PDA

View Full Version : gitaar luidspreker gezocht



gitaargerrit
14 november 2013, 19:05
ik heb ooit een transistor versterkertje , gebaseerd op een Peavey Renown, gebouwd
met een 20 Watt eindtrapje, maar het ouwe luidsprekertje (17 cm) is een beetje gescheurd geworden.

nou zoek ik een nieuw luidsprekertje, ik dacht aan een breedband type.

hebben jullie suggesties wel merk of type hiervoor geschikt is?

Plant
14 november 2013, 19:19
Van een breedbander (dubbelconus) word je met distortion niet blij. Loopt veel te ver door in het hoog en gaat krasserig klinken.
Zoek naar een leuke 6.5 inch gitaarspeaker.

gitaargerrit
14 november 2013, 21:38
ok, maar wanneer is een speaker een gitaar speaker?

maw: gitaarspeakers worden nauwelijks aangeboden, dus ik moet zoeken naar een speaker met de juiste eigenschappen.
welke zijn dat?

nak
15 november 2013, 09:57
misschien een bezoekje bij de kringloopwinkel?
Zullen toch wel wat boxen staan en sloop daar de grootste speaker uit?

Dirk_Hendrik
15 november 2013, 10:27
maw: gitaarspeakers worden nauwelijks aangeboden,
Ik doe slechts een random suggestie:http://www.bax-shop.nl/gitaar-speaker/bekijk-alle-producten.html ;)

Little Jay
15 november 2013, 10:34
ok, maar wanneer is een speaker een gitaar speaker?

maw: gitaarspeakers worden nauwelijks aangeboden, dus ik moet zoeken naar een speaker met de juiste eigenschappen.
welke zijn dat?

Ik meen dat het belangrijkste bij een gitaarspeaker is dat deze een 'harde' ophanging moet hebben, daarmee doelende op de rand van het speaker-membraan waarmee deze aan het speakerframe is opgehangen. Hifi-speakers hebben daar altijd zo'n zachte rubber rand en dat schijnt niet geschikt te zijn voor gitaardoeleinden, knalt 'ie er te snel uit.

Verder natuurlijk een wattage dat het geleverde vermogen van de versterker aankan en het juiste ohmage.

Welke maat zoek je? Moet het persé 6,5" (ong 17cm) zijn? Die worden niet veel aangeboden, in 8" is er veel meer keuze aan specifieke gitaarspeakers.

Little Jay
15 november 2013, 10:37
Jensen biedt wel een 6" gitaarspeakertje aan, maar met 15W is dat wel aan de krappe kant:
http://www.tubeampdoctor.com/de/shop_Jensen_CH_SERIES_MOD_in_the_US/

Plant
15 november 2013, 13:43
In veel van die 10 Watt starterkit versterkertjes zoals de Ibanez IBZ10 zitten 6.5" speakertjes. Misschien zo'n afgedankt ampje voor weinig op de kop tikken?
De 10 Watt wordt meestal bepaald door het TDA2030 versterkerchipje dat er in zit, het speakertje kan vast wel iets meer. Let er wel op dat die speakertjes, indien die chip is gebruikt en het uitgangsvermogen 10 Watt is, 4 Ohm zijn.

guitarnijboer
15 november 2013, 14:33
Mijn advies zou zijn de eminence alpha 6a: 48 euro, 100w rms, 200w piek, 8 ohm, 85 - 6000 Hz, 94db.
Deze heeft een stugge ophanging en de kantelfrequenties zijn gelijk aan een gewone gitaarspeaker.

Gallien Krueger verkoopt deze speaker (maar dan met foamrand en16 ohm ) als vervangingsspeaker voor de GK 250 ml en 206 ml/e gitaar versterkers. De originele speakers van het merk Pyle in deze versterker zijn overigens 16 ohm autospeakers met foamrand. Er zit een 'vcv' ( wat bij GK staat voor vintage cabinet voicing) circuit tussen de pre en poweramp. Dit zou je zelf ook nog kunnen doen ( speakersimulatie tussen pre en poweramp) en dan gewoon een hifi speaker er in.

gitaargerrit
15 november 2013, 21:30
hij moet zo klein zijn omdat het kastje niet groter is, en dat Jensen speakertje lijkt me prima geschikt.
bedankt!