PDA

View Full Version : hoe lang doe je over het shapen van een hals / hoe controleer je je profiel



Cocobolo
16 november 2013, 10:10
2 vragen waar ik benieuwd naar ben.

De eerste kwam op facebook ter sprake : Orpheo zag dat ik met bloed, zweet en tranen een hals van een profiel aan het voorzien was en reageerde op mijn uitspraak dat het mij wel een dag kost met "dat doe ik in een uurtje" ! Ik ken mijn beperkingen en ben een rustige langzame werker. Maar ik ben dus wel benieuwd
1) Hoe lang doe jij over het shapen van een hals? En is die tijd dan exclusief overgang naar headstock en hiel? Het is natuurlijk ook leuk om te lezen welke stappen je maakt (schuren, raspen, spookschaaf enzovoorts) en dan is de houtsoort naar mijn mening wel van invloed. Voor maple gebruik ik altijd grover gereedschap dan voor mahonie (waar ik de spookschaaf voor pak).

2) Hoe controleer je je profiel? Hulpmiddelen? Alleen op gevoel?
Achtergrond : ik heb nu volgens mij het profiel ongeveer klaar. Maar nu ben ik letterlijk uren bezig met mijn vingers voelen, schuifmaatje soms er ook bij en dan voorzichtig schuren op bijna onzichtbare maar soms net voelbare micrometers. Ik vind het lastig om te voelen of het profiel mooi symmetrisch is. Dus misschien zit ik nu al op 99.9% maar blijf ik maar voelen en voorzichtig schuren om op het punt te komen waarbij ik een gevoel van 100% heb. Als ik zou meten, dan zou ik nu misschien al lang klaar zijn.

Tabula Rasa
16 november 2013, 10:41
Kan rustig een hele dag duren. Ik start met een haakse slijper met lamellenschijf, dan grove vijl, dan zakmes (min of meer als schraapstaal gebruiken) en dan fijn schuurpapier. Ik gebruik geen controlemiddelen anders dan een schuifmaat en mijn gevoel.

RS-Rik
16 november 2013, 10:51
Leuke vraag dit vind ik een van de leukste dingen aan het werken aan een gitaar, leuker dan binding plakken iig.


1. grove werk kan binnen n half uurtje, 45 graden frees eroverheen, (dat is dan gelijk lekker symmetrisch uitgangspunt) en dan heb je n soort half 8-kant. En dan grof vijlen. Daarna is de hals overal rond ongeveer 1,5 mm van het gewenste profiel.

Het fijn vijlwerk en schraapwerk duurt een stuk langer, hoelang het duurt lag de afgelopen keren dat ik het heb gedaan ook aan de houtsoort. Mahonie is best snel en met een grove vijl moet je niet te lang doorgaan, Esdoorn en Noten zijn een stuk sterker en harder.


2. Profiel controleren heb ik alleen nog maar op gevoel gedaan. Voor de dikte gebruik ik een schuifmaat. 22 a 23 mm bij de 1e fret is comfortabel voor mijn handen. Misschien wordt de volgende n half millimetertje meer.

Symmetrie en vorm (de eerste keer neeg ik nogal naar een flink D profiel) controleerde ik door een schuurpapier als het ware over het
profiel te "vouwen" en naar beneden te trekken. Je ziet aan de rand dan goed hoe het profiel loopt en of het symmetrisch is.

Mijn gitaren zijn eigenlijk helemaal zelf bedacht en ontworpen, ik hoef niet per se Gibson of Fender na te doen en hun benamingen voor profielen C, D, fifties, sixties zijn handig als communicatiemiddel maar geen heilige graal der neckshapes.

Hopelijk ga ik morgen een halsje shapen, ik kan de tijd en het proces wel eens vastleggen. Kunnen jullie mooi tips en commentaar geven.

barno
16 november 2013, 11:24
halsje shapen all in , bwa. een vijftal minuten en klaar, eitje. en dat is als ik het met mijn tanden doe 😄

Cocobolo
16 november 2013, 11:40
halsje shapen all in , bwa. een vijftal minuten en klaar, eitje. en dat is als ik het met mijn tanden doe ��

zo herkenbaar...ik moet minder lange koffiepauzes nemen, dan ben ik ook zo klaar :D

Soms als ik op een klein plekje moet schuren en dan eigenlijk het liefst in de nerf-richting schuur, dan moet je als een konijn zo snel heen-en-weer bewegingen maken....dan neem ik soms mijn toevlucht tot het volgende:

Ik neem een lange slotbout, doe er dubbelzijdig tape om, daar weer precies passend schuurpapier omheen, die in mijn boormachine, en dan gebruik ik het gladde uiteinde van de slotbout in mijn ene hand en laat hem dan ronddraaien. Gaat heel beheerst en iets waar je anders erg lang op schuurt en hete vingers krijgt, is dan zo klaar.
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/John%20Backlund%201500%20Neptoon/DSC_2295_zps24df1eaa.jpg

superfly
16 november 2013, 11:43
Volgorde: rasp spookschaaf schuurlinnen / schraapstaal. Profiel controleren met schuifmaat en profielen die ik van een prettige hals getrokken heb en vooral veel voelen en twijfelen ;-) . Al met al een middag werk aan een akoestisch steelstring hals maar ik maak dan ook geen haast.

Cocobolo
16 november 2013, 11:46
V...vooral veel voelen en twijfelen ;-) ..
vooral het twijfelen is zo herkenbaar. Ik ben nu klaar. Maar terwijl ik dit type ga ik al weer opnieuw de hals bevoelen. En dat gaat zo nog wel een paar uur door haha.

loose-fur
16 november 2013, 12:13
Is inderdaad één van de leukere werkjes bij het bouwen van een gitaar.

Met rasp en vijl ruwweg de hiel en headstock overgang vormen, en ondertussen die vorm controleren met vooraf bepaald en uitgesneden 'profielkartonnetjes'. Daarna het deel tussen die twee (ijk)punten wegnemen met de spookschaaf, tussenin de rechte lijn tussen deze punten controleren met een recht latje. Tenslotte het geheel qua vorm op punt zetten met schraapstaal en afwerken met schuurpapier (korrel 60, 80, 120, 180, 240, 320, 400,..). Ik gok op een gemiddelde van drie uur werk.


Tee.

Rizz
16 november 2013, 12:15
halsje shapen all in , bwa. een vijftal minuten en klaar, eitje. en dat is als ik het met mijn tanden doe ��

:seriousf: Ze noemen 'm niet voor niets "De Bever"!

barno
16 november 2013, 12:33
Hals shapen is typisch een werkje dat ik in verschillende sessies doe, wsch wegens korte attention span. En tools verschillen vaak, niet alleen per houtsoort, maar ook per stuk hout en mate van kwartiersheid enz. Schuren: doe ik niet om te shapen, enkel om sporen van andere tools weg te schuren.
Bij head en heel transitie wel meer schuurwerk. goede tip, die bout met schuurpapier, marco

RS-Rik
16 november 2013, 16:17
Maar je schuurt toch wel op 't laatst? Het schraapstaal laat altijd miniscule hoekjes achter, dat kun je toch niet overlakken? Misschien zijn bij jou de resultaten wel anders hoor.

Die tip van die slotbout is wel n goeie! Ga ik snel proberen, wordt vervolgd!!!

barno
16 november 2013, 16:46
zoals ik zei, de sporen van andere tools, ook schraapstaal, schuur ik natuurlijk.

Ike57
16 november 2013, 17:33
Ik moet dat niet in één keer doen, dan wordt het niks. Dus hoe lang het precies duurt weet ik eigenlijk niet, vind ik ook niet echt relevant want het is geen productiewerk. Ruwweg zal ik er al gauw een 10-tal uren mee bezig zijn.

Het grove werk doe ik met rasp, daarna afwerken met spokeschaaf, schraapstaal, schuurlinnen, vijl en soms een schuurtolletje in de kolomboor.

De vorm is gewoon op het gevoel, de dikte meestal even met de schuifmaat.

fred dons
16 november 2013, 18:02
ik ben er wel een paar uur mee bezig maar voordat de nek helemaal "mij" voelt daar wil nog wel een paar dagen over heen gaan, ik laat mijn nekken iets te dik en ga dan steeds een stukje verder met schuren totdat hij echt goed voelt, ik moet daarbij wel zeggen dat ik weinig geduld heb voor mooie overgangen maar de laatste tijd daar toch wat meer tijd voor neem, het is net het verschil tussen een goede en een perfecte nek
bij maple nekken wil ik vaak de nek al installeren en doe dan het laatste schuurwerk terwijl de gitaar verder al speelklaar is

gertgert
16 november 2013, 18:43
eerst aan het begin (1e fret) en voor hiel op dikte brengen met rasp en reep schuurlinnen.
dan tussenliggende stuk weghalen met spookschaaf.
dan verticaal in de bankschroef en met een reep schuurlinnen van een meter (ik koop altijd op rol) rondschuren door trekkende beweging te maken. tot slot over de lengte richting de schuursporen wegschuren.
kop en hiel verbinding altijd lastig, meestal eerst voorzichtig met dremel en dan verder met de hand.
profiel doe ik op gevoel, maar bepaal dus wel eerst de dikte bij 1e fret en hiel.
doe er een halve dag over denk ik al met al.

teunallica
17 november 2013, 03:23
Uurtje werk en dan heb ik een geschuurde hals zonder toolmarks.
Voor het shapen gebruik ik alleen een setje raspen van Microplane. Die kan ik iedereen aanraden!!! Echt waar! Ik heb vier van die dingen: vlakke en ronde en van beide een fijne en een grove uitvoering. Die dingen gaan als een raket door het hout heen!
zie hier: http://www.baptist.nl/zoeken/microplane/1

Om onderweg de voortgang te checken gebruik ik een japanse profielaftaster: klikkerdeklik (http://www.baptist.nl/houtbewerkers/afteken-en-meetgereedschap/blokhaken-verstekhaken-profielaftasters/japanse-profielaftaster-150-mm)
En om de dikte te bepalen natuurlijk een schuifmaat

Ik begin met de grove, vlakke rasp een groot deel van het materiaal weg te raspen onder een hoek van 45 graden. Dan voor de headstock overgang de ronding aan brengen (headstock overgang nog niet). Gevolgd door achter de hals/body overgang de ronding aan te brengen en daarna de twee rondingen met elkaar verbinden met een rasp (soms een spookschaaf, maar raspen gaat tien keer sneller en is net zo precies). Als ik dat gedaan heb dan doe ik de overgangen naar de kop en body. Daarna schuren met een stuk schuurband en steeds fijner tot alle toolmarks weg zijn.

Teun

RS-Rik
17 november 2013, 08:21
Zo lekker wakker lekker werken vandaag. Gisteren katjelam, niet eens n kater.

superfly
17 november 2013, 09:20
Voor het shapen gebruik ik alleen een setje raspen van Microplane. Die kan ik iedereen aanraden!!! Echt waar!

Teun

Wat teunallica zegt, die microplane's zijn een aanrader voor een Sinterklaas cadeautje, ik heb ze ook

Cocobolo
17 november 2013, 09:31
Wat teunallica zegt, die microplane's zijn een aanrader voor een Sinterklaas cadeautje, ik heb ze ook
Interessant...ik gebruik eigenlijk nooit raspen. Misschien maar eens proberen dan :)

superfly
17 november 2013, 17:21
Interessant...ik gebruik eigenlijk nooit raspen. Misschien maar eens proberen dan :)
Zeker doen je staat versteld hoeveel materiaal je afneemt met zo' 'n microplane (ze worden ook in kleinere uitvoering in de keuken gebruikt) niet te hard op leunen trouwens, dan druk je het profiel naar binnen.

barno
17 november 2013, 18:07
weet niet of jullie dit bedoelen met microplane, maar dit gebruik ik, komt uit gamma, kost geen drol en gaat supersnel:
http://i.istockimg.com/file_thumbview_approve/9368991/2/stock-photo-9368991-yellow-wood-rasp-plane.jpg

RS-Rik
17 november 2013, 19:03
@ barno 1 ik wist niet dat je boos werd :D


2 die heb ik ook maar dan zonder dat grote handvat, van stanley.


Vandaag heb ik van 11.30 tot 17.00 gewerkt met in totaal een dik half uur pauze (koffie en bammetjes). Dus 5 uur effectief werk. Dat Hiermee heb ik de hals voor 95% op vorm gekregen (nog een klein beetje vogelen bij de mini-veloute) en heb ik de kop nog even 2 mm dunner gemaakt (die was net te dik voor de tuners door fineertje dat erop zit) én een bellycut en acces-cut gemaakt maar dat was eigenlijk zo gepiept.

Dus in totaal toch wel 4 uur voor het totale shapen.

superfly
17 november 2013, 19:23
weet niet of jullie dit bedoelen met microplane, maar dit gebruik ik, komt uit gamma, kost geen drol en gaat supersnel:

Nee, die ken ik. Werkt OK maar die microplane's zijn echt vlijm scherp materiaal vliegt er echt af. Kost wel drie drollen ;-)
http://www.baptist.nl/uploads/images/producten/large_13384661327506.jpg

Orpheo
18 november 2013, 16:46
Ik begin met de haakse slijper, om de grootste bulk weg te halen. De rasp gaat er dan overheen, om het 'rond' te maken (eigenlijk achthoekig), en dan de bandschuurmachine, die over de hele lengte van de hals kan/gaat. Grit 80 voor de grove vorm (dan ben ik bijna 1mm te dik), en met fijner grit op de schuurmachine ga ik tot ongeveer 320. dat is puur het profiel. De heel en de kopovergang doe ik met een rasp, spookschaaf en schuurpapier. Het halsprofiel (ik nam aan dat het daar aanvankelijk over ging!) doe ik in een uur. De overgangen, ook nog eens 1 a 1.5 uur. Ik gebruik vooral m'n gevoel (letterlijk: m'n vingers voelen bobbels en kuilen beter dan m'n ogen het zien), en een rechte haak om de rechtheid van m'n profiel te checken. Het profiel is echter simpel genoeg. Ik kan altijd nog dunner als ik wil... Beetje een basisprofiel waar ik vanuit werk.