PDA

View Full Version : fret end bevel: waarom?



Orpheo
15 november 2013, 10:10
even mijn post kopieeren van Facebook, omdat ik te lui ben het verhaal twee keer te tikken :D

Ik ben benieuwd wat jullie van het volgende denken.


Waarom wordt er die schuine zijde aan frets aangebracht? Die 35 graden bevel. Als je de freteinden rond vijlt, is die bevel toch niet nodig en zelfs onhandig omdat je minder fretdraad over hebt om rond en smooth te maken? Of zie ik iets fundamenteels over het hoofd?


ik ben namelijk bezig wat gitaren uit mijn privecollectie te herstellen/restaureren/bespeelbaar te maken, waaronder mijn Crimsons (god wat bouwt die man mooie gitaren maar wat is hij slecht in het afstellen van gitaren: Eric Smit is zoveel beter dan Ben Crowe van Crimson Guitars....). Ik merk dat het afronden en opschonen van frets een klus is die behoorlijk wat bouwers niet lekker in de vingers hebben. Ze zoeken hun toevlucht bij PLEK e.d. maar handmatig het klusje klaren? nee.... Maar goed, zo leer ik het wel. Fretrocker erop, en snaar per snaar, fret per fret controleren. Daarna grit 400, grit 600, grit 1500, grit 2500, polijstpasta met polijstwieltje op dremel en dan ben ik na 4 uurtjes klaar met een volledige fretjob (minus het erin persen van de frets: niet erin rammen!). Maar omdat ik dus aan het herstellen ben merk ik dat die schuine rand die erin gevijld is door 'mijn voorganger' me enorm in de weg zit met het mooi rond maken van de frets.

Vandaar mijn vraag.

Tabula Rasa
15 november 2013, 16:48
Die rand kan veel haakser dus meer fretoppervlak. Daarna met een sleutelvijltje rondzetten (zijkant van. Het vijltje wel even gladmaken en polijsten). Het is meer werk, maar de scherpe hoekjes zijn wel gelijk weg. Klein hoekje vind ik wel prettig voor je linkerhand bij het schuiven, maar de hoek mag ook een boogje zijn . Denk dat de populaire manier ontstaan is uit gemakzucht en besparing van tijd.

Sanderltd
17 november 2013, 20:16
Wat mij opviel, is dat die schuine rand minder voorkomt bij oudere gitaren. Ik heb bijvoorbeeld een stratocaster en een les paul uit de jaren 60 en 70 en die hebben allemaal fretrandjes die wel goed afgewerkt waren (lees: rond en glad). De nieuwere gitaren hebben allemaal een scherpere hoek die veel scherper is afgewerkt.
Dat ligt volgens mij aan het feit dat die frets vroeger veel meer met de hand werden afgewerkt. Daar kon simpelweg meer tijd aan besteed worden. Tegenwoordig wordt het afronden machinaal gedaan en wordt er bijna niets meer met de hand afgewerkt.

Orpheo
18 november 2013, 01:32
heren, ik denk hetzelfde :)

ErikH
19 november 2013, 10:00
Ik heb mijn gitaren bekeken en de oudere hebben inderdaad rondere eindjes. Overigens heb ik bij mijn zelfgebouwde mountain dulcimer de frets ook afgerond. Geeft een mooier resultaat. Bovendien waren de frets verdomd scherp toen ik ze eerst alleen onder een hoek had geveild. Je haalde je vingers er bijna aan open :-)

stijnkenens
19 november 2013, 12:40
Oude fenders hebben inderdaad ronde uiteinden aan de frets, maar die zijn een PITA om af te stellen: de radius van de frets komt niet overeen met de radius van de toets, omdat die uiteinden een pak minder hoog zijn, de afronding begint +/- een halve cm van de kant, dus onder de 2 uiterste snaren.

Voor mij is dat een gevoel van willen maar niet kunnen.
Frets mogen voor mij super strak staan, zolang ze maar aangenaam aanvoelen.
@ Erik: Enkel onder een hoek vijlen is niet genoeg, je moet die randen natuurlijk nog een klein beetje afronden.
Maar om dan gelijk een gek ineens heel het uiteinde rond te zetten, bof, dat is ook weer niet nodig. (mijn opinie.)

Volgens mij stoort een uiteinde van een fret (dat niet schuin is gezet, maar wel rond) harder, dan wanneer er een hoek van 35 a 45 graden aan gevijld wordt. Dat ligt meer in de ronding van de hand en vingers.

Daarnaast, iedereen zijn ding natuurlijk.
Zolang het maar proper gedaan is. Krassen in een fretbord omdat je de uiteindes van de frets persé rond wil hebben, maar telkens uitgegleden bent met de vijl, vind ik veel lelijker dan een keurige simpele afschuining en een propere, nette toets !


s.

ErikH
19 november 2013, 21:01
@stijnkenens

Zo schuin zet ik de fretranden inderdaad ook niet, meer zoals jij beschrijft. Ik had de indruk dat het ging over het niet afwerken van de endbevel dan volledig rond zetten over een cm. Valt mij persoonlijk op de moderne gitaren nogal eens een scherpe onafgewerkte rand hebben. Dacht dat daar meer op gedoeld wordt :-)

espike
2 december 2013, 20:01
nog erger vind ik frets die haaks zijn "in" het fretboard, terwijl de hals, en ook het fretboard, rond is Zelf, als ik frets plaats, dan schuin ik ook de onderkant, om te compenseren voor uitzetting/krimpen van het fretboard door de seizoenen heen. Ik heb alleen ook vaak les pauls vast gehad, die dat dus niet hebben, en dan is t net spelen op een handzaag.

barno
3 december 2013, 01:46
bij hout dat niet kurkdroog is, zal je in de eerste winter bijna altijd de frets wat moeten bijvijlen, ook al schuin je de tang af, het freteinde zal toch iets gaan uitsteken. Als je een keer hebt bijgevijld, moet je bovendien daarna nooit meer doen.

vulvasonic
3 december 2013, 04:51
Ik volg dit topicje uit pure nieuwsgierigheid en oprechte intresse, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik waarschijnlijk geen flauw benul heb van wat jullie samen proberen te verklaren, namelijk het waarom van de fretafwerking aan de zijkanten, waarvoor blijkbaar meerdere mogelijkheden en methodes zijn en waarbij het ene prettiger aanvoelt dan het andere. Als ik lees 'afgeronde frets', dan komt dat op mij over als iets wat comfortabel zou moeten zijn, maar dat wordt door jullie juist als onprettig ervaren, tenzij ik ófwel iets over het hoofd zie, ófwel dit hele verhaal inderdaad voor geen meter kan volgen omdat ik daar te dom voor ben. :D

Nee hoor, geintje. Wat ik eigenlijk zou willen vragen is het volgende:
Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om jullie posts voor mij (en wellicht ook voor anderen) een weinig te verduidelijken door de door jullie genoemde voorbeelden te voorzien van enkele foto's? Dat maakt het voor mij, als zeer visueel ingesteld mens zijnde, een stuk eenvoudiger om te begrijpen waar jullie het in vredesnaam over hebben.

Een schuin afgevijld, licht afgerond uiteinde van een fret zou mijns inziens toch juist moeten bijdragen aan een betere bespeelbaarheid? Anders haal je je vingers toch open (bij wijze van spreken)? Wat is het dat ik hier niet begrijp? :eek:

stijnkenens
8 januari 2014, 16:25
Net een guild aangepakt die in de VS was herfret.

Daar waren de fretuiteindes inderdaad haaks op de toets, en in hetzelfde vlak als de zijkanten van de hals. (jammer genoeg geen foto's.)
Probleem hier: door het vershil in RV, temp en klimaat waren die frets een miniem beetje uitgestoken, waardoor de e snaar achter de fret bleef hangen.

Ik heb ze nu afgeschuind, waardoor ze minder lang zijn dan de toets breed is. Volgens mij heeft het er ook mee te maken dat je voelt wanneer je op het uiteinde van de fret zit, tijdens benden. en je zo nog op tijd kan 'stoppen' voor je de snaar achter de fret haakt.
Wanneer ze enkel wat 'rond' gezet zijn, trek je automatisch de snaar onder de fret, want je valt met vinger en snaar direct van de fret af.

Soit, zo heb ik het gevoeld :D



s.

RS-Rik
8 januari 2014, 16:59
Fret end bevel, ik neem aan dat je de afgeschuinde hoek bedoeld van de frets. Dat zit er puur voor het comfort, als de frets haaks zouden lopen zou de gitaar prima werken, maar met de binnenkanten van je vingers (geplooide huid aan binnenkant kootjes) enzo voelt het gewoon niet zo lekker, en het uiterste stukje van de fretboard gebruik je toch niet. (ik bend de E en e altijd naar binnen iig)