt voor je antwoord :)

Ik denk dat ik het volg:

Ik neem korrel 1000, aai em dr een keer over en probeer het uit.
Is het resultaat niet genoeg herhaal ik het.

Klopt helemaal, en mocht je nou toch het idee hebben dat het wat te grof geworden is,
kun je echt heel simpel met een doekje en wat polijstmiddel (commandant 5),
de nek weer spiegelglad krijgen, supersimpel!

MjS
23 november 2013, 16:12
Kleine update: ik vermoedde het stiekem al, maar staalwol 0000 is voor gelakte halzen te fijn. Op ongelakte halzen heerlijk, maar na een aantal uur spelen is de plakkerigheid al weer wat aan het terugkomen. Binnenkort eens met schuurpapier in de weer.

benwave
23 november 2013, 16:39
Ik weet niet of er hier mensen zijn die fast frets gebruiken, want dat lost bij mij echt alles op.
Zowiezo voor op de snaren, en dan zomaar èèn veegje op de hals, en je sliert er bijna vanaf zo glad.
perfect spul voor al je gitaren. Ik gebruik het van ghs

kwispelhond
23 november 2013, 17:02
Ikzelf neem de hals als het plakkerig en stroef geworden is, af met een al dan niet vochtig doekje en behandel hem met gitaar-polish: het ding is gelijk weer zo glad als een nat stukje zeep op een pas geboende parketvloer.

Dennis1
23 november 2013, 19:34
Klopt helemaal, en mocht je nou toch het idee hebben dat het wat te grof geworden is,
kun je echt heel simpel met een doekje en wat polijstmiddel (commandant 5),
de nek weer spiegelglad krijgen, supersimpel!

Staat genoteerd.
Tis een oud beestje, barst van de ruwe plekken en lelijke butsen.
Daar kan ik mee leven.
Het gevoel dat er dubbelzijdige tape op mn hals geplakt zit, niet .:seriousf: