PDA

View Full Version : Stratocaster preamp/buffer



driesp
13 november 2013, 21:06
Vond het al een eind tegen steken dat ik bij elke kabel wel een verlies heb in het hoog bij het terugdraaien van m'n volume. Vandaag eens ge-experimenteerd met een onboard preamp van een schematje die ik vond, het is gewoon zo ongelofelijk simpel! Op basis van een BF245A fet, omdat ik de blijkbaar populaire J201 en de 2N4547 nergens meer lokaal kon vinden. Heb het op een printje gebouwd die zelfs in de jack plug cavity van m'n strat past, en de batterij tussen de tremveren. Was benieuwd naar het resultaat.

En de eerste indruk is alvast super. Erg transparante klank, die gelijk blijft ongeacht wat er na de gitaar komt.
Het lijkt niet echt veel gain te hebben, maar dat was ook de bedoeling niet. Hoogstens 3dB denk ik. Kosten: 1,5 euro ofzo.

Zeker eens uitproberen ! M'n andere gitaren zullen nog volgen, ik test het op allemaal eens uit. Hier is het schema die ik gebruikte, er zijn misschien beter, maar dat moet ik nog uitproberen!

http://www.albertkreuzer.com/pics/el/pre/schem/powerpot_sch.gif

HaroldA
13 november 2013, 21:16
Ik vond het een waardeloos ding, maar heb 'm alleen op piezo geprobeerd.

Wat vind je van een simpele treble bleed op je volume pot?

driesp
13 november 2013, 21:38
Dat vind ik maar niets, vond het wel een beter resultaat nu.

Martin_
13 november 2013, 22:47
50's wiring (http://www.premierguitar.com/articles/Gibson_50s_wiring_on_a_Stratocaster) ook al geprobeerd?

driesp
13 november 2013, 22:52
Ja hoor, alles al geprobeerd, is trouwens op m'n les paul ook vooral. Vind het buffertje echt wel een serieuze verbetering, enkel moet je natuurlijk een 9V batterij meeslepen, maarja..

apekop
14 november 2013, 01:04
Ja hoor, alles al geprobeerd, is trouwens op m'n les paul ook vooral.

Volgens mij hebben bijna alle gitaren een verlies aan treble als je de volume knob dichter draait. Ik vind dat zelf niet zo erg, je kunt het juist gebruiken om wat minder drive te genereren en het hoog iets af te vlakken.

vulvasonic
14 november 2013, 04:18
Niet iedereen lijkt onverdeeld enthousiast, maar ik vind het een interessant verhaal. Vooral dat buffer gedeelte. Jammer dat ik geen kaas heb gegeten van electronica, maar ik blijf dit toch even volgen. :)

HaroldA
14 november 2013, 10:50
Niet iedereen lijkt onverdeeld enthousiast, maar ik vind het een interessant verhaal. Vooral dat buffer gedeelte. Jammer dat ik geen kaas heb gegeten van electronica, maar ik blijf dit toch even volgen. :)

Het grootste probleem is dat je niet even kunt schakelen tussen actief en passief dankzij de 50k potmeter. Zit je zonder batterij: dood. Of wil je juist wat extra "leven" in je tone ipv het steriele/heldere wat zo'n preamp veroorzaakt, dan kan het niet meer ...

Het is een keuze, maar niet de mijne.

Plant
14 november 2013, 12:06
Het lijkt niet echt veel gain te hebben, maar dat was ook de bedoeling niet. Hoogstens 3dB denk ik.

Gain is ongeveer de verhouding tussen R2 en R3 met fasedraaiing. -3.1x dus wat ongeveer overeen komt met een kleine 10dB.

Wil je echt geen versterking dan kun je beter het signaal van de source afnemen, m.a.w. de + van C1 op de source aansluiten. Dan heb je geen versterking, geen fasedraaiing en een nog lagere uitgangsimpedantie.

Verder ben ik ook geen voorstander van batterijgevoede aktieve elektronica in een gitaar en zou net als velen gaan voor een treble bleed cap, maar de goede werking daarvan is nogal kabelafhankelijk. Je gebruikt een vaste capaciteit en je moet ook met een vaste capaciteit afsluiten. Neem je ineens een langere kabel met hetzelfde aantal pF/m dan heb je alsnog hoogafval, neem je een kortere kabel dan heb je bij terugregelen zelfs hoogtoename.

vulvasonic
14 november 2013, 12:47
Het grootste probleem is dat je niet even kunt schakelen tussen actief en passief dankzij de 50k potmeter. Zit je zonder batterij: dood. Of wil je juist wat extra "leven" in je tone ipv het steriele/heldere wat zo'n preamp veroorzaakt, dan kan het niet meer ...

Het is een keuze, maar niet de mijne.
Dat is dan idd weer een stuk minder. Nee, dan laat maar. Niks voor mij.

peter_heijnen
14 november 2013, 13:24
Verder ben ik ook geen voorstander van batterijgevoede aktieve elektronica in een gitaar...
Was er niet al een systeem met een preamp in de plug aan de gitaarkant?

HaroldA
14 november 2013, 13:51
Was er niet al een systeem met een preamp in de plug aan de gitaarkant?

Nee, da's met een buffer ... en die moet je dan voeden via "phantom power" met een pedaaltje. Moet je maar willen.

Plant
14 november 2013, 14:50
Het gaat mij er meer om dat ik niet van batterijgevoede preamps hou. De batterijspanning loopt ongemerkt terug tot een punt waarbij je het ineens wel merkt en dan kan je in je gitaar gaan staan hannesen :stop: niks voor mij.

Een buffertje net buiten je gitaar (dus gitaar altijd in originele staat te gebruiken) en phantom voeding vind ik geen slecht idee.

driesp
14 november 2013, 15:27
Nu, zoals het ingebouwd is is het ook simpel af te zetten met ergens een kleine switch te monteren, gewoon de uitgang van de pickupselector schakelen naar de jack ipv de preamp, omdat ik voor de volume pot toch een fixed resistor heb geplaatst, dus geen attenuation. Maar in een klein bufferpedaal bouwen zou misschien beter zijn, ik moet het eens uittesten wat het doet met een eind kabel voor dit apparaat.

Plant
14 november 2013, 15:45
Hoe schakel je trouwens de voedingspanning op die buffer / versterker uit als je de gitaar niet gebruikt? Heb je een andere jack met schakelkontakt gemonteerd zodat met het uittrekken van de plug ook de spanning eraf gaat?

edit:


Nu, zoals het ingebouwd is is het ook simpel af te zetten met ergens een kleine switch te monteren, gewoon de uitgang van de pickupselector schakelen naar de jack ipv de preamp, omdat ik voor de volume pot toch een fixed resistor heb geplaatst, dus geen attenuation.

Ja handig. Als de uitgang van die preamp met de jack verbonden blijft weet je zeker dat er niks meer uitkomt (nou niks is natuurlijk niet waar maar het zal de klank niet ten goede komen). Je zult dan tegelijk moeten zorgen dat die preamp ook van de jack word losgekoppeld.

peter_heijnen
14 november 2013, 16:28
Het gaat mij er meer om dat ik niet van batterijgevoede preamps hou. De batterijspanning loopt ongemerkt terug tot een punt waarbij je het ineens wel merkt en dan kan je in je gitaar gaan staan hannesen :stop: niks voor mij.

Een buffertje net buiten je gitaar (dus gitaar altijd in originele staat te gebruiken) en phantom voeding vind ik geen slecht idee.
Heb ik precies andersom. Ik kon met het vorige pickup systeem op mijn akoestische kiezen tussen batterij en phantoom maar phantoom vond ik juist niks, bang dat ik de juiste kabel zou kunnen vergeten. De consequentie was dan idd dat je af en toe als dokter vlimmen met opgestroopte mouw dat klankgat in moest. :)

Tegenwoordig zit er een misi systeem in, dat werkt met accu en een oplader. Als je de accu 1 minuut laadt kun je 16 uur spelen. Lijkt me net zo handig voor preamps voor de electrische.