PDA

View Full Version : Nieuwe Gibson, ik zie de gitaar niet meer door de knoppen



Kingfisher
15 november 2013, 17:15
Gibson Les Paul LPX 2013

http://www.thomann.de/thumb/bdbmagic/pics/bdb/325029/7638362_800.jpg

En dan die routing, blijft er dan eigenlijk nog iets over van hout?
http://www.thomann.de/thumb/bdbmagic/pics/bdb/325029/7638372_800.jpg

http://www.thomann.de/be/gibson_les_paul_lpx_2013_nhb.htm
2590 euro voor een laminaat fretboard en geen binding?

jutter
15 november 2013, 17:23
Bij Gibson betaal je alleen voor het logo.

Terminus
15 november 2013, 17:54
Valt nog heel erg mee vergeleken met de Firebird X. En hoeveel hout er over is: dat kun je je ook afvragen bij de chambered Les Pauls.

wietse
15 november 2013, 18:04
deden de japanners destijds toch mooier.
http://www.wietsesguitars.nl/_wp_generated/wp3907954c_0f.jpg
1 schakelaar is niet origineel de elementschakelaar die had hij oorspronkelijk niet, die heb ik er dus maar bij gezet.

lespaulnmarshall
15 november 2013, 18:13
Net toen ik een beetje bijgekomen was van die gruwelijke firebird X.... Gadverdamme

gitaarvrouwtje
15 november 2013, 18:13
Dan weet je weer waarom je acoustic speelt :seriousf:

Tupelo
15 november 2013, 18:26
Het idee vind ik wel lachen, maar 't zit waarschijnlijk allemaal weg in allerlei onbedwingbare menu's, je gitaar die ermee stopt en vraagt of je 'm ff online wil hangen, omdat 'ie een update nodig heeft, dat soort shit, dus daarom bedankt. Ik ben het met Wietse eens, doe me dan die Japanner maar, die ziet er nog uit alsof 'ie daadwerkelijk te bedienen is.

Plant
15 november 2013, 18:33
En dan die routing, blijft er dan eigenlijk nog iets over van hout?

Nog altijd meer dan bij een strat (ik gooi even de knuppel in het hoenderhok :p )

Zonder gekheid, al die verschillende knoppen en die 5-way switch... zo'n ratjetoe dat ziet er toch niet uit.

terrasbeest
15 november 2013, 20:55
Zij blijven voor op de concurrentie.:seriousf:

bat
15 november 2013, 20:58
Nog altijd meer dan bij een strat (ik gooi even de knuppel in het hoenderhok :p )
Ik durf dat serieus te betwijfelen...

jutter
15 november 2013, 21:00
Zij blijven voor op de concurrentie.:seriousf:

Ja, voorop....al rennend de afgrond in!:seriousf:

Orpheo
15 november 2013, 21:07
en god wat klinkt dit ding hopeloos en slecht.ik heb 'm op NAMM gehoord begin dit jaar en was echt NIET onder de indruk. 2600E?! overdreven en belachelijk.

Hotpepper01
15 november 2013, 21:52
Bah, wat een onooglijk ding zeg. Er zullen vast wel mensen heel blij mee zijn. Ik denk dat de meeste daarvan werken bij Fender, PRS, Gretsch etc

Sinner1980
15 november 2013, 22:03
Tjeez!!! Een teiltje! Vlug!!!

FrankC
15 november 2013, 22:41
Ga door met afzeiken dat drukt de prijs en dan kan ik meer Gibson kopen!!!!

Orpheo
15 november 2013, 23:25
Bah, wat een onooglijk ding zeg. Er zullen vast wel mensen heel blij mee zijn. Ik denk dat de meeste daarvan werken bij Fender, PRS, Gretsch etc

Gretsch = Fender, maar ok. Ik zag de jongens van Gibson de EVH 'Les Paul' opmeten bij Fender, omdat ze stikjaloers waren van hoe dat ding afgewerkt was. Om maar aan te geven hoe krap het zit bij Gibson.

nickofzo
15 november 2013, 23:50
Toch wel knap dat ze na mislukking 1.0 / 2.0 en 3.0 door zijn gegaan voor een mislukking 4.0 ... hierbij is de Dusk Tiger een droomgitaar.
Ik ben nog steeds voor een ondermerk van Gibson waar ze al dit soort experimenten op los laten.

vulvasonic
16 november 2013, 00:26
Ik vind 'm helemaal niet vies en zolang het modelling gedoe een zekere groei doormaakt en er nog steeds progressie in zit, zie ik geen enkele reden om deze gitaar op voorhand af te schrijven. Ik ben ervan overtuigd dat er een markt voor is. Het verschil in knoppen maakt het uiterlijk van het ding een beetje tot een 'rommeltje', maar Gibson heeft hier duidelijk gekozen voor duidelijkheid, want op deze manier wordt het onderscheid tussen de verschillende functies van de knoppen wel groter. En daar valt iets voor te zeggen.

De Firebird X1, of hoe dat gedrocht ook mocht heten, stond te ver van iedereen af, maar hier zien we toch duidelijk een Les Paul modelletje en dat is na ruim een halve eeuw nog steeds één van de drie meest geliefde ontwerpen op de markt.
Zolang ik de gitaar niet heb gehoord zal ik 'm zeker niet willen afzeiken. Ik denk dat Gibson met deze gitaar heel bewust mikt op de gitarist die graag met één gitaar het hele palet aan klanken wilt bestrijken en daartoe bereid is enkele consessies te doen mbt de 'puurheid van het origineel'. En waarom ook niet? Het ding is niet goedkoop, maar als de aanschaf ervan betekent dat je niet 8 verschillende gitaren hoeft mee te nemen naar iedere gig, dan zie ik de voordelen wel.
Mijn keus zal het niet zijn, maar ik speel ook niet tweemaal in de week in een goeddraaiende top 100 band. :)

jutter
16 november 2013, 01:05
Ik vind 'm helemaal niet vies en zolang het modelling gedoe een zekere groei doormaakt en er nog steeds progressie in zit, zie ik geen enkele reden om deze gitaar op voorhand af te schrijven. Ik ben ervan overtuigd dat er een markt voor is. Het verschil in knoppen maakt het uiterlijk van het ding een beetje tot een 'rommeltje', maar Gibson heeft hier duidelijk gekozen voor duidelijkheid, want op deze manier wordt het onderscheid tussen de verschillende functies van de knoppen wel groter. En daar valt iets voor te zeggen.

De Firebird X1, of hoe dat gedrocht ook mocht heten, stond te ver van iedereen af, maar hier zien we toch duidelijk een Les Paul modelletje en dat is na ruim een halve eeuw nog steeds één van de drie meest geliefde ontwerpen op de markt.
Zolang ik de gitaar niet heb gehoord zal ik 'm zeker niet willen afzeiken. Ik denk dat Gibson met deze gitaar heel bewust mikt op de gitarist die graag met één gitaar het hele palet aan klanken wilt bestrijken en daartoe bereid is enkele consessies te doen mbt de 'puurheid van het origineel'. En waarom ook niet? Het ding is niet goedkoop, maar als de aanschaf ervan betekent dat je niet 8 verschillende gitaren hoeft mee te nemen naar iedere gig, dan zie ik de voordelen wel.
Mijn keus zal het niet zijn, maar ik speel ook niet tweemaal in de week in een goeddraaiende top 100 band. :)

Nou Mario, dit is voor het eerst dat we het niet met elkaar eens zijn. Een historisch ogenblik...... :D

vulvasonic
16 november 2013, 02:55
Nou Mario, dit is voor het eerst dat we het niet met elkaar eens zijn. Een historisch ogenblik...... :D
Het zou anders ook wel wat voorspelbaar worden, niet? Ik heb laatst nog een video gezien waarin Adrian Belew en enkele andere beroemde gitaristen vol lof waren over de mogelijkheden die Line6 hen bood. Adrian Belew is altijd zeer vooruitstrevend geweest. De manier waarop hij nieuwe technieken altijd heeft weten uit te buiten en te omarmen zegt alles. En ik heb die man zeer hoog zitten. Ik probeer slechts, geheel in de geest van mijn grote held, open te staan voor innovaties op het gebied van gitaren en alles wat daarmee te maken heeft. Vandaar dat ik ook geen enkele zin heb om op voorhand dit soort initiatieven af te branden. Ik zou zo'n ding juist graag eens uitgebreid willen testen en daarbij ook vooral te letten op wat je met die gitaar allemaal kunt doen om nieuwe wegen in te slaan. Zolang ik het ding zelf niet uitgebreid heb kunnen testen, kan ik er weinig anders over zeggen dan dat het me fascineert. En dat het niet de mooiste Les Paul is om te zien, tsja, dat wil ik beamen. Ik zou 'm echter ook niet meteen spuuglelijk willen noemen. :)

Venlonaer
16 november 2013, 06:19
Hebben ze zelfs de vorm van de kop aangpakt? Of zie ik dat nu fout dat er geen openbook headstock meer is?

Orpheo
16 november 2013, 11:32
Hebben ze zelfs de vorm van de kop aangpakt? Of zie ik dat nu fout dat er geen openbook headstock meer is?

het is een vlakkere versie van de open book headstock. sommige ouwe gitaren hadden deze kop. onder andere hele vroege epi's.

@ vulva: ik snap je, maar geloof me: hij zuigt. Enorm. klinkt echt nergens naar. Ik heb erop gespeeld en de sound was bedroevend. iedereen stond er omheen en keek er naar met zo'n blik van: what the fuck is dit voor ding.

Malle Eppie
16 november 2013, 12:09
Nee, gewoonweg lelijk. Lijkt wel een kerstboom. Als ik zo nodig een veelzijdigheid aan geluid wil neem ik wel iets wat er tenminste goed uitziet.

http://www.themusiczoo.com/images/9-14-11/BC_Rich_Mockingbird_Deluxe_Oil_Finish_211062_1.jpg

vulvasonic
16 november 2013, 13:32
Prachtige gitaar hoor, die Mockingbird, maar die is echt niet zo veelzijdig als die 'Les Paul van de toekomst'. Hij klinkt misschien beter, maar veelzijdiger is ie zeker niet. :)

marter544
16 november 2013, 13:38
Zo'n zelfstemmende robot gitaar lijkt me echt ideaal. Zet het op een strat en ik ben verkocht.

Kingfisher
17 november 2013, 00:53
Dat kan. Die robot systemen zijn sinds kort beschikbaar in strat versie, om bij de gekende Duitse gitaarboer. En zijn vrij eenvoudig te installeren op een bestaande strat.

Eko
17 november 2013, 11:01
Gibson doet dit soort zaken al heel lang met de Les Pauls. Is een voortvloeisel uit de samenwerking met : Jawel Les Paul zelf. Die man was gek op recordingtricks en meer van dat soort zaken. Toen hij nog leefde was dit soort LP`s z`n lust en z`n leven. Hij speelde live zelf bijna nooit op een standaard LP. Ik denk zelfs dat Gibson meer probeert met z`n vlaggeschip dan Fender.
Niet tegenstaande dat , denk ik dat Gibson wel een betere ontwerper in dienst had kunnen nemen voor de knoppen en combinaties. Lijkt nu een beetje op: we hebben hier nog wat over en in die kleur ook nog een paar........

geert1976
17 november 2013, 20:25
Gibson doet dit soort zaken al heel lang met de Les Pauls. Is een voortvloeisel uit de samenwerking met : Jawel Les Paul zelf. Die man was gek op recordingtricks en meer van dat soort zaken. Toen hij nog leefde was dit soort LP`s z`n lust en z`n leven. Hij speelde live zelf bijna nooit op een standaard LP. Ik denk zelfs dat Gibson meer probeert met z`n vlaggeschip dan Fender.
Niet tegenstaande dat , denk ik dat Gibson wel een betere ontwerper in dienst had kunnen nemen voor de knoppen en combinaties. Lijkt nu een beetje op: we hebben hier nog wat over en in die kleur ook nog een paar........

Tja deze lp is eigenlijk een kleinzoon van de LP recording die in de jaren 70 werd verkocht meen dat les paul daar erg veel op speelde.

Gibson probeert te innoveren en daar is niets mis mee lijkt me.

En wat presteert Fender? Reissue's maken van mislukte gitaren van weleer en die worden meer en meer in China gemaakt.
Fender stelt op het gebied van innovatie geen reet meer voor, al jaren niet meer.
Gibson onderneem ten minste nog een poging en over smaak valt te twisten.
Ik zal niet snel een derdelijke gitaar kopen, maar er zullen echt wel mensen zijn die een dergelijke gitaar waarderen

vulvasonic
17 november 2013, 20:37
Fender is eigenlijk sinds de komst van Schultz en Smith (uit mijn hoofd, dus ik kan er naast zitten) goed bezig. Dat is dus als sinds het begin van de jaren 80. Ze hebben de hele gitaarindustrie veranderd en daar zijn ze zelf niet slechter van geworden. Merken als Fender en Gibson zitten toch een beetje gevangen in het keurslijf van hun eigen succes. De consument zit niet te wachten op innovaties (zeker niet als het teveel in het oog springt). Ze willen JUIST 'gewoon' die oude vertrouwde strat, tele, Les Paul, SG, ES en noem alle modellen maar op. Als ze niets nieuws uitbrengen wordt ze dat verweten, maar als ze het wel doen, dan wordt het vrijwel per definitie de grond in geboord. Wat dat betreft heeft Fender de gulden middenweg gevonden. Gibson heeft daar aanzienlijk meer moeite mee.

Tupelo
17 november 2013, 22:46
Lang zo vervelend nog niet, voor een LP sowieso, ik vind die drie mini humbuckers al een grote vooruitgang. Kleurtje doet je er meteen al een stuk anders tegenaan kijken.

http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/XL/142144/2/Gibson-LPX-Translucent-Black.jpg

HaroldA
17 november 2013, 22:49
Niets voor mij, toch indrukwekkend.

Orpheo
18 november 2013, 01:30
visueel en conceptueel: TE GEK. maar hij klinkt zo shit. als ze dat oplosten: niks aan de hand. het hout is slecht, de bespeelbaarheid matig. Tis gewoon een relabled epi. dat is wat er mis mee is. niet de innovatie.

vulvasonic
18 november 2013, 04:40
Dat zou zomaar kunnen, Orfie, maar zolang ik 'm niet bespeeld heb kan ik daar niks over zeggen. Ik zou het wel oerdom vinden als ze daar zo'n slecht klinkende en slecht bespeelbare draak van zouden hebben gemaakt. Iedere gitaar hoort iig minstens in de basis goed genoeg te zijn. Als dat niet het geval is, dan sla je de plank sowieso ernstig mis. Helemaal als het om een innovatieve gitaar als dit gaat. Ik hoop voor Gibson dat het een exemplarische miskleun is geweest. En dan nóg is het oerdom om met zo'n exemplarische miskleun op te proppen te komen bij een belangrijk evenement als de Messe.

Ik moet er wel bij zeggen (maar dat zal jou ook niet onbekend zijn) dat ik ooit een Gibson heb gekocht die in de winkel ook alles had van een miskleun. Slecht geintoneerd, lullige slappe flinterdunne kutsnaartjes..., tsja, dan lijkt zelfs de beste gitaar een miskleun. Gelukkig wist ik daar doorheen te kijken en ik heb er een waanzinnig goed instrument aan overgehouden. Ik heb het nu over mijn weergaloos klinkende Gibson Les Paul Standard Lite DC. Echt een fantastische gitaar, maar dat zou je in de winkel nooit gedacht hebben.
Nu schat ik jou, met al jouw kennis en ervaring, hoog genoeg in om iets dergelijks te kunnen doorzien, maar toch....., onder bepaalde omstandigheden kan ik me voorstellen dat het zelfs dan niet altijd even gemakkelijk is om kwaliteit te ontdekken in een slecht afgestelde plank waarvan de verwachtingen juist erg hoog hebben moeten liggen.
Nogmaals, ik zou heel graag de gitaar zelf willen testen op zijn mogelijkheden. Maar dan wel graag onder betere omstandigheden.

Blijft een gitaar die intrigeert. Helaas blijft het ook een gitaar die bepaald niet tot de mooiste behoort. :D

Brum
18 november 2013, 07:43
Fender is eigenlijk sinds de komst van Schultz en Smith (uit mijn hoofd, dus ik kan er naast zitten) goed bezig. Dat is dus als sinds het begin van de jaren 80. Ze hebben de hele gitaarindustrie veranderd en daar zijn ze zelf niet slechter van geworden. Merken als Fender en Gibson zitten toch een beetje gevangen in het keurslijf van hun eigen succes. De consument zit niet te wachten op innovaties (zeker niet als het teveel in het oog springt). Ze willen JUIST 'gewoon' die oude vertrouwde strat, tele, Les Paul, SG, ES en noem alle modellen maar op. Als ze niets nieuws uitbrengen wordt ze dat verweten, maar als ze het wel doen, dan wordt het vrijwel per definitie de grond in geboord. Wat dat betreft heeft Fender de gulden middenweg gevonden. Gibson heeft daar aanzienlijk meer moeite mee.

Ik denk dat Fender sowieso het voordeel heeft van een wat meer 'bij elkaar geraapte' gitaren, waar je sneller aan rommelt. Gibson zijn toch meer de luxe klassebakken in de ogen van de consument, waar je maar liever niet aan rommelt, op het weghalen van een slagplaatje, of 's betere tuners na of zo. Dat keurslijf gaat Gibson niet gauw meer van af komen inderdaad. En gezien gitaristen doorgaans een voor hun betrouwbaar succesnummertje willen hebben...

apekop
18 november 2013, 10:15
Dat zou zomaar kunnen, Orfie, maar zolang ik 'm niet bespeeld heb kan ik daar niks over zeggen. Ik zou het wel oerdom vinden als ze daar zo'n slecht klinkende en slecht bespeelbare draak van zouden hebben gemaakt. Iedere gitaar hoort iig minstens in de basis goed genoeg te zijn. Als dat niet het geval is, dan sla je de plank sowieso ernstig mis. Helemaal als het om een innovatieve gitaar als dit gaat.

Toch is dat vaker zo, denk aan de Moog gitaar. Heel innoverend maar de gitaar op zichzelf schijnt niet best te klinken. Ik heb er wel ooit op gespeeld maar toen alleen op de elektronica gelet. Ik ben het met je eens dat hier iedereen het ding loopt af te branden zonder er ooit een noot op gespeeld te hebben. Dat ie ooit op een beurs slecht klonk kan met van alles hebben te maken, hoeft niet perse in de gitaar zelf te zitten.

Dit soort 'nieuwe' dingen op een aloud gitaarontwerp maken werkt meestal niet. Je kan beter een totaal nieuw gitaarontwerp maken, want het trekt een ander publiek. Gibson fans zijn niet erg vooruitstrevend laten we maar zeggen (geldt overigens net zo hard voor Fender fans).

Eko
18 november 2013, 10:31
Nieuwe dingen op de markt brengen werkt ook niet of nauwelijks. Bijna alle gitaristen willen wel verbeteringen , maar geen veranderingen........... Ze kopen van alles zolang het maar hetzelfde is als de modellen van de jaren 50. Klinkt cru , maar ik zit er niet ver naast.

Basvarken
18 november 2013, 11:05
Ach Gibson probeerde het 45 jaar geleden al met de nieuwe serie Les Paul met Lo Impedance pickups.

http://www.vintageandrare.com/uploads/products/27089/134026/gibson-Les-Paul-Recording-1972-Natural-big.jpg


En dat werd bepaald geen doorslaand succes. De ultra conservatieve gitaristenwereld was gewoon niet toe aan een afwijkende kijk op de Les Paul. Geheel onterecht overigens, want dit waren echt waanzinnig goeie instrumenten.

RS-Rik
18 november 2013, 12:35
Zodra een LP singlecoilesque pups heeft en modern ogende strakke hardware verliest het zn LP-uitstraling die mensen verwachten van een LP (warm, vintagey geel verweerde knoppen en lak). Als ze de gitaar iets meer aan die uitstraling laten voldoen (andere indicatie-plaatjes, andere knoppen wellicht) dan is het ineene een heel andere gitaar. Het flamed maple fineer topje is wel een beetje een bummer, spalted of plain okee, maar wat mij betreft geen flame fineer, dat ziet er heel goedkoop uit.

Ze proberen in ieder geval evolutie te kweken, en dat is prijzenswaardig in de gitaarwereld. Met een beetje bijschaven aan het uiterlijk hoeft dit helemaal zo'n heiligschenner niet te zijn.