PDA

View Full Version : Musicradar's budget gitaar van het jaar.



Naviiin
14 november 2013, 23:41
http://www.musicradar.com/news/guitars/best-budget-electric-guitar-in-the-world-2013-the-results-586459/1

Wat vinden we hier van? Mee eens/oneens? Ik ben in ieder geval blij met de 4e plek voor de Yamaha en ik ben redelijk geïnteresseerd geraakt in wat gitaren die me niet bekend voor kwamen (die VRS bijvoorbeeld, hoe is die nog toegestaan?).

vulvasonic
15 november 2013, 02:20
Geen idee wat ik er van moet vinden. Volgens mij heb ik er geen enkele ooit van in mijn handen gehad. Er is wel ooit een interessant topicje geweest over de voorloper van de winnaar van deze 'test'. Lijkt me de moeite van het proberen waard. En de Pacifica geldt al jaren als een plank met veel 'bang for the buck'. En ook de hele Squier Modified en Classic reeks slaat bijzonder goed aan. Ik sta er niet van te kijken dat ook die in de lijst voorkomen. Maar voor de rest? Geen idee. :)

Pepe
15 november 2013, 03:35
.. maar het zijn de stemmen van de lezers? Sja.. meeste stemmen winnen wat meestal gelijk staat aan meest verkocht en dat zegt meestal wat over... ach, het zal me ook roesten ook...

jimihattricks
15 november 2013, 07:01
Ik ben niet verbaasd over de Squiers (classic/vintage modified). Die zitten echt wel goed in elkaar en hebben voor die prijs erg veel mojo (hoewel ik de halsjes graag wat dikker zou zien).
Dat Vintage bang for buck levert is ook al langer bekend.
Een paar jaar terug hadden hier zeker ook een paar Ibanez artcore modellen tussen gestaan, maar die (terechte) hype lijkt wat voorbij te zijn getrokken.

almarvk
15 november 2013, 09:47
Over die Chapman was men juist toch niet tevreden? Veel gezeik over gehad? Stond me iets over bij over een aantal topics over deze gitaren.

Terminus
15 november 2013, 10:29
Tja, user votes, dat verklaart een hoop. Gitaren die over het algemeen als matig worden ontvangen (Squier Bullet Strat, BC Rich Warlock) en gitaren waar ik zelf niet zo van onder de indruk was (Epiphone SG400, Epiphone Special II) staan tussen gitaren als de Squier Classic Vibe serie en Yamaha Pacifica die zich al jaren bewezen hebben als uitstekende budgetgitaren. Op dit forum was er ook nog een hoop kritiek over de Chapman gitaren, maar daar zijn de meningen sowieso erg over verdeeld.

Vroeger (ja opa) deed MusicRadar zelf nog lijstjes, maar de afgelopen tijd is het vooral polls en in feite dus een populariteitswedstrijd.

Tupelo
15 november 2013, 11:23
Wanneer ik Chinese Epiphones zie staan, waarvoor je toch altijd nog wel +300 euro neertelt, dan wil het lijstje er bij mij ook niet in.

jannest
15 november 2013, 12:28
snap niet wat er zo goed is aan die Wilkinson troepjes ??
net als grover

daar ga je een gitaar toch niet op beoordelen ?

telecastermaster
15 november 2013, 12:51
Tsja, wat moet ik zeggen? Headless gitaren staan natuurlijk weer veelste laagin notering....

http://static.music123.com/derivates/19/001/298/600/DV020_Jpg_Jumbo_518965.001_black_R.jpg

ACSlater
16 november 2013, 17:59
Tja die Chapman lijkt me niet veel soeps maar dat heeft ook in grote mate te maken met zijn naamgever. Van alle gitaren in de lijst, heb ik toch zeker de helft wel eens vastgehad en er zitten wel een paar goeie bij. Het punt met zo'n top 25 is alleen dat jongens gaan stemmen op hun droomgitaar of de gitaar die ze net hebben gekregen. M.a.w. met hun hart i.p.v. hun verstand. Als ik zou stemmen toen ik net gitaar speelde, had de Epi LP standard mijn stem gekregen. Nu zou de Yamaha mijn stem krijgen of wellicht één van de duurdere Squiers.
Ik heb liever een panel van gitaristen die tot consensus komen, dan heeft zo'n lijst meer betekenis.

Pepe
16 november 2013, 18:10
Het zou me ook niks verbazen als het gewoon een redactioneel/sponsor dingetje is.

De jaarlijkse Guitar Player poll, om maar een wat te noemen, wordt uitgebreid verantwoord met cijfers en percentages. Zo doe je dingen.

vulvasonic
16 november 2013, 21:25
Het zou me ook niks verbazen als het gewoon een redactioneel/sponsor dingetje is.

De jaarlijkse Guitar Player poll, om maar een wat te noemen, wordt uitgebreid verantwoord met cijfers en percentages. Zo doe je dingen.
Dat denk ik ook. Alle modellen hebben een goede recensie gekregen op hun eigen site. Toeval of niet?

ACSlater
18 november 2013, 21:29
Tja, ik ken niet één onafhankelijk muziektijdschrift. Je kunt simpelweg niet van hen verwachten dat zij producten van hun adverteerders kritisch gaan bekijken.

Tankman
19 november 2013, 11:30
Over die Chapman was men juist toch niet tevreden? Veel gezeik over gehad? Stond me iets over bij over een aantal topics over deze gitaren.

Hangt vanaf welke Chapmans we het over hebben denk ik, de oude Chinese of de nieuwe Koreanen. Ik heb een van de nieuwe Koreaanse ML-1 hier staan, het model die dus op nummer 1 staat. Het zijn echt te gekke gitaren en je betaalt er relatief weinig voor. Het komt uit dezelfde fabriek als mijn PRS Tremonti SE en dat merk je meteen. Bij beide gitaren heb ik de pickups wel vervangen door Dimarzio's en Seymour Duncans. Het zijn allebei wereldgitaren. Helemaal te gek!

apekop
19 november 2013, 11:35
Tja, ik ken niet één onafhankelijk muziektijdschrift. Je kunt simpelweg niet van hen verwachten dat zij producten van hun adverteerders kritisch gaan bekijken.

waarom niet? dit zou juist wel geheel onafhankelijk moeten zijn, anders kun je van geen enkele recensie meer op aan....

ACSlater
20 november 2013, 10:57
waarom niet? dit zou juist wel geheel onafhankelijk moeten zijn, anders kun je van geen enkele recensie meer op aan....

Dat is het verschil tussen zouden en zijn. Het punt is dus ook dat de beoordelingen van producten niet onafhankelijk zijn. Als zij product X, objectief bekijken en een slechte waardering geven, dan besluit de fabrikant van product X niet meer bij hen te adverteren. Dit betekent dus dat de journalisten aan hun eigen broodwinning komt en dus neerkomt op directe afhankelijkheid. Dit geldt min of meer voor alle "vakbladen" die advertenties plaatsen van de producten die zij bespreken. Daarnaast is het ook geen geheim dat je goeie reviews gewoon kunt kopen. Er zullen vast uitzonderingen zijn maar zo werkt het in de praktijk.

apekop
20 november 2013, 11:02
Weet ik, maar het ging om het punt dat je het zou mogen verwachten of niet. Tankman beweerde dat je het niet zou mogen verwachten. Ik verwacht dus wel dat een vakblad onafhankelijk is. Net zoals ik verwacht dat een krant of journaal onafhankelijk nieuws brengt. Anders is zo'n review nietszeggend en dus kun je het net zo goed niet lezen. Dat het in de praktijk meestal niet gebeurt wil nog niet zeggen dat ik er mee eens moet zijn.

Powderfinger
20 november 2013, 16:58
Op universiteiten wordt je in colleges over journalistiek ook wel duidelijk gemaakt dat (volledig) objectieve journalistiek niet bestaat.

Tankman
20 november 2013, 20:12
Tankman beweerde dat je het niet zou mogen verwachten.

Zei ik dat? Heb ik iets gemist?

apekop
20 november 2013, 22:27
Sorry was ACSlater die dat zei! ;)

Tankman
20 november 2013, 22:48
Sorry was ACSlater die dat zei! ;)

Ach so. Dan is het goed! ;)