PDA

View Full Version : Lead Gitaar sound alla Journey en Toto



sandero
16 november 2013, 14:56
Beste mensen,

In de jaren dat ik gitaar speel heb ik al redelijk wat gear spullen gehad.
Momenteel bestaat mijn gear uit:

Fender telecaster custom '72 RI (met aangepaste pot's en condensatoren)
Fender Classic player '60 stratocaster
Jim Harley Les Paul type
Marshall JMP-1H
Fender Super Champ X2
Fender SC112 cabinet (speaker vervangen door Celestion G12T-75 16 ohm)
Boss TU2
Boss SD-1
Fulltone OCD
Boss DS-1
Ibanez T9

Mijn probleem is, dat als ik een solo speel het de solo toon dof klinkt. Ik mis zeg maar "clarity".
Graag zou ik een solotoon willen als onderstaande nummers.

Journey - Don't stop believing
Toto - Rosanna
Marco Borsato - Je hoeft niet naar huis vannacht

Heeft iemand de oplossing voor mij???

MjS
16 november 2013, 16:17
Hoe stel je zelf je geluid in? M.a.w.: welke gitaar gebruik je, welke pedaaltjes en welke settings?

Je zou een eind moeten kunnen komen, hoewel de brughumbuckers misschien wat te kort schieten.

Pepe
16 november 2013, 17:34
Nou noem je 3 solo sounds op die eerst door een shitload aan 19 inch rekken gaat, door 4 x12's en dan nog geprocessed worden met studio zooi. Als je exact dat geluid zou kunnen krijgen met een ocd en champ... het is zoiets als vragen waarom je Seat Ibiza niet zo snel gaat als een F1 terwijl je toch ook een stuur hebt. Die 80 LA sound is in basis alle mids stuk compressen met cascading pre-amps en dan weer groot opblazen. De Boogie zuurstok methode.

sandero
16 november 2013, 18:21
Hoi MjS en Pepe,

Bedankt voor jullie reactie!
@MjS: het laatste wat ik vandaag heb geprobeerd is de speaker van het cabinet vervangen, de marshall erop aansluiten zonder pedalen en vervolgens alle gitaren geprobeerd met alle denkbare instellingen.. maar het blijft dof... misschien dat actieve elementen of een compressor sustainer zouden kunnen helpen?

@pepe: ik weet het, ik vraag nogal wat ;) toch heb ik op YouTube iemand gezien die het thuis ook uit zijn gear perst... ik zal morgen het filmpje ff opzoeken :)

Sent from my HUAWEI Y300-0100 using Tapatalk

kwispelhond
16 november 2013, 18:55
Ik vind het vreemd dat het zo dof klinkt, zou niet moeten kunnen met wat je aan spulletjes hebt, ik zou bijna aan een defect van de versterker denken als je er geen 2 zou hebben........, of misschien een domme vraag maar hoe oud zijn je snaren eigenlijk?

sandero
17 november 2013, 09:28
http://m.youtube.com/watch?v=YMhA5sCX8IY&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DYMhA5sCX8IY

Sent from my HUAWEI Y300-0100 using Tapatalk

sandero
17 november 2013, 09:30
Het filmpje waar ik het over had :)

De snaren zijn inderdaad aardig oud! Dat is wel een goeie. Ik zal van de week even een setje nieuwe halen :)

Sent from my HUAWEI Y300-0100 using Tapatalk

da Liks
17 november 2013, 10:31
dzjiezes kraaist.. petje af.

arjanb01
17 november 2013, 10:54
Om zo'n leadsound op een eenvoudige manier te krijgen zou ik een korte delay gebruiken, klein beetje reverb en eventueel een beetje chorus. Daar knapt je leadsound al van op en kom je in de buurt van die LA sound. Probeer voor de gein een gmajor in de loop, daar zitten al die effecten in. Ik krijg daarmee de lukather sound van de 80s.

harrie-beton
17 november 2013, 11:27
Gear is lang niet alles. Als je Sam Osmond zijn vingers en techniek hebt kom je heel eind. Ik citeer Steve: "You can give me anything and i still sound like Steve Lukather".
Post eens een video van je spel?

sandero
17 november 2013, 12:50
Dank jullie voor jullie reacties!

Ik weet dat ik lang niet zo goed ben als Steve Lukather, maar als ik maar een beetje zo klink dan, dan doe ik mijn ogen dicht en dan BEN ik hem :P

Ik zag dat zo'n gmajor een hondertje of 5 kost, dat is me op dit moment even iets te veel van het goeie :)
Wel heb ik op youtube nog een filmpje gevonden over gear:)

https://www.youtube.com/watch?v=TF8fC8P-Qh8

kwispelhond
17 november 2013, 15:19
Het valt me wel op dat je tot op heden vooral met de overdrive en distortion bezig bent geweest, het wordt nu tijd om eens naar chorus, delay en dat soort zaken te gaan kijken. Daar wordt je geluid ook echt beter van alhoewel je dat probleem van het doffe er niet mee weg krijgt.

Heb je al die "lawaai-doosjes" op een rij staan of pak je waar je zin in hebt?

Pepe
17 november 2013, 16:47
De LA sound is in wezen gebaseerd op een Fender amp. Alle Ts achtige pedaaltes zijn Marshall drive based, gewoon omdat dat makkelijker is. Mids erin, klaar. Je verliest hoog en laag maar dat is de signature.

Een goede Fender lead sound is veel lastiger. Mensen als Dumble, Jim Kelly, Rivera en Randall Smith hebben daar jaren over gedaan en allen kwamen min of meer uit op het gebruik van cascading, elke trap voegt een beetje vervorming toe. Een OCD of Ts gebruikt juist een heel ander recept. Ik heb een Kitty Hawk preamp die dat geluid geeft en die heeft daar 4 preamp buizen voor nodig.

Als je het in pedaaltjes zoekt zal je eerder dat geluid vinden in een Zendrive dan in een OCD.

arjanb01
17 november 2013, 17:44
Met een marshall of andere Brits gevoicde amp, korte delay en vleugje chorus ben je d'r al. Het geluid wordt minder droog, ruimtelijker en dikker. De rest is vingers en je techniek bijschaven. Ik heb me jarenlang verdiept in de speelstijl van luke en het is mogelijk, echt waar.

jutter
17 november 2013, 18:09
Het mooie er van om als Steve te klinken is een akoestische gitaar te pakken. Probeer dan maar eens als hem te klinken. Als dat lukt, pak dan maar een elektrische gitaar..... voilą!

arjanb01
17 november 2013, 18:27
Precies, Lex! Mij lukt het, de grap bij Steve is dat hij alles speelt dus nauwelijks hammer ons gebruikt maar veel alternate picking toepast in z'n spel.

sandero
18 november 2013, 20:05
Dank jullie voor jullie reacties!
Ik ga er denk ik maar eens een paar bakkies bij kopen en oefenen oefenen oefenen :P