PDA

View Full Version : probleem hoge e en b snaar



larsje
16 november 2013, 12:13
heb een Epiphone dot gekocht, setje nieuwe snaren erop, maar nu klinken de hoge e en b snaar niet erg goed. Niet goed in de zin dat als ik ze aansla ze niet mooi lang doorklinken, maar een wat rammelig geluid geven. Volgens mij lopen ze niet aan op de frets als ik het zo kan. Ook de nek is wat aangepast inmiddels. Als ik de eerste fret indruk is het rammelige geluid weg en klinken ze mooi langer door. Deducerend moet het volgens mij aan de kam liggen, maar daar zie ik eigenlijk niets geks. Iemand een idee?

Ron Houben
16 november 2013, 12:32
De topkam is te laag. Nieuwe topkam laten maken is een mogelijkheid, dat gaat je ongeveer 50 Euro kosten. De andere mogelijkheid is een druppeltje superglue in de desbetreffende gleuf te laten lopen samen met beenstof. Vervolgens de sleuf nieuw invijlen. Niet de beste oplossing, maar eentje die je zelf nu kunt uitvoeren. Beenstof is schuursel van een benen kammetje. Of een bot van de slager.

Succes!

Plant
16 november 2013, 13:08
Dus je hoorde het probleem niet toen je de gitaar kocht maar pas na het opzeten van nieuwe snaren? Waarschijnlijk heb je dan een andere dikte gebruikt en is het een afstelprobleem.

Dat de topkam te laag is zou kunnen, maar dan zou je het ook voor de snaarwissel gehoord moeten hebben (of de snaren waren al zo dood dat er nergens meer iets doorklonk).

Wat is er al aan de hals aangepast? Als het een nieuwe gitaar is zou ik haar trouwens gewoon weer inleveren en het de handelaar laten oplossen.

larsje
16 november 2013, 13:44
nee, was een 2e hands en ik vermoed dat hij het al had, gewoon niet goed geluisterd. Ik denk dat het een nieuwe topkam wordt dan. Benen kammetje heb ik nu niet in mijn bezit.

Jorikm
16 november 2013, 14:31
Benen kam kun je ook zelf maken van een soepbot! Of dit de moeite waard is vraag ik me af, een benen topkam kost vaak nog geen tientje.

Jorik

jutter
16 november 2013, 15:07
....Of een bot van de slager.
Succes!.......

Zal de beste man blij mee zijn.......

Plant
16 november 2013, 15:17
Zal de beste man blij mee zijn.......

hehheh :D Net zoiets als vragen "Slager heeft u varkenspootjes?"

larsje
17 november 2013, 10:58
dank voor alle reacties. zag trouwens dat je wel van die voorgevijlde kammen hebt, of moet ik die sowieso bijvijlen (waar ik dan weer een vijlsetje voor moet kopen). Ik heber nu 0.10 opliggen.

Plant
17 november 2013, 14:00
dank voor alle reacties. zag trouwens dat je wel van die voorgevijlde kammen hebt, of moet ik die sowieso bijvijlen (waar ik dan weer een vijlsetje voor moet kopen). Ik heber nu 0.10 opliggen.

Ja hoor, er zijn universele topkammen te koop. Je kunt de topkam kopen die qua afmetingen zo dicht mogelijk bij de bestaande topkam ligt, zelfde breedte en natuurlijk niet lager of dunner. In ieder geval zal de topkam hoger moeten zijn anders hou je hetzelfde probleem. De hoogte zul je met de vijl of schuurpapier op een vlakke ondergrond optimaal moeten maken. Als ie te dik is kun je er ook wat afhalen.

edit: voor de slots heb je weer speciale vijltjes nodig. Mochten de slots niet breed genoeg zijn dan moet je die ook aanpassen.

Maar als je toch je oude topkam eraf haalt en moet vijlen, kun je net zo goed een blokje nemen en de radius en de slotposities aftekenen en de topkam helemaal zelf maken.

larsje
17 november 2013, 16:41
ja precies, maar dan moet ik dus ook zo'n vijlset kopen, qua kosten wordt het dan weer een stuk duurder om te doen (wel leuk). Het gekke is dat ik hem ook niet goed geintoneerd krijg. Met name de G, B en E- snaar kan ik draaien aan de brugzadels wat ik wil, maar krijg ze niet strak gestemd. Het geluid op de open G is wat doffig en 'sterft' snel wel (rare manier van omschrijven), terwijl als ik de 1e fret induw krijg ik een iets heldere toon die langer aanhoudt. Definitief topkam?

Plant
17 november 2013, 18:15
Bewegen de zadels nog wel voorwaarts en achterwaarts als je stelt? Zoniet dan is het schroefdraad kapot.

Als de tone op de posities goed is en 'open' niet dan lopen de snaren aan op de eerste fret. Kan 2 dingen betekenen:

1) dat de topkam te diep is ingesneden of versleten -> vervangen
2) dat de eerste fret te hoog ligt -> vlakken

jutter
17 november 2013, 18:16
Waar woon je? Misschien zijn er forumleden bij jou in de buurt die je willen helpen.

larsje
17 november 2013, 21:25
In het mooie Nijmegen!

schroefdraad loopt nog wel bij alle brugzadels.

larsje
22 november 2013, 12:07
ik zit te denken om deze te bestellen. Nu heb ik niet die vijltjes voor de sleufdiepte, maar wellicht past een setje van 010 sowieso. weten jullie waar de sleufdiepte op berekend is?
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=graphtech-tremnut-pt-6060&action=article&group_id=10000117&aid=3103&lang=NL

Dutch66
22 november 2013, 15:35
http://www.freebits.nl/images/4102133_Biologische_soepb.jpg (http://www.freebits.nl/view.php?filename=4102133_Biologische_soepb.jpg)

Zo vanavond gaan we kammetjes maken....

:???:

Jorikm
22 november 2013, 15:45
Ik bedoel dan meer zo'n ding:

http://www.delingehoeve.nl/beheer/upload/tumb/1370518581_soepbot.jpg

Een stukje in de lengte tussenuit zagen en een kammetje van maken.. Nog nooit geprobeerd maar lijkt me wel een leuke uitdaging.

Jorik

Dutch66
22 november 2013, 18:05
Klopt Jorik, ik was weer een beetje flauw aan het doen, sorry.. :makeup: